Årets havetråd 2024

Ka… Kan de vokse anderledes? :sweat_smile:

Jeg har ikke forstand på det. Jeg fik udleveret den potte de var i, med planterne i, af min eks for et år siden og har bare vandet den en gang om måneden siden. :see_no_evil:

2 Synes om

Hvornår skal jeg så tomater? :face_with_peeking_eye:

1 Synes om

Mine vokser sådan her (og avler som sindsyge, tror jeg har 2.-3. Generation af min start plante)

5 Synes om

Hvis det er til udplantning i denne sæson, skal du nok overveje at gå i gang… :smirk:

Der går typisk et par måneder før de er udplantningsklar - jeg snyder jo og køber dem færdige slut april/start maj, men du kan sagtens nå at få tomater selv om du først sår nu, sæsonen bliver så bare lidt kortere.

3 Synes om

Hvis du sår inde, så nu i marts til 15. April ca.

2 Synes om

Det er ikke den samme plante, dog er det den samme slægt ‘’ Sansevieria’’
På Island bliver den lave version kaldt for Svigerfar … jeg har heldigvis ikke druknet min ‘‘svigerfar’’, for den er stikling af en plante min mor havde.

2 Synes om

Okay, jeg fik at vide af hende jeg fik den af at det var svigermors skarpe tunge :smiley:

1 Synes om

Her i DK kalder man vist hele slægten for Svigermors skarpe tunge, men der er forskellige varianter af dem

3 Synes om

Det ser ud til at selve arten sansevieria kaldes svigermors skarpe tunge.

Men kan se jeg har den der lavet roset istedet for at blive lang :smiley:

3 Synes om

Påske liljer på vej i haven

13 Synes om

Vores påskelilje er pænt fremme, nogle var så lange, at de havde lagt sig, så Knud kom ind med en buket til bordet i fredags :star_struck:

13 Synes om

Sikke en smuk buket! :hjertekat:

2 Synes om

Det er godt nok ikke i haven, men tænker det går :smiley:

Mit nyeste skud på stammen er denne fiskebensplante (Calathea Medaillon)

Den skulle lukke bladene om natten :smiley:

8 Synes om

Er der nogle af jer kloge og havekyndige mennesker der har erfaring med at lave stiklinger af vindruer?
Jeg har en kollega, som flere gange har haft de LÆKRESTE hjemmedyrkede druer med på arbejde og nu har jeg fået lov til at stjæle et par pinde fra hendes vinstok. Jeg har læst lidt på diverse internetsider at man bare skal lave en pind på 20-40 cm, stikke den i en potte med jord og sørge for at den har det varmt og fugtigt, men er det nok??

1 Synes om

Jeg vil starte med at sige at jeg ikke kender til vinstokke stiklinge, men den nævnte fremgangsmåde fungerer fint på et hav af andre typer stiklinge, så jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle du på en vin-stikling, hvis det er den beskrevne fremgangsmåde.

Jeg har gjort tilsvarende med både solbær og hindbær. På et tidspunkt lavede jeg også uforvarende en ny sommerfuglebusk på samme måde. Jeg klippede grenene af som man gør om foråret, og et sted havde jeg brug for en markering af et område, hvor jeg stak en ca. 30 lang sommerfugleafklips-gren i jorden - den begyndte at skyde i løbet af sommeren. Så jeg ville bare give mig i kast med det.

6 Synes om

Pyhhhramiderne …
Jeg havde regnet med en søndag formiddag foran pc’en - for det skulle jo regne alligevel.

Men da F1 var slut kl 9-ish, så skinnede solen - what?! Det var jo meget bedre end forventet, så mig i arbejdstøj og komme UD :smiley:
Så nu har jeg gået ude siden kl 9:30 og knoklet i have og baghave :slight_smile:

For lige pludselig meldte min far, at han havde tid til at hjælpe med at hente sand i formiddag.
De skulle liiiige aflevere en plov han havde lånt - men aldrig fået brugt :hoho:
“Såååå et par timer” var beskeden.

Jeg for ud i baghaven og gav mig til at dække udgravningen ind i fiberdug, susede på Jem og fix efter to højbede mere, fik dem rettet ind og beregnet afstand og justeret osv …

Da jeg så så på uret, var tiden gået af sig selv - klokken var blevet 12.30 … de der “par timer” var vist gået :hoho: nå ja - mig ind og få noget frokost, hvad skulle jeg så få tiden til at gå med?
Jo - græsplænen skulle da slåes for første gang i år - så er den sæson ligesom startet :slight_smile:

Gik så i gang med at skrue min hyndeboks sammen, da den altid har sluppet i bunden.
Halvvejs færdig, så ringede mig far - NU kører vi efter sand.

Og et hel læs sand blev hentet og bredt ud! :hot_face:

Nu er hyndeboksen samlet færdig, to nye rabarber er sat i den ene plantekasse, den anden skal jeg lige have læst op på blandingsforhold mellem jord og sand, da den er til asparges :slight_smile:

Det var vist også dagens havearbejde for i dag :tihi:
Nu skal i bad i håb om at få noget af al det sand af - vinden har gjort sig til at jeg har sand overalt, selv ind i ørerne :sweat_smile:

Nu hvor al sand er lagt, så kan jeg også bedre rette lidt af ad gangen og lægge en meter fliser som ryggen kan være med.
Men fy føj det er tungt at flytte sand :hot_face:

14 Synes om

Hvor har du købt snegle-kanterne ? De ligner ikke helt dem fra jem & fix, men ser lidt bedre ud :slightly_smiling_face:

Se lige nogle smukke blomster der er i græsplænen :smiley:

4 Synes om

De er købt i XL byg :slight_smile:
De er nemlig bredere end de billige frem J&F :+1:
Man skal ikke skrue kanterne helt fast før man monterer hjørnerne, så det hele ligesom spændes sammen først :slight_smile: ellers er de lidt svære at få til at sidde pænt :see_no_evil:
Men virker! Har kun fundet snegle i jordbærrene to gange - hvor nogle kraftige jordbær-“grene” agerede stige :dohdoh:

3 Synes om

Jeg har købt en staude, jeg havde tænkt mig, skulle plantes et sted inde i den indhegnede del af haven Himmelblå (Lithodora diffusa 'Heavenly Blue') … den er så smuk :star_struck:
Dette klistermærke sidder på potten den kom i …

Leo Løvehjerte kan ikke læse, så nu står den i en krukke ved indkørslen :cool:

6 Synes om