Årets havetråd 2020

Det ligner en anden slags lus end dem, der går i dem om sommeren. Disse er helt sorte. De plejer at være grønne.

De ubudne gæster:

Jeg ved ikke hvad forskellen er på sorte og grønne lus, men jeg har begge dele i min have. De sorte er på ingen måde unormale hos mig. Om der er nogen logik i om de er sorte eller grønne … pas, har ikke undersøgt det :slight_smile:

… nu kunne jeg ikke vente mere :ups:
3 roser er købt med mit gavekort til Heides planteskole - en Santana, smukkeste røde klatrerose i min verden. Placeret ind i et hjørne, hvor jeg håber den kan klatre godt op og gøre det knap så kedeligt :slight_smile:

Og så en New dawn og en Our last summer :smiley:

Ved alle tre har jeg gravet nogle gode store huller og jordfornyet, fjernet mange af de gamle rødder og lagt et stykke plastik-“græsafgrænsning” ind mod ligusteren, så ligusteren ikke bare sådan lige kan smide rødderne over til roserne :slight_smile:

… så mangler jeg bare 2 klatreroser mere langs hegnet … men det bliver vist på næste lønseddel :ups: har købt em del jord og planter allerede i denne måned :flojte:

8 Likes

New Dawn er bare så fantastisk! Kender ikke de to andre :slightly_smiling_face:

1 Like

Ja, skete også en “oopser” herovre…skulle jo slet ikke i Spiren, og hvad skete der :ups:

1 Like

Så er det sørme godt, at vi allerede har sat hegn lige der :grinning::+1: Det bliver så fint med roserne :star_struck:

1 Like

Jeg har et hjørne af min have som er ret fugtig.
Det er sådan ca 2*2 m, så ikke helt så stort som dette bed og derfor bliver der heller ikke plads til en kronerabarber og heller ikke helt så mange planter, men de fleste bliver der plads til.
Det ser så fint ud syntes jeg, glæder mig til min egen kopi af dette bed.

Edit: ser at original bedet er 2,5 * 1,5, så næsten samme størrelse. Hmmm så måske jeg stort set kan have alle planterne deri.

B Kongebregne, Osmunda regalis
F Snefrytle, Luzula nivea
I Sibirisk iris, Iris sibirica
H Dughosta, Hosta sieboldiana var. elegans
K Almindelig kattehale, Lythrum sallicaria
M Amerikansk mjødurt, Filipendula rubra ’Venusta’
P Etageprimula, Primula bulleyana
R Kronerabarber, Rheum palmatum

6 Likes

Det kunne være, jeg skulle lave sådan et bed herude i min forhave. De kan jo nok vokse i en mose, mon ikke?

Jeg faldt over de smukkeste små liljer hos fakta i dag og fik købt 3 - en blå, en hvid og en lilla. Men det er altså bare for koldt til at plante dem i dag. Jeg venter, til det bliver forår - på søndag :hopla:

Når solen ind imellem skinner i dag, kan jeg godt mærke en lille ansats til forårskuller lige under overfladen :dans:

4 Likes

De vil sikkert have det fint i en mose, blot der ikke er konstant stående vand.
De skal være fugtige men ikke smatvåde.

De fleste er Zone 1 planter.

Det samme her :slight_smile: Der er sket noget med lyset og fuglenes sang i denne uge :jubiii:

4 Likes

Der sad en lille blåmejse ude i syrenen, da jeg kom hjem. Jeg er sikker på, den var i parringsmode, sådan som den kvidrede løs. Råger og krager er også i fuld gang med redebygningen i de høje træer på mit arbejde.

2 Likes

Jeg sad inde i stuen, da jeg hørte en høj lyd udenfor. Hvad er nu det? Jeg ventede på, den skulle holde op, men den blev ved. Så måtte jeg hen at åbne døren ud til haven for at høre nærmere. Det var en af bagboerne, der havde fået forårsfornemmelser og havde hentet plæneklipperen frem fra vinterhi. Lidt efter var der en mere og så endnu en.

Så sidder man jo der og får endnu mere dårlig samvittighed, end man allerede har. Så guess what - jeg har været i haven :wehu:

Endelig langt om længe lykkedes det mig at komme i sving, og jeg fik luget rosenbedet - noget, der har stået på min todo-liste siden før jul :roll_eyes: Jeg fik også klippet kanter på græsplænen i forhaven, så den forhåbentlig er lige til at slå, når jeg næste gang får mig taget sammen til at gøre noget.

Lige til at slå er måske så meget sagt. Græsplænen består lige nu mest af enkelte græsstrå fordelt mellem tykke, tykke mospuder, som plæneklipperen helt sikkert vil synke i. Så de første af forårets klipninger skal nok foregå på setting 4-5 stykker.

4 Likes

Ja ellers skal du leje en plænelufter og få den tæsket godt igennem og få den revet godt efter det. Så mos får en ordentlig en på hatten.

Nu ved jeg ikke meget om plænegræs men jeg kunne forestille mig at der er flere forskellige slags og at det kunne være en ide for dig at finde noget græs som godt kan lide at gro på mosejord.

1 Like

Skulle en tur til Spiren idag og hente en stinkende nyserod der var sat til side til mig, og helt uopfordret var der et par påskeklokker der ville med hjem, de var ikke til at stoppe :joy:. Min søster var med, og da jeg så skulle betale hapsede hun lige betalingen på et par stykker “for jeg havde jo ikke fået nogen fødselsdagsgave endnu” …ja, jeg sagde altså ikke nejtak, men dog MANGE tak :blush:

…og den ene af dem er faktisk lidt sjov, fordi det faktisk er to forsk frøplanter plantet sammen i samme potte, så det var en 2-i-1

Nyseroden, den er SÅ pæn, men nogen duftkonkurrence vinder den nu ikke

De sidste to badbad også så pænt om at komme med… jamen så pyt da :joy:

7 Likes

Den lysegule/cremefarvede præstekrave, nr. 2 fra oven, er virkelig flot. Jeg er ikke nødvendigvis fan af farven, men lige her er den lige i øjet.

Kan se at jeg skal holde mig fra Spiren mere i år, må “nøjes” med de 3 præstekraver jeg købte tidligere på året.

1 Like

@HolmeInc det er den ene af 2-i-1 planten. Den første er billede nr 1

EDIT: har det normalt temmelig stramt men gul, men har fundet ud af at jeg elsker dem i den her gule nuance. Men solskinsgul… AD!

Enig med den her cremegule er så fin og sart - solgul er kun til solsikker og ellers 100% no i min have!! Basta! :wink:

Jeg glemte selvfølgelig at tage billeder inden, men har fået ryddet godt op i haven, samt beskåret roser, hindbær mv., og gravet en brombær og et eller andet palme-lignende noget, som jeg fik af svigermor for 10 år siden og satte udenfor fordi det absolut ikke var min smag i planter, og måske lidt håbede den ikke ville kunne klare sig :tihi: Men nu fik den så lov at dø/røg på komposten. Det blev til 2 trillebørfulde med høj top på, og ser sådan her ud nu

Sluttede af med at smide noget gødning ud i bedene. Ben er absolut ikke tilfreds med at jeg derfor har lukket haven. Det var også lidt tarveligt, sådan en dejlig dag :hoho:

6 Likes

Var ude og snuse på terrassen, men det var sgi for koldt. Så det blev i stedet for til en tiltrængt nedklipning og omplantning af sidste års pelargoniestiklinger

6 Likes