At prioritere sine katte

Jeg bor alene og har fire misser, og jeg tager ofte det valg, at være hjemme sammen med dem i stedet for at rende rundt på café, i biffen osv - ting som jeg ellers let kunne fylde alle mine aftener med og som jeg ville elske.

Hvorfor? Fordi jeg har valgt at have dem, at holde dem inde og fordi jeg ikke har valgt blot at fylde dyr ind i et hus, hvor de skal sidde og vente indtil JEG får tid til at være sammen med dem.

jeg prioriterer simpelthen samvær med mine katte helt bevidst.

Ofte møder jeg folk, der ikke forstår dette, og jeg vil gerne høre: Gør I ikke dette?

Årsagen til min prioritering er, at mit liv er så rigt takket være disse små dyr, de lever kun for mig - det kan jeg se, når jeg kommer hjem - og så synes jeg ærlig talt, at det er min pligt at være sammen med dem.

Desuden kan jeg godt lide deres selskab.

Og så går der simpelthen ikke noget af mig fordi jeg tilbringer nogle af ugens aftener hjemme med kattene.

Jeg vil gerne høre jeres mening om dette emne.

MVH

Jeg kan kun erklære mig 100% enig :-). Jeg holder utrolig meget af samværet med mine katte, og jeg tilside sætter GERNE festivitas til fordel for dem. Det er vist 4 år siden, vi har holdt sommerferie udenfor hjemmet, og ikke fordi vi ikke har gode muligheder for at få misserne passet, for min svigermor rykker hellere end gerne ind i vores hjem, og passer og plejer tøzerne mens vi er væk - Men jeg kan ganske enkelt ikke undvære dem i en uge eller mere…Og jeg er da sikker på at missetøzerne vil længes frygtelig efter mig :slight_smile:

Mine katter har utrolig mye selskap i hverandre,så jeg har ikke dårlig samvittighet når jeg drar fra dem.
Men jeg går ikke ofte fra dem. Jeg er utrolig hjemmekjær. Jeg syns det er veldig hyggelig i godt selskap av 2-bente venner også. Men det er desto hyggeligere om dem kommer på besøk til meg på kveldstid enn motsatt.
For jeg trives faktisk best i de hjem der tusler rundt andre på 4 ben,enten det er katt og/eller hund.

Men nå bor jeg også på midt på bondelandet,så det er ikke allverdens med fristende kveldaktiviteret utenfor hjemmet hos oss uansett.

Hadde jeg bodd i en by,så hadde jeg nok muligens funnet på mere på kveldstid (om jeg ikke var hadde aleneansvar for min 9 åring som er for ung til å være alene hjemme på kveldstid enda syns jeg…).
Det er jo det å finne en gylden middelvei. Man kan da godt ha mange aktiviteter på bortebane,men man trenger jo ikke fly ut døren med en gang når man kommer hjem fra skole/arbeid,og siden ikke komme hjem igjen før man skal sove.:slight_smile: Det er sånn man kan gjøre en gang i blandt,men ikke ofte.Eller så er det bare meg som begynner å bli “gammel” - he he.
Men om man har et veldig aktivt på-farten liv,så muligens ikke tiden er det rette tidspunkt til å skaffe seg dyr. For man skal jo naturligvis også ha tid til dem.

Nemlig - en middelvej - det er også det, der gælder herhjemme.

Åh Alice - jeg er ved at dø HVERGANG jeg tager til KBH to dage:-) Jeg savner dem skrækkeligt:-)

vi bruger meget tid på vores katte til hverdag og måske endda for meget tid, men hvis der er noget vi skal tager vi altså hjemmefra uden dårlig samvittighed, om det så kun er for et par timer el en uge.
for vi ved at er vi hjemmefra i længere tid er de stadig i gode hænder hos min mor som er kattesitter imens, hun er så hos kattene det meste af dagen, så det er kun om aftenen og om natten de er alene.

jeg syntes man ka pylre for meget om sine katte og som jeg ser det ka en kat sagtens være alene hjemme i længere tid bare den får den nødvendige omsorg, jeg vil så osse sige at har man kun en kat er det synd at den er alene for længe af gangen.
vi har jo selv 2 katte og ved de 2 nok skal holde hinanden med selskab.

