At rejse med kat i kabinen hos SAS

Hej med jeg.

Jeg er så heldig jeg har solgt en kat til Sverige, og nu er det tiden til levering.
Billet er booket til på lørdag.

Jeg kom så i går, heldigvis for det, til at tænke på om min taske er flygodkendt.
Den er lidt mindre end max målene på det tilladte, så her er det intet problem. Men jeg kan simpelthen ikke se nogen steder om den er godkendt eller ej.
Jeg har haft ringet til SAS og hun kunne bestemt ikke hjælpe mig, jeg skulle kontakte dyrehandlen (ergo mig selv lol), og det hjælper jo lige fedt.
Hun mente jeg bare kunne tage chancen på lørdag, og så se om jeg blev afvist i kontrollen. Erh det har man også bare vildt meget lyst til.

Jeg fandt så dette link http://www.petdreams.dk/flyrejser-dyr-katte-hunde - udfra det forstår jeg at nylontasker er godkendt til kabinen? Eller skal det være en Sherpa taske?
For det undre mig da virkelig at der så ikke er flere forhandlere af disse tasker, når man googler dem.

jeg har gennemrodet trixies hjemmeside, samt eldorado som er leverandører af dem her i DK, men jeg kan simpelthen intet finde.
Jeg har lige sendt en mail direkte til Eldorado, og håber på svar i morgen.

Men der må da helt klart være nogen herinde, der har rejst med kat i karbinen med SAS ?
Hvad har I gjort og brugt af taske?

Jeg har denne taske Trixie | Køb ALT i Trixie til Hund & Kat -> Se Tilbud HER og havde håbet jeg kunne bruge den, da Diana (katten) føler sig tryg i denne.

Jeg ved flere har brugt den lille sturdi taske uden problemer, så mon ikke andre lignende også dur :slight_smile:

Jeg vil bare nødigt blive afvist i lufthavnen på lørdag, jeg er i forvejen ved at blive helt stresset af ikke at vide 100% om den er godkendt eller ej.
Men måske det også har noget at gøre med at fagprøven snart skal skrives :wink: Begynder at kunne mærke usikkerheden på mig selv…

Altså på den hjemmeside du linker til, viser de netop forskellige slags tasker og ikke bare sherpa’en :slight_smile: og der er sherpa nævnt som ‘eksempel’, som jeg læser det :slight_smile:

Ja også som jeg, men jeg bliver bare så usikker alligevel, da jeg får af vide at der direkte skal stå den er godkendt, og det kan jeg ikke finde nogen steder, om nogle af nylontaskerne foruden sherpa’en

Hvis tasken passer der sædet og er “tissefast”, kan tasken bruges. Har du booket plads til katten i kabinen, da du købte din billet:? Hvis ikke, kan det give problemer…

Yes det har jeg.
jeg havde tænkt mig at ligge et underlag i tasken, just in case, det er nylon bund med en lille plade. Men man ved jo aldrig.

SAS’ officielle krav er kun til størrelse, ikke til mærke. Det kan lade sig gøre at slippe igennem med en taske, der er større, men min fornemmelse fra vores tur til Moskva er, at de bliver skrappere og skrappere og det er en af årsagerne til, at jeg så vidt muligt vælger dem fra :slight_smile:

[QUOTE=Henriette;1259199]Hej med jeg.
Jeg kom så i går, heldigvis for det, til at tænke på om min taske er flygodkendt.[/QUOTE]

Jeg har rejst til/fra Spanien med en kat i sådan en her Trixie | Køb ALT i Trixie til Hund & Kat -> Se Tilbud HER
Det var ikke med SAS, men jeg tænker, at med “Flygodkendt” mon så ikke der menes, hvis katten fragtes som cargo :?
Du rejser jo med katten i kabinen, og dermed er er transporttasken vel at regne som håndbagage :? Sådan var det i hvert fald, da jeg rejste :slight_smile:
Det krævede dog lige, at jeg ringede et par gange og tjekkede, for præcis som du, så kunne jeg heller ikke få et konkret svar første gang.

God tur :ok:

Jeg hentede Øglen i Frankrig via SAS i en sturdi som en sød kattegale-bruger var så flink at låne mig. Den opfyldte de krav der var til at den kunne stå under sædet foran mig. Jeg mener også jeg ringede ind og snakkede med dem da jeg bestilte billetten for der var noget med nogle regler om max antal katte på et fly osv. Ved ikke om du blev klogere af det?

SAS har strammet kravene til taskens størrelse og en sturditaske opfylder ikke de officielle krav. Mange SAS medarbejdere vil dog lade den gå igennem og hvis man har nok is i maven til at tro, man aldrig bliver stoppet, er det fint at bruge den. Personligt holder jeg mig til Sherpa for at slippe for diskussionen (og derudover vælger jeg så vidt muligt alt andet end SAS) :slight_smile:

Jeg har rejst med en som den du viser, og så længe den er under størrelseskravene, så tror jeg ikke du skal forvente nogle problemer. Jeg havde i hvert fald absolut ingen problemer :slight_smile:

Det er første gang jeg skal flyve med kat, og må indrømme jeg har ikke været i en flyver siden jeg var af sted til Paris i 2007, og jeg bryder mig egentlig ikke om at flyve.
Såhh plejer at vælge bilen, og havde jeg haft tiden denne gang havde jeg også gjort det igen.

Jeg valgte selskab ud fra korteste flyvetid og pris :slight_smile: Og så at der var plads til katten :slight_smile:

Jeg håber at få svar fra Eldorado angående tasken, er det ikke muligt må jeg jo investere i en Sherpa, selvom det ikke er det der lige står skrevet på mine penge :slight_smile:

Lige til Stockholm har man faktisk ikke så mange flyselskaber at vælge mellem - jeg valgte så i stedet at tage toget, da jeg skulle op og hente Jools. Billetten var billigere og hun var gratis :slight_smile:

Det havde jeg slet ikke overvejet :slight_smile:

Det må blive næste gang :wink:

Det med officielt godkendt handler mest om cargo da den skal kunne holde til noget mere.
Jeg har en taske som er under mål - ville aldrig turde med en sturdi, netop fordi de ikke holder målene helt.
Jeg har nu siden 2007 fløjet
helsinki- kbh- billund
warzawa-kbh-billund-
kbh-amsterdam ( med en kat som kom oslo -kbh i sturdi)
amsterdam-paris-billund ( billigste vej omend lidt spøjst)
vilnius-kbh-billund
billund-frankfurt-zagreb
zagreb-frankfurt-billund ( incl makker med sturdi)

og alt har været skønneste orden. Air baltic, sas, lufthansa og klm mener jeg.

Generelt er folk vildt søde og nysgerrige. En enkelt mand måtte flytte sæde da han var allergisk, men eftersom jeg har booket pladsen og han ikke har oplyst om svær allergi, så har HAn problemet ifølge reglerne :slight_smile:
Du får oftest de bagerste pladser med mindst benplads dog (debilt !) men der forstyrre man mindst eller noget i den stil.
Mange er meget overraskede over at du flyver med kat og sequrity og personale har med en enkelt undtagelse i frankfurt været en fornøjelse. I frankfurt skulle jeg have en full body pat down og hun havde nær hevet min insulin pumpe af mig- not amused !
Og husk at ligesom man må have paraply osv med, så må du også have en “dametaske” til pas, pung, penge osv. ingen har brokket sig over min lille skuldertaske/messenger bag. Folk har jo rask væk pc med i seperat taske osv.

Det tager noglegange lidt ekstra tid i check in- fordi katten skal checkes ind hos selskabet ved deres skranke, men det er langt fra alle.
Og kun en enkelt gang har de kontrolleret hvilken kat vi rent faktisk havde med, dvs scannet etc. Det var ud af vilnius.

God tur !

[QUOTE=kira v;1259355]Du får oftest de bagerste pladser med mindst benplads dog (debilt !) men der forstyrre man mindst eller noget i den stil.
[/QUOTE]

Hvis man har en snakkende kat, kan flystøjen på de bagerste sæder nemt overdøve den :slight_smile: Indtil videre har jeg kun erfaring med SAS og Air Berlin og hos Air Berlin blev jeg placeret som var jeg en “almindelig” passager.

Men generelt har jeg indtil videre kun gode oplevelser med at flyve med kat. Det var lidt grænseoverskridende at få at vide i security i Salzburg, at hun skulle gennem detektoren alene, men heldigvis bippede hendes sele ikke, da hun blev trukket igennem (for som man også kunne se på udstillingen i søndags, fungerer hendes ben ikke så godt sammen med seler ;))

[QUOTE=kira v;1259355]Det med officielt godkendt handler mest om cargo da den skal kunne holde til noget mere.
Jeg har en taske som er under mål - ville aldrig turde med en sturdi, netop fordi de ikke holder målene helt.
Jeg har nu siden 2007 fløjet
helsinki- kbh- billund
warzawa-kbh-billund-
kbh-amsterdam ( med en kat som kom oslo -kbh i sturdi)
amsterdam-paris-billund ( billigste vej omend lidt spøjst)
vilnius-kbh-billund
billund-frankfurt-zagreb
zagreb-frankfurt-billund ( incl makker med sturdi)

og alt har været skønneste orden. Air baltic, sas, lufthansa og klm mener jeg.

Generelt er folk vildt søde og nysgerrige. En enkelt mand måtte flytte sæde da han var allergisk, men eftersom jeg har booket pladsen og han ikke har oplyst om svær allergi, så har HAn problemet ifølge reglerne :slight_smile:
Du får oftest de bagerste pladser med mindst benplads dog (debilt !) men der forstyrre man mindst eller noget i den stil.
Mange er meget overraskede over at du flyver med kat og sequrity og personale har med en enkelt undtagelse i frankfurt været en fornøjelse. I frankfurt skulle jeg have en full body pat down og hun havde nær hevet min insulin pumpe af mig- not amused !
Og husk at ligesom man må have paraply osv med, så må du også have en “dametaske” til pas, pung, penge osv. ingen har brokket sig over min lille skuldertaske/messenger bag. Folk har jo rask væk pc med i seperat taske osv.

Det tager noglegange lidt ekstra tid i check in- fordi katten skal checkes ind hos selskabet ved deres skranke, men det er langt fra alle.
Og kun en enkelt gang har de kontrolleret hvilken kat vi rent faktisk havde med, dvs scannet etc. Det var ud af vilnius.

God tur ![/QUOTE]

Mange tak.

Jeg fik strenge ordre på at jeg på ingen måde må have anden taske med, end den katten er i.
Kunne selvfølgelig tage kuffert med, men skal hjem om søndagen igen (uden kat), så gider ikke gøre mig besværet :wink:

Og det er i øvrigt Kiras taske jeg også lånte :slight_smile: Jeg rejste Billund-Riga-Helsinki og retur med Air Baltic. Jeg blev faktisk flyttet på et af flyene da jeg kom og tjekkede ind, men det var fordi hun sagde at hun kunne se der var en ledig plads ved siden af, og det da ville være mere rart at have begge sæder, så det synes jeg var en rigtig fin lille ekstra service :slight_smile:

[QUOTE=Henriette;1259369]Mange tak.

Jeg fik strenge ordre på at jeg på ingen måde må have anden taske med, end den katten er i.
Kunne selvfølgelig tage kuffert med, men skal hjem om søndagen igen (uden kat), så gider ikke gøre mig besværet ;)[/QUOTE]

Du må godt have en håndtaske med, men ikke noget, der størrelsesmæssigt nærmer sig en kabinekuffert :slight_smile: Her er SAS’ egne regler for håndbagage (som katten jo erstatter) http://www.sas.dk/alt-om-rejsen/bagage/handbagage/