Asani indlagt

Ja, så vidt jeg ved er der flere typer diabetes hos katte, ligesom hos mennesker. Men den type diabetes man oftest ser er insulinresistens. Insulinresistens hos mennesker er en undergruppe af Type2-diabetes.
Busters diabetes er meget vel en livsstilsygdom, da “nogen” måske har fodret ham for godt. (Ja, det er mig jeg taler om, men heldigvis har jeg ikke decideret skyldfølelse, har mest ondt af Buster. Og så prøver jeg selvfølgelig at rette lidt op på det)

Jeg mener at katte godt kan udvikle noget der svarer til Type1-diabetes, men mener ikke det ses ret tit.

Jeg har svært ved at svare klart, da jeg primært har været optaget af at finde ud af hvordan man tackler det med insulinresistens, og hvad kost etc der er bedst for blodsukkeret.

Ingrid - jeg tror i øvrigt at sandsynligheden for at det er stress er ret stort, det ses ofte ved både dyr og mennesker at blodsukkeret bliver forhøjet ved stress og anden sygdom.
Fortalte dyrlægen hvor højt blodsukkeret var?
Værdien skal ligge inden for de samme rammer som ved mennesker, nemlig ca. 4-7 mmol/l.

Åh nej da, masser af :kryds::kryds::kryds::kryds::kryds: for snarlig bedring.
Og til dig Ingrid :kram:

[QUOTE=louiseogbuster;666744]Ingrid - jeg tror i øvrigt at sandsynligheden for at det er stress er ret stort, det ses ofte ved både dyr og mennesker at blodsukkeret bliver forhøjet ved stress og anden sygdom.
Fortalte dyrlægen hvor højt blodsukkeret var?
Værdien skal ligge inden for de samme rammer som ved mennesker, nemlig ca. 4-7 mmol/l.[/QUOTE]

Nej, hun sagde ikke, hvor høj den var - kun noget i retningen af “når man ser så høj en måling hos en kat…” :frowning:

Men nu har jeg selv lige siddet og læst om det på Netdyredoktor, der bl.a. skriver følgende:

Blodsukkeret hos katte kan meget nemt være forhøjet på grund af en anden sygdom eller stress. En enkelt blodprøve, der viser forhøjet blodsukker, er derfor ikke ensbetydende med, at en kat har sukkersyge. Dyrlægen kan kun være sikker på diagnosen, hvis andre sygdomme er udelukkede, og hvis flere blodprøver, der er taget fra en fastende kat, viser forhøjet blodsukker.

Og så slår det mig også pludselig, at jeg jo selv i forbindelse med min sygdom for nylig fik målt et meget højt blodsukker. Lægen forklarede mig, at der er nogle infektioner/sygdomme, der forårsager, at der bliver sendt en masse sukker ud i kroppen. Det er jo nok det samme hos kattene så.

[QUOTE=galath;666759]
Og så slår det mig også pludselig, at jeg jo selv i forbindelse med min sygdom for nylig fik målt et meget højt blodsukker. Lægen forklarede mig, at der er nogle infektioner/sygdomme, der forårsager, at der bliver sendt en masse sukker ud i kroppen. Det er jo nok det samme hos kattene så.[/QUOTE]

For mig lyder det altså også mere som noget infektion.
Det undrer mig, at han ikke allerede i går kom på antibiotika - “bare for en sikkerheds skyld”.

Ingrid - det er der fructosamin kommer ind i billedet, da man ved den prøve får en idé om, om blodsukkeret har været forhøjet over løngere tid.
Håber for jer at det blot er det der er tale om. Jeg ville spørge om hvor højt blodsukkeret er, da det så er mere konkret. (Busters var ca. 22 da det blev opdaget hos dyrlægen)

sender masser af ønsker om snalig helbredelse…og XXXXX fingre
God bedring Asani og kram til dig Ingrid

[QUOTE=Vivi_Fletcher;666769]For mig lyder det altså også mere som noget infektion.
Det undrer mig, at han ikke allerede i går kom på antibiotika - “bare for en sikkerheds skyld”.[/QUOTE]

Ja, jeg kan jo ikke svare på hvorfor, da jeg i går ikke var klar over, at det var relevant at spørge til det. Men jeg går ud fra, at det skyldes, at blodprøverne ikke viste tegn på en infektion?

Jeg spekulerer sikkert også for meget i, hvad det kan være, i stedet for at afvente og høre, hvad prøverne viser. Men det er jo svært at lade være, når den ene vil have FIP-screeninger, og den anden snakker om, hvis det nu er sukkersyge, og Asani får det bedre for så bare at blive endnu ringere. Og jeg føler mig jo ikke rigtig kvalificeret eller erfaren nok til at sætte spørgsmålstegn ved dyrlægernes vurderinger og diagnoser.

Åh nej, ikke mere sygdom til dine katte. Forhåbentlig finder dyrlægerne snart en forklaring og kan påbegynde en behandling :kryds::kryds:

:kram:

[QUOTE=galath;666785]Ja, jeg kan jo ikke svare på hvorfor, da jeg i går ikke var klar over, at det var relevant at spørge til det. Men jeg går ud fra, at det skyldes, at blodprøverne ikke viste tegn på en infektion?

Jeg spekulerer sikkert også for meget i, hvad det kan være, i stedet for at afvente og høre, hvad prøverne viser. Men det er jo svært at lade være, når den ene vil have FIP-screeninger, og den anden snakker om, hvis det nu er sukkersyge, og Asani får det bedre for så bare at blive endnu ringere. Og jeg føler mig jo ikke rigtig kvalificeret eller erfaren nok til at sætte spørgsmålstegn ved dyrlægernes vurderinger og diagnoser.[/QUOTE]

Det kan jeg godt forstå -kramer

Åh nej altså :S
Rigtig god bedring med ham :kram:

Åh det er jeg ked af at høre Ingrid :frowning:
:kryds: alt for at Asani snart kommer sig, og at det ikke er noget alvorligt

Rigtig god bedring.

Se her vedr vandforurening I Danmark.

Jeg :kryds:er selvfølgelig også

Årh nej, sikken da noget l*rt! for at sige det ligeud. Det gør mig bare så ondt… Du fortjener bestemt ikke endnu en syg kat! :frowning:

:kram: herfra, og rigtig mange :kryds: til Asani - håber han snart er på toppen igen

Åhhh neeej altså…:trøste:

Syntes godt nok vi er en del der kæmper med vores små kræ i øjeblikket… Håber det går fremad med dit lille kræ, og gerne HURTIGT!!:kryds::kryds::kryds:

Mine er stadig ikke på toppen efter indlæggelsen sidste uge - og jeg HADER når min kræ er sløje:ked:

God bedring til den stakkels Asani. Lad os håbe, de hurtigt finder ud af, hvad der er galt.
:kryds::kryds::kryds::kryds::kryds:

Håber det bedste for lille Asani -jegkrydser-jegkrydser-jegkrydser
Nu er det snart på tide at det falde lidt held og lykke af i jeres hjem .
Et kæmpe lykke og held kram herfra -kramer

[QUOTE=Marianne;666863]Åhhh neeej altså…:trøste:

Syntes godt nok vi er en del der kæmper med vores små kræ i øjeblikket… Håber det går fremad med dit lille kræ, og gerne HURTIGT!!:kryds::kryds::kryds:

Mine er stadig ikke på toppen efter indlæggelsen sidste uge - og jeg HADER når min kræ er sløje:ked:[/QUOTE]

Jeg er ked af at høre, at de stadig ikke er kommet sig helt. Jeg har faktisk tænkt en del på dig og dine misser, fordi Magic også har - spist lidt alternativt de sidste dage. I begyndelsen troede jeg, det kunne være noget af det samme, som dine havde. Jeg ved ikke rigtig, om Magic også er lidt sløj, eller om han bare er forvirret og stresset over, at stemningen er forkert, og der er noget galt. Men han er i hvert fald ikke syg på samme måde som Asani.

Stakkels dig…det er bare ekstra hårdt når man lige har mistet en kat, så er man altså bare helt oppe i det røde felt med det samme (altså nervøs og bekymret) …ved det fra mig selv. Forhåbentlig vender det snart!
Rigtig mange knus og krydsede fingre herfra!

God bedring med asani,krydser fingre på positive svar.