Årlig status på Chili

Så er Chili sendt til dyrlæge. Egentlig kun til det årlige tjek, men jeg har også bedt om at få en status på blodsukker og urinveje. Blandt andet fordi hun er begyndt at hypersoignere nederst på maven. Det er ikke så længe siden, jeg opdagede en stor, bar plet. Til gengæld har jeg ikke rigtig lagt mærke til, at hun skulle være så meget efter lige netop det område.

Jeg kan heller ikke huske, at der skulle være noget som helst, der har stresset hende, og som dermed kunne være årsagen til hypersoigneringen. Så jeg frygter lidt, det igen er hendes urinveje, den er gal med :s: Desværre har det jo de tidligere gange vist sig at være steril blærebetændelse.

Krydsede fingre herfra Ingrid ! :kryds:

1 Synes om

Ja, du har jo også haft (har stadig?) problemer med idiopatisk cystitis. Jeg faldt faktisk lige over denne artikel, som er rigtig god, så vidt jeg kan bedømme. Jeg er sikker på, der er nogen herinde, der også kender den dyrlæge, der har skrevet den.

https://www.aalborgdyrehospital.dk/viden-om/kat/blærebetændelse-hos-kat

Det hele passer så godt på det, jeg oplever med min Chili. Hun ER en lille nervøs kat, der reagerer på ændringer. Jeg synes bare ikke, der rigtig har været nogen ændringer at reagere på. I hvert fald da jeg opdagede hypersoigneringen, som der også står noget om i artiklen. Og jeg synes jo, at hun og Asani har det fint nok.

Lige nu har hun til gengæld besluttet, at hun er bange for min nye rengøringshjælp. Jeg forstår det ikke. Hun har været vant til, at der kom en fremmed og gjorde rent i alle de år, jeg har haft hende. Den nye er oven i købet glad for katte.

Jeg kan se, jeg i det mindste har valgt det rigtige foder med CD urinary stress. Det mente dyrlægen også var godt. Til gengæld vidste han ikke, om det var en god idé at blande det med Virbac. Så måske holder jeg mig bare til CD.

Chili - min lille smertenskat :heart:

Det er helt bestemt det rigtige foder! Lettelse på Midtfyn - Chilis tal er over en bred kam blevet bedre :grin: Både hvad angår blodsukker, urinveje og vægt. Dejligt, at det alligevel har nyttet noget. Desuden tror dyrlægen, at hendes hypersoignering kan skyldes noget eksem. Han syntes, han kunne se nogle små røde pletter. Og nå ja, den mulighed var der selvfølgelig også :ups: Men det var jo nærliggende at tænke urinveje og stress med hendes forhistorie.

Hvis hun bliver ved med det, skal hun prøve med smertestillende/inflammationsdæmpende i 10 dage, så vi kan se, om det gør en forskel.

Men i det store hele: En sund og rask kat. Der nu vejer under 6 kilo :ok:

18 Synes om

Hvor er det dejligt at høre de foreløbige tiltag har virket på hende.
Ingrid er hun modtagelig overfor klikkertræning? Det er også godt til de her katte der bliver meget nemt stressede forudsat at de kan motiveres til klikkertræningen.

Zilla er heldigvis frisk igen, det tog et sted mellem 2-3 uger hvor hun blev behandlet med lidt mere vådfoder end hun plejer, cystophan der støtter blæreepitelcellerne (de er ofte påvirkede ved de her stressprovokerede blærebetændelser).

Jeg tror indtil videre at min teorie med at der var noget der havde skræmt hende i forbindelse med at vi havde huset fuld af gæster holder stik. Hun var meget kuet efter det, og hun er en helt anden kat idag, selvom der stadigvæk ikke skal meget til at hyle hende ud af den.

Hendes indbyrdes forhold til Hippy har muligvis også været en faktor. Hippy og de tre andre fungerer desværre ikke ret godt sammen.

1 Synes om

Åh det var godt at høre. :thumbup:

2 Synes om

Ikke rigtigt, desværre. Hun kan ikke koncentrere sig om det - og slet ikke, hvis vi går i enrum. Måske også et udslag af hendes generelle agtpågivenhed. Den mindste lyd får hende til at miste fokus, og hvis døren er lukket, er hun alt for optaget af, hvad der sker på den anden side.

Det må jeg lige læse lidt om. Det er måske ikke nødvendigt i denne omgang, men igen - med hendes forhistorie kunne det godt risikere at blive det igen.

Og med fine tænder - det glemte jeg! Det er vigtigt, når man har en anden kat, der kræver årlig tandrensning og som regel også skal af med et par tænder hvert år.

6 Synes om