Årets havetråd 2017

Det er slet ikke den samme slags ridderspore, du har fået af mig, så høst du bare vildt og voldsomt :høhø:
Jeg plejer at vente med at høste, til jeg kan se, at planterne selv begynder at åbne kapsler og sprede frø.

Det er rosa super star. https://www.lundhede.com/rose-super-star-storblomstrende-barrodet/
lige nu står den jo så kun med blomsterknopper

De er langsomt ved at vinde frem igen efter næsten at have været helt væk. For 5 år siden købte jeg to til min mor i fødselsdagsgave. Der var kun Bakker som havde dem - nogle steder overhovedet, så jeg var presset ud i at handle ved dem for at få dem hjem til hende, for hun skulle jo have dem :ups:

Det svære i at købe nye af dem er også, at der åbenbart findes en gammel og en ny ‘linje’ af dem.
Den ene er mere sart rød og den anden har en mere laksefarvet tone inde over sig. Og jeg er til den gamle sarte røde, som var den min morfar havde haven fuld af. Jeg har kun fundet lundhede herhjemme, som kan og vil garantere mig farven på dem, når de kommer som barrods, ingen andre vil garantere, at det ikke er den anden variant…
Hos lundhede er barrodsprisen heldigvis så mer end halveret på det sidste år :slight_smile: jeg gav 190,- stk sidste år - nu er de nede i 81,- kan jeg se nu, glædeligt overrasket! :slight_smile:
så måske jeg næste efterår alligevel køber mig til et par stykker mere - de første to fra lundhede må siges at leve op til deres gro-garanti! :smiley:

Jeg gad nok vide, hvornår jeg får den græsplæne slået igen. Det ender jo med, jeg må have fat i en le for at klippe den. Jeg tror, den må være 20 cm lang efterhånden, og jo længere den bliver, jo vådere bliver den også, og jo længere tid går der, før den er tør nok til, at plæneklipperen kan klare at slå den. Lige siden oversvømmelsen og med den meget regn, der er kommet på det seneste, har underlaget været helt blødt, og plæneklipperen laver dybe spor i jorden. Det er altså ret håbløst :S

Men den størrelse græsplæne, er det ingen sag at klippe den med græstrimmeren (nu, hvor nogen har været så sød at fixe den :fløjte:), så kom bar’ i gang! :stuck_out_tongue:

Haha, ja, det kan være, det er den, jeg skal have fat i :slight_smile:

Nu er plænen slået, og i det mindste er græsset lidt kortere. Men det hele ligner nærmest en pløjemark. Dybe hjulspor og tottet græs. Jeg forsøgte at bruge græstrimmeren, men det kunne jeg ikke overskue at gøre på 100 m2, så det endte med at blive plæneklipperen. Og det var en sej omgang. Jorden er så blød, at jeg kan mærke, jeg synker lidt i, hvis jeg står derude og lægger vægten på hælene :uha: Jeg tvivler på, at det bliver bedre på denne side af nytår :frowning:

Så har jeg også startet mit eget lille gartneri. Jeg nappede toppen af en masse grene på paradistræerne (sikkert på den helt forkerte årstid, men det fungerer for mig), og nu har jeg plantet dem ALLE SAMMEN. Der er 30 i alt! :klapper: Jeg KAN ikke få mig til bare at smide den slags væk. Så på et tidspunkt bliver jeg formodentlig leveringsdygtig i paradistræer til hele nabolaget og lidt til.

Det er jo egentlig ikke en haveting, men jeg stod altså i haven og plantede dem …

Vi har haft det mest vanvittige regnvejr her i Slagelse i eftermiddag. Hvis ikke det var skybrud må det have været tæt på… og torden og lynild og hagl.

Haveprojekterne går pt. mest på oprydning og rykken rundt på stauder.
Desuden går jeg og overvejer et projekt “så-selv-stauder”, for de er bare så monsterdyre.

Vi har haft det mest vanvittige regnvejr her i Slagelse i eftermiddag. Hvis ikke det var skybrud må det have været tæt på… og torden og lynild og hagl.

Haveprojekterne går pt. mest på oprydning og rykken rundt på stauder.
Desuden går jeg og overvejer et projekt “så-selv-stauder”, for de er bare så monsterdyre.

[QUOTE=galath;1316177]Så har jeg også startet mit eget lille gartneri. Jeg nappede toppen af en masse grene på paradistræerne (sikkert på den helt forkerte årstid, men det fungerer for mig), og nu har jeg plantet dem ALLE SAMMEN. Der er 30 i alt! :klapper: Jeg KAN ikke få mig til bare at smide den slags væk. Så på et tidspunkt bliver jeg formodentlig leveringsdygtig i paradistræer til hele nabolaget og lidt til.
Det er jo egentlig ikke en haveting, men jeg stod altså i haven og plantede dem …[/QUOTE]

At plante nye træer er da en haveting og iøvrigt en fin årstid at gøre det på.
Jeg ville nok have valgt at vente til vækst var gået lidt mere i stå, men som du skriver så virker det for dig og så er det jo helt som det skal være :slight_smile:

[QUOTE=Vipstøsen;1316179]Haveprojekterne går pt. mest på oprydning og rykken rundt på stauder.
Desuden går jeg og overvejer et projekt “så-selv-stauder”, for de er bare så monsterdyre.[/QUOTE]

Jeg går også og rydder op og så har jeg syltet en del.

Har lavet de bedste syltede rødbeder nogensinde. Gav de fleste til min bror og hans gæster til gårsdagens fødselsdagsfest. Da ikke noget meget bedre end at få lov til at gro rødbederne, sylte dem og så få andre til at smile når de spiser dem :slight_smile:

Har lavet æble-ingefær marmelade fra mine “Rød Ingrid Marie klon” som egentlig hedder “Karin Schneider” opkaldt efter frugtavlerens datter, som opdagede denne klon i 1950. Supert lækkert, sødt og frisk, æble. Skal have lavet æblemos af resten af dem, det bliver den fineste lyserøde æblemos.

Jeg har lavet brombær syltetøj af 1,5 kg frugt og jeg kan stort set ikke se jeg har plukket, helt vildt som den busk bærer! Dette syltetøj blev også godkendt af gæsterne, sammen med mit hjemmelavede “blåbær m. bourbon vanilie”. Den opskrift skal jeg lige have fundet igen, den var der held ved.

Mine knoldselleri ser ud til at have lavet nogle fine store knolde, skal nok snart have et op til test. Salat lavet af revne æbler og knoldselleri er et hit her i huset :slight_smile:

Mit næste store have projekt er “projekt vandpjaskeområde”. Det kommer til at bestå at en bed på 2,5*1,5 m med sumpplanter. Skal så lige have gravet et hul, foret det med plastic (med huller i bunden så det ikke rådner) og så grus, jord og planter på det. Det bliver forårets store projekt Bedplan: Til et fugtigt sted | Haveselskabet Skal lige have regnet efter for planen siger at der skal 51 planter i et bed på 3,75 kvm. Det lyder af meget og som Carina skriver “monsterdyrt”.
I kanten af bedet kommer mit piletræ til at stå, men nogle af rødder i sumpbedet og andre under det vandløb jeg skal have lavet.
Jeg skal have hentet en bunke af Lykke og Runes overskudssten og stablet dem i en bunke, så jeg kan få lavet et “vandfaldsdelta” som så ender i min reflectionpool. Det bliver et mekka for MCO vandbamserne og så håber jeg at den konstante omrøring gør det lidt nemmere at holde reflection pool klar og fin.
Inde i mit hoved ser vandfaldet ca. sådan her ud

Så får vi se hvordan virkeligheden ender :slight_smile:

Her sker der ikke rigtigt mere i haven nu… Vi burde klare noget oprydning, men vi har en kæmpe bunke sten, som vi venter på nogen henter :wink:

Et paradistræ er en potteplante, så den hører jo ret beset ikke til i en havetråd :slight_smile:

Spændende projekt, Birgit. Den kronerabarbar ser ret imponerende ud.

[QUOTE=galath;1316191]Et paradistræ er en potteplante, så den hører jo ret beset ikke til i en havetråd :slight_smile:

Spændende projekt, Birgit. Den kronerabarbar ser ret imponerende ud.[/QUOTE]

Haha jeg læste dit træ som et “paradisæbletræ”, tænkte også det var godt nok mange æbler du skulle have :slight_smile:

En kronerabarber er mega imponerende. Men den bliver næsten helt sikkert sorteret fra i mit endelige projekt. Den skal have en plads alene for rigtigt at komme til sin ret. Din have ville være meget pænere at sætte den i.
Som du kan se her, er der en der godt vil have plads til både hofter og skuldre :slight_smile:

Dahliaerne kan lidt endnu. Det er så typisk at de 3-4 stykker som sneglene fuldstændig havde molestreret nu endelig blomstrer.


Den sidste her er helt fantastisk i farverne :sparkling_heart:

3 Synes om

Nøj, hvor er de fine :heart_eyes: Er det alle sammen dahliaer?

Problemet er jo, at jeg vil have det hele, når jeg ser sådan nogle billeder! Men hvor skal jeg få plads til det? :slight_smile:

1 Synes om

Ja Ingrid. Det er allesammen dahlia :sparkling_heart:. De findes i vanvittig mange former og farver. Det som man skal være opmærksom på ved dem er at de ikke tåler frost, så om ikke så forfærdelig længe skal jeg have gravet alle mine dahlia knolde op og have sat dem i kælderen til vinteropbevaring. Når vi så til foråret nærmer de frostfri nætter, så hives de frem af gemmerne og knoldene plantes igen.

Jeg elsker deres blomsterflor, men jeg hader virkelig plantedagen og dagen hvor de skal tages op igen. Men de er SÅ smukke. Nærbillede af en af dem fra før

3 Synes om

Også tittede solen frem i Slagelse. Så må jeg hellere lette mit korpus og komme i gang derude :roll_eyes:

1 Synes om

Jeg gider ikke lede efter mit indlæg fra i foråret, men jeg tog jo selv frø fra nogle tomater jeg godt kan lide og såede dem … der opstod så tvivl om, hvorvidt de var krydsninger og om der kom den samme slags tomater fra planterne?
Det gjorde det i alle tre tilfælde, men jeg kom alt for sent i gang med projektet og det lykkedes kun at frembringe en enkelt moden tomat af den sort jeg var aller mest spændt på (der ligger flere i et vindue og prøver at suge solstråler til sig):

Den smagte gooodt :yum: … jeg må noget tidligere i gang næste år med forspiring, så jeg kan få en masse af de lækre tomater :yum::yum:

1 Synes om

@Skattekat, kan du huske hvornår du satte dem til forspiring?
Spørger fordi jeg satte mine spiringer igang alt for tidligt ift at det var frilandstomater (…eller måske i kombi med den latteligt dårlige sommer vi har haft)

Desværre @Vipstosen … kan bare huske at jeg var ca. én måned bagud i forhold til de fleste :roll_eyes:

1 Synes om

Jeg har lige tjekket gamle billeder. Jeg såede til køkkenhaven inkl. tomater d. 16. marts. Det var for tidligt i år, og skal i hvert fald være senere næste år. Jeg tror jeg skal prøve dit trick med tomatfrø af næste år i stedet for at købe mig fattig i frø

1 Synes om