Arion Adult og RC Urinary

Jeg har et spørgsmål ang foder.

Loke er jo kastrat, og derfor vil han jo altid, da han er indekat, være i en risikogruppe, for udvikling af Struvitter, hvis han ikke drikker nok, eller motionerer nok…

Jeg har altid kunnet fodre med Arion Adult, med stooor succes, da han elsker det. Men jeg har i en længere periode fodret med RC - Urinary, den forebyggende.

Nu hvor han IKKE har nogle problemer med Struvitter, men jeg gerne vil forebygge lidt, kan jeg så fodre BÅDE med Arion Adult og komme et tilskud af RC - Urinary i??

ville bare høre jer eksperter i foder om det…

Rigtigt mange herinde - inkl. mig selv - ville sige, at du bare skal sørge for at give ham nok vådfoder, så mindsker du risikoen allerede dér :slight_smile:

Men hvis du vil være sikker på at få 100% effekt ud af et givent produkt, er du nødt til at fodre 100% med det, for RC har selvfølgelig ikke kunnet tage højde for blanding med andre produkter i deres udvikling af Urinary :slight_smile:

Jeg har fodret med Arion i mange år - både Kittens og Adult.
Trænger kattene til lidt på sidebenene, får de i en periode Kittens, og det gælder alle mine katte lige fra killinger til ældre kastrater.

Jeg har ALDRIG oplevet problemer med urinvejsproblemer af nogen art.

Dertil skal siges, at kattene også får alt muligt vådfoder ved siden af.

Hejsa - kender også godt til det med struvitter…ikke særlig sjovt…jeg mener dog også, at hvis Urinary skal have en effekt skal det være 100%, men med tiden skulle det gerne være slut med det foder, så han kan få “andet foder”.

Jeg havde en hankat, der for et par år siden var hele møllen igennem incl. steril urin-prøve og det tog 1 år at komme ud på den anden side. I de første måneder efter at det var konstateret var det udelukkende urinary, derefter kombinerede jeg det en del med vådfoder - bl.a. fordi hankatten Fister ikke drak særlig meget. Så kom en periode på et par uger, hvor jeg gav ham tranebærkapsler (uden sukker), daglidt en skefuld creme fraiche (nedsatte PH-værdien i hans urin) og igen en del vådfoder dertil “normalt” foder…og hurra…i dag er der ikke spor af struvitter…

Nu kan jeg ikke huske hvad PH-værdien skal være i en normal kat´s urin - er det mellem 6-7? - kan huske at jeg ofte målte PH værdien, som altid kunne give et groft fingerpeg om, hvordan urinen og blærens miljø var…

Gentager lige fra mit tidligere indlæg i en anden tråd:

Fra dyrlæge Hanne Hallssons bog “Hunden, katten og dig”:

Hos nogle voksne dyr - især katte - udvikles blæresten, som kan bestå af struvit (dvs. ammonium/fosfor/magnerium), urat (dvs. ammonium), cystin (dvs. aminosyren cystin) eller oxalit (dvs. kalk).
Hos katten drejer det sig oftest om struvit- og oxalitkrystaller.

Dannelsen af blæresten skyldes oftest, at der i urinen er et forkert forhold imellem mineraler/salte - især ved for meget fosfor og magnesium i forhold til kalk - samtidig med, at der er tendens til en uheldig surhedsgrad i urinen.

Desuden opstår blæresten ofte i forbindelse med en blærebetændelse med bakterier af den type, der produceret enzymet urease, der spalter urinsyren i urinen til ammoniak.
Blæresten opstår altså normalt IKKE, fordi vandet i området er for “hårdt”, eller fordi katten ikke “drikker nok” vand. Men det forhold, at katten er et “ørkendyr” og carnivor, spiller selvfølgelig ind på forløbet af en blærebetændelse/blæresten på den måde, at kattens urin er meget koncentreret.
Men normalt så behøver katten altså ikke indtage forfærdeligt meget vand; faktisk kun ca. 2 ml væske pr 1 g tørkost. Forholdet i dåsemad er ofte 3:1 og altså i sig selv tilstrækkeligt.

Mig: Og så anbefales der foder med oplysninger og indhold af diverse salte, og der gøres opmærksom på at de såkaldte FLUDT-diæter til kat (Eukanuba, nemlig Oxalate og Struvite IKKE egner sig til forebyggende kost i længere tid.

Desuden skal kosten til dyr med (eller tendens til) blæresten være sådan, at den sikrer en rigelig urinproduktion, så blæren bliver skyllet godt igennem.
Dette kan evt. opnås ved at tilsætte list almindelig salt til dyrets vand/foder.

Samtidig er det vigtigt, at urinen forbliver sur (dvs. har pH på under 6.4, idet blærebetændelse ofte medfører, at urinen bliver basisk, dvs. har en surhedsgrad, der er højere end 7.
Det kan derfor ofte hjælpe på en blærebetændelse/blæresten, at surhedsgraden “tvinges” ned i retning af det syrliige (5,8-6,4). Dette kan evt. opnås ved at give dyret et lille tilskud af ammoniumchlorid, methionin eller C-vitamin (= ascorbinsyre).

NB: Giv ikke tilskud af surgørende midler, hvis dyrets kost i forvejen er formuleret specielt til at kunne forebygge/opløse blæresten.

NB! C-vitamin og flere andre antioxidanter gavner også dyret ved at stimulere immunforsvaret.

Mig: den lille dosis C-vitamin, mange dyrlæge anbefaler, svarer til en lille ascorbinsyretablet (på størrelse med en lille sødetablet) en gang om ugen.

Tusind tak for info…

Jeg vil så gå over til Arion Adult igen og sørge for godt med vådfoder, MED ekstra vand i…

Nu han ikke har, eller har haft problemer med urin sten, så jeg tænker, at jeg kan gøre som Hanne…

Iøvrigt, sagde min dyrlæge faktisk engang, at når man havde inde-kastrater, KUNNE det være en fordel, at give forebyggende, en mdr om året. Men når du Hanne, kan gøre sådan med Arion, burde jeg jo osse kunne…

Hanne, vil du fortælle lidt mere om det at give en C-vitamin om ugen, da jeg godt lige vil være sikker på, hvad jeg gør…