Antibiotika ved byld?

Min veninde har lige ringet til mig, hendes kat Laban har haft en byld på halsen, som så er sprunget i nat … hun opdager at han er snasket og opdager såret, hun får lov til at trykke resterende betændelse ud og rense med Klorhexidin. Siden ringer hun til dyrlægen for at høre om ikke Laban skal have antibiotika, men h*n siger nej, at nu hvor bylden er blevet tømt og renset, skal der bare holdes øje med såret og renses omkring det, hvis der stadig kommer noget ud … er det rigtigt?
Jeg har kun en gang haft kat med byld, Miden fik bylden sprængt hos dyrlægen og der blev lagt dræn … han fik altså antibiotika, for jeg kan huske, hvor overrasket jeg var over, hvor nemt det var at give ham … han kunne nemlig være lidt af en børste, hvis der var noget han ikke ville :pouting_cat:

Jeg er tilbøjelig til at give dyrlægen ret. Hvis den er revnet og betændelsen er flødet ud, og det stadig står åbent, så heler det som regel pænt op ad sig selv, også uden antibiotika. Havde den været lukket og han havde haft feber, så er det en anden sag. Men en åben, tømt byld kan man som regel roligt “spare” det på (ikke som i spare pengene på, men spare på antibiotikaen til han får et mere alvorligt behov), Holdes rent og holdes øje med, som hun allerede gør - så bliver han fin igen :slight_smile:

VH
Susanne

9 Synes om

Frederik har haft flere bylder - både opdagede og uopdagede, sandsynligvis alle forårsaget af slåskamp fordi han i den grad er territorial udenfor.

Generelt set er det de opdagede han har fået antibiotika på - opdagede fordi de både har kunnet ses, men også fordi han har været dårlig med feber og nedstemthed i forsk. grad.

De uopdagede har jeg først opdaget når de har været sprunget og der har han i alle tilfælde ikke været påvirket af dem (opført sig fuldstændig normalt ingen feber etc). Han havde en kæmpe en i armhulen, hvor vi var til tjek hos dyrlægen, fordi der var kæmpe hul i huden der hvor den var sprunget. Jeg vurderede at han nok skulle have haft en gang antibiotika der, men vi blev også sendt hjem med besked om at holde øje og rense. Hvis det lukkede til igen, blev varmt og ømt og han ændrede opførsel skulle vi komme tilbage.

Så umiddelbart vil jeg sige at katten godt kan gå uden antibiotika hvis ikke den er feberramt og hun godt kan få lov til at rense det.

Jeg er helt med på samme vogn som Susanne W med at undgå antibiotika, der bliver generelt brugt alt for meget antibiotika

8 Synes om

Tak for svar begge to … jeg fortæller min veninde, hun ikke behøver bekymre sig over den manglende antibiotika :ok:
Laban er fritløber, så jeg har anbefalet hende at holde ham inde de første par dage, så hun kan holde øje med ham og såret … hun fortalte at han spiser glad og gerne, så længe han gør det, har han det sikkert ok.

5 Synes om

Emina havde også en byld nogle måneder før hun døde, jeg opdagede den først efter den var sprunget og bare var et stor sår på halsen. Vi var hos dyrlægen, og jeg fik også bare besked om at holde øje, da jeg ikke havde kunne mærke noget på hende, og hun ikke havde feber e.l. Så sammenlagt med hvad de andre skriver, så må det være helt normalt ikke at få antibiotika, hvis det ikke er påkrævet.

3 Synes om

En af mine er for nyligt blevet bidt i måsen! Pludselig var der et ret stort hul ca. 1 cm ved siden af endetarmsåbningen :yikes: - nogen må godt nok have haft bestemt sig for at NU skulle hun skrubbe af! Jeg så det først, da den var sprunget, og det så liiidt klamt ud. Men hun viste ingen tegn på ubehag eller smerter, så det fik også lov at hele under overvågning, men uden antibiotika. Og det helede forbavsende hurtigt op. Men stakkels mås da…:slight_smile:
VH
Susanne

4 Synes om