Jeg fravælger på ingen måde fødselsdagsfester, grillarrangementer, hyggeaftener hos venner, frokost på cafe under henvisning til, at jeg hellere vil prioritere samværet med mine katte.

Her er ferien har vi været en uge på ferie og tager også et par smutture med overnatning derudover. Så vi vælger heller ikke at blive hjemme, fordi vi hellere vil være sammen med kattene.

Jeg prioriterer mine katte på den måde, at mit liv er tilrettelagt sådan, at der både er plads til os og kattene.

Vi har pt. en uge som max-acceptabelt hjemmefra, så heller ingen lange rejser - men hvis vi skulle være væk mere end en uge, så fandt vi nok en løsning, med at der boede en her. en dag skal vi nok være væk mere end en uge. Vi kunne godt tænke os at komme til USA og det kunne da godt tage et par uger eller 3.

Vi camperer, men slet ikke så meget og så længe som vi ville have gjort, hvis vi ikke havde katte. Der er sikkert også andre ting vi ikke gør, men jeg tror ikke jeg sådan bemærker dem - det er bare en måde at tilrettelægge på, - leve på - fordi vi har dyr og ikke en bevidst bortprioritering af noget andet.

Vores hverdagsliv i øvrigt er som så mange andres: Vi går på arbejde og kommer hjem. Det betyder, at vi er hjemme de fleste eftermiddage og aftner - Er det en bevidst prioritering af kattene? Næææææ…jeg gider nemlig ikke have en tidskrævende hobby ved siden af, som lægger beslag på mit hverdagsliv og vi har ikke børn, så vores opmærksomhed, tid, tanker, omsorg og bekymring går selvfølgelig med kattebørnene. :inlove:

Vores børn og vores dyr har bestemt førsteprioritet i vores liv, men hvis vi ikke selv sørger for at få ladet batterierne op med andre aktiviteter og samvær med vores menneskevenner har vi intet at give dem. Hver ting til sin tid. Ferie ude af huset holder vi aldrig. Tror ikke på at andre kan passe dyrene på samme måde som os selv selv om de anstrenger sig til det yderste. Sørge for mad og dyrlæge ved akut sygdom ja al andet nej.

Jeg prioriterer meget ofte at være hjemme - egentlig ikke så meget pga kattene, men fordi jeg faktisk er vild med mit eget selskab :smiley:

uh, det er jo en meget personlig vudering. Personligt syntes jeg da også jeg priotere mine dyr. Min priotering består i deres sikkerhed, sundhed og trivsel. Jeg tager både på ferie, i biffen, fødsdage osv. Men det er fordi at jeg er af den holdning, at en glad madmor giver en god madmor. Forstået på den måde, at jeg har behov for at gøre ting der ikke har noget med mine dyr at gøre, og ved at dække dette behov, for jeg et behov for at være sammen med dem.

Og jeg ved jo at med mine prioteringer, så er de sikre i mit hjem og har det godt der.

Uden tvivl har mine katte en stor plads i mit liv, men det betyder ikke at jeg ikke kan gå i biografen eller tage på cafe - engang imellem, det sker ikke overvældende tit :), men det skal der også være plads til.

Ferie holdes herhjemme, jeg har ikke den store lyst til at være væk hjemmefra længere tid af gangen, men skulle lysten komme, så fandt jeg en god løsning for kattene :ok:

Vi er meget hjemme ved misserne, for vi har jo selv valgt at de skal bo her. Men vi låser os ikke herhjemme, vi tager også i byen af og til, men vi ved der sidder nogen herhjemme og venter og derfor vælger vi med vilje at blive hjemme lidt oftere en andre gør. Vi vælger det også fordi vi kan lide at være sammen med de pelsede og vi bilder os ind de også kan lide at være hvor vi er, eller rettere sagt det ved vi. De kommer nemlig ligså stille listende og er i nærheden af os ligemeget hvor på matriklen vi er. Går vi en tur i haven har vi som regel altid en kat med når vi starter og når vi går ind igen, er hele flokken med.
Så hvad skal vi ud i verden efter, vi har jo underholdning lige indenfor rækkevidde.

Knus Elin

[quote=Marianne Juul;231481]Uden tvivl har mine katte en stor plads i mit liv, men det betyder ikke at jeg ikke kan gå i biografen eller tage på cafe - engang imellem, det sker ikke overvældende tit :), men det skal der også være plads til.

Ferie holdes herhjemme, jeg har ikke den store lyst til at være væk hjemmefra længere tid af gangen, men skulle lysten komme, så fandt jeg en god løsning for kattene :ok:[/quote]

Jamen nu har du jo så også killinger ligenu - så kan du jo ikke bare sådan tage væk. :thumbup:

Mon de tager på de små?? :?

[quote=Dorthe Andersen;231484]Jamen nu har du jo så også killinger ligenu - så kan du jo ikke bare sådan tage væk. :thumbup:

Mon de tager på de små?? :?[/quote]

Det er også rigtigt :høhø:, så jeg er “bundet” til hjemmet :cool:

De tager fint på - bevis følger, jeg laver en ny tråd :stuck_out_tongue:

Jeg elsker mine kattes selvskab, vil ikke undvære det.
Jeg er sammen med dem rigtig meget, 24 timer i døgnet for det meste, men ind i mellem er jeg ude, men det sker dog ikke så tit igen.

Det er så ganske simpelt, at jeg bruger alle mine penge på min kat, så hvordan søren skulle der være råd til at skeje sig ud i byen?! :wink:
Ej, spøg til side. I alt hvad jeg gør, er Amira med i min planlægning, men det er ikke sådan, at hvis der er en rigtig god film i biografen, så “tager jeg alligevel hjem til katten, for den er jo derhjemme”. Nej, men vi snakker så måske også om, at jeg er i biografen en håndfuld gange om året.
Ellers er jeg typen, der helst tøffer rundt hjemme i fred og ro og helst sover i min egen seng. Og når man bor i f*cking-Nærum uden bil, så bliver ens aktiviteter inde i byen bare ikke specielt længe, for man har jo også turen hjem.
Men men… jeg synes altså også, at man/jeg kan blive for tosset af kun at gå herhjemme og snakke med katten. Så jeg sætter stor pris på at have et studie og et arbejde, jeg skal passe inde i byen. Også selvom jeg ville ønske, at jeg kunne blive hjemme, når jeg skal afsted om morgenen :slight_smile:

Jeg prioriterer katte/socialt liv på den måde, at hvis jeg skal noget efter arbejde - også selvom det måske starter en time eller to efter arbejde - så kører jeg ikke hjem først, for derefter at køre ud igen. Katte har ingen tidsfornemmelse, men de har fornemmelse for, at når “mor” kommer hjem, skal der ske noget nyt og spændende og så kan jeg ikke lide at gå igen så hurtigt efter. Så vil jeg hellere først komme hjem sent om aftenen, lige inden sengetid.

Det er først, hvis der er tale om mere end én overnatning ude, at jeg begynder at arrangere mig med kattene (medmindre jeg har fået nævnt det for naboen først, for hun synes, det er synd for dem at være alene og kigger gerne til dem :D).

Mit sociale liv er relativt begrænset af lange arbejdsdage/lang transport, økonomi og mit helbred, der gør, at jeg ikke kan rende og føjte indtil flere gange om ugen uden at det giver seriøst bagslag. Men heldigvis kan jeg som Vivi rigtig godt lide mit eget selskab :slight_smile:

Jo, jeg prioriterer mine katte… Men ikke så jeg fravælger arrangementer med venner og familie… Måske hvis jeg havde så mange at det blev et problem, men det har jeg ikke - synes jeg i hvert fald selv…

Men nej, ferier tager jeg ikke på… Og jeg havde saaaaavnet mine katte da jeg var 1½ dag i KBH…

Flere af jer nævner ferier, hvad er det :?:ups:

næhh jeg savner ikke at tage på ferie, jeg har det bedst når jeg er hjemme hos “bæsterne”.

Da jeg boede på Lolland, tog jeg jævnligt til Kbh, for at se til mine gamle forældre og de af ungerne der boede herinde, jeg havde gode kattesittere som jeg stolede helt og fuldt, men af en eller anden grund var det sjældent at jeg blev væk så længe som aftalt -engel, den første nat var rimelig, men så begyndte det at hive i mig, så skulle jeg bare hjem til kræene :ok:

Kun for at være totalt på tværs… nej - jeg prioriterer ikke mine dyr!
Hvorfor skulle jeg bevidst vælge at gøre det?
De er her… de er en del af mit liv…
Planlægning foregår med dem i tankerne… det kan vel ikke være anderledes?
HVIS det skulle… jamen så havde jeg jo ikke dyrene?!

Her i huset arbejdes der på ukonventionelle tider… vi går ind og ud mange gange dagligt… ingen ved, hvornår de er alene eller sammen med mig/os…
Hundene råfodres og det betyder at madtider er et relativt begreb (hvilken frihed!) luftetider er som regel formiddag/morgen og aften… eller når det passer - vi har en have til at tage “presset”, hvis det skulle være nødvendigt. :wink:

I mit liv er dyrene der bare… helt uden at jeg skal sætte mig ned og prioritere dem!
Faktisk ville jeg føle det meget mærkeligt, hvis jeg ville være nødt til at gribe mit dyrehold an på den måde…
Kan I se skemaet: Kl 7- 7.30 luftetur, kl 7.45 give kattene mad. kl 8.30 arbejde. kl 16 fodre kattene, ordne bakker. kl 1630 - 18 luftetur. kl 18.15 kæle med Ting. kl 19.00 nusse med Aske. kl 19.10 kæle med Leo. kl … puha, jeg har allerede stress blot ved at skulle skrive det!
Jeg kunne ikke leve på den måde!!!
Hvor lang tid tager det at kæle færdig med Ting?
Skal Dise aktiveres i 10 minutter med at hjælpe med vasketøjet? eller tager det længere tid? Og hvem tager jeg så tiden fra?
Jeg ville have konstant dårlig samvittighed! For nogle dage er koncentrationen mere om et af dyrene end om de andre - og så prioriterer jeg jo forkert…

[quote=Ann K;231665]Kun for at være totalt på tværs… nej - jeg prioriterer ikke mine dyr!
Hvorfor skulle jeg bevidst vælge at gøre det?
De er her… de er en del af mit liv…
Planlægning foregår med dem i tankerne… det kan vel ikke være anderledes?
HVIS det skulle… jamen så havde jeg jo ikke dyrene?!

Her i huset arbejdes der på ukonventionelle tider… vi går ind og ud mange gange dagligt… ingen ved, hvornår de er alene eller sammen med mig/os…
Hundene råfodres og det betyder at madtider er et relativt begreb (hvilken frihed!) luftetider er som regel formiddag/morgen og aften… eller når det passer - vi har en have til at tage “presset”, hvis det skulle være nødvendigt. :wink:

I mit liv er dyrene der bare… helt uden at jeg skal sætte mig ned og prioritere dem!
Faktisk ville jeg føle det meget mærkeligt, hvis jeg ville være nødt til at gribe mit dyrehold an på den måde…
Kan I se skemaet: Kl 7- 7.30 luftetur, kl 7.45 give kattene mad. kl 8.30 arbejde. kl 16 fodre kattene, ordne bakker. kl 1630 - 18 luftetur. kl 18.15 kæle med Ting. kl 19.00 nusse med Aske. kl 19.10 kæle med Leo. kl … puha, jeg har allerede stress blot ved at skulle skrive det!
Jeg kunne ikke leve på den måde!!!
Hvor lang tid tager det at kæle færdig med Ting?
Skal Dise aktiveres i 10 minutter med at hjælpe med vasketøjet? eller tager det længere tid? Og hvem tager jeg så tiden fra?
Jeg ville have konstant dårlig samvittighed! For nogle dage er koncentrationen mere om et af dyrene end om de andre - og så prioriterer jeg jo forkert…[/quote]

Hej Ann
Jeg synes du lidt sætter lighedstegn mellem prioritering og skemalægning :slight_smile:

Selvom jeg synes at jeg prioriterer kattene højt, så kan de ikke forvente fast nussetid o.s.v., det kommer helt naturligt når tiden er til det.

Men det er måske også lidt det du skriver…:slight_smile: