At sætte en kat og killing sammen?

Hej!
Jeg håber virkelig på at i kan hjælpe mig med nogle gode råd, da jeg står i en lidt ukendt situation.
Jeg har i forvejen en ikke-steriliseret hunkat på 8 måneder- en bestemt dame.
Besluttede mig så for at få en legekammerat til hende, da jeg ikke altid er særlig meget hjemme pga. skole.
Igår snakffede jeg mig så en lille hankilling på 12 uger.
Menmenmen…
Jeg har prøvet at sidde og holde ham i sofaen, imens (misha som hun nu hedder), kom over for at se til ham. Hun lagde sig i kamp-position, væste og langede flere gange ud efter ham med en pote, hvor at jeg heldigvis nåede at tage ham væk. Vi har gjort et værelse klar til ham med bakke, mad osv. Men ville jo allerhelst, at de kunne gå i samme rum forholdsvis hurtigt. Tror i det kan lade sig gøre at få dem til at enes? Og hvilken metode ville være den bedste? Skal jeg bare lade hende “lange ud” efter ham, eller skal jeg fjerne ham i sådanne situationer?

Mvh en forvirret (men glad) katteejer til 2 :slight_smile:

Når du holder ham, kan hun ikke se hans kropssprog, hvilket nok gør at hun reagerer voldsommere.

Jeg ville bare lade dem gå sammen og se, hvad der sker. Det er ekstremt sjældent, at en voksen kat gør en killing noget - i så fald, skal du naturligvis adskille dem.

Som regel tager det en uges tid, så har de accepteret hinanden :slight_smile:

Det er nok også en god idé at få begge katte steriliseret. Det kan sagtens have en effekt på hunkattens temperament, så hun måske bliver lidt roligere.

Okay, jeg vil forsøge mig ad med at lade dem rende sammen så. Hun skal vel også have lov til at afprøve ham, for at se, at han ikke udgør den største trussel. Min hunkat er forresten både ude/indekat. Er det en god idé at lade hende rende ude, nu da den lille ny lige er kommet ind eller er det underordnet?

Det er en meget dårlig idé at lade en 8 måneder gammel ikke-steriliseret hunkat rende frit ude. Det får hun som regel killinger af…

Derudover er jeg enig i, at det ikke bør give problemer at sætte en killing sammen med en ungkat og at du “bare” skal være lidt tålmodig med det og lade dem klare det selv, så længe de ikke slås voldsomt.