At aflevere sin kat til vet

Jeg bruger samme dyrehospital som jeg arbejdede hos i 6år så jeg ved hvad der foregår “omme bagved” og har deltaget i en del så jeg har det helt ok med at aflevere mine dyr der og afhente dem når de er klar til det - så kan vi alle få arbejdsro og gøre det vi nu engang gør bedst :smiley:
Så ja - jeg aflevere tidligt og henter når det er afsluttet.

:slight_smile: Jeg synes altså det er fedt at mange vet lader os ejere være med :slight_smile: Jeg har dog også fuld forståelse for dem der helst vil klare det selv :slight_smile:
Måske har jeg en lille snært af “arbejdsskade” (sygeplejerske stud) som gør at jeg gerne vil se så meget som jeg kan få lov til :slight_smile: For jeg synes jeg lærer noget nyt, ikke mindst har jeg lært at observere mine dyr i opvågningsfasen. Det er guld værd!

[QUOTE=Margrethe;835478]Jeg bruger samme dyrehospital som jeg arbejdede hos i 6år så jeg ved hvad der foregår “omme bagved” og har deltaget i en del så jeg har det helt ok med at aflevere mine dyr der og afhente dem når de er klar til det - så kan vi alle få arbejdsro og gøre det vi nu engang gør bedst :smiley:
Så ja - jeg aflevere tidligt og henter når det er afsluttet.[/QUOTE]

Jeg ville også gerne have været med til Frederiks tandrensning for nyligt. Men deres erfaring var (desværre for mig) at folk spurgte så meget til operationsproceduren undervejs at de synes det påvirkede hvor godt de udførte proceduren. Det kan jeg godt følge dem i selvom jeg synes det er brandærgeligt. Tilgengæld skulle den ene af bimserne sys for nyligt, og der fik jeg lov til at være med. Dog med øjeblikkelig udsmidning undervejs hvis der skete noget akut… det er jo altid en risiko og bedøve dyr.

Jeg kan også godt se idé’en i at ejeren ikke er tilstede hvis der opstår en akut krise undervejs… det sker jo desværre nogen gange.

Jeg har “kun” været til stede under et indgreb der krævede bedøvelse een gang, og det var da Junior sidste forår måtte til vagtdyrlæge med struvitter der spærrede urinrøret. Det var på en gang en meget spændende oplevelse men samtidigt også meget skræmmende. Jeg brød mig bestemt ikke om at se min kat ligge livløs på bordet, det mindede mig for meget om de to gange jeg har måttet sige farvel til en kat. Men jeg havde det rigtigt godt med at have været til stede og se hvad der foregik og få stillet en masse spørgsmål.

De gange jeg har indleveret katte til indgreb hos min egen dyrlæge (1 sterilisering af hunkat, 1 tandrensning og 1 fjernelse af svulst) har jeg afleveret om morgenen, gået derhjemme hele dagen med dårlige nerver og hentet igen om eftermiddagen. Men jeg tror også det beror på at jeg for det første stoler på mine dyrlæger og for det andet at jeg ved at dyrlægehospitalet er fyldt med mennesker der nok skal holde øje med min kat.

Jeg ville ikke bryde mig om at blive hos min kat. Jeg har været med til en sterilisering som ganske ung, og det var heldigvis ikke min kat, men alligevel var det ikke så … ehm hyggeligt. Og da de så spurgte mig, om jeg ville være med til en OP på en hund, som lå der sprættet op, hvor de stod og så i en bog og diskuterede, hvad vovsen kunne fejle, ja da var jeg stået af.

Jeg synes, det er interessant, og vil da kigge på, når min hund Buster skal kastreres.
Det foregår nemlig på en anden måde end med hankatte.
(Hvorfor man så ikke kastrerer hankatte på samme smarte måde, ved jeg ikke, men det vil jeg spørge om).

[QUOTE=Mega;835784]Jeg synes, det er interessant, og vil da kigge på, når min hund Buster skal kastreres.
Det foregår nemlig på en anden måde end med hankatte.
(Hvorfor man så ikke kastrerer hankatte på samme smarte måde, ved jeg ikke, men det vil jeg spørge om).[/QUOTE]

Hvordan gør man da på hund :?

Fra Vejle Dyrehospitals side:

Før operationen foretages der en hårklipning samt rengøring og desinfektion af operationsområdet. Derefter overføres dyret fra forberedelseslokalet til selve operationslokalet. Dyrlægen laver et lille snit umiddelbart foran pungen, hvor igennem begge testikler trækkes ud, og der sprøjtes en lokalbedøvelse i sædstrengen. Dette gøres for at minimere smerterne efter operationen. Der bindes en knude på sædstrengen og blodkarene med et selvopløsligt suturmateriale. Dernæst syes lyskekanalen. Dette gøres for at undgå at dyret udvikler lyskebrok efter operationen. Hudsåret syes indefra (intradermal suturering). Der er for ejeren således normalt ingen synlige knuder at se.
Der er før bedøvelsen blevet lagt en smerteplan for den konkrete hund, hvilket oftest indebærer at hunden skal have smertestillende to til tre dage efter operationen.
Der er efter kastration med den her beskrevet operationsmetode sjældent behov for at hunden påføres en krave.

[QUOTE=Mega;835899]
Før operationen foretages der en hårklipning samt rengøring og desinfektion af operationsområdet. Derefter overføres dyret fra forberedelseslokalet til selve operationslokalet. Dyrlægen laver et lille snit umiddelbart foran pungen, hvor igennem begge testikler trækkes ud, og der sprøjtes en lokalbedøvelse i sædstrengen. Dette gøres for at minimere smerterne efter operationen. Der bindes en knude på sædstrengen og blodkarene med et selvopløsligt suturmateriale. Dernæst syes lyskekanalen. Dette gøres for at undgå at dyret udvikler lyskebrok efter operationen. Hudsåret syes indefra (intradermal suturering). Der er for ejeren således normalt ingen synlige knuder at se.
Der er før bedøvelsen blevet lagt en smerteplan for den konkrete hund, hvilket oftest indebærer at hunden skal have smertestillende to til tre dage efter operationen.
Der er efter kastration med den her beskrevet operationsmetode sjældent behov for at hunden påføres en krave.[/QUOTE]

Den eneste forskel jeg lige ser, er at det er en større operation på hund (hvilket jeg også altid har fået fortalt).
Hos kat laver man et “mikrosnit” og de bliver slet ikke syet efter operationen.

Men måske jeg bare ikke forstår, hvad det er du mener? :slight_smile:

Jeg har to gange afleveret Buster hos dyrlægen, den ene gang var det planlagt at han skulle have ordet tænder, men ved forundersøgelsen konstaterede de Busters diabetes, så i stedet lavede de forskellige undersøgelser. Den anden gang var ca 1½ måned senere, hvor Buster så endelig fik ordnet sine tænder.
Begge gange har jeg afleveret Buster ved vet, og hentet ham igen om eftermiddagen, og har haft det bedst med det.
Sidst buster var af sted var lige før jul, hvor han var skidt. Dyrlægen tog så blodprøver - heldigvis var der en spl til at assistere, så jeg stod bare så Buster kunne se mig.

Jeg er ikke så glad for at være der når det er behandlinger etc, for jeg vil ikke have at Buster skal forbinde mig med noget at det væmmelige som vetten gør.
Ganske vist er Buster ikke typen der bærer nag, men har det alligevel bedst med at jeg fx ikke var der da han fik scannet leveren, og fik taget urinprøve gennem maveskindet. (Fik dog at vide bagefter at buster havde klaret det så flot, og ikke sagt så meget som et miv undervejs)