Årets havetråd 2017

[QUOTE=DorteH;1309265]@HolmeInc: Jeg har jo kastet mig ud i et “Højbede a la Square Foot Gardening i Drivhuset” projekt, efter inspiration og velvillig vejledning fra dig - tak for den! :):thumbup:
Men ku’ jo rigtig godt bruge en kvalificeret (og naturligvis fuldstændig uforpligtende! :p) vurdering, inden jeg smider planterne i - ligner det her noget i retning af det rigtige blandingsforhold:

Som baggrunds info kan jeg tilføje, at blandingen består af 2/3 genbrug af sidste års sphagnum/komposteret-møddings-blanding, tilført frisk kompost, og så ellers vermiculite for resten…[/QUOTE]

Kunne godt lige tænke mig en uddybning her… kan godt huske jeg har hørt udtrykket før men ikke rigtig hvor… ? Er det det HolmeInc praktiserede sidste år i sin have … tænksom :gruble:

Yeps søg på ‘Square foot gardening’ som er et amerikansk koncept udviklet af en ingeniør fra Utah. Han har oversat principperne i samarbejde med nogle britter så det passer til nord europæiske haver og der hedder bogen ‘square metre gardening’.

Genialt koncept og min have gav et virkelig godt udbytte på meget lidt plads.

[QUOTE=HolmeInc;1309316]Det ligner mit rigtig meget! Så luftigheden og evne til at langsomt afgive vand ser fin ud!

Mine kasser bliver sået til i enten denne eller måske først næste weekend - glæder mig![/QUOTE]

Tjek! :thumbup:

Så vil jeg raide Toftegård i eftermiddag… :høhø:

har taget ½ time i den vilde del af …det der engang bliver have …måske …der er uhyggeligt mange bambus rødder…
fandt en forhutlet blåbærbusk - det ligner det, plantede en 3 stykker i kanten af græsplænen for 7-8 år siden, men rådyrene åd dem…
min esdragon er væk…sikkert frosset…
fennikel skyder ca 15 cm i døgnet…
de tyske jordbærplanter blomster godt…spændt på om de første smager af noget…

Jeg har været ved at designe på min baghave, nu hvor det står klart, at havebordet IKKE kan stå på den allerede anlagte terrasse. Så jeg forestiller mig noget i retningen af dette :høhø:

[QUOTE=galath;1309402]Jeg har været ved at designe på min baghave, nu hvor det står klart, at havebordet IKKE kan stå på den allerede anlagte terrasse. Så jeg forestiller mig noget i retningen af dette :høhø:

[/QUOTE]

Hvir fint:-) Og jeg elsker at begge katte er på tegningen:hjerte:

Ja, kattene er med, for de sidder på hver sin legeindretning bygget af de stammer, jeg har liggende herude :høhø:

Har du i øvrigt også bemærket træstubben? Og rabarberen ude til venstre :cool2:

Sikke en møgdag i haven. Mange af mine roser er i den grad blevet angrebet af sygdom, så flere af dem er beskåret kraftigt idag for at komme ned til sundt løv… det var en hel massakre… og jeg måtte skrotte 3 fuldsstændigt… :blegne: :græde:

Er det på grund af det kolde vejr?

I dag er jeg vist nødt til at få slået det græs i baghaven. Det er efterhånden ved at have rejst sig igen efter at lignet noget, der havde været udsat for en festival (minus skrald og urin) :slight_smile:

Det er det sandsynligvis. Det er en svampesygdom der hedder stængelsyge og det er noget et vis herre har skabt. Der er ikke så meget andet at gøre ved det end at klippe ned til under det syge væv. Den satans svamp har det rigtig godt i koldt vejr. Det passer med at jeg klippede mine roser, også kom der den her lange periode med koldt vejr. Det har sikkert siddet i dem da jeg klippede dem, det kan man bare ikke altid se. Men det kolde vejr for den så til at boltre sig big time. Jeg måtte skrotte 2 ingrid bergman fuldstændig, og klippe hele kronen af min flotte opstammede :cry:

Den ser sådan her ud sygdommen. Det starter som små røde pletter ofte omkring en knop der er ved at bryde ud, også udvikler det sig. Hvis marven er mørk inde i når man klipper stænglen over er det gået helt ind i den, så skal man klippe rosen længere ned indtil marven ikke længere er mørk.

L*rtesygdom !!!

