At rejse alene rundt i verden

Jeg har tit rejst alene - bl.a. rejste jeg i sin tid alene til London som 18-årig for at bo der - og hører jævnligt kommentarer som “tør du det?” og “er det ikke kedeligt?”

Ikke alene tør jeg, jeg gør det også med glæde, for det er faktisk meget givende at rejse alene - hvis man sørger for at være modtagelig :slight_smile:

På min tur til USA havde jeg tre episoder, der alle var positive på hver sin måde og hvor minimum én aldrig ville være hændt, hvis jeg havde rejst med nogen :slight_smile:

Allerede i flyet fra København løb jeg ind i den første skønne medrejsende. Jeg sad på gangpladsen og hun sad ved vinduet. Hun var helt tydeligt pakistansk bedstemor, men ikke helt kedelig at se på, for hendes tørklæde var slangeskindspræget (typisk udslag af forfængelighed). Den traditionelle side af hende viste sig ved en bedekrans og en lille bønnebog, der blev taget frem på et passende tidspunkt og lydløst mumlet over.

Hun var født i Nordengland, blevet gift med en dansker og havde nu børn i både Danmark, England og USA og var på vej til London for at besøge sin søster - der for øvrigt boede i samme bydel, som jeg i sin tid gjorde - og hun rejste så ofte mellem Danmark og England, at hun havde to simkort, så da vi endelig nærmede os London, hev hun bagsmækken af telefonen og skiftede simkort til det engelske.

Julen fejrede de skam i hendes familie, for hun havde sørget for at få et barn, der havde fødselsdag juleaften og om man fejrer den ene eller den andens fødselsdag er vel ligegyldigt. Det vigtigste var at samles som familie og hygge sig :slight_smile:

Hun var et rigtig positivt menneske at tale med og det var dejligt at få bekræftet, at der stadig eksisterede pakistanere med den afslappede tilgang til deres religion og det at leve som muslim i den vestlige verden, som jeg mødte adskillige eksempler på i London i 80’erne :thumbup:

Før vi kom på flyet i Kastrup havde jeg set en passager, hvis ansigt, jeg genkendte og det viste sig, hun skulle med videre til Boston, så vi kom hurtigt i samme båd. Det var en af deltagerne i sidste sæson af Topmodels, nemlig Carla, der studerer på Harvard. Hun var bare en sød, lettere forvirret ung pige, som syntes det var hyggeligt at have en dansker at tale med i Heathrow og at det var lidt fedt, jeg havde wi-fi på min telefon :stuck_out_tongue: Jeg nævnte ikke, at jeg vidste hun havde været i fjernsynet en del - men hun nævnte det heller ikke og allerede det synes jeg faktisk var positivt, for hun var ung nok til at tro, det kunne imponere hendes omgivelser (en bevidst generalisering, men reelt betyder “25 minutes of fame” ofte mere, jo yngre man er).

Den sidste medrejsende mødte jeg i toget fra Portland til Saco lørdag morgen. Toget var stopfyldt allerede fra Portland pga. to hockeykampe i Boston, så jeg spurgte høfligt, om jeg måtte sætte mig ved siden af en midaldrende dame. Hun kunne jo godt høre, jeg ikke var amerikaner, så vi faldt hurtigt i snak :slight_smile: Det viste sig, at hun faktisk var 65 år :yikes: (lignede en i starten af 50’erne) og stadig arbejdede som skolelærer. Det var hun egentlig lidt ked af, men med den nuværende krise havde hun ikke råd til at gå på pension, hvis hun ville beholde sit hus, for hendes pensionsopsparing var intet værd. Rent samfundsmæssigt var hun ked af det, fordi staten jo var nødt til at betale hende langt mere pga. anciennitet end de skulle betale de unge, nyuddannede lærere, der så desperat ønskede sig at få et job.

Hun fortalte om, at i den relativt lille by, hvor hun boede og underviste, var de blevet tildelt en kvote somaliske flygtninge og at integrationen af dem faktisk var gået rigtig godt, fordi de bl.a. fik hevet børnene ind i sportsprogrammerne, hvor de klarede sig godt og de stillede krav til forældrenes deltagelse i arrangementerne, så selvom der i høj grad også var mistro fra amerikanernes side mod “nye”, så troede hun på, at det nok skulle ende som en succes :smiley:

Nå - det var bare et udslag af filosofi her en fredag eftermiddag, hvor jeg ikke må gå hjem endnu :wink: Men jeg nyder virkelig at møde sådan nogle mennesker, som man sandsynligvis aldrig ser igen, men hvor man lige får et glimt af deres verden, man kan tage med videre :slight_smile: Og den sidste dame ville jeg aldrig have mødt, hvis jeg havde rejst med nogen, for så ville jeg have sat mig med min rejsekammerat i stedet :slight_smile:

ja, det er lidt sjovt at møde folk på sine rejser og man ved man aldrig ser dem igen når rejsen er slut.
i ca 5 år rejste jeg tit til bremen og det var om vinteren med bus el tog og jeg har mødt mange sjove mennesker på den måde.
jeg fik dog en rejsekammerat som jeg “rejste” med en del gange og det var helt ubevist at vi kom med samme bus(euroline) det var en ordentlig krabat af en amerikansk marinesoldat som var udstationeret i heidelberg, han havde så en dansk kæreste som han besøgte ved hver given lejlighed. han var vældig hyggelig og alletiders rejsekammerat, dog var jeg noget chokket over ham første gang vi mødtes, han sad på sædet overfor mig og knap var bussen lettet før han trak en fl johnnie walker op af tasken og bød mig en tår, jeg takkede nej, det var fint for ham kunne jeg se og 1½ time efter var flasken tom, men der var intet at mærke på ham overhovedet.

en anden gang hvor jeg var med tog mødte jeg en tysk forfatter som var ude og kigge efter materiale og karaktere til hendes bøger. hun spurgte ind til mig og hvor jeg skulle hen osv og vi havde en god snak ned gennem tyskland, så måske jeg er blevet brugt i en af hendes bøger hvem ved.

jeg tror at når man rejser alene kommer man nemmere i kontakt med andre folk og man lærer mere om andres levevis og kultur.
dog er jeg ikke så sikker på at som verden er idag at det så er en god ide at rejse alene, men det kommer jo an på hvor man er henne på kloden

det er mest rundt i lille Danmark jeg har rejst alene…

men selv det har åbnet op for mange spændende samtaler i togene - ja endda tre venskaber, som jeg nok ikke havde haft i dag, hvis ikke jeg havde rejst alene :slight_smile:

Jeg ville ikke (og det ville jeg heller ikke have gjort for 20 år siden) rejse alene uden for “den civiliserede verden” (men gerne med et større rejseselskab, hvor jeg ikke kendte andre på forhånd), men der skal dælme meget til at ryste mig, så en tur alene til - eller rundt i - f.eks. USA ville jeg sagtens kunne finde på en anden gang :smiley:

Hej Mette
Ja, det er underligt, at nogle mennesker ikke tør rejse alene!

Jeg har jo også alti både før og efter mit ægteskab rejst alene, - - og er også altid dumpet ind hos de hyggeligste mennesker! Jeg drog jo også som ung til Færøerne for at arbejde på apoteket,- de små øer , som ingen kendte til i 67, og sm man ikk kunne forlade før 14 dage efter min ankomst når Tjaldur sejlede hjem igen! ogt siden har jeg gjort Europa og en del af Afrika, med vildt spændene oplevelser. Heldigvis har mit barnebar Sophia også den lyst. i 2011 tog hun 3 mdr. til Syd Afrika, 2 mdr, til Indien og en måned til Nepal!
Jeg tror, at hvis man er vaccineret med “Rejsenålen” gør vi det bare!

Cats og Conni

Jeg er også kun blevet positivt overrasket over mødet med “verden” på mine rejser.
Da jeg rejste alene fra Irland, missede jeg min forbindelse fra London til Bruxelles pga forsinkelser på toget til London (jeg rejser altid med tog og skib). Uden penge og med en nu for gammel billet, tog jeg og mine tre ligeledes nødstedte medpassagerer (som jeg var faldet i snak med da vi stod på toget i Wales) ud i London for at finde et sted at sove.
3 unge fyre, der syntes, at jeg var ret sød … Men ikke ét sekund var jeg utryg, da vi endelig efter lang tids søgen fandt et hotelværelse vi kunne dele. De irske gentlemen betalte værelset og eskorterede mig til stationen dagen efter (bærende på min bagage, de søde væsner) og forlod mig ikke før, jeg havde fået en ny billet til Bruxelles.
I Bruxelles var alt selvfølgelig optaget på den natlige afgang mod Tyskland, selvom de gerne ville hjælpe mig med min ikke-længere gyldige billet. Jeg strandede på stationen til totiden (om natten), hvor jeg hoppede på et tog uden billet, for hjem måtte jeg altså - gymnasiestart var kun et par dage ude i fremtiden …
Og sådan får man mange sjove oplevelser alene med tog og skib verden rundt. :slight_smile:

…Næste rejseplaner er dog sammen med min kære kæreste - til Amerika med båd (ca. 7 dage til havs) og med tog til Beijing. Men… Der skal lige spares lidt op af SU’en før dét eventyr, kan begynde!

Jeg har heller aldrig forstået “frygten” for at rejse alene (og jeg er ellers en ret frygtsom person …). Første tur alene gik til Rom med tog (ca. en 28timers tur), da jeg var 17. Irland året efter og som 19årig flyttede jeg til London og blev der et års tid, før jeg rejste lidt rundt i Skotland og til sidst hjem igen.

Jeg har rejst mange steder til vands og til lands i mit 21årige liv, men dog oftest med venner, familie eller kæreste. Skulle jeg blive alene igen, tager jeg dog gerne på solo-tur igen …men jeg får nok en noget mystificeret kæreste, hvis jeg insisterer på at skulle opleve verden uden ham (og jeg vil selvfølgelig også helst ha’ ham me’). :smiley:

Og jeg er positivt overrasket over dine fly-beretninger. En af mine grunde til aldrig at flyve er, at jeg ikke tror, man får alt det jeg forbinder med selve rejsen til destinationen med - et rend af skøre medpassagerer, skumle togstationer, ikke-planlagte overnatninger og bare følelsen af “distancen” … At man bevæger sig et langt stykke gennem forskellige landskabet (men jeg har heller aldrig prøvet andet så hvad ved jeg - jeg er også typen, der aldrig ku’ drømme om at ta’ en sightseeing bus, men tager walking tours, så jeg er generelt en atypisk rejse-entusiast, når det kommer til transport…).

Men det er skønt at høre, at man ikke går glip af de skønne medpassagerer og bidder af andre menneskers historier, bare fordi man tager flyveren istedet!

[QUOTE=MissPil;771847]- jeg er også typen, der aldrig ku’ drømme om at ta’ en sightseeing bus, men tager walking tours, så jeg er generelt en atypisk rejse-entusiast, når det kommer til transport…).

Men det er skønt at høre, at man ikke går glip af de skønne medpassagerer og bidder af andre menneskers historier, bare fordi man tager flyveren istedet![/QUOTE]

Der var meget af mig i din alder i dine historier :slight_smile: Jeg rejste også meget med tog gennem Europa, bl.a. fordi det dengang var den billigste transportform - og dagbåden fra Hoek van Holland til Harwich i stedet for natbåden, fordi man så ikke behøvede kahyt :wink:

Jeg har lige fremhævet din kommentar om sightseeingbus kontra walking tours og kan fortælle, at jeg da gerne tager begge dele, men da jeg denne gang kun havde 3/4 dag i Boston er bussen altså hurtigere, hvis man skal se det hele :slight_smile: En anden gang, jeg kommer til Boston, skal jeg som minimum ud og gå “The Freedom Trail”, som er en tur på 2½ km rundt til steder, der har betydning i forbindelse med abolitionistbevægelsens arbejde.

Jeg har jo rejst mange steder i verden - og rejser som regel alene. Jeg elsker at rejse og jeg er også vild med at rejse alene. Man oplever tingene på en anden måde og som du siger - så møder man folk på en helt anden måde. Så jeg forstår godt hvad du siger. Især hvis man gerne vil gå lidt i dybden i det land man besøger så gøres det bedst når man rejser alene - endnu bedre hvis man kan komme til at besøge/bo hos nogen af landets indbyggere.

I sommeren 1990 var jeg alene på en togrejse gennem Polen, Tjekkoslovakiet, Ungarn og Østtyskland - blot bevæbnet med en Lonely Planet rejsebog. Muren var jo lige faldet året før, og de begyndende forandringer var meget spændende at opleve. Det var på Eastrail (noget lignende Interrail), så hvis den ene by ikke var spændende nok, kunne jeg bare stå på toget til den næste. Dengang var russisk jo første fremmedsprog i Østeuropa, og de lokales kendskab til engelsk og tysk var meget begrænset. Jeg havde godt nok haft russisk i gymnasiet, men det lå næsten 20 år tilbage, så det kunne ikke bruges til ret meget andet end at genkende enkeltord. Men ved at tegne og fortælle på en notesblok gik det såmænd helt fint alligevel.

Turens højdepunkt var nok, da jeg en sen aften ankom med et lille lokaltog fra Polen til Prešov i det allerøstligste Slovakiet. På stationen fandt jeg en bybus, og da vi efter et stykke tid kom til noget, der lignede “hovedgaden”, stod jeg af lige ved et lille hotel. Indehaverne talte kun slovakisk, men der var heldigvis en søn, der kunne lidt tysk fra gymnasiet. Der havde ikke været mulighed for at få vekslet ved grænsen, så jeg stod uden lokal valuta på lommen. Men det var der også råd for, for en hjælpsom mand i hotellets restaurant vekslede nogle af mine D-Mark til CS-Koruna - og vel at mærke uden at snyde, som man ellers ofte risikerede at blive, når man vekslede sort.

Så Prešov blev et meget godt billede på den tur. Jeg tog tingene, som de kom, og fik positive oplevelser hele vejen igennem. :slight_smile:

Skønne historier der er fortalt i denne tråd :slight_smile:

I forbindelse med min uddannelse var jeg i Canada en kort periode og boede hos en familie som udlejede et værelse. Da jeg var på besøg første gang for at se værelset, var det lidt akavet og mærkeligt at snakke med dem der boede der (ældre ægtepar og sidste hjemmeboende søn som gik på Universitet hvor jeg også skulle studere), men hustruen i huset kom med et super tilbud, det beløb jeg skulle betale blev lidt forhøjet også kunne jeg ellers også bare tage af køleskabet som jeg ville og ligge special ordrer hvis det var. Det betød at jeg straks blev meget mere integreret i familien når jeg nu delte mad med dem på denne måde og de var så skønne da jeg først lærte dem rigtig at kende og jeg blev nærmest et medlem af deres familie og vennekreds den tid jeg var der.

Jeg oplevede tit at mit visa-dankort blev indledningen til en samtale, da der var mange der synes det var lidt spøjst. De handlende kendte jo ikke banken det var udstedt fra og fagnørd som jeg er havde jeg et customized dankort med et billede af en af mine nerveceller fra mine forsøg :wink: Så det blev ofte starten på en samtale om hvem jeg var, hvor jeg kom fra, hvad jeg lavede i Canada og hvad for et land DK var… Canadierne er skønne mennesker og jeg havde heller ikke mødt mange af de her mennesker hvis jeg var alene.

Kunne godt finde på at tage alene afsted i de “civiliserede” lande, der er dog steder hvor jeg nok ikke ville turde at tage til alene og som kvinde

Jeg har aldrig haft problemer med at rejse alene… har godt nok altid rejst i de mere civiliserede lande, men ville ikke være så nervøs for at rejse alene i muslimske lande heller - det handler om at vide, hvad der gælder af regler og så følge dem.

Min eneste store/lange rejse alene var til USA, specificeret New York… Jeg turede den by rundt i timevis med udgangspunkt fra min kusines lejlighed på Manhatten… men med afstikkere til både Bronx, Brooklyn, Staten Island… På Manhatten var Harlem, som jeg blev kraftigt advaret imod at færdes i som ung hvid pige, så det gjorde jeg naturligvis ikke - og enhver lyst til bare lige at prøve alligevel blev fjernet ved min første bustur gennem området, hvor man to gader fra byområdets start kørte ind til siden, skiftede fra den hvide chauffør til en sort en af slagsen, lukkede og boltede alle døre og så ellers lagde sig ud i overhalingsbanen… ikke sjovt, faktisk meget rystende for en dansk pige at opleve! Selv South Bronx var “hyggelig” efter det!
Den bustur og så en tur gennem Central Park er de to eneste gange, hvor jeg følte mig utryg…
Turen gennem parken havde jeg taget utallige gange, men den dag blev jeg “forfulgt” af en tydeligt sindsforvirret mand, som råbte og skreg diverse modbydeligheder efter mig - og naturligvis kom bussen ikke, så jeg kunne have hoppet på den! Hvad der kom i stedet, var en Yellow Cap med jordens sødeste italienske middelaldrende chauffør, som stoppede og spurgte om jeg havde problemer. Da jeg svarede ja, sagde han at jeg bare skulle hoppe ind - og så kørte han mig ellers ud af parken og faktisk helt hen til det danske konsulat, hvor min kusine arbejdede… uden at det kostede mig noget vel at bemærke! Jo, jeg fik da lov at give ham en kop kaffe som tak, men det var så også dét!
Det var også i NY at jeg rendte på en af USAs rigeste mænd - som tilbød mig et job og en unik uddannelse jeg aldrig ville have kunne få andre steder… altså efter at han havde invieret mig på High Tea på Waldorff Astoria og middag på en meget, meget DYR restaurant… Han og hans kone skrev jeg sammen med i flere år efter at jeg var kommet hjem - selv om jeg aldrig kom til at arbejde for ham :frowning: Men jeg har “valgt” det der rædsomme spejl i rokoko-kopistil, der hænger i hans hus i Texas (hang er nok rigtigere, han er desværre død nu og mon ikke hans arvinger har haft noget mere stil og smag) :smiley:

Jeg rejste meget med min mor som barn og stor teenager… ja selv som voksen og samboende med Jan, har hun og jeg været afsted flere gange uden ham.
Min mor elskede nemlig at rejse, men efter en alvorlig trafikulykke skule hun have nogen med til at passe på sig… De dage, hvor hun ikke havde det godt nok til at ture rundt, var jeg derfor overladt til mig selv. Så Rom blev udforsket til dels alene - fantastisk by, skønne mennesker… Det samme kan siges om Korfu som Ø… Togture ned gennem Europa - fordi vi begge elskede at køre tog :slight_smile:

Jeg har intet mod at rejse alene… men jeg foretrækker at have en at følges med. Ikke for at føle mig tryg og sikker - men simpelhen for at have en at dele oplevelserne med og genopleve dem sammen med, når jeg igen er hjemme :slight_smile: