Årets havetråd 2019

Min lille oase sådan set lidt fra oven.
Det nye vandbad er helt til venstre under piletræet.
Det er lidt kaotisk i år - alt vandet og ok med varme har givet en überfrodighed, men da jeg har valgt at lege med killinger i stedet for at gå med røven i land og luge, ja så ser det også ud derefter :wink:

Men grønt det er det og jeg har masser af æbler, rødbeder og grønkål. De første 3 liter syltede rødbeder er sat i skabet.

8 Likes

Dorthe, det lyder da lidt interessant. Hvad er det for nogen I har ? Dem der er i overflod og selvsåede?

@DorteH - jeg tror, du bliver nødt til at holde blommetræsnus :hoho:

1 Like

Mener det er viktoria blommer - sådan nogle rødlige nogen, kan lige ta’ et billede…

@Vipstosen & @Skattekat: Værsgo… :wink:

4 Likes

Super ide - det sku’ jo også være det nye sort at kramme træer… :sunglasses:

2 Likes

Uuuuuuuuuuuuh! Sådan et vil jeg have :heart_eyes:

1 Like

No prob - der er rigeligt af såvel træer som frugt til alle, incl. rådyrene:

1 Like

@Vipstosen skal vi samles om at plyndre endnu en have? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Det kunne da godt være… hvis @DorteH vil plyndres hehe

I skal være så hjertens velkomne! :+1:

2 Likes

Kommer I så ikke en tur til jydeland med et træ? :kryds:

1 Like

Så er der 2 liljer. Jeg håber, den sidste knop når at springe ud, før den første falder. Jeg ved ikke, hvor længe sådan nogle kan stå? Dvs. den sidste knop i den plante. Der mange flere knopper i de andre planter, men de ser ikke ud til at være nået til det punkt, hvor de vil springe ud lige foreløbig.

Hortensia med en fantastisk mørk pink. Sådan så den ikke ud, da jeg fik den :slight_smile:

6 Likes

Overspringshandlinger i haven mit hoved havde virkelig brug for en pause

Dahlia Labyrinth, glæder mig til den er helt ude

Ukendt hvid dahlia

Forholdsvis nyindkøbt rose, kan ikke huske navnet selvom jeg lige har læst det

Ynglingsrosen Koko Loco

Hibiscus

Selvsåede hornviol er på vej, spændende hvilke farver de får denne gang

Krukkebrombær Baby cakes, den er jeg spændt på

Wollerton old hall

Hortensia

…også er der ikke mere for den 25 øre

5 Likes

Service meddelelse til @Skattekat, @Vipstosen og andre:
Med mindre det er nedfaldsblommer, der er interesse for - og i så fald er man i hård konkurrence med rådyrene - skal afhentning nok ske indenfor en overskuelig fremtid… :wink:

2 Likes

For fuldstændighedens skyld: Alle 3 liljeknopper er nu sprunget ud - og så er de så smukke med regndråber på :slight_smile:

10 Likes

Jeg er ophængt denne uge med 2 eksamener, så jeg kan nok tidligst lørdag… måske en lille chance for torsdag eller fredag. Ellers må det vente til næste år for mit vedkommende…

Græsplæne er hurtig om at gro her i august :slight_smile:
Fjernede en masse granitskærver, som nogle i galskab må har lagt som passage til græsplænen …
Spredte lidt frisk jord og nogle græsfrø her i starten af august.
I dag:

Og har ikke en gang passet på det :ups:

… og så lige, at det her billede vist er fra i torsdags :open_mouth:

Det har dælme haft travlt!

Men det skal da klippes lige pludseligt, så travlt som det har lige nu :stuck_out_tongue:

Og elsker min lille “vandsten” :ups:
Der er for lille et hul til, at det kan bruges til vandbad for fugle eller andet … men jeg kan da se om det har regner meget eller lidt vha den :tihi:

8 Likes

Ref. pelargonier - hvad er liiige tricket med at få dem til at acceptere, at det regner?

Mine (og jeg kan konstatere, at de ikke er de eneste, dem som bliver passet af prof. gartnere på arbejdspladsen, har samme udfordring… :face_with_raised_eyebrow:) vælger at transmogryffe samtlige blomsterstande, evt. lige undtaget nogle få i yderkanten af nogle af dem, til en brunlig masse så snart de modtager vand fra oven.

Har jeg - og mine medgartnere i Roskilde - bare valgt de forkerte sorter, eller er den slags kun velegnede til overdækkede arealer…? :thinking:

Nej, blomsterne hader vand. Så der er ikke så meget andet at gøre end at vente på at det holder op med at regne… så bliver blomsterne pæne igen.

EDIT: jeg skal dog ikke udelukke at man måske har fremavlet nogle sorter som bedre kan lide vand end andre. Jeg har dem bare ikke :wink: … og der findes sygt mange forsk. typer, så det kan sagtens være at der findes nogen sådanne

Vi var en tur forbi svigerforældrene i går, som har en virkelig dejlig have og nogle fantastiske georginer (upload blander billederne tilfældigt)

Enderne på bænken er nogen, som tidl. ejer af vores hus havde efterladt. Svigermor fik dem, og så har svigerfar savet noget træ. Man sidder ret godt på den.

7 Likes