Min syren har det ikke ret godt. Den står jo ellers og er lige på spring til at eksplodere i mørkelilla blomster, men jeg har pludselig opdaget, at der er rigtig mange slappe, halvvisne grene, hvor blomsterne også hænger og er sorte. Kan det være frosten, der er skyld i det? Jeg ville jo have forventet, at syrener var hårdføre, hvad den slags angår. Jeg ELSKER syrener og er så glad for, at der er sådan en busk i forhaven. Så det er virkelig skuffende, hvis den skal stå og være halvvissen i de meget få dage, hvor den blomstrer :frowning:

Skal man gøre noget ved det, der er vissent og grimt? Altså for buskens skyld, for jeg kan jo altid gøre det for min egen skyld, fordi det er grimt at kigge på.

Et spørgsmål: Jeg har købt to sommerfuglebuske, som skal plantes i baghaven for kattenes skyld :slight_smile: Nu har jeg jo en vanvittig kompakt og fast jord - faktisk er den nok ganske uegnet til sådan en sommerfuglebusk, som gerne vil have veldrænet jord, kan jeg læse mig til. Så kan jeg præparere jorden der, hvor de skal plantes, så den bliver mere let og luftig og dræner bedre, og hvordan gør jeg i givet fald det?

Jeg ville som udgangspunkt altid klippe syge grene af. Det er ikke sikkert det smitter, men hvis de er væk så gør de ikke nogen skade. Det er også deprimerende at se på en halvvissen busk.

Mit jord er tyk fed østjysk ler, forestil dig det der ler du køber til juledekorationer.
Hver gang jeg planter noget graver jeg et stort hul, mindst 2-3 gange større end jeg skal have planten i. Jorden jeg har gravet op blander jeg med lige så meget ‘planteskolejord’. Mit lerjord skal ‘nuldres’ fra hinanden ellers bliver det bare i store klumper.
Det er noget mas og engang om 10 år har jeg lækker løs jord i hele haven.

De plantesække jeg har fra året før bliver gravet med, når jeg graver haven hvert forår. Sidste år var det en helt vild hård opgave, i år bare en hård opgave.

Hvis du ikke vil købe jord til at blande i, så find noget groft grus og få det blandet godt i.

Det er nok en lidt anden karakter, min jord har. Men den holder også formen, så den skal tæskes i stykker. Jeg forestiller mig, det er sådan, tørv så ud i gamle dage :slight_smile:

Jeg finder ud af noget med noget jord og noget grus. Det er sikkert en god idé med lidt af begge dele.

I går var jeg ude at massakrere min syren fuldstændig :ked: Jeg ved ikke, hvad der er kommet efter den, men det lader til, at noget angriber det ude i spidsen af grenene og så arbejder sig ind mod stammen. De yderste blade begynder med at blive brune, gummiagtige og slatne, og så dør hele grenen til sidst. Jeg så det i de fleste stadier :frowning:

Så snart den har blomstret (for det vil jeg have med), så klipper jeg den helt ned, tror jeg. Hvis ikke den er syg hele vejen igennem, skal den vel nok komme igen. Jeg spekulerer i øvrigt på, om det mon kan have en sammenhæng med, at træet jo står lige ved siden af der, hvor der blev gravet op til fjernvarmen? Kan det have påvirket det på en eller anden måde?

Lad os forestille os at dens hovedrod er blevet kappet over af gravemaskinerne er det ikke så sært den bliver lidt slatten.
Men det lyder mere som et svampe/rådangreb og detkan komme af så mange ting.
Så ja af med de døde grene, klip ind til frisk ved og håb. Måske kommer den igen kun tiden vil vise det.

det er vel heller ikke rent vand der flyder i fjernvarmerør …og selvom det var, har rødderne næppe godt af varmen

Ingrid, det lyder meget sandsynligt, at det er gravearbejdet, der har smadret rodnettet på din syren. Jeg er enig med de andre i, at du skal klippe alt vissent/dårligt af.
Jeg ved ikke, om fjernvarmerør afgiver specielt meget varme - de er jo godt isolerede - men uanset hvad er der ikke så meget andet at gøre end at klippe nu, og så vente og se, hvordan busken tager det.
Dør den, så er der god mulighed for at finde syrenaflæggere hos folk med mange syrener - de ‘vilde’ syrener laver tonsvis af rodskud. :wink:
Man kan faktisk også stiklingeformere dem, men det tager jo noget tid, inden sådan en bette kvist bliver til en stor busk.

Og mht. jordforbedring ift. dræn, så er jeg også helt enig i, at du skal blande noget sand/grus i jorden - evt. sammen med nogle billige plantesække eller noget luftigt kompostmateriale. :slight_smile:

I øvrigt, så har jeg jo min lille haveside på Facebook, hvis nogen er interesserede i at følge lidt med i, hvad jeg går og dimser og nørder med. :wink: