Årets havetråd 2018

Hold da op… Det er dælme hurtigt kald. Så har du knoklet lige siden kan jeg næsten regne ud :blush:

Jeg havde liiiige en festival i weekenden og overnattende gæster, jeg skulle have overstået. :joy:

Måtte droppe festival søndag, og gå i gang med tømmermænd så snart jeg stod op…det har været nogle absurd hårde dage, hvor jeg har KNOKLET fra tidlig morgen til der var mørkt! :weary:

1 Synes om

Kan du finde et officielt sted, hvor den faste vending er angivet? Jeg kan hverken finde det i Den Danske Ordbog (nutidig) eller Ordbog over det danske Sprog (historisk). Til gengæld fremgår udtrykket mund til mund (som i at videregive information) i dem begge.

(søg på mund til mund på opslagssiden, hvis ordene ikke er fremhævet allerede).

Ja, det hedder det :slight_smile:

Så er min have vist frem på Instagram. :grinning:

9 Synes om

Tillykke!
Velfortjent med så hyggelig en have og søde misser.
Han skriver ‘allotment’ - det bliver oftest brugt som oversættelse af kolonihave. Bor du i et kolonihavehus?

Jeg har besøgt en anden, der bor samme sted (altså ikke hos Diana, men i samme område :slight_smile: ). Som jeg har forstået det, er det en haveforening, der er lavet om til beboelse. Hedder det i virkeligheden ikke også stadig noget med haveforening? Vildt hyggeligt område med en masse små stier, man uden tvivl lynhurtigt kunne fare vild på, hvor man kommer helt væk fra den store vej, der går lige udenfor området :slight_smile:

Netop. Han VED godt det ikke er kolonihaver. For det forklarede jeg ham grundigt. :wink: Men måske er det bare nemmere for ham at bruge det ord på engelsk for at forklare områdets karakter.

Det har ikke haft status af kolonihave siden 2003, hvor det blev lavet om til helårsbeboelse af Københavns Kommune. Folk havde jo brugt det til beboelse i maaaaange årtier, så de mente vist, det var på tide ar få det lovliggjort. :wink:
Der er mindst 8 ‘gamle’ kolonihaveforeninger på Amager, der nu er helårs med bopælspligt. Min var den første, flere fulgte så derefter.
Og det hedder en andelshaveforening nu. :slight_smile:

3 Synes om

Så er der taget en aflægger fra Gunnera ude i haven.
Plantet i en balje ude i kattegården og den skal få vand så den kan blive kæmpestor :slight_smile:

2 Synes om

Min bimad er begyndt at springe ud, og den ser ud til at virke. Som man måske, hvis man anstrenger sig lidt, lige kan ane, er der to bier i den nederste blomst i honningurten.

De store, grønne blade er boghvede, og de har nok mere eller mindre kvalt nogle af de mange andre sorter, der var med i pakken. For det første fordi de både er ekstremt høje planter og har store blade, og for det andet, fordi jeg såede planterne i et alt for lille bed. Hvilket jeg godt vidste, men jeg orkede ikke at grave mere i græsplænen, da de skulle sås.

Men lidt er vel bedre end ingenting, og der er heldigvis masser af honningurt. Desværre ser det dog også ud til, at boghvedeblomsterne, selv om der er mange af dem, bliver noget skravl, som bierne ikke gider. Sikkert fordi de står for tæt, og det har været så tørt. Selv om jeg vander og vander og vander …

Fik råd om at lavendel kunne være en god ting at plante ud til roserne for at holde bladlusene lidt i ave. Så nu har jeg prøvet at plante en sådan og så må vi se :slight_smile:
Vist noget med de ikke gider duften fra lavendel, så måske det virker her også :smiley:
Heldigvis så kan JEG rigtig godt lide duften af det.

Jeg tror du skal tage det råd med et gran salt…desværre. Jeg har endnu aldrig set bevis for at lavendel skræmmer nogen som helst insekter væk, selvom nogen påstår det. :slightly_smiling_face:
Og vær obs på at lavendler og roser kræver TOTALT forskellige jordbundsforhold. Roser kraftigt gødet fugtig lerjord. Lavendler sandet ugødet tør jord. Bare hvis du påtænker at sætte dem i samme potte - hellere en potte til hver. :slight_smile:

2 Synes om

Se det med jordet var lige det råd, jeg manglede - tak :smiley:
Og skulle det ikke virke, så er status jo bare at jeg har en dejlig lavendel også :tihi:

1 Synes om

Ja nemlig - lavendel er altid godt. :slight_smile:

Bare fordi man bor i murerspand, så kan man jo godt se lidt godt ud :smiley:

Det var jo egentligt meningen at den røde murerspand bare skulle være midlertidig … men det er vist lidt sent at flytte den nu :hoho:

Næste år skal der en stor lækker balje op at stå derude i stedet - det er vist bedre :slight_smile:

8 Synes om

Sommerblomster i klare farver - lige til at blive glad over.

4 Synes om

Et rosenspørgsmål:

Jeg købte to roser i Rema, for nu ville jeg altså prøve, om jeg kunne få dem til gro. Det er gået forbavsende godt. De skyder begge to masser af nye blade og grene, den ene havde adskillige knopper med sig fra forretningen og har blomstret, den anden er ved at sætte mindst én knop i de nye skud.

Problemet er, at bladene på den ene bliver ædt. Fuldstændig ribbet. Dog ser det ud til kun at være de gamle blade, så jeg gætter på, den også har haft noget med sig fra forretningen (den anden havde også en koloni af lus med). Det er altså de gamle blade, og det er kun den ene af roserne.

Efter hvad jeg har kunnet google mig til, er det sikkert en slags bladhvepselarve. Spørgsmålet er - hvad gør jeg? Nu har jeg absolut ikke tænkt mig at sprøjte med noget som helst, men bekæmpelse er åbenbart også svær. Så det er egentlig mest et spørgsmål om, hvorvidt det vil hjælpe at fjerne de gamle blade? Jeg har kigget på undersiden og kan ikke se noget, men et eller andet må der jo være. Og jeg vil jo ikke have, at det breder sig til den anden rose, som ikke er ramt af det.

Jeg har endnu været så heldig ikke at være ramt af den. Men er du sikker på at det er bladhvepselarven? Det skulle give sammenrullede blade, ikke ribbede blade?

Uanset hvad så ville jeg fjerne de beskadigede blade og efterfølgende passe den godt med vand og gødning. Den kan nå en enkelt gang gødning endnu. Bladene skal nok komme tilbage

2 Synes om

Jeg fandt et sted, hvor der stod, bladhvepse kunne stå bag begge dele, altså både sammenrullede blade og ribbede blade. Om det er sandt, ved jeg selvfølgelig ikke. Det kan også være, det er noget andet. Men jeg fjerner bladene så.

Og gøder roserne. Jeg har netop fået indkøbt rosengødning, så det står på todo-listen. Om end gødning af roser jo er selvstændig videnskabelig disciplin + der er alle dem, der så gør noget andet, end disciplinen foreskriver, og alligevel får de fineste resultater :surrender:

Hehe det er biologi, omend plantebiologi, så der er altid tusind varianter af hvordan man gør.
Men faktum er at roser der er gødet og vandet passende, dvs så de har det godt, er mere modstandsdygtige over sygdom og skab :blush:

1 Synes om