At købe kat i udlandet

Ja, nu har vi så fået et stort hus, hvor vi flyttede ind for 3 uger siden i dag.
Jeg er så småt ved at havde fået overtalt manden til at vi kan få en kat:kryds:… selvom han ikke er helt overbevist endnu:tihi:

Jeg har kigget lidt på katte lidt rundt omkring nu. Og har fundet en sød opdrætter i Holland som jeg syndes har lige det jeg drømmer om.

Jeg har fået flere af vores avls ildere hjem fra udlandet, så på den måde er det ret normalt for mig ogås at kigge uden for de Danske grænser når jeg ser på dyr jeg drømmer om.

Nu er mit spørgsmål bare. Er der nogle særlige regler der gælder ved indførele af en killing over grænsen??

Når vi har fået ildere hjem har vi fået dem når de var omkring 8 uger. Det er fordi de bliver solgt i den alder i udlandet (hos mig skal de være 10 uger da jeg syndes de er bedre parat til at forlade deres mor og det der)
En ilder hvalp skal være vaccineret og have pas med vaccinen skrevet ind i. Er den over 12 uger skal den være rabies vaccineret også.
Der er flere ting i det…

Men ville så lige sikre mig om hvad reglerne er hvis man vil føre en killing over en grænsen, inden jeg går videre med noget. :slight_smile:

Håber i har nogle gode råd om det. :slight_smile:

Her står det :slight_smile:

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Import_og_eksport/Import_og_eksport_-_dyr.htm

Og hvis det er en racekat, så er der måske noget med stamtavlen der skal overføres til FD, hvis den skal bruges til udstilling eller avl, så hut jeg visker :slight_smile:

Det behøver stamtavlen ikke - det er kun hvis man vil udstille og vinde i FIFe-regi.

Kontakt opdrætteren af katten og bed om råd. hvis det er en opdrætter der har prøvet det før, så kan de rådgive dig.

ellers må du gerne sende mig en PB - jeg har for nyligt hentet to i UK.

Hvilket land skal du have katten fra er vigtigt at overveje. Nogle er nemmere at rejse ud fra end ind i og omvendt.

men det er intet problem for en kat at flyve til DK som udgangspunkt.

Send mig en PB hvis du vil vide mere

MVH

[quote=lenschow;488781]
Send mig en PB hvis du vil vide mere

MVH[/quote]

Hvorfor en PB?
Hvorfor må vi andre kunne ikke læse med her på fora, og dermed lære noget?

[quote=lenschow;488781]Det behøver stamtavlen ikke - det er kun hvis man vil udstille og vinde i FIFe-regi.
[/quote]

Hvis man selv opdrætter under FIFe, skal katten nu altså overføres til FIFe - det har intet med udstillinger at gøre.

Killingen skal have et dyre pass. Den skal heri have en rabiesvaccination samt en microchip og rabies vaccinationen skal være foretaget efter de fyldte 3 mdr og så skal der gå mindst 21 dage inden den kan indføres til Danmark.

Man KAN få en dispensation for denne regel og kan så indføre killingen i alderen mellem 12 uger og 3 mdr - så behøver den ikke rabiesvaccination. Men det kræver en hel del papirarbejde for både importør og eksportør og personligt anbefaler jeg det ikke, da man må sige at en killing under 3 mdr ikke er korrekt vaccineret endnu og dermed ikke beskyttet mod evt. sygdomme der kan opstå i forbindelse med det stress det nu engang er når en killing flytter hjemmefra.

Så jeg vil anbefale lidt tålmodighed som et godt udgangspunkt for at få en sund killing når den tid kommer.

Når først papirerne er iorden så er det bare om at hente katten - og det kan gøres på stort set alle måder :yah:
Skal killingen flyve skal den også have en sundhedsattest i passet. Normalt må denne attest ikke være mere end 5 dage gammel.

Skal du importere katte fra lande der ikke er en del af EU kan der være andre regler - bla omkring betaling af moms på katte købt udenfor EU.

Teresa

Okay, tusind tak for de fine svar. Det lyder nogenlunde som når vi inporterer vores ildere. Så det burte være til at finde ud af. Jeg har mod nok på det hvis det kom til det…
Men hensyn til hvis man gerne vil udstille med den… Opdrætteren skrev (hun var fra Holland) at der ikke var regler som i danmark om hvad man måtte med den her. altså jeg måtte gerne avle på den, hvis jeg ville. Og også gerne udstille med den.
Men vi vil ikke avle på katte også. Syndes pt, jeg har nok i de andre dyr vi har. jeg ville bare have en lille hygge kat i hjemmet:wehuu:

Men udstillinger er jeg så ikke sikker på med… kunne faktisk være sjovt jo. Har været med på nogle udstillinger før, og det var ret sjovt. Og vi udstiller også med vores ildere. Selvom det er helt andre regler og ting der skal til på dem.

Men tusind tak for svarene. vi kom desværre for sent til at kunne få en killing fra deres kuld i år. Men vi håber måske at kunne være heldige næste år. :hjerte:

Men det har det hvis man ikke opdrætter der:)

Til trådstarter: Du kan sagtens have en kælekat i Dk på en stamtavle i et andet forbund også. Fife er ikke verdens eneste forbund, selvom det er DKs mest omtalte

Og hvis du vil flytte mis og den er godkendt til det, så gør du det bare. Det koster bare naturligvis, så med mindre du skal udstille eller avle i det forbund, er der ingen grund til det

katten er lige fin med den ene eller anden tavle til kæl

MVH

Hvad er det for en race?

[quote=lenschow;489674]Men det har det hvis man ikke opdrætter der:)

Til trådstarter: Du kan sagtens have en kælekat i Dk på en stamtavle i et andet forbund også. Fife er ikke verdens eneste forbund, selvom det er DKs mest omtalte

Og hvis du vil flytte mis og den er godkendt til det, så gør du det bare. Det koster bare naturligvis, så med mindre du skal udstille eller avle i det forbund, er der ingen grund til det

katten er lige fin med den ene eller anden tavle til kæl

MVH[/quote]

øh nu skal jeg lige have det lidt udpenslet. dvs hvis jeg vil udstille kat der er registreret i et eller andet lille tysk forbund, skal den så omregistreres til et dansk forbund for at den kan udstilles i dk?

Hvis du skal udstille i en dansk hovedklub under Felis Danica og selv er medlem af en dansk hovedklub under FD, så ja - så skal katten bare have en FIFe stamtavle. Er den derimod fra et eller andet obskurt bette forbund i Tyskland eller Ydre Mongoliet, så skal den registreres med en FIFe stamtavle først. Er du IKKE medlem af en dansk hovedklub men udstiller under open doors, så behøver den ikke være FIFe registreret, så skal den blot være registreret i dit eget forbund.
Giver det mening? Ellers må vi pensle lidt mere :slight_smile:
VH
Susanne

hold da op :? ja jeg forstår, men mening giver det ikke…:stuck_out_tongue:
her gik jeg og troede at det bare var hyggeligt at udstille og havde leget lidt med tanken

[quote=Susanne W;489840]Hvis du skal udstille i en dansk hovedklub under Felis Danica og selv er medlem af en dansk hovedklub under FD, så ja - så skal katten bare have en FIFe stamtavle. Er den derimod fra et eller andet obskurt bette forbund i Tyskland eller Ydre Mongoliet, så skal den registreres med en FIFe stamtavle først. Er du IKKE medlem af en dansk hovedklub men udstiller under open doors, så behøver den ikke være FIFe registreret, så skal den blot være registreret i dit eget forbund.
Giver det mening? Ellers må vi pensle lidt mere :slight_smile:
VH
Susanne[/quote]

[quote=Bodil;489884]hold da op :? ja jeg forstår, men mening giver det ikke…:stuck_out_tongue:
her gik jeg og troede at det bare var hyggeligt at udstille og havde leget lidt med tanken[/quote]

Er du medlem af en klub under FD og har kat fra udlandet?
Har den FIFe stamtavle?

Bodil… Min Thane er registreret i TICA - godt nok ikke en klub fra det Ydre Mongoliet, men dog stadig en anden organisation end FIFe…
Da jeg lidt er revnende ligeglad med titler, har jeg valgt IKKE at registrere ham i Felis Danica (den danske paraplyorganisation for de 4 hovedklubber).
Der er nemlig vedtaget en såkaldt “Open Doors” politik, som betyder, at jeg kan udstille mine katte i FIFe-regi eller hos CFA, GCCF eller hvilken anden klub, jeg skulel få lyst til - også selv om mine katte ikke er registrerede i den pågældende organisation…

Brian, min perser, har faktisk en FDstamtavle… men jeg er ved at få ham omregistreret til TICA… Dvs at han for fremtiden nok også vil blive udstillet på FIFeshows, men under sit TICAregistreringsnummer og under Open Doors politikken…
Simpelthen fordi TICA idag er organisationen for mig - fordi jeg primært vil udstille der … og ikke mindst, fordi jeg nok for fremtiden primært vil købe katte, som er registrerede i denne organisation.
Titler er jeg egentlig temmelig ligeglad med… hvilket er meget godt, da jeg ikke kan få FIFetitler, når jeg udstiller under Open Doors - ganske rimeligt… Hvis ikke din kat er registreret i TICA, kan den jo heller ikke få denne organisations titler.

Din kat er formentlig med en stamtavle fra FIFe… så mange danske perser/exoticopdrættere er der altså ikke i TICA, så det ville undre mig en del, hvis du var rendt ind i en af dem :slight_smile:
Det er ret let, at tjekke… for det første står der tydeligt at stamtavlen er udstedt af Felis Danica - for det andet har du formentlig kun fået en såkaldt Green Slip, hvis katten er TICA/CFAregistreret :slight_smile:

Hvis din kat har en FDstamtavle, skal du melde dig ind i en af de fire hovedklubber for at kunne udstille…

Hvis din kat har en Green Slip, skal du bede om en fem generationers stamtavle… melde dig ind i en af de fire hovedklubber… sende (TICA)stamtavlen til klubbens stambogssekretær, dom videreformidler stamtavlen til FDs stambogsfører - efter en periode får du tilsendt en FDstambog… Dette behøver du dog kun, hvis du vil have FIFetitlerne…

Jeg har som sagt fravalgt alt det bøvl… og udstiller glad og fro under Open Doors :slight_smile:

[quote=Bodil;489884]hold da op :? ja jeg forstår, men mening giver det ikke…:stuck_out_tongue:
her gik jeg og troede at det bare var hyggeligt at udstille og havde leget lidt med tanken[/quote]

Jamen registrering af stamtavler er altså ganske let og tager ikke hyggen fra at udstille :slight_smile:
VH
Susanne

Man kan sagtens gøre som Ann beskriver - men altså ikke, hvis man er medlem af en klub under FIFe.
Så hører man til i Darak, Katteklubben, Jyrak eller Racekatten, skal man altså registrere de katte man bruger i avl eller man udstiller :slight_smile:

[quote=Ann K;489904]Der er nemlig vedtaget en såkaldt “Open Doors” politik, som betyder, at jeg kan udstille mine katte i FIFe-regi eller hos CFA, GCCF eller hvilken anden klub, jeg skulel få lyst til - også selv om mine katte ikke er registrerede i den pågældende organisation…

[/quote]

Ja i Danmark, ved ikke med Tyskland, men både Norge og Sverige forlanger at man rekvirerer en udstillerlicens mod behøring betaling. Og den i Sverige er vist kun pro forma at man kan bestille, for den gives ikke…

Så sådan “bare” at gøre det, er det altså ikke. Der kan være nationale regler for ikke FIFe udstillere, men det er korrekt at man kan i DK i al fald pt.

[quote=Ann K;489904]Bodil… Min Thane er registreret i TICA - godt nok ikke en klub fra det Ydre Mongoliet, men dog stadig en anden organisation end FIFe…
Da jeg lidt er revnende ligeglad med titler, har jeg valgt IKKE at registrere ham i Felis Danica (den danske paraplyorganisation for de 4 hovedklubber).
Der er nemlig vedtaget en såkaldt “Open Doors” politik, som betyder, at jeg kan udstille mine katte i FIFe-regi eller hos CFA, GCCF eller hvilken anden klub, jeg skulel få lyst til - også selv om mine katte ikke er registrerede i den pågældende organisation…

Brian, min perser, har faktisk en FDstamtavle… men jeg er ved at få ham omregistreret til TICA… Dvs at han for fremtiden nok også vil blive udstillet på FIFeshows, men under sit TICAregistreringsnummer og under Open Doors politikken…
Simpelthen fordi TICA idag er organisationen for mig - fordi jeg primært vil udstille der … og ikke mindst, fordi jeg nok for fremtiden primært vil købe katte, som er registrerede i denne organisation.
Titler er jeg egentlig temmelig ligeglad med… hvilket er meget godt, da jeg ikke kan få FIFetitler, når jeg udstiller under Open Doors - ganske rimeligt… Hvis ikke din kat er registreret i TICA, kan den jo heller ikke få denne organisations titler.

Din kat er formentlig med en stamtavle fra FIFe… så mange danske perser/exoticopdrættere er der altså ikke i TICA, så det ville undre mig en del, hvis du var rendt ind i en af dem :slight_smile:
Det er ret let, at tjekke… for det første står der tydeligt at stamtavlen er udstedt af Felis Danica - for det andet har du formentlig kun fået en såkaldt Green Slip, hvis katten er TICA/CFAregistreret :slight_smile:

Hvis din kat har en FDstamtavle, skal du melde dig ind i en af de fire hovedklubber for at kunne udstille…

Hvis din kat har en Green Slip, skal du bede om en fem generationers stamtavle… melde dig ind i en af de fire hovedklubber… sende (TICA)stamtavlen til klubbens stambogssekretær, dom videreformidler stamtavlen til FDs stambogsfører - efter en periode får du tilsendt en FDstambog… Dette behøver du dog kun, hvis du vil have FIFetitlerne…

Jeg har som sagt fravalgt alt det bøvl… og udstiller glad og fro under Open Doors :)[/quote]

Du fik mig lige til at tænke på noget Ann.

Når du udstiller Thane og Brian under open doors, snupper du så (altså hvis de har konkurrence) certer fra udstillere som rent faktisk gerne vil opnå titler?

Håber det er forståeligt hvad jeg mener? :slight_smile:

Okay… tak Pia… det vidste jeg ikke :slight_smile: altså at man på sådan en måde lagde hindringer i vejen for at udstille…
Lidt dumt i disse tider, hvor krisen vel også kradser i vores nabolandes klubber og de vel egentlig bare burde være glade for at udstillerne kommer…