Antal kvadratmeter pr. kat

Jeg går lidt i flyttetanker, da jeg pt. har en 2 værelses på 53 kvm, og to briter… Men da jeg har planer om opdræt, så kommer der snart en kat mere, som så nok skal have killinger, og jeg tænker derfor at pladsen nok bliver for trang… Men hvad siger i andre? Hvor mange katte har i og hvor meget plads?

Af bitre erfaringer så kan du risikere at en missemor med killinger ikke accepterer andre katte i hendes nærhed, så du skal ihvertilfælde have plads nok til, at kunne lukke missemor og killinger væk fra de andre i en periode.

Jeg vil sige at 50m2 kan være rigeligt til 3 katte hvis der er ro og harmoni i flokken…men 200 m2 kan være for lidt til 2 katte hvis de ikke kan enes.

Du skal som udgangspunkt have et rum til mormis og killinger derudover beregner jeg et rum pr 2 katte. Ude går jeg efter 1 kattefængsel (16-20kvadratmeter)+løbgård pr 2 katte. Således at kattene kan komme ud hver dag. Om du vil give kattene deres egen del af huset eller dele hele eller dele af huset med dem er op til dig.

Enig Camilla :slight_smile:
Ro og harmoni i flokken er guld værd, og hvis man har det kan man have flere katte på lidt katte. Men man skal osse gøre sig klar, at INTET kan ødelægge freden og harmonien, som at sætte fertile dyr ind i flokken af kastrater …At have fertile katte er MEGET anderledes end kastrater, det tror jeg ikke mange er bevidste om.

Så¨lever jeg ikke op til dine krav og anbefalinger :-). Mener du ikke man kan drive opdræt eller være en god katteejer, hvis man ikke har mulighed for at give dem udeliv ?

  • vil bare indskyde, at det kan blive NOGET så problematisk at købe killing fra én der har haft løbegård mm, hvis ikke man selv har muligheden.
    Romeo havde adgang til udestue/løbegård, og det har han ALDRIG glemt og higer faktisk efter at kunne komme ud.

Og det gør alle dem, der har opdræt i lejligheder heller ikke, hvis det var pointen …

[QUOTE=Helene;615717]- vil bare indskyde, at det kan blive NOGET så problematisk at købe killing fra én der har haft løbegård mm, hvis ikke man selv har muligheden.
Romeo havde adgang til udestue/løbegård, og det har han ALDRIG glemt og higer faktisk efter at kunne komme ud.[/QUOTE]

Det er jeg så til gengæld ikke enig med dig i. Vores killinger har egen løbegård, og den bruges flittigt helt frem til afrejsen, og vi har aldrig haft problemer med at en killing ikke kunne bo uden udeadgang efterfølgende. Langt de fleste af vores killinger er endt som indekatte, og ikke en har ikke kunnet tilpasse sig de nye vilkår.

Jeg kan supplere med at jeg også har solgt voksne katte ud som har haft adgang til løbegård hele deres liv, men det har aldrig været et problem, at de flyttede i lejlighed. De har ikke haft større udetrang end nogen andre abyssiniere - men de har alle en høj grad af nysgerrighed og vil altid gerne undersøge, hvad der er på den anden side af en dør, men det har ikke noget at gøre med hvordan de er vokset op.

Det er vigtigt at man som opdrætter har mulighed for at isolere en morkat med killinger, 2 katte, der ikke kan enes eller i forbindelse med smitsomme sygdomme, så antallet af rum er næsten vigtigere end antal m2.
Som andre skriver, så er det en ganske anden sag at have fertile dyr end at have kastrater og noget helt andet er, at du vel også skal beholde nogle afkom til videre avl?

Jeg vil give dem ret i, at det kommer meget an på, hvordan kattene har det med hinanden, og om du har mulighed for at lukke mormis væk, hvis hun har behov for dette. Jeg har måtte skære ned på kastrater, for at få en velfungerende flok.

Mine to kastrater fungere glimrende sammen - men hvad der sker når der kommer en fertil hun er der jo ingen der ved (den er så også kun killing når den flytter ind).
Jeg har plads til at mormis kan få sit eget rum hvis der bliver problemer, og ja jeg vil da nok gerne beholde en kat til videre avl, men i løbet af et år eller to så jeg også gerne mig selv med et rækkehus og have, om det så er at købe et eller leje det må tiden vise… Det er i hvert fald svært at få et rækkehus i en boligforening…

[QUOTE=Helene;615717]- vil bare indskyde, at det kan blive NOGET så problematisk at købe killing fra én der har haft løbegård mm, hvis ikke man selv har muligheden.
Romeo havde adgang til udestue/løbegård, og det har han ALDRIG glemt og higer faktisk efter at kunne komme ud.[/QUOTE]

Nu er det jo så ikke alle opdrættere med løbegård, der lader deres salgskillinger komme ud i den :slight_smile:

Nej, jeg foretrækker nu også at have killingerne inde i huset, men det er dejligt, når de voksne kan komme lidt ud :slight_smile:

Jeg har solgt voksne katte til lejlighed, der hos mig, har haft adgang til indhegnet have.
Min erfaring er, at de ikke fungerer som indekatte i hus/stuelejlighed - udelivet er “for tæt på”.
Derimod fungerer de rigtig godt i lejlighed lidt længere oppe.

Min sidste killing, der fik lov at komme ud, fordi hun blev solgt lidt sent, er solgt til stuelejlighed uden nogle problemer.

Spørger jeg mine katte er turen i løbgårdene uundværlig. De sidder på rad og række om morgen for at komme ud. Spørger jeg mig selv så er det et must at kunne rydde huset for katte når der kommer mange gæster og når jeg gør rent i alle krogene og samtidig lufter ud. At kunne sætte en hunkat i løb ud indtil det er ovre er bestemt heller ingen dårlig løsning.

Den måde at have katte på har jeg altid haft og ingen killingkøbre har klaget over det efterfølgende.

[QUOTE=Babette;615818] At kunne sætte en hunkat i løb ud indtil det er ovre er bestemt heller ingen dårlig løsning.
.[/QUOTE]

:tihi: Jeg kan regne ud at du nok bor ret langt fra dine naboer så. Herhjemme kommer en kat i løbetid netop ikke ret meget ud af hensyn til naboerne :slight_smile:

[QUOTE=Eife;615820]:tihi: Jeg kan regne ud at du nok bor ret langt fra dine naboer så. Herhjemme kommer en kat i løbetid netop ikke ret meget ud af hensyn til naboerne :)[/QUOTE] Ja. de bor heldigvis over ½km væk.

Vores naboer er nød til at leve med, at vi har katte, ligesom vi er nød til at leve med, at de har en hysteriske pige :tihi: