Årets havetråd 2017

[QUOTE=Diana F;1310067]Ingrid, det lyder meget sandsynligt, at det er gravearbejdet, der har smadret rodnettet på din syren. Jeg er enig med de andre i, at du skal klippe alt vissent/dårligt af.
Jeg ved ikke, om fjernvarmerør afgiver specielt meget varme - de er jo godt isolerede - men uanset hvad er der ikke så meget andet at gøre end at klippe nu, og så vente og se, hvordan busken tager det.
Dør den, så er der god mulighed for at finde syrenaflæggere hos folk med mange syrener - de ‘vilde’ syrener laver tonsvis af rodskud. :wink:
Man kan faktisk også stiklingeformere dem, men det tager jo noget tid, inden sådan en bette kvist bliver til en stor busk.

Og mht. jordforbedring ift. dræn, så er jeg også helt enig i, at du skal blande noget sand/grus i jorden - evt. sammen med nogle billige plantesække eller noget luftigt kompostmateriale. :)[/QUOTE]

Grunden til opgravningen af fjernvarmerørene var jo, at de var utætte :slight_smile:

Men jeg går løs på syrenen igen, når den er færdig med at blomstre. Det plejer den vist ikke at gøre så længe. Jeg har klippet alt det dårlige, jeg kunne se, af, men jeg vil klippe den ned for at være sikker på, der ikke er noget tilbage. I øvrigt har den selv god gang i rodskuddene. Jeg har da fjernet et par stykker allerede. Så helt uden kræfter er den tilsyneladende ikke :slight_smile:

har hængt humle snor op…og høstet græsset, for det blev gonnok mørkt lige pludseligt

Jeg har erklæret krig mod dræbersnegle! De har været efter mine georginer, meget livsforkortende valg snegle… :mad:

har sat hvidløg i drivhuset…bare et par fed fra køleskabet…det ser ud til at det hjælper, de siges heller ikke at kunne lide purløg…well, der står en eller anden …kinapurløg ? …eller nowe, den reagerer de ikke på

Så bare de er i jorden kommer sneglene ikke?

det siges at de ikke kan lide lugten af kaffepulver …(grums ?? - i så fald skal kompost med kaffegrums prøves ) og hvidløg/purløg …dem jeg har sat er spiret, så der er løgduft ved dem
man siger også at hakket hvidløg drysset i haven holder dem væk…

Hader snegle… har nakket flere dræbere indtil videre i dag… så¨nu kan jeg også kalde mig selv dræber mht. snegle…

Lykke, de elsker dahliaer… så de tager dem som regel selvom de er i jorden hvis de finder dem … so to speak.

[QUOTE=Vipstøsen;1310220]Hader snegle… har nakket flere dræbere indtil videre i dag… så¨nu kan jeg også kalde mig selv dræber mht. snegle…

Lykke, de elsker dahliaer… så de tager dem som regel selvom de er i jorden hvis de finder dem … so to speak.[/QUOTE]

Med ‘de’ mente jeg hvidløgene :slight_smile:

[QUOTE=Vipstøsen;1310220]Hader snegle… har nakket flere dræbere indtil videre i dag… så¨nu kan jeg også kalde mig selv dræber mht. snegle…

Lykke, de elsker dahliaer… så de tager dem som regel selvom de er i jorden hvis de finder dem … so to speak.[/QUOTE]

Jeg har et rigtig godt råd fra FB om at komme af med de dumme dræbersnegle :smiley:
Jeg ved ikke om I kan se det…men prøver lige at linke og give det gode råd videre her :høhø:

YAY - andet forsøg på at spire sødekartofler er indtil nu meget mere succesfuldt.
Jeg gjorde den fejl, at mine første to halve sødekartofler stod på bunden af et fad med vand. Så der kom ikke vand under bunden = den rådnede… :S
Det var også to ikke-øko, så de havde for mange spirehæmmere til, at der nogensinde kom gang i det.

Så for et par uger siden tog jeg en øko-sødekartoffel gav hver halvdel sit eget glas, stak en kødnål igennem så den er hævet fra bunden og vupti:

De store spirer skal lige være dobbelt længde, inden de skal over i jord, men jeg er SÅ lettet over, at være nået så langt nu :smiley:

Det er ikke sikkert jeg når at få nogle sødekartofler i år (det er lidt sent at spire…), men så har jeg da får øvelse til næste år.
Men jeg fortsætter projekt “gro sødekartofler selv” :smiley: så må vi se, hvor langt det er i august :tihi:

Smart, Pia! :ok:

Her er et tip til dem, der kæmper med skvalderkål. Det skal helt sikkert prøves:

http://www.plantefrø.dk/shop/spansk-koervel-soedskaerm-518p.html

[QUOTE=galath;1310573]Her er et tip til dem, der kæmper med skvalderkål. Det skal helt sikkert prøves:

http://www.plantefrø.dk/shop/spansk-koervel-soedskaerm-518p.html[/QUOTE]

Glem det. Som efterhånden ret belæst haveejer må jeg skuffe dig. Ifølge de garvede havenørder kan INTET kvæle skvalderkål. Dog er der planter, der kan KONKURRERE med den. Fx Geranium phaeum. Men forvent aldrig, at kålen fordufter. Den kan kum holdes delvist nede vha. andre tidlige og lettere aggressive stauder.

Diana altså! Jeg nåede lige at blive så glad :slight_smile:

Alle de der ‘nemme’ løsninger er som regel for gode til at være sande. :wink:
Skal skvalderkål HELT væk - så er metoden klør fem. :wink:

[QUOTE=Diana F;1310594]Alle de der ‘nemme’ løsninger er som regel for gode til at være sande. :wink:
Skal skvalderkål HELT væk - så er metoden klør fem. ;)[/QUOTE]

Hvis bare det var ‘så nemt’ her… Vi har tonsvis af skvalderkål i hækken bag ved trådnettet…

Det i bedene skal jeg nok komme igennem med tiden… Har fået en underlig glæde ved at luge :uha: :uha:

Tjaaaa jeg prøvede geder mod skvalderkål og så længe der er andet at æde (som i ALT andet) er det heller ikke metoden :tihi:

[QUOTE=Jim;1310213]det siges at de ikke kan lide lugten af kaffepulver …(grums ?? - i så fald skal kompost med kaffegrums prøves ) og hvidløg/purløg …dem jeg har sat er spiret, så der er løgduft ved dem
man siger også at hakket hvidløg drysset i haven holder dem væk…[/QUOTE]

spidsen af en af hvidløgsspirene er væk -ædt? - og der var 2 dræbersnegle i drivhuset …der var nu oss et par vinbjergssnegle…så hvis man ku’ fodre dem med hvidløg …:høhø::høhø:

er på den tredie basilikum, den første frøs, den anden åd dræberne, den tredie er hængt op…
dræberne holder sig næsten fra oregano, timian og bladfennikel, de går ikke i jordbærplanter…kun de bær de kan nå fra jorden, purløg holder de sig oss fra

peber og basilikum må siges at være livretter for dem…

Her er det første kommet i kapilærkasser… En tomat, en agurk og to drueagurker. De er fordelt i tre kasser, så der er plads til fire tomater mere, når de er blevet lidt større :slight_smile:

Lidt ideer til jer havefolk :tihi: