Artikel: Danskere og katte

Hejsa :slight_smile:

Vil bare informere om denne artikel, baseret på den undersøgelse jeg lavede i efteråret til mit speciale.

http://dyreetik.ku.dk/dokumenter/pdf/faglige_artikler/Danskere_og_katte_DVT__Apr_2016.pdf

mvh
Annika

Spændende :slight_smile: For en repræsentativ undersøgelse synes jeg, der kommer nogle overraskende resultater - som fx hvor mange der får kattene mærkede og neutraliserede.

Ja, det overrasker mig, at 75% af alle ejede katte er mærkede, mens 50% af dem er regelmæssigt vaccinerede. Jeg ville have gættet på, at det var meget lavere.

Det er rigtig godt, at de professorer interesserer sig for virkeligheden. Sandøe var vist en af dem, som stod bag udkastet til kattebekendtgørelsen. Den som krævede, at der var afløb i kattenes opholdsrum, dvs. vores stuer.

vh

Andreas

Fantastisk! Den glæder jeg mig til at læse. Tak Annika :slight_smile:

Tak - spændende læsning!

Spørgsmål: når der blev spurgt om man har racekat - blev det så uddybet og blev der spurgt om stamtavle?

Der er jo mange som sikkert vil svare ja til det spm - selvom det de har i virkeligheden er blandingskat…‘ægte uden stamtavle’ også videre…

Jeg tænker specielt når man sammenholder de 15% der svarer at de har racekat, men der er kun 5% der har betalt mere end 4.000 kr for deres kat.

En voksen racekat med tavle kan jo sagtens fås til 1.000-2.000 kr - og har da også set killinger med stamtavle til 3.500 - men det typiske mener jeg er 4.500-6.500 ?

og så er der også oprindelses sted - 8% hos opdrætter og så 6% eget opdræt…det er 14% - så kan der jo være omplaceringer og videresalg fra private…og der er jo sikkert også nogle der vil betegne dem der producerer ‘ægte uden tavle’ som opdrættere…

bare sådan lidt nysgerrighed da jeg læste:)

Det er der desværre ikke :frowning: Det blev af nogle af dem bag studiet vurderet til ikke at være relevant.

15% har racekat,4 procent har betalt 4000 eller mere for katten. det matcher da vist ikke ikke mange racekatte med papirer til under 4000 kr

Tak for spørgsmål. Nej, desværre blev der ikke spurgt ind til stamtavle. Desværre, som det er så tit, så kunne økonomien ikke holde til flere end x antal spørgsmål, så da der skulle skæres i spørgsmål, var stamtavlen en af dem der røg.
Men til info, så skulle folk svare spørgsmålene for deres ÆLDSTE kat. Hvis katten eksempelvis var 10 år gammel, så kan den reelt have kostet en del mindre dengang end hvad den ville koste i dag.

[QUOTE=Annika;1281917]Tak for spørgsmål. Nej, desværre blev der ikke spurgt ind til stamtavle. Desværre, som det er så tit, så kunne økonomien ikke holde til flere end x antal spørgsmål, så da der skulle skæres i spørgsmål, var stamtavlen en af dem der røg.
Men til info, så skulle folk svare spørgsmålene for deres ÆLDSTE kat. Hvis katten eksempelvis var 10 år gammel, så kan den reelt have kostet en del mindre dengang end hvad den ville koste i dag.[/QUOTE]

F.eks. maine coons kostede 4500 kr. for 10 år siden - priserne har ændret sig utroligt lidt på racekatte (nok bl.a. pga krisen) de sidste mange år :slight_smile:

[QUOTE=Annika;1281917]Tak for spørgsmål. Nej, desværre blev der ikke spurgt ind til stamtavle. Desværre, som det er så tit, så kunne økonomien ikke holde til flere end x antal spørgsmål, så da der skulle skæres i spørgsmål, var stamtavlen en af dem der røg.
Men til info, så skulle folk svare spørgsmålene for deres ÆLDSTE kat. Hvis katten eksempelvis var 10 år gammel, så kan den reelt have kostet en del mindre dengang end hvad den ville koste i dag.[/QUOTE]

Tak :slight_smile: For lige at være lidt bagklog så til næste gang kunne man instedet for at spørge ‘Er det en racekat?’ Så spørge noget ala. ‘Har din kat en stamtavle?’

  • når man kikker på eks. kattegalleri - så er folk friske med racebetegnelser - men normalt så svarer de også at katten ikke har stamtavle. (det virker ikke som om folk laver binding stamtavle=racekat)

Men anyway - jeg tænker at folk der reelt har en racekat nok er tættere på 5% end på 15% - og at antal af blandingskatte er større end 21% - for hver annonce med stamtavle katte på annoncemarkeder er der jo også mange flere ‘ægte uden’

Kan forstå der også kommer en artikel om racekatte og sygdomme og nettop i denne kontekst havde det været interessant at finde ud af hvor mange der reelt er med stamtavle. Ikke at racekatte opdræt er uden ansvar - for opdrættere der sælger uneutraliserede killinger med genetiske sygdomme (vidende eller uvidende) - jo ‘kilden’ … men pga ovenstående kunne man tænke at det bliver ‘for nemt’ for den organiserede katteverden at fralægge sig ansvar - eller sige ‘det er bare alle byb’erne’

…og på den anden side vil det også være super træls hvis man som registeret opdrætter kommer til at høre for det ‘ægte uden tavle’ laver - de er jo i forvejen gratister af rang. De lukrerer på det store arbejde andre har lagt i at bevare racer - uden at bidrage til noget andet end deres egen bankkonto.

Ovenstående lige i kontekst af eks. dame i Sverige der sælger mco og perser blandinger som ‘klassisk perser’ - hun scanner ikke for HCM. Hun har hjemmeside, facebook side etc - folk der køber hos hende er helt sikkert overbevist om de køber en gammeldags perser.

Eller dansk hjemmeside jeg så forleden med blandingskatte der også sælges som perser (suk en sort kat som var ‘chinchilla’) - tænker de heller ikke er testet for noget som helst. Men det så relativt ‘prof’ ud så dem der køber killinger her vil helt sikket være overbevist om at deres kat er en racekat…

…og har lige set annonce for ‘klassisk perser’, hvor killinger sælges med 1. vaccine til 3.000 kr…det er simpelt hen ikke til. Jeg har solgt killinger til 5.500 med hele pakken - flere generationer testet og gjort ved, fodret efter alle kunstens regler - man føler sig utrolig dum…

Der er også en flot bemærkning på side 12 om, at opdrættede racehunde og -katte har " problemer med arveligt betingede lidelser af forskellig slags. " Den efterfølgende sætning antyder, at det har huskatte ikke. - Selvfølgelig har de det. Det er bare svært at konstatere, når huskattenes afstamning per definition ikke registreres.

Det er en karikatur af positivismen: Hvis vi ikke kan finde ud af at måle det, så eksisterer det ikke.

vh

Andreas

Udsagnet er ikke direkte forkert. Men det er en grov forenkling uden forbehold og uden kvantificering. Det er et bidrag til en fortælling om, at racekatte er fyldt med arvelige skavanker.

vh

Andreas

Spændende læsning :slight_smile:

Vh. Sofie
[HR][/HR]www.katogkilling.dk

[QUOTE=Andreas;1281954]Der er også en flot bemærkning på side 12 om, at opdrættede racehunde og -katte har " problemer med arveligt betingede lidelser af forskellig slags. " Den efterfølgende sætning antyder, at det har huskatte ikke. - Selvfølgelig har de det. Det er bare svært at konstatere, når huskattenes afstamning per definition ikke registreres.

Det er en karikatur af positivismen: Hvis vi ikke kan finde ud af at måle det, så eksisterer det ikke.

vh

Andreas[/QUOTE]

Udgangspunktet for de to sætninger er vel at den naturlige selektion, som huskatte er underlagt i langt højere grad, er bedre til at sikre sundhed og robusthed end menneskers selektive avl af racekatte/hunde.

Det kan jo ikke være anderledes når katte og hundeudstillinger kun ser på udseende…den ‘målrettede avl’ - som helhed/kollektivt - der føres med hunde og katte giver i min optik ikke mere sunde og robuste katte/hunde - tvært imod.