Aslan er frygtelig bange (ryster over hele kroppen) når rengøring

Hej

Min mand var hjemme i få timer i går for at ordne noget mens rengøringsdamen var i fuld gang…Det han lagde mærke til var Aslan lå helt krybet sammen i hjemmekontoret og RYSTEDE…Min mand tog ham op, og han rystede over hele kroppen…Min mand sad og ordnede nogle ting på computeren (med lukket dør, så han ikke forstyrrede rengøringen og omvendt), med Aslan på skødet - som rystede helt vildt og spændte selvom han blev trøstet. Mens der blev gjort rent var han meget frygtelig bange…På et tidspunkt troede min mand et kort øjeblik, at Aslan ville få et chok eller ildebefindende og sendte mig en sms og informerede mig.

…Tænk, hvis Aslan har været sådan hver gang? Har det været sådan hver gang, eller var det bare den ene gang? Måske har han fået en kost i hovedet ved et uheld?
Vi er aldrig hjemme når der bliver gjort rent, da vi er på arbejde…Hvor er det synd for Aslan…:frowning: De andre to mislinger reagerer ikke på rengøring.

Min mand sagde ikke noget til rengøringsdamen, da han ville vente med at snakke med mig først og forklare situationen…

Hvad skal vi gøre? Vi har på fornemmelsen, at det måske er støvsugeren han er bange for, da når vi selv støvsuger løber han alt hvad han kan - væk, væk, væk…og gemmer sig hvis han kan, men han ryster aldrig. Nu har jeg ikke selv oplevet det, men min mand nævnte, at Aslan rystede over hele kroppen på en ubehagelig måde…

Det lyder sandsynligt, at han har det sådan hver gang - sorry :frowning: Og det er nok rimeligt at antage, at det er støvsugeren.

Jeg har ingen rigtig gode råd til, hvad man kan gøre ved det. Min Cinnamon var også rædselsslagen for støvsugeren - det var nok, den stod fremme - så jeg lukkede hende inde i soveværelset med en skål mad. Så gik det lidt bedre. Men det ved jeg ikke, om I kan få jeres rengøringshjælp til. Det kan også være, Aslan er bange for hende, da han jo muligvis forbinder hende med støvsugeren?

Det er jo ikke til at vide om der har været noget andet han er blevet bange for - prøv selv at tage rengøringsgrejet frem i løbet af weekenden og se om han reagerer.
Hvis det er støvsugeren, så lad den stå så han kan se den uden den er tændt - det kan afhjælpe nogen, men langt fra alle da det jo som regel er lyden de reagerer på.

Kunne I lade ham være fx på kontor eller andet de dage, der er rengøring og så selv gøre rent der?

[QUOTE=galath;905205]Det lyder sandsynligt, at han har det sådan hver gang - sorry :frowning: Og det er nok rimeligt at antage, at det er støvsugeren.

Jeg har ingen rigtig gode råd til, hvad man kan gøre ved det. Min Cinnamon var også rædselsslagen for støvsugeren - det var nok, den stod fremme - så jeg lukkede hende inde i soveværelset med en skål mad. Så gik det lidt bedre. Men det ved jeg ikke, om I kan få jeres rengøringshjælp til. Det kan også være, Aslan er bange for hende, da han jo muligvis forbinder hende med støvsugeren?[/QUOTE]

Tak. Vi må tænke over hvad vi gør. Han er meget bange for støvsugeren, men ryster ikke når vi selv gør det (løber bare helt væk). Åbenbart er det frygtindgydende når en “anden person” (som har været hos os i et par år) støvsuger, siden han ryster og ryster…

[QUOTE=Vivi_Fletcher;905213]Det er jo ikke til at vide om der har været noget andet han er blevet bange for - prøv selv at tage rengøringsgrejet frem i løbet af weekenden og se om han reagerer.
Hvis det er støvsugeren, så lad den stå så han kan se den uden den er tændt - det kan afhjælpe nogen, men langt fra alle da det jo som regel er lyden de reagerer på.

Kunne I lade ham være fx på kontor eller andet de dage, der er rengøring og så selv gøre rent der?[/QUOTE]

Tak…Vi må tænke over hvad vi gør. Støvsugeren er han ikke bange for hvis den er slukket. Kun når den er “aktiv”.
En løsning kunne være, som du skriver, at vores rengøringsdame lukker ham ind i et rum og lukkede døren (f.eks. hjemmekontoret), mens hun gør rent. Men min mand sagde netop, at selvom han lukkede døren til hjemmekontoret og havde Aslan på skødet, rystede han af skræk pga hvad der foregik “på den anden side af døren.”

Min mand sagde, at Aslan rystede også selvom støvsugeren var “færdig” og rengøringen var igang med andre ting…

Aslan forbinder sikkert støvsugeren med damen også, og alt med/om hende er frygtindgydende den ene gang om ugen…Hvor er det synd at han har haft det sådan, hvis det er hver gang han er bange…

Måske virker det også “aggressivt”, at en fremmed person støvsuger over det hele, vasker gulv nogle gange, går i alle rum (og hylder og flader og støver af), børster kattehår af kradsetræet og nullerput osv… og hun er i bevægelse hele tiden - måske det virker truende for ham…

Jeg kan ikke lade være med at tænke på… Hvis I normalt aldrig er hjemme når rengøringsdamen kommer (GUD hvor må det være luxus at ha’ sådan en forresten L) er I så HELT sikre på hun aldrig har gjort ham noget? Hun vil jo nok ikke indrømme det men hvis han nu har … hvad skal vi sige… væltet en gulvspand… og hun er blevet sur på ham?

De4t er altså ikke for at beskylde jeres rengøringshjælp for noget, men tanken strejfede mig altså… Siden han er SÅ ræd for hende at han ligefrem ryster…

Jeg tænkte faktisk noget lignende Trekkiegrrl. Ved I om hun er et “kattemenneske”, om hun kan lide kattene?

Jeg har en kat der er bange for støvsugeren. Det var ikke udpræget ind til en dag min ex støvsugede og hvor katten sad under sengen. Der blev han godt skræmt og hyperventilerede. Siden er det kun mig der her støvsuget omkring ham, og nu flytter han sig ikke mere når jeg støvsuger. Men jeg skal ikke lade min kæreste eller fremmede støvsuge her, så sidder han med det samme under sengen og ryster.

Her tror jeg det er et tillidsspørgsmål, at han ved jeg ikke gør ham noget med den farlige tingest, men at han ikke stoler på andre om det mere. Jeg har også bundet legetøj om skaftet på støvsugeren, så det medvirker også til positiv interesse, og på det seneste er han begyndt at forsøge at lege lidt mens jeg støvsuger.
Hvis min kæreste støvsuger lokker ham misserne på altanen med noget guf og lukker døren, så reagerer katten ikke og så kan kæresten være behjælpelig når jeg har travlt.

Måske han reagere ekstra fordi det er en fremmed med støvsugeren som han er bange for.

Charles gør nemlig det samme herhjemme hos os. Hvis vi støvsuger så stikker han af, men hvis andre passer huset og støvsuger så går han helt i panik, ryster og tonser rundt og de kan ikke tale ham til rette igen. Hvor vi bare kan tale sødt til ham og nusse ham og så er det overstået.

Har du ikke mulighed for selv at være hjemme en dag, hvor rengøringen er der?

Jeg tænker nemlig også om hun overhovedet er gode venner med kattene.
Vi har også rengørings-hjælp, når han (ja det er en mand) er kommet første gang efter vi har fået ny kat (er sket 3 gange inden for de sidste 3½ år) er jeg hjemme og introducerer.
Han kan godt li´dem, men har selv hund. Han vil også gerne være gode venner med dem og ved introduktionen lader jeg ham give dem lidt ‘guffer’ (deres tørmad), så de kan finde ud af, at han faktisk er en OK fyr, ham der.

Vores 3 er så ikke bange for støvsugeren, de bryder sig ikke specielt om den, men de er ikke decideret bange.
Håber i kan finde ud af hvad der er galt, for det er da synd…

Stakkels lille kattemand!

Hm ja… støvsugeren er heller ikke et hit her - når den er tændt. Er den slukket, er den ikke farlig. Jeg gik med vilje efter en støjsvag støvsuger da vi købte en ny i sin tid, og det hjalp lidt på panikken. Men de kan stadig ikke li’ den :noway:
Jeg tror det hjælper på farligheden, at det er mennesker de stoler på (jer/os) der holder i “bæstet”. De trækker tryghed fra os, hvis vi ser ud som om vi har styr på situationen og er rolige. Men er det er fremmed der komtrollerer bæstet - og I ikke er hjemme… jeg kunne godt forestille mig at den støvsuger så pludselig er et virkeligt uhyre.
Sært nok , for resten, da vi havde en robotstøvsuger, der bestemt ikke var lydløs og som jo tøffede rundt helt på egen hånd og uden kontrol, var de absolut ligeglade. Det er lidt underligt…

Jeg ville så også tale med rengøringshjælpen, om hun har nogen forklaring. Hun behøver jo ikke ligefrem have været ond ved ham, bare være kommet til at forskrække ham eller slå til ham ved et uheld?

Vore tre tager støvsugeren nogenlunde roligt, men vi har haft katte, der gemte sig i den fjerneste krog, så snart den kom frem.

Jeg tror, lyden har nogle ubehagelige overtoner - lidt ligesom lyden indeni biler, som mange heller ikke kan klare.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;905295]Jeg kan ikke lade være med at tænke på… Hvis I normalt aldrig er hjemme når rengøringsdamen kommer (GUD hvor må det være luxus at ha’ sådan en forresten L) er I så HELT sikre på hun aldrig har gjort ham noget? Hun vil jo nok ikke indrømme det men hvis han nu har … hvad skal vi sige… væltet en gulvspand… og hun er blevet sur på ham?

De4t er altså ikke for at beskylde jeres rengøringshjælp for noget, men tanken strejfede mig altså… Siden han er SÅ ræd for hende at han ligefrem ryster…[/QUOTE]

Jeg er helt enig.
Jeg tror, det er rengøringshjælpen han er bange for, stakkels kat.

Der er en der foreslår, at I selv skal prøve at være hjemme, når hun gør rent…rengøringsdamen vil da ikke gøre katten noget eller jage ham væk, når I selv er hjemme.

Prøv at tale med damen…noget må der være sket…måske jager hun ham ind på kontoret så hun har fred til at gøre rent?
Det er ikke rimeligt, at katten skal være såååå bange fordi man har rengøringshjælp.

Vores var også bange for støvsugeren i starten og løb ind i andre rum når den blev tændt. Nu har de mere eller mindre vænnet sig til den, og hopper bare lidt væk fra den eller lunter ind i et andet rum hvis den generer dem der hvor de er.
De havde det på samme måde med vores mikrobølgeovn i starten - den er Ludvig faktisk stadig lidt bange for, og løber væk hvis han befinder sig ude i køkkenet når den bliver tændt. I starten løb de begge to ind under køkkenbordet, hvilket ikke er særlig logisk, eftersom de ikke kom væk fra den på den måde. Men nu er de blevet for store til at komme derind, så den løsning benyttes ikke mere :tihi:

Jeg tror også at det er fordi en fremmed gør noget som han i forvejen finder ubehageligt, at han reagerer sådan.

Jeg tror absolut ikke det behøver være fordi hun nogensinde har “gjort ham noget” :slight_smile:

Jeg håber sandelig også jeg “ser spøgelser” - og det kunne jo godt lyde som om det ikke er så ualmindeligt at de bli’r bange når det er “fremmede” der støvsuger. Her er det altid Manden der svinger bæstet så det er de sådan nogenlunde vandt til :slight_smile:

Undskyld mig men… Mine katte er som dug for solen når jeg støvsuger, de HADER det.
Når så det er sagt, så har jeg gjort rent i huse, hvor der har været dyr. Jeg tager det som en selvfølge at I herinde ved jeg under ingen omstændigheder har i sinde t gøre dyrene fortræd. Men når jeg har været ude og gøre rent, er det unægteligt ejerne af huset/dyrene der må tage ansvar for dem OG tale med rengøringshjælpen omkring dem. Nogle er glade for dyr, andre ikke. Det bør man altså have styr på INDEN man ansætter folk.

Når så det er sagt, så er det rigtig træls I har fundet en rigtig bange lille mis :frowning: Håber I finder ud af, hvad han reagerer så voldsomt på :slight_smile:

Jeg tænker om I evt kan have støvsugeren stående fremme, og med tiden bruge den lidt ind i mellem - Samt måske klikke ham i forbindelse med den i starten er slukket.

Måske har han uheldigvis været inde bagerst i et lille rum, mens hun har støvsuget derinde og han ikke har turdet løbe forbi for at komme ud.
Jeg ville også sørge for at være hjemme en af de første gange, hun kommer igen, og så se, hvordan han i det hele taget reagerer på hendes nærvær.

PS: Har hun selv kat (eller hund)?
Måske kunne du over en kop kaffe lede samtaler hen på husdyr og se, hvordan hun reagerer.

Jeg tror ikke så meget det er fordi det er en fremmed der støvsuger, som det er fordi det er en fremmed der støvsuger…mens ingen af jer er hjemme.

Herhjemme er der to der kan finde på at støvsuge: mig og min bostøtte, og jeg er altid i lejligheden hvis hun svinger monstret. Niggi er dødsensangst hvadenten det er mig eller bostøtten der er igang. Men jeg tror hun ville reagere meget kraftigere hvis jeg ikke var hjemme imens bostøtten var igang. Der er for øvrigt ingen af os der har været onde ved hende, hverken med vilje eller ved et uheld. Til gengæld har vi begge oplevet at støvsuge et sted vi ikke vidste hun gemte sig for at opleve hende komme væltende hovedkulds ud, snuble over ting og løbe ind i møbler og sågar støvsugeren fordi hun ikke kan komme hurtigt nok væk.

Hun var for øvrigt helt støvsugningsvant hjemmefra så skrækken er noget der er kommet med årene. Hverken Devi eller Junior reagerer så kraftigt selvom de da heller ikke kan lide tingesten.

Måske er det med støvsugere som med føntørrere.
De er vant til en bestemt lyd og bliver bange for den nye lyd ved et andet apparat.

Mine katte er ikke vildt begejstrede for lyden fra støvsugeren (bortset fra Skygge, som tilmed er født og opvokset ude), men de er totalt uforfærdede over for lyden af stiksave og boremaskiner og jeg har tit besvær med at holde dem væk.