Antal opdrættere pr race

[quote=Babette;361195]Vi bliver nok aldrig enige om det her. At nogle opdrættere ikke har læst købeloven ordentligt er jo beklageligt, men de fejl som viser sig i indkøbte dyr må jo følge med et sted fra, med mindre vi taler om en mutation.

Kan ikke lade være med at spørge om du mener jeg er en useriøs opdrætter når jeg tillade mig at få killinger med 2 Burmillaer fra Holland nu jeg aldrig har haft den race mellem hænderne før? Hvis der bliver født killinger med typemæssige fejl eller fysiske defekter er det så tegn på at jeg er en useriøs opdrætter?[/quote]
Hvis du sælger alt ud til avl fra dit første burmillakuld - uden at vide hvad de indeholder eller hvordan de udvikler sig, så syntes jeg du er useriøs. Men det går jeg ikke ud fra er din olan - og jeg syntes ikke det er useriøst at starte en ny race op…når blot man er ydmyg overfor for opgaven.

Jamen så er vi jo enige. Det er det man gør med det man har imellemhænderne og ikke hvor mange år man har på bagen der afføder den holdning du skriver om.

Nemlig…:thumbup:

Nu er katteopdræt ikke ligefrem den mest indbringende forretning man kan drive…så der er sikkert nogle der har måttet dreje nøglen… måske fordi de er så seriøse at de ikke sælger til hvem som helst…og det er sørgeligt, men katteopdræt er altså ingen overskudsforretning…længere er den ikke…det er pinedød nødvendigt med et vellønnet job ved siden af.
på den anden side…hvis man sælger “sort” ( d.v.s. ikke registrerer, snipper o.s.v. og evt laver forretningen på blandinger, så kan det da godt ske man kan få et bette overskud…men seriøsiteten er for længst røget i min verden så)…

Jeg tror nu ikke man behøver ovenstående, for at tjene penge. Faktisk vil jeg vove den påstand, at man kan tjene på at opdrætte, hvis det er det man vil:
Indkøbe 1 han- og 3 hunkatte. Til en billig penge naturligvis, stamtavle og udseende betyder ikke det store. Herefter kan de producere killinger til hunkattene er omkring 8 år. Ingen udgifter til nye katte, divs test osv.
Stamtavle og vaccination pr kat, lad os sige 700 kr, foder og grus kan nok gøres for 1000 kr. Så hvis jeg sælger killingerne for 3500-4000 kr., skulle det nok kunne give et overskud.
:s:S:S

Joh Vivi, måske - men selv dem der gør det på den måde du beskriver kan løbe ind i sygdomme med killingerne og de voksne…

Ja og fødselskomplikationer m.m

Jow, men hvis moralen er dertil, gør man næppe så meget ved den slags …

Min pointe er blot, at det er de seriøse opdrættere, der har de største udgifter - og dermed er det også dem, der falder først fra, hvis nogen gør.

jeg synes at der på de siste par udstillinger jeg har været at besøge har været meget få udstillere… Dette var faktisk noget jeg snakkede med nogle opdrættere om i Grenå.
Det var katte som aldrig før havde vundet der vandt og der var 70 katte mindre fra lørdag til søndag. På samme måde han jeg se at flere udstillinger kommer i nye lokaler pga for få katte tilmeldt.

Jeg må være ærlig og sige at jeg tror det er der at kattesporten oplever krisen. Nogle opdrættere er stoppet ja, men dette betyder for mig intet. Desværre var nogle af dem nok dygtige, men vi ved jo alle at et opdræt er dyrt. Personlig har jeg idag brugt 3400 på dyrlæge regninger så jeg er nu oppe på 6000 til dyrlæge i denne måned, men som min bedre halvdel siger “og hvad så”.
Vi ved allle at det er dyrt at opdrætte og vi har alle prøvet at havde minus på kontoen pga en dyrlægeregning, men vi ved alle at det er det som engang imellem sker. Krisen har for mig intet betydet, jeg leder stadig efter en ny kommende avlshan og jeg har stadig ikke travlt med at få kuld. Men hvorfor skulle man stoppe når man intet har imod at havde killinger boende i alt den tid der er behov for, eller man ved at man skal havde lidt penge lagt til side når trælse dyrlæge regninger kommer. Men det er også nemmer at opdrætte når man ikke har travlt.

Personligt går jeg ikke på udstilling hver gang muligheden byder sig.

Tror at årsagen kunne være at udskiftningen af avlsdyr er gået lidt i stå og nogle hvor opdrættere før har haft flere hunkatte og gerne har købt nye nu er stoppet med at købe nye avlsdyr ind. Det betyder at de ikke har så mange katte som de ikke har udstillet som før hvor der hele tiden blev lagt nye til eller indkøbt nye som helst skulle have en titel eller 2 med på vejen i fødekassen. At det at udstille jo ikke er nødvendigt for at være opdrætter kunne sikkert også få nogle til at blive hjemme hvis pengene er små.