At være på kontanthjælp?

[quote=lenschow;352996]Ja der er ikke meget forståelse fra alle kanter.

skal til møde med en ekstern aktør i morgen og fredag - i stedet for at søge job, så render jeg til disse møder. Nu vil de have mig på kursus i at skrive jobansøgninger… Jeg har været på sådan et før, sidst jeg gik ledig.

Det tog mig en halv time at lære det de ville have os til, herefter fik jeg lov at gå hjem - men jeg skulle møde ind hver dag - spild af benzin[/quote]

JA, det er simpelthen forfærdeligt - de spænder altså nogen gange ben for at man faktisk kan søge job…!

Abaddon - Ja, min kæreste kan overhovedet heller ikke finde noget pt. Dog arbejder han heldigvis som tilkalde vikar, det giver da lidt omend en usikker indtægt.

[quote=lenschow;352996]

Jeg fornemmer, at reglerne er lavet for at skaffe jobcentrene arbejde nok - derfor har en af mine ansøgninger været til dem - jeg søgte min sagsbehandlers job - men jeg har ikke fået svar

ja jeg er fræk :tihi: Men de kan intet gøre så længe jeg søger de to job og møder op, så må man gerne være lidt fræk :ups::høhø:.[/quote]

-LOL-LOL-LOL, det kan være I skal snakke om det på næste møde…

Det er en hård tid som jobsøgende. Jeg synes også, det er skræmmende, at akademikere skal søge ufaglærte jobs, når de alligevel ikke bliver taget i betragtning til jobbet, fordi de er overkvalificerede.

[quote=Abaddon;352971]Jeg skal på dagpenge til sommer… Min kæreste bliver desværre nødt til at skulle på kontanthjælp :frowning:
Håber han kan finde et arbejde inden, men øv - det er ikke let i disse tider…![/quote]

Det er vel nok sørgeligt, at vi behandler vores unge på den måde.
Stakkels jer.
Da jeg var ung i 60erne - kunne jeg søge 10 jobs og fik dem alle 10.

Jeg synes, det er helt meningsløst, at unge skal være på kontanthjælp.
Jeg bliver virkelig ked af det på de unges vegne…:ked:

Ja jeg skal derned om lidt og så igen i morgen, så vil jeg lige spørge ind til stillingen :slight_smile: hehe

se det fra den lyse side - NOT - du må ikke rejse udenlands, og ferie skal du selv betale af de feriepenge du har optjent tidliger - og det gør man jo ikke når man går i skole . ergo - ferie uden penge eller ingen ferie. nogle sags folk er så flexible at man kan blive enige om at holde en uge, uden at “sige det til nogen” men det kræver man kender sin sagsbehandler.

det positive er : § 34 - de skal oplyse dig om det men “glemmer” det mege meget ofte. det er nemlig ekstraordinær støtte til udgifter man ikke selv kan gøre for. ex. børnebidrag. eller husleje- du skal bo i en : rimelig bolig - og det kan fortolkes frit. men ex fik jeg grønt lys for at flytte fra en 1er til en2 er da de mente det var ok at jeg også fik et soveværelse. og beregnet ud fra husleje, alm boligstøtte osv får jeg 1200 pr mdr i 34’eren. ellers kunne det slet heller ikke hænge sammen med en husleje på 3800+ forbrug.

men det er de rigtig dygtige til at glemme s

TAK Kira - jeg kommer i tanke om, at jeg skal have søgt den boligsikring! det havde jeg svedt ud - igen…

det var så lidt s

Kira -Ja, det er da en meget rar paragraf. Casper og jeg får ca. 830 i støtte der hvor vi bor nu pga. vores lave indkomst (SU) :slight_smile:

Mht a kasse skal man ha arbejdet så Ig så mange timer og/el være medlem i 1 år

det her var til kontanthjælp, ikke dagpenge :slight_smile:

Eller melde sig ind som ny-dimitteret, dvs umiddelbart efter studieafslutning!
Når jeg understreger det, er det, fordi man skal gøre det indenfor 14 dage!
Når du melder dig ledig efter studie-slut, så stæs direkte hen på a-kassen og meld dig ind!
Tjek med a-kassen om, hvad de regner for skæringsdato mht studie-afslutning!

Kontanthjælp er jo lige netop det jeg arbejder med hver evige eneste dag :slight_smile:

Man er først berettiget til kontanthjælp fra den dag man henvender sig i Jobcentret og bliver tilmeldt. Man må ikke have formue, som overstiger 10.000,00 kr.

Man sendes i straksaktivering (i min kommune) fra førstkommende mandag. Der skal man oprette et gyldigt CV på Jobnet.dk og man får undervisning i, hvor man kan søge jobs osv. på nettet.

Man skal bekræfte sin tilmelding hver 7. dag på jobnet.dk. Gør man ikke det, bliver man partshørt og der vil ske sanktion efter gældende regler jfr. LAS § 37 og 38 (LAS= Lov om en Aktiv Socialpolitik) Man er ikke berettiget til ydelse, hvis man ikke bekræfter sin tilmelding på jobnet.

Man kan komme i praktik i forskellige virksomheder. Typisk er praktikken som start af 4 ugers varighed, men kan forlænges såfremt der er behov for det. Først efter 6 mdr. på kontanthjælp kan man komme i løntilskud.

Man skal møde til de samtaler sagsbehandleren indkalder til, da det er lovpligtigt. Udebliver man, vil der igen ske sanktion (altså træk i ydelsen)

Angående “ferie” man kan opnå “ferie” med kontanthjælp, såfremt man kontinuerligt har fulgt sin aktivering UDEN afbrydelser i mere end 4 mdr. Dette kaldes for aktiveringsfri periode. Man optjener ikke feriepenge på offentlige ydelser.

Der er MANGE regler som skal overholdes, da man ellers risikerer at få trukket i sin ydelse.

Der er aktiveringspligt. Dvs. man skal deltage i aktivering, ellers er der ingen ydelse. = vil man nyde, må man yde.

Man skal selvfølgelig stå til rådighed for arbejdsmarkedet og være aktiv jobsøgende. På kontanthjælp er der ikke et bestemt antal jobs man skal søge, hver uge. Man skal søge de jobs man kan bestride. Hvilket vil sige, at en uddannet jordemoder eller jurist også skal søge job som rengøringsassistent. Som udgangspunkt plejer jeg at godtage 6 søgte job pr. måned.

Bor man i et normalt befolket område (ikke yderområderne) så kan der forlanges en samlet transporttid pr. dag på 3 timers transport, med offentlige transportmidler. Altså 1½ time i bus til arbejde og igen 1½ time i bussen hjem igen.

Er man i praktik ydes der et befordringstilskud fra kommunen, som max kan være 1000,00 kr. brutto pr. mdr. I flere kommuner kan man køre gratis med skolebussen og så må denne benyttes.

Har du spørgsmål, så bare kom med dem, så vil jeg forsøge at svare så godt jeg kan :slight_smile:

Jeg vil lige sige at mit primære arbejdsområde er kontanthjælpsmodtagere, som er over 30 år. Men jeg vil gerne svare, hvis jeg kan :slight_smile:

Som fuldtidsforsikret skal du være betalende medlem af A-kassen i 12 mdr. og have optjent 1924 timers arbejde. Det svarer til 12 mdr. i fuldtidsbeskæftigelse UDEN selvbetalt ferie. Har du afholdt ferie for egen regning trækkes antallet af timer fra.

[quote=Gizzemissen;352904]Om der er krav til aktiv jobsøgning ligesom der er for dagpengemodtagere har jeg ingen anelse om - men jeg vil da formode det, omend Jobcentrene har den fordel på området at de kan sende en i aktivering, det kan a-kasserne ikke.

:tihi:[/quote]

Jo - det kan A-kasser da i allerhøjeste grad :slight_smile:

Der er stort samarbejde mellem jobcentrene og A-kasser. De gamle AF konsulenter er jo ansat i jobcentrene nu, hvor de stadig står for aktiveringen af dagpengemodtagere i samarbejde med A-kassen.

[quote=Marianne K;353659]Kontanthjælp er jo lige netop det jeg arbejder med hver evige eneste dag :slight_smile:

Man er først berettiget til kontanthjælp fra den dag man henvender sig i Jobcentret og bliver tilmeldt. Man må ikke have formue, som overstiger 10.000,00 kr.

Intet problem -tihi

Man sendes i straksaktivering (i min kommune) fra førstkommende mandag. Der skal man oprette et gyldigt CV på Jobnet.dk og man får undervisning i, hvor man kan søge jobs osv. på nettet.

Hvad indebærer både straksaktivering og aktivering? Hvilken kommune arbejder du i? :slight_smile:

Man skal bekræfte sin tilmelding hver 7. dag på jobnet.dk. Gør man ikke det, bliver man partshørt og der vil ske sanktion efter gældende regler jfr. LAS § 37 og 38 (LAS= Lov om en Aktiv Socialpolitik) Man er ikke berettiget til ydelse, hvis man ikke bekræfter sin tilmelding på jobnet.

Skal det være på lige den 7. dag, eller kan det være på den 5. eller 6. dag? (Hvis man nu ved man ikke lige er hjemme den 7. dag, men er den 6. dag) :slight_smile:

Man kan komme i praktik i forskellige virksomheder. Typisk er praktikken som start af 4 ugers varighed, men kan forlænges såfremt der er behov for det. Først efter 6 mdr. på kontanthjælp kan man komme i løntilskud.

Praktik, er det normale ledige der kommer i praktik, eller?

Man skal møde til de samtaler sagsbehandleren indkalder til, da det er lovpligtigt. Udebliver man, vil der igen ske sanktion (altså træk i ydelsen)

Angående “ferie” man kan opnå “ferie” med kontanthjælp, såfremt man kontinuerligt har fulgt sin aktivering UDEN afbrydelser i mere end 4 mdr. Dette kaldes for aktiveringsfri periode. Man optjener ikke feriepenge på offentlige ydelser.

Der er MANGE regler som skal overholdes, da man ellers risikerer at få trukket i sin ydelse.

Der er aktiveringspligt. Dvs. man skal deltage i aktivering, ellers er der ingen ydelse. = vil man nyde, må man yde.

Man skal selvfølgelig stå til rådighed for arbejdsmarkedet og være aktiv jobsøgende. På kontanthjælp er der ikke et bestemt antal jobs man skal søge, hver uge. Man skal søge de jobs man kan bestride. Hvilket vil sige, at en uddannet jordemoder eller jurist også skal søge job som rengøringsassistent. Som udgangspunkt plejer jeg at godtage 6 søgte job pr. måned.

Men det varierer fra kommune til kommune?

Bor man i et normalt befolket område (ikke yderområderne) så kan der forlanges en samlet transporttid pr. dag på 3 timers transport, med offentlige transportmidler. Altså 1½ time i bus til arbejde og igen 1½ time i bussen hjem igen.

Pyh, det var lang tid… :slight_smile:

Er man i praktik ydes der et befordringstilskud fra kommunen, som max kan være 1000,00 kr. brutto pr. mdr. I flere kommuner kan man køre gratis med skolebussen og så må denne benyttes.

Har du spørgsmål, så bare kom med dem, så vil jeg forsøge at svare så godt jeg kan :slight_smile:

Jeg vil lige sige at mit primære arbejdsområde er kontanthjælpsmodtagere, som er over 30 år. Men jeg vil gerne svare, hvis jeg kan :)[/quote]

Det her er så mellem 25-30. Jeg spørger ind til det fordi min kæreste på 28 år, pt. er ledig. Han blev udd. folkeskolelærer i 2008, men har læst 1½ år på biologi lige siden. Han holder nu orlov da han er skoletræt. Han vil derfor gerne have et job som folkeskolelærer (logisk nok, hehe)
Og arbejder som tilkaldevikar (fast tilknyttet en enkelt skole og ofte tilkaldt til et par andre), vi har sendt uopfordrede ansøgninger ud til alle dem han kan nå ud til på den tid der går fra de ringer :slight_smile:

MEN han nægter altså at gå på kontanthjælp (stolthed) og jeg synes han skulle tage at få sig en fast indtægt igen snart, hehe. Så derfor ville jeg gerne vide lidt mere om hvad det indebærer

Oprindelig postet af Marianne K
Kontanthjælp er jo lige netop det jeg arbejder med hver evige eneste dag

Intet problem

Hvad indebærer både straksaktivering og aktivering? Hvilken kommune arbejder du i? Straksaktivering betyder, at man starter i aktivering INDEN man reelt er bevilget kontanthjælp. Eks. man henvender sig onsdag og udfylder ansøgning m.m. Man får så oplyst at man skal møde i straksaktivering førstkommende mandag. Der går typisk 8 - 10 dage, før man får svar på om man kan få kontanthjælp.

Aktivering generelt kan være forskellige vejlednings- og afklaringsforløb. Al aktivering er lovpligtig. Udebliver man - trækkes der i kontanthjælpen og der vil blive sanktioneret.

Jamen jeg arbejder i Ikast-Brande Kommune :slight_smile:

Skal det være på lige den 7. dag, eller kan det være på den 5. eller 6. dag? (Hvis man nu ved man ikke lige er hjemme den 7. dag, men er den 6. dag) Det skal bare været senest på 7. dagen, man kan sagtens gøre det på 6. dagen. Men ALDRIG på 8. dagen, så er det for sent og man er allerede blevet afmeldt på jobnet.dk. Man er ikke berettiget til kontanthjælp før man igen tilmelder sig

Praktik, er det normale ledige der kommer i praktik, eller? Ja ja alle kommer i praktik. Der er ingen løn, man får sin almindelige kontanthjælp i praktikperioden.

Men det varierer fra kommune til kommune? Ja, det er en individuel vurdering tror jeg :slight_smile:

Pyh, det var lang tid… Ja, det er det

Har du spørgsmål, så bare kom med dem, så vil jeg forsøge at svare så godt jeg kan

Jeg vil lige sige at mit primære arbejdsområde er kontanthjælpsmodtagere, som er over 30 år. Men jeg vil gerne svare, hvis jeg kan

Det her er så mellem 25-30. Jeg spørger ind til det fordi min kæreste på 28 år, pt. er ledig. Han blev udd. folkeskolelærer i 2008, men har læst 1½ år på biologi lige siden. Han holder nu orlov da han er skoletræt. Han vil derfor gerne have et job som folkeskolelærer (logisk nok, hehe)
Og arbejder som tilkaldevikar (fast tilknyttet en enkelt skole og ofte tilkaldt til et par andre), vi har sendt uopfordrede ansøgninger ud til alle dem han kan nå ud til på den tid der går fra de ringer

MEN han nægter altså at gå på kontanthjælp (stolthed) og jeg synes han skulle tage at få sig en fast indtægt igen snart, hehe. Så derfor ville jeg gerne vide lidt mere om hvad det indebærer Sådan kort fortalt, skal han møde i den anviste aktivering, huske at bekræfte sin tilmelding på jobnet hver 7. dag, møde til de samtaler han indkaldes til. Og så selvfølgelig være aktiv jobsøgende + ellers gøre som sagsbehandleren/jobkonsulenten siger han skal :slight_smile: Så kan det ikke gå helt galt. Ydelsen vil være 9.857 kr. brutto. (har han børn er satsen [COLOR=red]13.096 kr. brutto) AL indtægt, altså hvis han har lidt vikartimer af og til (det må man meget gerne have) så skal lønsedlen afleveres til sagsbehandler og lønindtægten modregnes så i kontanthjælpen[/COLOR]

Håber det var svar du kan bruge. Ellers bare spørg igen :slight_smile:

Hehe, vi har ingen børn :smiley: kun hvis kattene tæller :wink: Men tak for det. Jeg skal prøve at snakke med ham om hvad han siger til det. Men jeg tror det er noget med at han for længe siden har lovet sig selv ikke at ville på kontanthjælp… Mænd! tænker jeg bare -tihi

Jaah, det kan være svært at skulle sluge sin stolthed. Måske går han med et billede af en helt forfærdelig type kontanthjælpsmodtager :slight_smile:

Selvfølgelig er der også nogle, sådan lidt… hmmm… specielle typer på kontanthjælp, men der er så sandelig også rigtig mange helt “almindelige” mennesker, som lige må en tur forbi jobcentret i en periode. Han kan jo som en start tage hen og bare snakke med en i jobcentret, bare sådan lige for at høre om de forskellige muligheder.

Han kan sagtens bibeholde vikarjobbet, der er mange som får supplerende kontanthjælp. Bare han husker at meddele til aktiveringsstedet, at han skal på job, så er der ingen ko på isen :slight_smile: