Årets havetråd 2017

Det er der helt klart også. Det var bare dengang, jeg fandt ud af, at det var en god idé at tromle, før man såede græs :slight_smile: Til gengæld er stykket ude i min forhave, hvor der har været gravet op, rigtig ujævnt at køre i med plæneklipperen, selv om jeg tror, de så nogenlunde pakkede jorden, inden de såede græsset.

Men det var bare et tip, ikke fordi jeg skal blande mig på nogen måde. Og jeres forældre/svigerforældre ved uden tvivl meget mere om have end jeg. Men jeg vil dog lige vise jer denne her, som jeg bemærkede, da jeg var i Jem & Fix den anden dag, netop fordi jeg selv har så mange ujævnheder.

Hvor er det blevet fint… :hjerte:

… men jeg ville nu nok også overveje at jævne det noget mere. I kan sagtens bare bruge en rive, og få det revet pænt (jævnt uden de store bump). Vi har også haft sådan et stykke og det endte med at vi rev det op igen og jævnede det ud.

[QUOTE=Vipstøsen;1313801]Hvor er det blevet fint… :hjerte:

… men jeg ville nu nok også overveje at jævne det noget mere. I kan sagtens bare bruge en rive, og få det revet pænt (jævnt uden de store bump). Vi har også haft sådan et stykke og det endte med at vi rev det op igen og jævnede det ud.[/QUOTE]

Vi har været i gang med at jævne det hele med en rive? Så hvis det ikke er jævnt nu, så må en rive ikke være godt nok :wink:

Hvor ser du de store bump?

[QUOTE=Vipstøsen;1313801]Hvor er det blevet fint… :hjerte:

… men jeg ville nu nok også overveje at jævne det noget mere. I kan sagtens bare bruge en rive, og få det revet pænt (jævnt uden de store bump). Vi har også haft sådan et stykke og det endte med at vi rev det op igen og jævnede det ud.[/QUOTE]

Vi har været i gang med at jævne det hele med en rive? Så hvis det ikke er jævnt nu, så må en rive ikke være godt nok :wink:

Hvor ser du de store bump?

[QUOTE=Lykke;1313807]Vi har været i gang med at jævne det hele med en rive? Så hvis det ikke er jævnt nu, så må en rive ikke være godt nok :wink:

Hvor ser du de store bump?[/QUOTE]

Selvfølgelig er det altid en smagssag :slight_smile: Men fx. ude til højre i billedet der ser det ud til at være en del bump/forhøjninger.

Det er ikke for at være en busybody (selvom det måske nok lyder sådan). Men som sagt, så havde jeg på et tidspunkt ryddet et bed herhjemme… og det så ligesådan ud. Jeg mente det var godt nok, manden sagde det ikke var jævnet godt nok, men at det måtte jeg jo selv om. Så det fik lov til at vokse op… og var (for os) møgbelastende og irriternde ujævnt at gå på. Så jeg endte med at måtte lave det op alene… for han havde jo advaret som han sagde det :wink:

Men tag det nu bare som en erfaringsdeling og ikke andet :wink:

Nu begynder det hele at blomstre og se ud af noget :ok:

Fik nogle frø af Pragtsnerle fra Birgit (Holmeinc) sidste år … du Birgit … hvornår samler man frø fra den og hvor gemmer de sig?
Synes ikke rigtig jeg kan få øje på nogen …

[QUOTE=galath;1313784]Det er der helt klart også. Det var bare dengang, jeg fandt ud af, at det var en god idé at tromle, før man såede græs :slight_smile: Til gengæld er stykket ude i min forhave, hvor der har været gravet op, rigtig ujævnt at køre i med plæneklipperen, selv om jeg tror, de så nogenlunde pakkede jorden, inden de såede græsset.

Men det var bare et tip, ikke fordi jeg skal blande mig på nogen måde. Og jeres forældre/svigerforældre ved uden tvivl meget mere om have end jeg. Men jeg vil dog lige vise jer denne her, som jeg bemærkede, da jeg var i Jem & Fix den anden dag, netop fordi jeg selv har så mange ujævnheder.

https://www.jemogfix.dk/garden-havetromle-38-liter/2113/9045147/[/QUOTE]

[QUOTE=Vipstøsen;1313825]Selvfølgelig er det altid en smagssag :slight_smile: Men fx. ude til højre i billedet der ser det ud til at være en del bump/forhøjninger.

Det er ikke for at være en busybody (selvom det måske nok lyder sådan). Men som sagt, så havde jeg på et tidspunkt ryddet et bed herhjemme… og det så ligesådan ud. Jeg mente det var godt nok, manden sagde det ikke var jævnet godt nok, men at det måtte jeg jo selv om. Så det fik lov til at vokse op… og var (for os) møgbelastende og irriternde ujævnt at gå på. Så jeg endte med at måtte lave det op alene… for han havde jo advaret som han sagde det :wink:

Men tag det nu bare som en erfaringsdeling og ikke andet ;)[/QUOTE]

Jeg har altså ikke noget imod, at I blander jer. Men jeg bliver da nødt til at forklare mig og spørge ind til ting for jeg kan bruge det til noget :slight_smile:

Det er fx fint I kan se buler, men når jeg ikke kan bliver jeg nødt til at spørge til hvor I ser dem :slight_smile:

Vips - til højre i hvilket billede? Der er to fra hver sin vinkel :slight_smile:

[QUOTE=Lykke;1313833]Jeg har altså ikke noget imod, at I blander jer. Men jeg bliver da nødt til at forklare mig og spørge ind til ting for jeg kan bruge det til noget :slight_smile:

Det er fx fint I kan se buler, men når jeg ikke kan bliver jeg nødt til at spørge til hvor I ser dem :slight_smile:

Vips - til højre i hvilket billede? Der er to fra hver sin vinkel :)[/QUOTE]

Det kan jo også være billedet, der snyder, Lykke. Det var også derfor, jeg spurgte, om det var ujævnt. For det er det måske slet ikke. Måske er det bare skygger, vi ser.

Det kan også sagtens være mig, der er blind eller ikke tror noget er en 'problembule, - det vil jeg slet ikke udelukke :klapper:

[QUOTE=Skattekat;1313831]Nu begynder det hele at blomstre og se ud af noget :ok:

Fik nogle frø af Pragtsnerle fra Birgit (Holmeinc) sidste år … du Birgit … hvornår samler man frø fra den og hvor gemmer de sig?
Synes ikke rigtig jeg kan få øje på nogen …[/QUOTE]

Ihh hvor ser det godt ud!

Når blomsten lukker så bliver der er lille ært i stedet for. Den lader du sidde til den er tør (og det kan jo tage sin tid i denne sommer).
Inde i den brune “ært” ligger der en masse små sorte frø. Der ligger mange i hver ært 10-20 stykker, så du skal ikke anstrenge dig meget for at have mange frø til næste år.

Jeg tager lige et billede af en af frøstandene på mine, bare ikke dd, da det regner…

Mine pragtsnerlelinjer :tihi: er meget frugtbare, så bare glæd dig til alle de frø du får til at pryde haven med næste år.

Jeg er desværre en af dem, der kæmper mod dræbersneglene … pisseirriterende, når man har passet og plejet en plante og så kommer man ud til resterne af den :argh:

Billedet til venstre er en Campanula (af en art) der ikke har haft besøg af snegle, til højre - plante magen til, efter sneglebesøg :ked:

[QUOTE=Lykke;1313833]Jeg har altså ikke noget imod, at I blander jer. Men jeg bliver da nødt til at forklare mig og spørge ind til ting for jeg kan bruge det til noget :slight_smile:

Det er fx fint I kan se buler, men når jeg ikke kan bliver jeg nødt til at spørge til hvor I ser dem :slight_smile:

Vips - til højre i hvilket billede? Der er to fra hver sin vinkel :)[/QUOTE]

Jeg har prøvet at markere her på billedet hvor der fx. er noget der ser meget ujævnt ud på billedet, men måske ikke er det i virkelighede.
De to streger i højre side - til venstre for dem begge to går en stribe jord som jeg synes ser ud til at være noget højere end resten af niveauet. Har også givet et par eks. hvor jeg har prøvet at tegne pile :slight_smile:

[QUOTE=Vipstøsen;1313918]Jeg har prøvet at markere her på billedet hvor der fx. er noget der ser meget ujævnt ud på billedet, men måske ikke er det i virkelighede.
De to streger i højre side - til venstre for dem begge to går en stribe jord som jeg synes ser ud til at være noget højere end resten af niveauet. Har også givet et par eks. hvor jeg har prøvet at tegne pile :slight_smile:
[/QUOTE]

Mange tak for eksemplet! Jeg prøver at gå ud og mærke efter :slight_smile:

[QUOTE=Skattekat;1313870]Jeg er desværre en af dem, der kæmper mod dræbersneglene … pisseirriterende, når man har passet og plejet en plante og så kommer man ud til resterne af den :argh:

Billedet til venstre er en Campanula (af en art) der ikke har haft besøg af snegle, til højre - plante magen til, efter sneglebesøg :ked:

[/QUOTE]

Vildt! :uha: Nu var det godt nok en noget mindre plante, men jeg havde en pænt basilikum til at stå, hvor der en dag kun var en lille stok i midten af potten tilbage. Nu ser det ud til at være hussnegle, der har angrebet din blomst. Måske var det også sådan nogle, der angreb min basilikum. Jeg så det jo ikke. Men de er godt nok griske, uanset om det er den ene eller den anden race.

Var på besøg hos min tidligere nabo i dag og lagde (for første gang) mærke til, at hun havde de flotteste hvide klokkeblomster i sin forhave. Først troede jeg, det var samme type, som Lykke viste billeder af, men det er det ikke. Det er palmeliljer. Og de sætter sideskud, og jeg får en af dem til efteråret :thumbup:

Øhh … hvad bygger du det udsagn på :?
Jeg samlede to dræbersnegle op fra krukken …

Der sidder en snegl med hus på det første billede :stuck_out_tongue: Men den kan jo godt have fået hjælp :slight_smile:

Det er planten der ikke er angrebet af snegle … det er to forskellige planter :smiley:

Nåh, jeg troede, det var før og efter-billeder.

Opdatering på græsstykket…

Efter jeg fik vist hvad I mente gik jeg det igennem, hvor det virkede fint jævnt… Men efter det har regnet er det blevet virkeligt, virkeligt ujævnt!

Så med 1-0 til haven købte vi en tromle. Jeg har så i dag kørt rundt med den, og den hjælper ikke en meter. Den vejer 60 kg, og jorden flytter sig ikke.

Så gode råd til hvordan jeg kan vende havens 2-0 til en sejr for os? :slight_smile: