Årets havetråd 2017

Hvor mange kan du ta’ med … ? :stuck_out_tongue:

Det kommer an på, hvor store de skal være… :? :høhø:

[QUOTE=DorteH;1308932]Det kommer an på, hvor store de skal være… :? :høhø:

[/QUOTE]
Man skal passe på med at stikke snuden for langt frem :muhaha: … du får en pb’er :p:høhø:

Jeps - den ku’ jo nemt komme i klemme mellem et par sten… :yikes::tihi:

Så har jeg fået gjort lidt i “bedene” :smiley: eller baljerne om man vil :slight_smile:

I den firkantede balje er der nu plantet 6 små jordbær og en overvintret salvie.
Salvien skal jeg lige lure om, om den overhovedet kan blive til noget i år - har ikke prøvet at have sådan en overvintrende, så ved ikke om den skal klippes ned eller bare passe sig selv, for at blive fin igen. Den var rigtig skøn sidste år :slight_smile:
I den store runde er der to rosa super star med en høj (overvintrende, derfor meget lille lige nu) storkenæb - og forrest/i mellem tre små lave storkenæb “Japfu”, som ikke bliver højere end nuværende, men som breder sig :slight_smile: Storkenæbene kommer rigtig fint - den bagerste var HELT væk efter vinteren, hvor roserne var dækket af med blød ene. Men den kommer fin igen og er på 3 uger gået fra ingenting til 10 cm hele vejen rundt :slight_smile:

Den “rødlige” foran er lidt et mysterie. nu er vi på 4. år den er overvintret. Den blev givet med nogle roser til min mor, og de påstod ved Bakker.com at det var en “sommerfuglebusk” :tihi:
Den forsvinder TOTALT om vinteren, bare tre triste stængler står der om vinteren, men på 14 dage eksploderer den fra intet til 30-40 cm og vokser sig op til 50-60 cm hen over sommeren og står med den fine mørke-lilla farve hele tiden :slight_smile:
Den bliver ompottet hvert år, samme potte, bare frisk jord - i år nåede jeg det bare ikke inden den satte kæmpe skud, så nu er jeg lidt tilbageholdende med det.
Men pine den ihjel - det er ikke lykkes mig endnu :tihi: heller ikke selvom hele overfladen af jordet er mos nu :tihi:
Min mor er sikker på, at fik den nu mere plads, så ville den nok blive endnu større, så jeg holder den i den lille potte :høhø:

Den røde fætter der… bladene ligner meget noget over i pæon-riget synes jeg … :gruble:

tak :smiley:

Jeg fik alligevel kløe i fingrene, så nu er det meste af rodnettet filtret ud af det gamle jord og den har fået en god omgang frisk halv om halv af rosenjord og pottemuld.
Så har den lidt at starte på af næring uden at jeg bruger al min sidste dyre rosenjord :slight_smile: og så lige så meget vand, som potten kan sluge. go go lille pæon - voks dig fin og frisk. :slight_smile:
Har nu også fået at vide, at den åbenbart godt kan være flere år om at starte med blomster - så et giver jo god mening at min lille baby-plante ikke har haft blomster de første år.

Heldigvis har kattene aldrig vist interesse for den, for pæoner er jo da vist giftige for katte :ups:
Men det må så nok være fordi jeg altid fylder altanen op med kattegræs og stuebambus om sommeren også :smiley:
3 ugers tid, så er det på tide at købe kattegræs til udplantning - det plejer jeg at have held til at holde i live hele sommeren igennem derude :slight_smile:

Min pæon endte med at blive nedlagt i kampens hede i lørdags. Vi må se, om den kan komme igen. Forglemmigejerne er vist også væk. Men rabarberen overlevede :slight_smile:

Både pæon og Forglemmigej burde komme igen til næste år :slight_smile:
Pæonen kan muligvis nå at skyde lidt igen, men blomstrer nok ikke i år.

Pia, hvis det er en pæon (synes virkelig det ligner), så skal du være opmærksom på at den ikke må være plantet for dybt, og det hedder sig at de ikke er gode i krukker… bare så du er forberedt :slight_smile:

Mht. dybden hedder det vist nok at de ikke må ligge dybere end 3 cm. Er det en knold der ligger i jorden?

EDIT:
Pia, prøv lige at kigge på dette link. Lignede det billede nr. 3 når du scroller ned, dengang de kom op?

Dine blade ligner dette

[QUOTE=Vipstøsen;1309126]Pia, hvis det er en pæon (synes virkelig det ligner), så skal du være opmærksom på at den ikke må være plantet for dybt, og det hedder sig at de ikke er gode i krukker… bare så du er forberedt :slight_smile:

Mht. dybden hedder det vist nok at de ikke må ligge dybere end 3 cm. Er det en knold der ligger i jorden?

EDIT:
Pia, prøv lige at kigge på dette link. Lignede det billede nr. 3 når du scroller ned, dengang de kom op?

Dine blade ligner dette[/QUOTE]

Den er plantet lige i overfladen af jorden - sådan har jeg gjort de sidste år, hvor den har fået frisk jord. :slight_smile: Om den er god til krukker, tjaaaeeehhh den lever da nu på 4. overvintring :tihi:
Det er bare en knold-rod med en masse bitte små “rodnet”. har ikke frigjort det helt, bare givet en masse frisk jord omkring den.

Den ser netop sådan ud - det tager 14 dage fra ingenting til det man ser på billedet i dag :slight_smile:
Så det er jo nu nok en pæon.
Nu må jeg se om den vil mere end den har gjort indtil nu. Hvem ved - måske den får sin egen murebalje en dag i den anden ende af altanen :slight_smile: Lige nu har er der ikke plads til flere baljer, hvor den står lige nu :tihi:

Jeg har slået spinaten ihjel :vræle:

Sidste år åd sneglene alt min spinat i første omgang, jeg såede nyt og fik masser som i vildt meget! Det er ikke for sent endnu til at gå hjemmelavet spinat!

De der snegle alle snakker om lyder altså som nogle små idioter :wink:

Aftalen er, at jeg holder mig til mit utal af små Føtexer, så det må jeg hellere. Jeg har vist stadig for mange planter :ups:

[QUOTE=Lykke;1309144]De der snegle alle snakker om lyder altså som nogle små idioter :wink:

Aftalen er, at jeg holder mig til mit utal af små Føtexer, så det må jeg hellere. Jeg har vist stadig for mange planter :ups:[/QUOTE]

Nu så jeg ikke, hvad der var nede på den anden side af skuret, men oven for skuret er der da heller ikke mange steder, du kan komme til at plante :slight_smile:

sneglene kan forandre en fin peberplante på 1 m til en stængel på en nat…

nå, var på planteskolen søndag, en ny basilikum, 3mater, 1 gurk (drue) og lidt småtterier…sjovt som materne altid er knastørre og gurkerne er nærmest druknet…var gennem hele udvalget for at finde noget brugbart

Jeg skal have 3-4 halvpalle højbede nede bag skuret og 2 kapilærkasser i havestuen :slight_smile:

Det ser så også ud til, at jeg skal have en kapilærkasse på terrassen. Den ene skjuler vi købte havde et bræt, der var slået i stykker på en måde, så jeg ikke ville have det herinde… Jem&fix skrev så, at de sendte et nyt bræt, hvilket viste sig at være en hel ny kapilærkasseskjuler. Så den der er lidt grim kan få bagsiden op af hegnet ude på terrassen.

Forleden såede jeg 4 forskellige slags solsikker - de er nu over 10 cm høje og skal snart i haven om dagen.

Her til aften har jeg sået 3 forskellige slags pragtsnerler; pink, mellemblå og standard lilla. Har også købt frø til moon flowers, de bliver lagt i blød i nat og kommer i jorden i morgen inden jeg kører på arbejde. Hvis ellers det bliver lunt og ikke for vådt så bliver min have et farveflor om et par mdr.

@HolmeInc: Jeg har jo kastet mig ud i et “Højbede a la Square Foot Gardening i Drivhuset” projekt, efter inspiration og velvillig vejledning fra dig - tak for den! :):thumbup:
Men ku’ jo rigtig godt bruge en kvalificeret (og naturligvis fuldstændig uforpligtende! :p) vurdering, inden jeg smider planterne i - ligner det her noget i retning af det rigtige blandingsforhold:

Som baggrunds info kan jeg tilføje, at blandingen består af 2/3 genbrug af sidste års sphagnum/komposteret-møddings-blanding, tilført frisk kompost, og så ellers vermiculite for resten…

Det ligner mit rigtig meget! Så luftigheden og evne til at langsomt afgive vand ser fin ud!
Det er sikkert rigeligt gødet til drueagurker og porrer og selleri og andre gødningsglade vækster.
Glæder mig til at følge med!
Mine kasser bliver sået til i enten denne eller måske først næste weekend - glæder mig!