Avl på huskatte?

Nu har jeg kun kastrater, og i fremtiden kun planer om stamtavlekatte (eller neutraliserede omplaceringskatte, som alle mine er), så spørgsmålet er kun hypotetisk. :slight_smile:

Men som beskrevet i en anden tråd, havde jeg som barn en smuk tortie prinsesse, som vi ellers gerne havde parret med genboens creme løve (begge huskatte af ukendt ophav). De var dog begge neutraliserede, så der skete ikke mere.

MEN! Hvis man som huskatteejer selekterer på udseende og adfærd … hvori består så forskellen på det, og racekatopdræt? Hvis man allerede inden parring har aftagere til killinger, netop fordi forældrekattene er så skønne, hvordan er det så forskelligt fra raceopdræt?
Jeg ved så sandelig godt at der sidder mange katte på internat, og at internaterne til tider må afslå katte/killinger … men stadig?

(Jeg er på ingen måde for “BYB”'er, ukontrolleret avl på huskatte, eller noget i den dur. Håber I tager mit spørgsmål for det det er, og ikke andet. :))

Nej, det er ikke anderledes end andet opdræt og der findes da også nogle som er seriøse opdrættere af huskatte :slight_smile:

se Tea, du sidder garanteret selv med den lille tanke om at få et kuld eller to hvis kattene er fantastiske, ligesom nævn på den anden tråd hehe :slight_smile:
og netop også hvis kattene næsten allerede er afsat inden.
Men hvilken kat (farve osv) ville passe med en 3farvet hunkat? :S

men alligevel sidder du også garanteret med den lille følelse i maven om de stakkels små katte på internaterne? men på den anden side, hvis naboens kusines tante “må” hvorfor “Må” vi ikke også? der er jo ingen der bestemmer det.

og så længe det er planlagt er der vel ingen alarm?

En af forskellene er ofte, at man ved stamtavleavl har større chance for at vide, hvad linierne bag ved forældredyrene indeholder.
Men bortset fra det, så min min oplevelse, at nogle opdrættere bruger stamtavlen som undskyldning for at sætte killinger til verden, som der faktisk ikke er efterspørgsel efter. Og det er jo ikke meget anderledes, end at krydse et par huskatte, fordi man gerne vil have små, søde killinger. Hvis man ikke bruger informationen fra linierne er stamtavlerne jo ikke til meget nytte… Og hvis killingerne ikke kan sælges, så er de stadig blot et bidrag til overproduktionen af katte, uanset stamtavle.
Men stamtavlen er et vigtigt redskab for dem, som forstår at udnytte det.

Gør der!? Du tænker ikke på Europe opdrættere?
(Og til de erfarne - hvad er egentlig forskellen på en huskat og en Europe, både hvad angår udseende og temperament?)

[quote=CarinaHF;359384]se Tea, du sidder garanteret selv med den lille tanke om at få et kuld eller to hvis kattene er fantastiske, ligesom nævn på den anden tråd hehe :slight_smile:
og netop også hvis kattene næsten allerede er afsat inden.
Men hvilken kat (farve osv) ville passe med en 3farvet hunkat? :S

men alligevel sidder du også garanteret med den lille følelse i maven om de stakkels små katte på internaterne? men på den anden side, hvis naboens kusines tante “må” hvorfor “Må” vi ikke også? der er jo ingen der bestemmer det.

og så længe det er planlagt er der vel ingen alarm?[/quote]
Well, jeg vil nu stadig påstå at man bør få sine huskatte steriliserede (såmænd også racekatte, medmindre man virkelig ved hvad man foretager sig).
Jeg ville klart elske at have killinger i huset!!! :hjerte::hjerte::hjerte: Men som jeg har sagt, sidder der mange katte på internatterne der drømmer om et hjem.
Så med den viden jeg har om katte i dag, modsat den vi havde i mit barndomshjem, ville jeg næppe tage en fertil huskat ind (om ikke andet ville jeg straks sterilisere den).
Skal du endelig parre en tortie kat, kan jeg ikke sige andet end at hannen må vælges udfra temperamentet - ikke udseendet.
Bare det at jeg kommer med noget der ligner en anbefaling, giver garanteret høvl. :ups:

[quote=pivnu;359390]En af forskellene er ofte, at man ved stamtavleavl har større chance for at vide, hvad linierne bag ved forældredyrene indeholder.
Men bortset fra det, så min min oplevelse, at nogle opdrættere bruger stamtavlen som undskyldning for at sætte killinger til verden, som der faktisk ikke er efterspørgsel efter. Og det er jo ikke meget anderledes, end at krydse et par huskatte, fordi man gerne vil have små, søde killinger. Hvis man ikke bruger informationen fra linierne er stamtavlerne jo ikke til meget nytte… Og hvis killingerne ikke kan sælges, så er de stadig blot et bidrag til overproduktionen af katte, uanset stamtavle.
Men stamtavlen er et vigtigt redskab for dem, som forstår at udnytte det.[/quote]

Nå ja, klart. Arvelige sygdomme og sådan. (Evt “mindre ønskelige” træk") (Jeg går udfra at det blandt andet, er det du tænker på…)

ja hvem ville ikke elske det :inlove: men kan godt se hvad du mener, og nej du får forhåbentlig ikke “høvl” alle har hver deres mening og undskyld mig det er “bare” en kat og ikke et menneske. siger ikke at jeg ikk holder af katte, bestemt ikke…! siger bare at folk har deres mening, nogen er enige mens andre er enige, men der er jo ingen lov der siger at du absolut ikke må avle, lige meget hvad…

men igen så er der jo de katte på internaterne og som mangler hjem, men på den anden side er der også mange børn i samme situation, (ved hvad jeg snakker om da jeg selv har stået i den situation) men derfor får folk da stadig børn?

i princippet vil man slet ikke kunne sammenligne nogen dyr fremfor mennesker, da mennesker altid vil være mere sårbare og har større behov… men bare for at komme med et eksempel.
og ja selvfølgelig skal katte stereliseres hvis de ikke skal bruges i avl, andet ville være uansvarligt :slight_smile:

Jo, og også f.eks. type - og endnu vigtigere sind. Det er altså mere tilregneligt efter linier med samme sind end blot at krydse to ‘tilfældige’ katte.

ved nærmere og laaang eftertanke har jeg fundet frem til at begge(!!) mine katte bliver neutraliseret inden for 2 uger :slight_smile:
der er jo ingen grund til at få nye killinger når der er så mange andre, selvom det selvf ville være rigtig dejligt:brist: :ked:
men der er jo også alle omkostninger og hvad nu hvis det ikk går som det skal osv. den risiko tør jeg ikke løbe.

:pote:

[quote=Tea;359392]Gør der!? Du tænker ikke på Europe opdrættere?
(Og til de erfarne - hvad er egentlig forskellen på en huskat og en Europe, både hvad angår udseende og temperament?)

[/quote]

Der er en her i DK, der har et huskatteopdræt
http://www.thunderstone.dk/

M.h.t. forskellen på Europë og huskat…stamtavlen ,-))))))

Den danske/europæiske huskat eller den europæiske korthårede tamkat er en af verdens ældste katteracer, det eneste der adskíller den fra andre racer er, at der ikke drives kontrolleret og registreret avl på dem.
Det tætteste du kommer på det er Européen, hvor standarden for racen også skal svare til den gennemsnitlige europæiske huskat…og standarden for huskatten er som følger:

En mellemstor kat med en middel til stor krop. Bredt og kraftigt bryst, kraftige ben af middel længde og med runde poter. Lidt rundet hoved hvor længden skal være større end bredden, dog skal kinderne være tydeligt markerede.
Kraftig hage, runde øjne, en smule skråtstillede og må ikke sidde for tæt sammen. mellemstore ører med let afrundede spidser. Kort, tæt pels.
Alle farvekombinationer undtagen masketegning.

Européen er en stambogsført racekat, som er fremavlet af vore nationale populationer af fritlevende tamkatte.
Europeens oprindelse er tamkatte fra fritlevende kattepopulationer i Norden.
Man kan sige, om denne kat, at den svarer til “vildtypen” af katten i den vestligeverden.
I racekattesammenhæng er det bedre at anvende begrebet “grundtypen” af racekatte i den vestlige verden.

Tanken med at tage vare på katte fra de fritlevende nordiske populationer var at skabe og bibeholde den, som en national race og i det store hele ikke modificeret racekat.

Indledningsivs vil jeg sige, at jeg synes, at man skal tænke sig rigtig rigtig
godt om, før man får killinger på sin hunkat. Til gengæld synes jeg så også, at
det er i orden at få killingerne, når man har har gjort sig sine seriøse
overvejelser omkring, hvorfor man vil have killingerne, planer for killingernes
nye hjem, økonomien, sundheden osv.

Jeg synes let, der opstår en stemning af, at killinger er forbeholdt registrerede
opdrættere - alle andre bør aftage internatkatte.

Og afledt af den stemning, tænker jeg bare, at det jo ikke kræver det helt
store at søge et stamnavn, og at det øjensyneligt heller ikke er synderligt
svært efterfølgende at anskaffe sig en fertil racekat (indenfor visse racer i
hvert fald) - og skulle det så være bedre? Og bedre for hvad? Skal
stamnavnet nu pludseligt være en billet til “nu-må-du-bare-avle-løs”?

Ville det ikke være meget bedre at værne lidt om stamnavnene, så der var
bare en minimal chance for, at et registreret opdræt også ville være
ensbetydende med seriøst arbejde med og viden om racerne og et mål for
opdrættet - og ikke blot være et udtryk for, at her er nogen, der gerne vil
lave killinger. Jeg mener, at markedet bliver alt for broget, og det gør ikke
noget godt for racerne. Så hvis folk har gjort sig deres store overvejelser
omkring et kuld på deres huskat -så lad dem dog hellere prøve det, end at
nogen føler sig presset ud i et racekatteprojekt - fordi det der er “tilladt” at
lave killingerne - og det er efter min mening meget ødelæggende for de
etablerede opdrætteres arbejde og image.

Jeg mener, at der er et marked for begge typer. Nogen vil gerne betale for en
racekat og de registrerede opdrætteres arbejde og dermed kattens historie,
andre vil ligeså gerne have en almindelig huskat, og det skal der - efter min
bedste overbevisning - også være plads til. Nogen vil gerne hente katten på
et internat, andre vil hellere have kat fra et hjem - og det bør også være et
valg, uden at nogen skal få dårlig samvittighed af den grund.

[quote=Charlotte Oeh.;359446]

Jeg mener, at der er et marked for begge typer. Nogen vil gerne betale for en
racekat og de registrerede opdrætteres arbejde og dermed kattens historie,
andre vil ligeså gerne have en almindelig huskat, og det skal der - efter min
bedste overbevisning - også være plads til. Nogen vil gerne hente katten på
et internat, andre vil hellere have kat fra et hjem - og det bør også være et
valg, uden at nogen skal få dårlig samvittighed af den grund.[/quote]

Jeg er som sådan enig med dig i hele dit indlæg Charlotte. Men efter min mening skal man tænke sig ekstra godt om med huskatte. Hvis man gør det på den “ordentlige måde” med neutralisering, grundigt sundhedstjek, vacciner osv. så bliver killingerne jo dyre OG det er der altså ikke mange der vil betale for når de kan give højst 1000kr og hente en på et internat - det var i hvert fald min oplevelse med hitterne…folk kunne ikke forstå prisen på dem for det var jo “bare” huskatte. Så man skal efter min mening tænke ekstra grundigt over økonomien - men har man råd til enten underskud eller at beholde killingerne længe (eller er man født under en heldig stjerne og hver gang hurtigt finder perfekte købere), så er det efter min mening ok. Det er efter min mening IKKE ok hvis man ikke neutraliserer killinger, der skal ud som kælekatte - men det gælder både racekatte og huskatte.