At holde op med at ryge

[quote=Coon Danica;333221]Ja det gør jeg også…
Men vi kan ikke nænne at rejse fra misserne hi hi
Vi må finde på noget andet godt i stedet…MAD[/quote]

:tihi:

Hatten af for jeres beslutning :thumbup: Det er sejt, når man først har taget beslutningen.

For mange år siden holdt jeg op med at ryge i 8 mdr. men var så dum at begynde igen :frowning:

I dag har jeg nogle gange lyst til at stoppe, mens jeg andre dage slet ikke har lyst til at stoppe.
Mit forbrug er nu heller ikke det voldsomme. mellem 3-7 smøger om dagen bliver det til. Ikke at det er nogen undskyldning for at fortsætte, men lysten til at stoppe, har ikke rigtigt meldt sig endnu.

Jeg :kryds: for at I holder rygestoppet. Kæmpe stort tillykke med beslutningen. :yatta: :yatta:

[quote=Annette O;333223]Hatten af for jeres beslutning :thumbup: Det er sejt, når man først har taget beslutningen.

For mange år siden holdt jeg op med at ryge i 8 mdr. men var så dum at begynde igen :frowning:

I dag har jeg nogle gange lyst til at stoppe, mens jeg andre dage slet ikke har lyst til at stoppe.
Mit forbrug er nu heller ikke det voldsomme. mellem 3-7 smøger om dagen bliver det til. Ikke at det er nogen undskyldning for at fortsætte, men lysten til at stoppe, har ikke rigtigt meldt sig endnu.

Jeg :kryds: for at I holder rygestoppet. Kæmpe stort tillykke med beslutningen. :yatta: :yatta:[/quote]
For år tilbage var vi også holdt op med at ryge i et helt år.
Vi mente så at vi derefter kunne ryge bare i weekenderne, men nej, det kan man ikke…
Pludselig røg vi 30 igen…
Denne gang skal det være alvor ellers bliver det aldrig…

Så denne gang er det slut hvis det kan holde, og det skal det jo…
Hvis jeg bare kunne nøjes med et par stykker om dagen ville jeg heller ikke stoppe, men det kan jeg desværre ikke…
Selv om de smager sååååå godt.
Hilsen Lisbeth

Sådan, hvor er det bare flot!!!

Du er jo næsten ovre den sværeste periode! Nu kommer perioden, hvor du synes røg er det mest ulækre du kunne komme i tanke og, og bare det, at gå ved en udenfor som ryger vil garanteret give dig vejrtrækningsproblemer.

Jeg er også stolt ikke-ruger på nu næsten 2 år. Og det er så skønt! Jo længer tid du ikke ryger jo mere stolt tror jeg du vil blive af dig selv, hver gang man overvinder den der trang er bare så fed!

Nu har jeg kun slim i halsen og hoste når jeg er syg, det er jo fantastisk!

Keep on the good work!! Det er for seljt!! - også til alle jer andre ikke-rygere! :slight_smile:

[quote=Bamse;333245]Sådan, hvor er det bare flot!!!

Du er jo næsten ovre den sværeste periode! Nu kommer perioden, hvor du synes røg er det mest ulækre du kunne komme i tanke og, og bare det, at gå ved en udenfor som ryger vil garanteret give dig vejrtrækningsproblemer.

Jeg er også stolt ikke-ruger på nu næsten 2 år. Og det er så skønt! Jo længer tid du ikke ryger jo mere stolt tror jeg du vil blive af dig selv, hver gang man overvinder den der trang er bare så fed!

Nu har jeg kun slim i halsen og hoste når jeg er syg, det er jo fantastisk!

Keep on the good work!! Det er for seljt!! - også til alle jer andre ikke-rygere! :)[/quote]

Tak, hvor er du sød, jeg håber at det bliver sådan, for det SKAL det bare, jeg VIL jo ikke og jeg GØR det IKKE mere…

Jeg havde røget i ca 40 år…de sidste mange år 25-30 cigaretter om dagen…af dem uden filter.

Jeg kunne lide at ryge…havde aldrig tænkt på at stoppe.
Var ikke en af dem der gik rundt og “man burde altså også stoppe for det er for dyrt og usundt”.
Har aldrig haft dårlig samvittighed over at ryge.

Dagen før juleaften (2009) blev jeg syg af en meget voldsom influenza.
Og i 4 dage havde jeg ikke tanker om at ryge, men lå bare langs og havde det ad H****** til .

Da jeg så begyndte at komme lidt på højkant igen undrede jeg mig faktisk lidt…for al den snak om fysisk afhængighed, som rygere får tudet ørerne fulde af at man får…ja den udeblev sgu…så det tror jeg ikke på som argument for rygeres afhængighed.

Så begyndte jeg at tælle lidt…og nåede frem til, at der faktisk smuttede ca 55 kroner om dagen til cigaretter…= 1650 pr måned…= 19800 om året…GISP!!!

(Og så har jeg hørt de er steget 4 kroner pr pakke siden da…endnu mere GISP)

Og se det er da dumt, når kroppen slet ikke gør krav på at man ryger…så er det jo faktisk en helt overflødig ting at smide penge ud til …selv om det er nok så hyggeligt…

Så ja…jeg tænkte, at så kan jeg da lige så godt stoppe…en halv pakke smøger lå hvor den altid plejede at ligge, nemlig lige her ved siden af tastaturet hvor askebægeret også befandt sig…og der lod jeg det bare ligge i 14 dage.
For jeg tænkte, at der skal ikke være nogen slinger i valsen…i samme øjeblik jeg evt. ville føle trang til at ryge, så ville jeg altså gøre det.

Men indtil videre røg jeg altså min sidste smøg d 23/12-2009…og der er på ingen måde tale om at overvinde en trang…og jeg synes det lugter ÆKELT hvis nogen ryger i min nærhed…og nej, jeg har ikke taget på…og nej, jeg kan ikke mærke nogen fysisk forskel
;-))))))

[quote=Coon Danica;333144]Ja, er der nogen som kender til det?

Uha, ja nu er det snart mange dage siden jeg røg den sidste smøg…
Helt nøjaggtigt den 20 januar, men det er stadig svært.

Jeg røg ca 30 cigaretter om dagen og har gjort det siden jeg var 13 år.
I dag er jeg 47 og jeg VIL ikke ryge mere og det går sådan set meget fint, men ind imellem er det bare sååå svært og jeg er så bange for de kiloer som kommer på, foreløbig er det blevet til et kilo men hvad så videre…
Uf, jeg er sulten hele tiden…

Nå, men nok om al den selvynk, jeg er stolt, så,mange dage uden røg…

Hurra.

Hilsen Lisbeth[/quote]

Hej Lisbeth,

jeg kan kun være enig med dig. Jeg stoppede med at ryge sidste år, men faldt i igen, faktisk på en udstilling :mad: Jeg er så igen holdt op, fra den 13. januar og selvom jeg ved, at jeg denne gang føler mig mere sikker på, at jeg VIL holde op, ja så er det skisme svært engang imellem.

Hilsen en lidelsesfælde
Diana

Nu er jeg ikke så sikker på, at vi andre tuder ørerne fulde på rygerne om deres afhængighed.
Hvor skulle vi vide det fra - eftersom mange af os aldrig har røget.

Tvært imod tænker jeg da tit: Hvorfor holder I ikke bare op.

Vi får fortalt, at rygerne er psykisk og fysisk afhængige.
Det tror jeg egentlig er rigtigt - det har jeg jo kunnet se i mange år.

Jeg har bl.a. bemærket, at rygere straks tænder en cigaret, når de bliver nervøse.
Så en eller anden effekt, må det formodes at have.

Nej hvor er det godt gået, jeg gik selv fra 40 smøger til nul for 17 år siden og det gik også ret nemt. Fordi denne gang bestemte jeg selv jeg ville stoppe. Jeg snakkede ikke om noget, gik bare ind på apoteket og købte noget plaster og siden har jeg ikke fået en smøg.

Det jeg tror der gør det svært mange gange at stoppe med at ryge, er mange mennesker har så frygtelig travlt med at fortælle hvor svært det er at stoppe og hvor meget hjælp man skal have for at stoppe. Det er noget sludder, den dag dit indre jeg siger: Nu vil jeg stoppe, så stopper du bare.
Kan også fortælle jeg satte nikotinplaster på hver morgen og tog det af hver aften når jeg gik i seng. Det gjorde jeg den første måneds tid, men så glemte jeg det simpelthen og blev enig med mig selv om jeg nok var kommet over savnet og det var jeg så.

Det sværeste synes jeg, var vanen med at række efter cigaretter og askebæger, når telefonen ringede, når jeg satte mig for at læse og andre gange hvor man tog en cigaret. Ikke fordi jeg savnede røgen, men simpelthen fordi, sådan plejede jeg jo at gøre.
Nyd din frihed, du behøver ikke tænke på om du nu har fået cigaretter og lighter med, når du går ud af døren, om du nu har husket at købe inden butikkerne lukker i flere dage.
Tillykke med din beslutning.
Knus Elin

[quote=Leopolds mor;333356] Ikke fordi jeg savnede røgen, men simpelthen fordi, sådan plejede jeg jo at gøre.
[/quote]

:ok:

Og det er nemlig kun det der er hele problemet i forhold til at ryge/stoppe med at ryge…vanens magt.

Nemlig - Røg er ligesom med mad og meget andet… hvis man vil stoppe, så skal man finde sine vaner og ændre dem.
Hvornår plejer man at ryge meget? Hvorfor ryger man meget? Hvad kan jeg gøre for at erstatte den vane?

Og så kan man faktisk ret hurtigt ændre kroppens vane, så den ikke længere mener, at det er en cigaret eller fed mad/slik, den har brug for.

Jeg er selv ikke-ryger på omkring 7. år nu.

Jeg har dog altid været så heldig, at jeg aldrig har haft trangen til at skulle ryge. Om morgenen har jeg aldrig kunne ryge en smøg før mindst 2 timer efter, jeg var stået op.

Jeg røg fordi jeg nød det. Ikke fordi jeg havde nogen trang til det.

Derfor var det også ret nemt for mig at holde op. Det skete fra dag til dag uden hjælpemidler.

Men det store vendepunkt kom efter 2-3 uger, hvor jeg pludselig fik lugtesansen tilbage. Derfra var jeg 100% stensikker på, at jeg aldrig skulle ryge mere. For ALT mit nyvaskede tøj STANK jo af røg. Det var virkelig så ulækkert, at jeg var ved at brække mig.

Tænk sig at andre har skulle gå og lugte til sådan noget.

Og det krævede mange vaske, før jeg fik lugten ud af tøjet igen.

Så jer, der stopper med at ryge… hæng i så lang tid at I kan begynde at lugte ordentlig igen. Tag så en god sniffer I jeres ellers rene tøj. Og så kan storvasken ellers begynde.

Men gem evt. 1 stykke tøj, som kan minde jer om, hvor ulækkert det lugter. Det kan måske redde jer fra at starte en dag igen, hvis I lige tager en sniffer. :slight_smile:

// Martin

Forresten så har jeg taget næsten 20 kg på det første år efter rygestop. Det har så stabaliseret sig nu, og jeg er begyndt a<t tabe dem liiige så stille igen! Det er da træls, men så alligevel fint nok, det er jo ikke så forfærdeligt at der ikke kan gøres noget ved det.

Tillykke Lisbeth …Dælme godt gået :slight_smile:

Jeg er jo selv i gang med projekt mindre røg …Denne gang har jeg så bare valgt en langvarig metode, hvor jeg skærer gradvis ned på mine smøger - Jeg har tidligere forgæves forsøgt mig med at kvitte dem alle på en gang, og det må jeg erkende jeg ikke har psyke til.

Carsten og jeg var begge tidligere storrygere, vi røg hver omkring 40 cigaretter i døgnet. Vi startede nytårsdag med at halvere vores forbrug, og det gik fint med 20 smøger i døgnet - Nu her den 1. februar skar vi ned til 15 cigaretter om dagen, og det kører osse fint - Vores hjem er nu næsten røgfrit, da vi kun ryger på altanen nu. Den 1. marts skærer vi igen ned til 10 cigaretter …På den måde kommer vi langsomt ned på 0, og vel at mærke uden brug af nogen hjælpestoffer, da jeg er overbevist om, at for vores vedkommende drejer det sig om at vænne kroppen gradvis til mindre nikotin …Og denne gang er jeg sikker på det lykkes for os :smiley:

Senere må jeg så i gang med et projekt der hedder ‘smid noget fedt’ men den tid den sorg :slight_smile:

[quote=Alice;333379]Tillykke Lisbeth …Dælme godt gået :slight_smile:

Jeg er jo selv i gang med projekt mindre røg …Denne gang har jeg så bare valgt en langvarig metode, hvor jeg skærer gradvis ned på mine smøger - Jeg har tidligere forgæves forsøgt mig med at kvitte dem alle på en gang, og det må jeg erkende jeg ikke har psyke til.

Carsten og jeg var begge tidligere storrygere, vi røg hver omkring 40 cigaretter i døgnet. Vi startede nytårsdag med at halvere vores forbrug, og det gik fint med 20 smøger i døgnet - Nu her den 1. februar skar vi ned til 15 cigaretter om dagen, og det kører osse fint - Vores hjem er nu næsten røgfrit, da vi kun ryger på altanen nu. Den 1. marts skærer vi igen ned til 10 cigaretter …På den måde kommer vi langsomt ned på 0, og vel at mærke uden brug af nogen hjælpestoffer, da jeg er overbevist om, at for vores vedkommende drejer det sig om at vænne kroppen gradvis til mindre nikotin …Og denne gang er jeg sikker på det lykkes for os :smiley:

Senere må jeg så i gang med et projekt der hedder ‘smid noget fedt’ men den tid den sorg :-)[/quote]

Tak skal du have og tillykke til dig også.
Det er rigtig flot at I har halveret jeres cigaretforbrug.
Ja nemt er det jo ikke, men denne gang har vi bare besluttet at nu er det slut.
Det føles nemmere end de andre gange hvor vi har prøvet, så jeg tror på det.
Nyder allerede at her ikke lugter af røg, og min smagssans er blevet meget bedre, det er jo nok det værste:tihi:
Sendte manden af sted efter to store fastelavnsboller som vi skal have til kaffen senere.
Sådan noget gjorde vi næsten aldrig da vi røg…

Kiloerne må vi så kigge på senere, en ting af gangen.
Hilsen Lisbeth

[quote=Coon Danica;333381]Tak skal du have og tillykke til dig også.
Det er rigtig flot at I har halveret jeres cigaretforbrug.
Ja nemt er det jo ikke, men denne gang har vi bare besluttet at nu er det slut.
Det føles nemmere end de andre gange hvor vi har prøvet, så jeg tror på det.
Nyder allerede at her ikke lugter af røg, og min smagssans er blevet meget bedre, det er jo nok det værste:tihi:
Sendte manden af sted efter to store fastelavnsboller som vi skal have til kaffen senere.
Sådan noget gjorde vi næsten aldrig da vi røg…

Kiloerne må vi så kigge på senere, en ting af gangen.
Hilsen Lisbeth[/quote]

Lisbeth, vi kan kæmpe kampen om kiloerne sammen …På et senere tidspunkt - Så holder vi da bare hinanden i ørene ikk’ ?? :slight_smile:

Jo det var en god ide:)