Artikel om arvbarhed

Hej som lovet - jeg læste den med stor interesse og selvom den er om hunde og deres arvbarhed, så synes jeg godt man som katteopdrætter og ejer kan lære af den også.

Individavl vs populationsavl - hvornår ved vi egentlig hvad vi avler på? Er det den enkelte kat eller har vi databaser der gør arvbarheden gennemsigtige for os? Hvis ikke - bør vi så have det af hensyn til ejer, kat og velfærd? Og er det opnåeligt? Eller er det her bare en omgang kloge åge forskere, som sidder med snuden i bogen og burde forstå, at opdrætterne sagtens kan vurdere disse ting og der ikke som hos hundene er et problem?

Alle indspark er velkommen også fra kælekatteejere, som jo er dem, der i artiklerne kan sidestilles med den almindelige hundeejer. Jeg læste det med stor interesse, og lige siden har jeg haft sådan lyst til at dele det med andre.

Jeg har ikke selv taget stilling endnu til de problematikker, der rejses, men jeg snakkede med en af folkene bag serien, der sagde, at når der avles på individer, så er der i store træk (i store træk for naturligvis er der en vis kontrol med racerne) ikke en stor forskel på hr og fru Jensens to hunde, der parrer gennem hækken, fordi de er “søde” eller “pæne” og så to racehunde, der sættes sammen ud fra kriterierne nævnt her. Hun mente derfor, at kennelklubberne burde tage sagen op. Et større arbejde sagde hun, men man skylder hunde og ejere det. Og så slog det mig - hvad med vores katte?

Er det overhovedet relevant her? Ser vi arvbarhed/arvelighed for adfærdsproblemer hos katteracer eller er katteverden på en måde gået uden om dette, som er meget tydeligt hos hunde? Jeg ser fx meget tydeligt at visse racer ofte udvikler visse problemer - men ser vi det hos kattene? Jeg er stadig i tænkeboks. Spørgsmålet er om det kan besvares - altså om det er undersøgt ved katteracerne til bunds?

Nu følger de her under - jeg har muligvis brug for en til at lægge dem ind, men jeg forsøger lige :tihi:

Jeg har vendt dem forkert :stuck_out_tongue: I kan vende dem når I åbner dem side for side og den første fil er side 1 - den vil ikke lade mig omdøbe af for mig ukendte årsager. :tihi: Hvis andre er bedre til at lægge dem ind så sig lige til - suk teknik…

En sød kattegal har hjulpet :smiley: Tak tak tak :slight_smile: