Ann K har fået killing - DK Primprau's Against All Odds (Oddy)

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1004588]Det er helt korrekt, at det er dumt at flytte en så lille og syg killing til et nyt miljø - men hvad var alternativet?
Killingen var næppe blevet flyttet, hvis Camilla havde været hjemme.

Jeg overtog selv engang en nyfødt killing i mistrivsel til en morkat jeg havde - ejeren lå på hospitalet efter en større operation og jeg havde en hunkat, der kunne være amme.
Det var heller ikke smart - og killingen døde rent faktisk - men igen … hvad var alternativet?

Vi foretager jo de valg, som vi mener er de mest hensigtsmæssige på det givne tidspunkt.

Og tillykke med killingen, Ann :)[/QUOTE]

Nemlig. Havde jeg været hjemme, var han nok kommet til dyrlægen alligevel, og vi havde håndfodret ham herhjemme, for hans mor var ikke meget bevendt. Havde Ting ikke adopteret ham, var han muligvis død alligevel - hvem ved:?

Forøvrigt vil jeg henlede opmærksomheden på en god artikel om killingers lungeudvikling og FCK Flat-chested kitten syndrome - Wikipedia

Rolig nu. Når det drejer sig om en spæd killing, der flyttes, kan jeg såmænd se al mulig grund til at udefrastående stiller spørgsmål, som det er sket andetsteds.
Men efter at Ann kom på banen med hele historien, er tingene vist faldet på plads.

Tilføjelse: - for nogle af os. :wink:

[QUOTE=FinnFrode;1004642]Rolig nu. Når det drejer sig om en spæd killing, der flyttes, kan jeg såmænd se al mulig grund til at udefrastående stiller spørgsmål, som det er sket andetsteds.
Men efter at Ann kom på banen med hele historien, er tingene vist faldet på plads.

Tilføjelse: - for nogle af os. ;)[/QUOTE]

Jeg havde ikke set “andetsteds”, da jeg skrev det. Men uanset hvad hvem har skrevet i andre foraer (og det skal vi vel ikke diskutere her), så mener jeg stadig, hvad jeg skrev.

Hvor er det dejligt at lille Oddy klarer sig så fint :smiley: og skønt at Ann og resten af banden kunne træde til :ok: Jeg har dog lige et enkelt spørgsmål… Skal han blive hos Ann K for altid, eller kommer han hjem til dig igen når han er 12 uger? Er bare nysgerrig :slight_smile:

jeg er også nysgerrig - så nysgerrig at jeg simpelthen ikke kan forstå at ivi endnu ikke har set et billed af Oddy :smiley: :smiley:

Ingen ved noget med sikkerhed om nogen ting :slight_smile:

Oddy er vigtig for Camillas avlsprogram, så hun satser naturligvis på at brystet retter sig indenfor de næste par uger - for det vil betyde, at Oddy kan bruges i avl…

[QUOTE=Ann K;1005040]Ingen ved noget med sikkerhed om nogen ting :slight_smile:

Oddy er vigtig for Camillas avlsprogram, så hun satser naturligvis på at brystet retter sig indenfor de næste par uger - for det vil betyde, at Oddy kan bruges i avl…[/QUOTE]

Uden at vide ret meget om fladbrystethed, men er det ikke temmelig arveligt :?

Det er der ingen, der ved noget om med sikkerhed - heller ikke forskerne. Det er dog - så vidt jeg ved - “normalt” ikke at avle på katte, der har været fladbrystede og det er også den anbefaling, jeg har set flere steder (netop fordi man ikke ved, om det er arveligt)

Eftersom det ses langt hyppigere i visse racer, er det vel meget logisk, at det er arveligt :?

Ikke at jeg på nogen måde skal gøre mig klog på det… men jo, det troede jeg faktisk også.
Siden er jeg blevet nærmest bombarderet (overdrivelse fremmer forståelsen) med diverse artikler eller links til artikler ang fladbrystethed - og af disse fremgår det at der åbenbart findes flere former/tilstande, som man så samler under fællesbetegnelsen fladbrystet.
Nogle af disse tilstande er ganske rigtigt arvelige - især hvis fx et helt kuld er affektet, så vil det være en tydelig indikation, men man vil også kunne se en overhyppighed indenfor den samme avlslinie. Det er lidt umuligt at bedømme Oddys søskende eftersom han jo ingen har - men fladbrystethed kendes ikke indenfor hans linie.
Samtidig er der andre indikatorer for om det er den ene eller anden slags - det kan vurderes i takt med at killingen bliver ældre og hvorvidt tilstanden forsvinder helt eller delvist.
(OBS! bare så du og andre er klar over det… det her er et utroligt kort og grov summering af indtil flere meget lange og meget grundige artikler!)
Jegt vil gerne henvise til den wiki- artikel som Camila har lagt link ind til… den opsummere noget mere grundigt end jeg gør :slight_smile:
Derfor er Oddys videre liv efter de tolv uger stadig meget ukendt…

Ifølge al den information, jeg har kunnet finde, er det set i alle racer og det menes blot, at burmeserens og bengalens (og sikkert også koratens, eftersom den er halvfætter til burmeseren) mere tøndeformede brystkasse gør dem mere udsatte for “hvad det end er, der udløser problemet”. Så ja - eftersom brystkassens facon er arvelig, kan man vel sige, at det er arveligt. Men personligt vil jeg gerne have nogle forskeres ord for det frem for at gætte mig frem. De arbejder trods alt med et langt større antal katte og et mere omfattende materiale end nogen “almindelig” dyrlæge eller opdrætter ser :slight_smile:

Hvis genpuljen er lille som hos koraterne kan det jo være er kalkuleret risiko man vælger at tage, hvis man bruger sådan en han i alv. Og det er jo heller ikke sikkert Oddy er reelt fladbrystet.

Enten er man flad eller også er man ikke :slight_smile: Hvis der er en skarp kant på brystkassen lige bag forbenene, er man fladbrystet. Nogen retter sig helt, nogen retter sig delvist og andre retter sig ikke helt - men de har alle været fladbrystede på et tidspunkt :slight_smile:

Der er ingen tvivl om, at der bliver brugt flere fladbrystede i avl i små genpuljer end i store, men jeg søgte temmelig meget rundt på nettet, da jeg for to år siden skulle vurdere, om jeg skulle beholde en hunkat fra et kuld, hvor der havde været en fladbrystet og jeg fandt intet, der anbefalede, at jeg skulle lade være. Bortset fra udtalelser fra opdrættere, der havde set det x antal gange i deres kuld/hørt om det fra andre opdrættere. Der er måske en genetisk faktor involveret, men den er ikke identificeret med sikkerhed og det er muligt at lave den samme kombination flere gange og få 1-2 flade i det ene kuld og ingen i det/de næste.

Som Ann siger, kommer det an på så meget :wink: Det er jo også et spørgsmål om, hvorvidt Ann vil slippe ham til den tid :fnis:

Han er ikke så nemt at fange billeder af, da han kun er stille, når han sover… Men vi skal nok prøve - promise! :slight_smile:

Indtil jeg læste den artikel, jeg linker til, var jeg også af den opfattelse, at enten er de fladbrystede, eller også er de ikke. Man kender ikke arvegangen.
Efter at have læst om killingers tidlige lungeudvikling er jeg blevet klogere. En killings lunger folder sig ud - og holder ribbenene på plads - ved fødslen. De skriger for at fylde lungerne med luft og få dem i gang. Oddy var født fladmast (jeg kan ikke beskrive det på anden måde) - jeg pustede liv og luft i lungerne på ham af flere omgange - han “gryntede”, så jeg vidste, der var liv i ham - i dagene efter brugte han sine lunger meget på at skrige (han kunne endda pludre med en sut i munden - måske fordi der ikke kom meget mælk:?). Jeg har sandsynligvis ikke pustet nok luft i lungerne, så den ene (især den venstre) kollapsede efter nogle dage med stor vægtøgning, hvorved ribbenene også sank ind. Lungerne har nu rettet sig - ribbenene er på vej.
Der er så meget. der passer på FCK - og der er så meget, der ikke gør. Jeg ser tiden an og håber på det bedste. Der kan tidligst tages røntgen ved 6 uger - det vil jeg gøre, så jeg ved, hvad jeg har med at gøre og kan foretage nogle informerede valg.

Jeg krydser fingre for ham :kryds:
Han er godt nok en skøn lille bandit :hjertehop:

Der er flere, der er forargede/chokerede/dømmende om mine “uansvarlige” handlinger i denne sag uden at kende hele forløbet, der har stået på i månedsvis. Fødslen og forløbet efter er det mest håndgribelige at forholde sig til. Uanset hvor meget jeg forklarer eller begrunder valgene, vil jeg være dømt som uansvarlig i denne sag - det lever jeg med, for jeg ved, at killingen ville være død ellers. Jeg har det godt med valgene og ved at se en killing i trivsel hos Ann :ok:

Mine tanker om evt at bruge Oddy i avl er indtil videre kun tanker, Meget afhænger af hans videre udvikling. Det er sandsynligt, han bliver Fannis eneste killing nogensinde, da det ikke er sikkert, hun kan blive drægtig igen (det var ikke nemt at få hende drægtig denne første gang). Jeg er i svære overvejelser om, hvorvidt linien skal fortsætte (presset andetsteds fra er ikke lille - men det er i sidste ende min beslutning alene) - kan racen være tjent med at miste en linie:? kan racen være tjent med at fortsætte med en linie med fertilitetsproblemer (og muligvis andre helbredsproblemer):? Var dette forløb bare så uheldigt, som det overhovedet kunne være:? bliver det bedre næste gang (hvis der bliver en næste gang):?

Hvorfor skriver jeg dette:? For at dele en opdrætters tanker og overvejelser - nogle siger, jeg ikke er åben og ikke deler om mit opdræt. Nu blotter jeg mig meget, synes jeg selv, og graver tilsyneladende derved min egen grav - hellere det end “hemmelighedskræmmeri” i min verden. Opdræt er ikke altid nemt og rosenrødt - slet ikke i denne situation. Jeg har været med i gamet fra 1994 - dette er min første oplevelse med en kattemor, der ikke vil sin killing, som derfor må flaskes op. Det er ikke min første singleton - det er ikke min første FCK (hvis det er det, Oddy er), dvs det er muligt, de to fladbrystede, jeg har haft tidligere, har været PE.

Ja, selvfølgelig kan man lave killinger med og uden fladbrystethed - det er jo ren statistik :wink:
Jeg har navlebrok i mine linjer - det betyder jo ikke,at samtlige killinger får navlebrok, men at det er noget jeg ser hyppigere end de fleste andre.

Er navlebrok så arveligt? Er der undersøgelser der viser det? Ikke mig bekendt, men eftersom jeg har en større hyppighed, er det indlysende at der er en eller anden arvelig faktor.

Og det er sådan jeg også mener det er med fladbrystethed - ellers er det da også underligt, at visse linjer er mere ramt end andre - også indenfor samme race :?

Enig. Der er vis form for arvelighed i det, man kender bare ikke arvegangen - ofte kan man finde defekten i linierne bag begge forældre. Og det er naturligvis med i overvejelserne, når man planlægger en parring. I Oddys tilfælde er der tilsyneladende ingen, der vil erkende, at der er set bekræftet FCK eller PE i linierne tidligere - så Oddy skulle i så fald være den første… Det giver stof til eftertanke.

Tak - det er også nogenlunde min antagelse :slight_smile:
Og i øvrigt er det samme princip med navlebrok, jeg kan ikke finde logikken, men at det er arveligt er jeg overbevist om :slight_smile:

Jaaaa… :smiley: Håber også vi snart får et billede af ham :hjerte:

[QUOTE=Ann K;1005040]Ingen ved noget med sikkerhed om nogen ting :slight_smile:

Oddy er vigtig for Camillas avlsprogram, så hun satser naturligvis på at brystet retter sig indenfor de næste par uger - for det vil betyde, at Oddy kan bruges i avl…[/QUOTE]

Okay… Så venter jeg i spænding… Bare du lover at opdatere med billeder og gode historier… :smiley: For med den start på livet kan han kun blive en killing med krudt i rumpen… :høhø:

:tihi: Ja det er jo en væsenlig detajle… :stuck_out_tongue: