Autosomal dominant arvegang

[QUOTE=Susanne W;594577]Et godt eksempel er HCM. Hvis man tager 10 katte, der alle har én kopi af samme gen, så er det vidt forskelligt hvor syge de bliver af det. Heidi, jeg tror du i virkeligheden allerede kender et godt eksempel, nemlig hjertesygdom hos mennesker, hvor vi har sygdomme, der nedarves autosomalt = lige meget til begge køn, MEN i gennemsnit bliver mænd mere syge og dør tidligere end kvinder af det pga. ufuldstændig penetrans. Og selv mændene bliver ikke lige syge - men er genet der, så nedarves det lige meget uanset hvor påvirket det enkelte individ er. Derfor er der flere sygdomme, som kan spredes i en bestand uden at nogen når at opdage det, fordi en del af de “sygdomsramte” individer faktisk ikke viser nogen symptomer. Og det kunne være det samme med sammenvoksede tæer. Jeg tror ikke, at det er recessivt (men kan ikke bevise det med nogen litteratur) simpelthen fordi hvis vi taler recessivt, så vil det normalt ikke være alle i et kuld, der arver egenskaben (ikke umuligt, men lav sandsynlighed) - men de tilfælde jeg umiddelbart kommer i tanker om, der ER det netop hele kuldet / de fleste af dem, der er ramt. Og det tyder på en dominant egenskab - men beviser det ikke på så spinkelt et materiale.
VH
Susanne[/QUOTE]

Men man hører jo også om kuld hvor måske kun en enkelt ud af 4-5 stykker har defekten…derfor kan defekten vel være BÅDE recessiv og/eller dominant ??

Eller der er tale om mere end én variation, det er slet ikke utænkeligt. Deforme ekstremiteter findes i en sand vrimmel af varianter, også hos mennesker :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;594589]Eller der er tale om mere end én variation, det er slet ikke utænkeligt. Deforme ekstremiteter findes i en sand vrimmel af varianter, også hos mennesker :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Kan huske på et andet forum for laaaang tid siden at der var snak om at visse loppemidler så ud til at fremprovokere visse defekter, men det kan jo også have været “ønsketænkning” ?

[QUOTE=Susanne W;594577] - men de tilfælde jeg umiddelbart kommer i tanker om, der ER det netop hele kuldet / de fleste af dem, der er ramt. Og det tyder på en dominant egenskab - men beviser det ikke på så spinkelt et materiale.
[/QUOTE]

Tja. Beviset er nærmest for godt.

For at dominans hypotesen skal holde i de nævnte tilfælde, skal vi for det første have en forælder, hvor genet ikke slår igennem (eller en uetisk opdrætter). For det andet skal gennemsnittet af defekte killinger blandt kuldene være halvdelen.

alle eller de fleste killinger efter sunde forældre i et antal kuld peger snarere på noget i miljøet. A la Thalidomid.

vh

Andreas

Uden tvivl! Defekte ekstremiteter har været kendt i århundreder hos mennesket, længe før man opfandt bare kodimagnylen, for ikke at tale om thalidomid og loppemidler :slight_smile: Hvis man søger lidt på Foldi familien, så ender man godt nok med en familie, som er polydactyl så det basker (24 tæer og fingre hver!) - men hvor egenskaben var så forudsigelig at spædbørn med normalt antal fingre og tæer blev dræbt fordi de var bevis på utroskab!! Arveligt, uden tvivl :slight_smile:
VH
Susanne

Tilføjelse: Hov glemte lige: Har jo faktisk kendt en familie, hvor faderen havde 2 sammenvoksede fingre. Begge sønner havde sammenvoksede fingre. Den ene søn afstod helt fra at få børn netop på grund af defekten, den anden fik så vidt jeg husker senere banr/børn, men da var de flyttet fra området nogle år tidligere, så jeg ved ikke hvad der kom ud af det. Men det var også uden nogen form for tvivl arveligt, og iøvrigt en kendt defekt.

[QUOTE=Andreas;594599]Tja. Beviset er nærmest for godt.

For at dominans hypotesen skal holde i de nævnte tilfælde, skal vi for det første have en forælder, hvor genet ikke slår igennem (eller en uetisk opdrætter). For det andet skal gennemsnittet af defekte killinger blandt kuldene være halvdelen.

alle eller de fleste killinger efter sunde forældre i et antal kuld peger snarere på noget i miljøet. A la Thalidomid.

vh

Andreas[/QUOTE]
Tro mig, Andreas, i birma-tilfældene er der ikke tale om miljøet :slight_smile:
VH
Susanne

Hej igen Susanne

Du skriver: “men de tilfælde jeg umiddelbart kommer i tanker om, der ER det netop hele kuldet / de fleste af dem, der er ramt.”

Nu kender jeg ikke til mange tilfælde, og har kun fulgt 1 tilfælde på nært hold - hvor det ikke var helt kuldet - men desværre ikke huske hvor mange. Og ingen gik i avl.
Men det er åbenbart ikke noget opdrætterne taler højt om, med mindre jeg bare ikke har været på rette sted på rette tidspunkt;O)

Hvor ofte ser du det/hører om det hos Birmaer? ud af 100 kuld hvor mange tilfælde vil du så have hørt om ex?

  • jeg undrer mig over, at jeg har opdrættet så mange år og ikke støt på det endnu i mit eget opdræt, hvis det skulle være så udbredt. Men sådan har jeg det jo også med andet tilfælde, som rammer mange birmafolk og ikke her. Og det er IKKE fordi jeg er blind. - men så er jeg jo støt på andet “spændende”, som andre måske aldrig støder på.
    Men jeg er åbenbart bare så heldig, at de opdrættere jeg har samarbejdet med igennem tiderne, har været ærlige og kun solgt mig sunde og raske linier. Respekt for det - jeg kan kun prale af, at have set knækhale som noget arveligt - men har haft andre ting, som jeg dog ikke tilskynder en arvelig faktor.

KH Heidi