At købe kat i udlandet

[quote=DK Thomani;490170]Du fik mig lige til at tænke på noget Ann.

Når du udstiller Thane og Brian under open doors, snupper du så (altså hvis de har konkurrence) certer fra udstillere som rent faktisk gerne vil opnå titler?

Håber det er forståeligt hvad jeg mener? :)[/quote]

Nok er jeg ikke Ann, men du har helt ret. Det er faktisk helt det samme uanset om man er TICA udstilller i FIFe-regi eller FIFe udstiller i TICA-regi :stuck_out_tongue:

[quote=Ann K;490173]Okay… tak Pia… det vidste jeg ikke :slight_smile: altså at man på sådan en måde lagde hindringer i vejen for at udstille…
Lidt dumt i disse tider, hvor krisen vel også kradser i vores nabolandes klubber og de vel egentlig bare burde være glade for at udstillerne kommer…[/quote]

Hindringer er det næppe hvis bare man udsteder de licenser man har som en del af ens service :wink:

[quote=DK Thomani;490170]Du fik mig lige til at tænke på noget Ann.

Når du udstiller Thane og Brian under open doors, snupper du så (altså hvis de har konkurrence) certer fra udstillere som rent faktisk gerne vil opnå titler?

Håber det er forståeligt hvad jeg mener? :)[/quote]

Ja, hvis der er konkurrence og Anns katte vinder (eller en hvilken som helst anden ikke-FIFe-udstillers katte, naturligvis), så snupper de cert’et - men så må FIFe-udstillerne jo komme med nogle pænere katte :slight_smile: Det er jo ikke anderledes end når vi udstiller på TICA-shows og dermed kan snuppe point fra TICA-kattene!

[quote=DK Thomani;490170]Du fik mig lige til at tænke på noget Ann.

Når du udstiller Thane og Brian under open doors, snupper du så (altså hvis de har konkurrence) certer fra udstillere som rent faktisk gerne vil opnå titler?

Håber det er forståeligt hvad jeg mener? :)[/quote]

Undskyld… jeg havde ikke set dit indlæg.
Ja, jeg snupper certer - og en enkelt gang også et BIV…
Hvilket jeg ikke har nogen problemer med… og da slet ikke efter denne weekend, hvor jeg indtil flere lækre FIFeregistrerede katte i diverse finals - pladser som måske, måske ikke, mine to TICAregistrerede katte kunne have fået :slight_smile: Og som de har brug for for at få titler i TICAregi :slight_smile:

Som Camilla sagde… det betyder at man må stramme sig an - og nøjes med at tage det bedste med :wink:

Tjaeh, jeg har valgt at registere min kat i TICA også - da jeg ligesom synes at man skylder det, når man vælger at udstille der :slight_smile: Men egentlig burde jeg jo hellere blive medlem af Vikingcats når jeg nu tænker over det. Det er jo fordi jeg synes TICA shows er skønne, og gerne vil blive ved at udstille derpå :slight_smile:

Rooolig nu, det var skam ikke en bebrejdelse overhovedet. Jeg deltog jo selv på Tica showet i weekenden, dog med udstillingens eneste 3 fertile skovkatte. :wink:

Det var bare ren nysgerrighed, fordi jeg ikke vidste om man fik et cert, når man ikke kunne optjene titler. :slight_smile:

[QUOTE=En forhenværende bruger;490152]Ja i Danmark, ved ikke med Tyskland, men både Norge og Sverige forlanger at man rekvirerer en udstillerlicens mod behøring betaling. Og den i Sverige er vist kun pro forma at man kan bestille, for den gives ikke…
[/quote]
Udstiller licens er vist et rent svensk foretagende - tyskerne forlanger det i hvert fald ikke, og der er heller intet der tyder på at vi kommer til det i Danmark. Det er faktisk rigeligt at være medlem af en klub og at ens kat har stamtavle - det er ikke engang svært :ok: Men svenskerne har jo tit nogle regler, der er svære at se meningen med i Danmark :S
VH
Susanne

he he jeg kan lidt godt lide at du tager det som en selvfølge at det er en perser :tihi:

men kræet er registreret i en af klubberne fra det ydre mongoliet… eller næsten - en lille bitte tysk klub…

så ingen fifestamtavle og så kan jeg jo se på indlæggene efterfølgende dit, at den jo skal fiferegistreres og tica registreres (jeg har stamnavn ved tica) ja og så vikingcat måske også.
og så er det jeg tænker gisp - indtil nu overvejer jeg det bare, jeg skal lige se hvordan han vokser til først, så kan da godt være at det bliver ved hobbyudstillingerne, men som sagt overvejer stadig :slight_smile:

[quote=Ann K;489904]Bodil… Min Thane er registreret i TICA - godt nok ikke en klub fra det Ydre Mongoliet, men dog stadig en anden organisation end FIFe…
Da jeg lidt er revnende ligeglad med titler, har jeg valgt IKKE at registrere ham i Felis Danica (den danske paraplyorganisation for de 4 hovedklubber).
Der er nemlig vedtaget en såkaldt “Open Doors” politik, som betyder, at jeg kan udstille mine katte i FIFe-regi eller hos CFA, GCCF eller hvilken anden klub, jeg skulel få lyst til - også selv om mine katte ikke er registrerede i den pågældende organisation…

Brian, min perser, har faktisk en FDstamtavle… men jeg er ved at få ham omregistreret til TICA… Dvs at han for fremtiden nok også vil blive udstillet på FIFeshows, men under sit TICAregistreringsnummer og under Open Doors politikken…
Simpelthen fordi TICA idag er organisationen for mig - fordi jeg primært vil udstille der … og ikke mindst, fordi jeg nok for fremtiden primært vil købe katte, som er registrerede i denne organisation.
Titler er jeg egentlig temmelig ligeglad med… hvilket er meget godt, da jeg ikke kan få FIFetitler, når jeg udstiller under Open Doors - ganske rimeligt… Hvis ikke din kat er registreret i TICA, kan den jo heller ikke få denne organisations titler.

Din kat er formentlig med en stamtavle fra FIFe… så mange danske perser/exoticopdrættere er der altså ikke i TICA, så det ville undre mig en del, hvis du var rendt ind i en af dem :slight_smile:
Det er ret let, at tjekke… for det første står der tydeligt at stamtavlen er udstedt af Felis Danica - for det andet har du formentlig kun fået en såkaldt Green Slip, hvis katten er TICA/CFAregistreret :slight_smile:

Hvis din kat har en FDstamtavle, skal du melde dig ind i en af de fire hovedklubber for at kunne udstille…

Hvis din kat har en Green Slip, skal du bede om en fem generationers stamtavle… melde dig ind i en af de fire hovedklubber… sende (TICA)stamtavlen til klubbens stambogssekretær, dom videreformidler stamtavlen til FDs stambogsfører - efter en periode får du tilsendt en FDstambog… Dette behøver du dog kun, hvis du vil have FIFetitlerne…

Jeg har som sagt fravalgt alt det bøvl… og udstiller glad og fro under Open Doors :)[/quote]

[quote=Susanne W;490215]Udstiller licens er vist et rent svensk foretagende - tyskerne forlanger det i hvert fald ikke, og der er heller intet der tyder på at vi kommer til det i Danmark. Det er faktisk rigeligt at være medlem af en klub og at ens kat har stamtavle - det er ikke engang svært :ok: Men svenskerne har jo tit nogle regler, der er svære at se meningen med i Danmark :S
VH
Susanne[/quote]

Nope, den er skam også et NRR anliggende. Koster i øvrigt 400 n.kr… årligt.

Vil man læse om Sveraks manglende lyst til at tillade andre end FIFe udstillere på “Sverak-anslutna klubber” så se her:

http://www.sverak.se/SVERAK/Aktuellt/Aktuellt/IDP_WCF_open_doors.htm

Men dejligt at vide at vi kan snuppe en tur til Tyskland, det var jeg nemlig i tvivl om.

[quote=DK Thomani;490170]Du fik mig lige til at tænke på noget Ann.

Når du udstiller Thane og Brian under open doors, snupper du så (altså hvis de har konkurrence) certer fra udstillere som rent faktisk gerne vil opnå titler?

Håber det er forståeligt hvad jeg mener? :)[/quote]

Jeg snupper da også somme tider certifikater fra udstillere, der gerne vil opnå titler - jeg er nemlig selv rimelig ligeglad med dem :tihi:

De fleste af mine katte opnår end ikke at blive champions :slight_smile:

[quote=Bodil;490308]h
indtil nu overvejer jeg det bare, jeg skal lige se hvordan han vokser til først, så kan da godt være at det bliver ved hobbyudstillingerne, men som sagt overvejer stadig :)[/quote]

Uanset om det bliver hobby eller de “rigtige”, så er det i hvert fald bedst at starte ud nu her mens han er lille. Det er langt nemmere og bedre for dem at lære det mens de er små :slight_smile: Og det med at vokse til, dommerne er jo også fint vant til at se killinger i forskellig udvikling, så lad det ikke holde dig tilbage :slight_smile:

Oh, you ain´t seen nothing yet :slight_smile: Det med Ydre Mongoliet er ikke helt grebet ud af luften - der dukker nemlig af og til stamtavler op fra russiske forbund med kurilliske bogstaver, som nærmest ingen har mulighed for at oversætte korrekt til dansk! Se DET er et problem der vil noget! Det er i så fald købers eget problem at få skidtet oversat, så stamtavlen kan registreres korrekt i FD. En bette dissidentklub i Tyskland? Det er næsten ikke engang et problem, det er let nok at håndtere. Kan i enkelte tilfælde tage noget tid, hvis der er fejl eller mangler i stamtavlen - men intet i sammenligning med dem fra Ydre Mongoliet :slight_smile:
VH
Susanne

Af ren nysgerrighed - og fordi vi her i tråden har hele to af hovedklubbernes formænd (ja, jeg taler til kasketten nu :slight_smile: )…
Men vil FD godkende stamtavler fra ALLE små (dissident)klubber? Der er ingen klubber eller forbund/organisationer, hvorfra man ikke vil godkende papirerne?
For - der er altså nogle klubber/forbund derude, som man jo nok liiiige vil løfte et øjenbryn eller to, når man kender til praksis og holdninger, fx ved villighed til at godkende novicer :wink:

[quote=Ann K;490505]Af ren nysgerrighed - og fordi vi her i tråden har hele to af hovedklubbernes formænd (ja, jeg taler til kasketten nu :slight_smile: )…
Men vil FD godkende stamtavler fra ALLE små (dissident)klubber? Der er ingen klubber eller forbund/organisationer, hvorfra man ikke vil godkende papirerne?
For - der er altså nogle klubber/forbund derude, som man jo nok liiiige vil løfte et øjenbryn eller to, når man kender til praksis og holdninger, fx ved villighed til at godkende novicer ;)[/quote]

Det står faktisk i reglerne, hvad man gør :slight_smile:

Der er “automatisk” godkendelse fra FIFe forbund, CFA, TICA, GCCF.

For øvrige forbund gælder følgende:
[I]
Import af kat fra uafhængige forbund
Du skal som importør sørge for:

Alle dokumenter fra forbundet som katten kommer fra, skal være skrevet på nordiske sprog (svensk/norsk) eller engelsk, tysk eller fransk

At originalstamtavlen indeholder katte i minimum 3 generationer, udover katten selv

At indsende originalstamtavlen via din egen hovedklubs stambogssekretær (husk at tage en kopi til dig selv)

At udfylde og indsende Felis Danicas importrekvisition via egen hovedklubs stambogssekretær

At der er stambogsnumre og forbundskoder på alle katte i stamtavlen. Hvis der mangler stambogsnumre eller forbundskoder, vil der komme et blankt felt på Felis Danica stamtavlen. Optræder det blanke felt indenfor de 3 første generationer bag katten, vil katten eller killingerne komme på en FD RIEX stamtavle.

At der er korrekte EMS-koder på alle kattene der optræder på originalstamtavlen. Det betyder bl.a. komplette tabby koder, øjenfarver, mængden af hvidt etc. hvis det er et krav i racen. Det betyder at det er dit ansvar at enten få alle farvekoder oversat til EMS-koder via det forbund katten er original registreret i, eller at du vedlægger en fortegnelse over eksport forbundets farvekoder, sådan så de uden de store problemer for Felis Danicas stambogsfører kan oversættes til EMS-koder. Herunder tabby koder, øjenfarver, mængden af hvidt etc. hvis det er et krav i racen!

Fra uafhængige forbund er det muligt at kattens stamtavle først skal vurderes af Felis Danicas Avlsråd, før der kan udstedes Felis Danica stamtavle på katten.[/I]

[quote=Vivi_Fletcher;490507]
Fra uafhængige forbund er det muligt at kattens stamtavle først skal vurderes af Felis Danicas Avlsråd, før der kan udstedes Felis Danica stamtavle på katten.
[/quote]

Så griber jeg lige denne her…
For som jeg læser den, så vil det være endda meget klogt at tjekke hos FD om de vil være villige til at godkende stamtavlen fra Ydre Mongoliets dissidentklub - INDEN man køber katten :slight_smile:

En forhenværende bruger… ved du om det samme gør sig gældende i TICA? Altså at man godkender fra ligegyldigt hvilken klub, der er tale om?

[quote=Ann K;490524]Så griber jeg lige denne her…
For som jeg læser den, så vil det være endda meget klogt at tjekke hos FD om de vil være villige til at godkende stamtavlen fra Ydre Mongoliets dissidentklub - INDEN man køber katten :slight_smile:
[/quote]

Ja, det er en rigtig god idé :slight_smile:

[quote=Ann K;490524]
En forhenværende bruger… ved du om det samme gør sig gældende i TICA? Altså at man godkender fra ligegyldigt hvilken klub, der er tale om?[/quote]

Den forstår jeg så ikke … står der ikke netop, at man ikke bare lige godkender :?

Eller mener du om, der er navngivne organisationer, der er “bandlyst” :?

[quote=Vivi_Fletcher;490528]Den forstår jeg så ikke … står der ikke netop, at man ikke bare lige godkender :?

Eller mener du om, der er navngivne organisationer, der er “bandlyst” :?[/quote]

Jep… om der er navngivne organisationer/klubber hvorfra TICA ikke vil godkende stamtavler?

Jeg ved fx at der findes en international klub, hvor jeg uden problemer vil kunne registrere en skovkattewannabee som værende novice skovkat - også selv om den er indfødt kat fra Madagaskar… og at fx FD vil acceptere denne klubs novice “stamtavle”.
Jeg ved derimod ikke om TICA vil gøre det samme?

[quote=Ann K;490535]Jep… om der er navngivne organisationer/klubber hvorfra TICA ikke vil godkende stamtavler?
[/quote]

Jeg ved, der i hvert fald har været organisationer, hvorfra FD ikke ville acceptere stamtavler.
Derfor man skal forhøre sig i avlsrådet inden import.

[quote=Ann K;490535]
Jeg ved fx at der findes en international klub, hvor jeg uden problemer vil kunne registrere en skovkattewannabee som værende novice skovkat - også selv om den er indfødt kat fra Madagaskar… og at fx FD vil acceptere denne klubs novice “stamtavle”.[/quote]

Og det ved FD vil acceptere, fordi???

[quote=Vivi_Fletcher;490539]
Og det ved FD vil acceptere, fordi???[/quote]

Ja se… det ved jeg jo så ikke!? :slight_smile: Men jeg har da undret mig - meget endda!
Muligvis fordi klubben/organisationen er med i WCCsamarbejdet? :gruble:

Personligt finder jeg det utroligt betænkeligt, at man uden spørgsmål blot accepterer novicestamtavler - hvad enten det kun gælder FD eller også TICA/CFA/GCCF/en hvilken som helst anden klub - især i de tilfælde, hvor man et eller andet sted blot ved at bruge sin sunde fornuft vil kunne få en ide om at noget ikke er helt okay… Fx finder man ikke noviceskovkatte på Madagaskar eller novicecoons på Falster - novicer indenfor de to racer bør i min verden komme fra enten Norge eller Maine eller i det mindste fra grænseområder i nabolande/stater… OG - de burde i det mindste være blevet præsenteret for dommere eller andre kvalificerede “personer” i forbindelse med godkendelsen af deres novicestatus! (Som man fx gør/gjorde i nogle af de små svenske dissidentklubber, når netop der godkendes skovkattenovicer)

[quote=Ann K;490562]Ja se… det ved jeg jo så ikke!? :slight_smile: Men jeg har da undret mig - meget endda!
Muligvis fordi klubben/organisationen er med i WCCsamarbejdet? :gruble:
[/quote]

Men er det fordi det er sket, at du ved det?
Det var egentlig det mit spørgsmål gik på :slight_smile:

[quote=Ann K;490562]
Personligt finder jeg det utroligt betænkeligt, at man uden spørgsmål blot accepterer novicestamtavler - hvad enten det kun gælder FD eller også TICA/CFA/GCCF/en hvilken som helst anden klub - især i de tilfælde, hvor man et eller andet sted blot ved at bruge sin sunde fornuft vil kunne få en ide om at noget ikke er helt okay… [/quote]

Men har disse katte så ikke RIEX stamtavler?