Avls hankatte og vilkår

I forbindelse med at jeg har været interesseret i at finde en ekstra kat (burmeser) er der noget der har “pint” mig meget, et par steder som jeg har besøgt har jeg observeret at han avlshankatten var placeret i et rum for sig selv, Det er da ikke ok vilkår, da ikke for en burmeser, som jo er en utrolig social kat. (selvfølgelig under bedre vilkår end burhøns etc)
Så …hvis jeg skal have en kat mere, SKAL den være fra stue opdræt.
Mit spørgsml: er der regler mht. opdræt.
Håber ikke jeg bliver upopulær på dette indlæg

Hilsen fra Chewies mor

Jeg syntes da dit spørgsmål er meget relevant.

Har selv haft burmeser, dog fertil pige og dengang besøgte jeg da også flere opdrættere af racen som havde hankatte selv. Drengene er jo fertile og det vil sige de parre både de piger de må og dem de måske ikke må.
Ikke alle briuger p-piller til pigerne da de kan være et nødvendig onde og nogle vælger dem helt fra.

Igen så strinter en fertil hankat ofte, i hvertefald har de burmeser drenge jeg har mødt, strintet så meget at hvis man ikke er interesseret i ens hus lugter af ammoniak konstant så må man vælge den løsning at hankatten bor for sig selv uden for det alm. hus.
Mange hankatte har så en kastrat at gå med og opdrætteren kigger jo heller ikke kun der ud for at fodre, men opholder sig gerne der ude til nus og kæl , i hvertefald de opdrættere jeg kender.
Der er racer hvor man kan holde fertile hankatte inde i den alm. bolig, har selv perser/exotic og min hankat er inde i familien på lige vilkår som min pige, men igen så er det altså meget forskellige fra race til race samt linier hvor meget de sviner

MVH
Gitte

[QUOTE=tullefnus;700978]I forbindelse med at jeg har været interesseret i at finde en ekstra kat (burmeser) er der noget der har “pint” mig meget, et par steder som jeg har besøgt har jeg observeret at han avlshankatten var placeret i et rum for sig selv, Det er da ikke ok vilkår, da ikke for en burmeser, som jo er en utrolig social kat. (selvfølgelig under bedre vilkår end burhøns etc)
Så …hvis jeg skal have en kat mere, SKAL den være fra stue opdræt.
Mit spørgsml: er der regler mht. opdræt.
Håber ikke jeg bliver upopulær på dette indlæg

Hilsen fra Chewies mor
[/QUOTE]

Ja, der er regler for, hvordan man skal have sine katte - hvis man er registreret som opdrætter under Felis Danica. Jeg tror ikke de andre forbund har regler.

Desværre er den eneste mulighed for at have fertile hanner, at de går i et specielt indrettet rum. For det første er de ofte meget dominerende og kan terrorisere de øvrige katte i huset - og for det andet ødelægger de hele huset, når de pisser overalt.
Man skal jo altid vurdere den enkelte kat og hvordan den har det. Mange opdrættere har selskabskatte til deres hanner, så de fx går sammen med en hunkastrat. Andre tager dem ind i stuen med “bukser” på - og andre igen har dem ultra kort tid, inden de begynder at strinte.

Det bedste er jo at spørge opdrætteren og se på hankattens forhold.

At hankattene går for sig selv, betyder ikke, at det ikke er et “stueopdræt” :slight_smile:

En fertil hankat er oftes svære at have gående i flokken, dels som Gitte skriver, vil de parre på alle katte med puls, og desuden strinter de fleste fertile hankatte, så det i den grad kan ødelægge hjemmet. De fleste opdrættere vælger at have hankatterum, hvor hankatten ofte har selskab af en kastrat, og de allerfleste opdrættere sørger heldigvis for hurtig at få ‘brugt’ hankatten, som hurtig bliver kastreret og kommer ud i nyt hjem, som en fantastisk kælekat, som er øbefriet’ for sine homoner.

At du vælger at købe kat hos en stueopdrætter næste gang, garanterer dig ikke for at faderen til den killing du vælger har gået sammen i flokken hos opdrætteren. Jeg har selv stueopdræt, da jeg bor i lejlighed og derfor ikke kan have min egen hankat, så jeg må sende mine avlspiger til parringer hos andre opdrættere. Vel at mærke hos opdrættere som osse har deres hankatte gående i deres hankattehuse, og jeg kan godt love dig, at de hankatte har det både godt og ansvarligt.

Har man egen hankat er man nødt til at begrænse det skade han gør på sine omgivelser - og den “skade” han kan gøre på husets hunner.

Ingen kat bør være alene - heller ikke en hankat der har eget værelse. Mine hanner har altid en kastrat de går sammen med.

Kan heller ikke tro man som køber har lyst til at købe kat et sted hvor hele huset lugter af klistret hankattepis.

Jeg har nu min 3. hankat, som ikke går frit i hjemmet.
De to første gik på et værelse, hvor der altid var andre katte. Sjovt nok, så tiggede de andre for at komme derind.
Den hankat jeg har nu, har en baggang + gæstetoilet som hjem. Han har desværre ikke “katteselskab”, da han ikke accepterer andre katte. Vi bruger bagdøren, så han får jo ofte besøg af os, og så får han jo renset bakke og rent vand dagligt. Jeg har ham ofte med udenfor - han snuser rundt, spiser græs og ruller rundt på fliserne - og bedst af alt: vi har kvalitetstid!
Selvfølgelig er det da bedst at have alle katte fritgående - men at have hankat er specielt.

Jeg har indtil i torsdags haft 3 fertile hankatte, og kun den ene har været adskilt fra de andre. De andre to har gået sammen men husets øvrige katte. Dette har gået fint, meeeen har da måttet tørre mere end én strintetår op - dette er bestemt en ulempe. En anden ulempe med fritgående hankat er, at han opdager som ofte en løbetid før os andre… En hankat spørger jo ikke om lov til at parrre, han følger jo bare sine instinkter.

Så der er bestemt fordele og ulemper med hankatte som fritgående konta adskilte.

Måske er Maine Coon lettere at have med at gøre. Jeg har i hvert fald aldrig isoleret mine fertile hanner fra husets andre katte.
Nogle har aldrig strintet - andre har, men om jeg skulle gøre rent det ene eller det andet sted, kunne komme ud på et.
(Desuden strinter de fleste fertile hunkatte også, når de kommer i løbetid).

En hankat, der fra lille killing har været vant til at færdes overalt og sove i min seng, kunne jeg ikke nænne at isolere, blot fordi han blev voksen kønsmoden med hvad dertil hører af gener. Jeg har valgt at have ham fertil, ergo må jeg også tage besværet med det.

Vil så tilføje, at mine fertile hunkatte har fået p-piller i de perioder, hvor de ikke skulle have killinger.

Jeg har det som Mega…
Begynder min/mine hankatte at strinte eller bliver for fertile, ja så bliver de lukket…
og ja her får de osse p piller.

Det kan jeg ikke tro.
Det er et interessant spørgsmål - og nok ofte lidt af et dilemma. Jeg er I hvert fald glad for at blive oplyst. :slight_smile:

Selvom man kan udholde stanken af fertil hankat i sin stue, er det en dyr fornøjelse. En opdrætter jeg kender måtte simpelthen opgive at sælge deres hus, da de skulle flytte - alt stank af kattepis.
Personligt har jeg ikke lyst til at bo i den stankt - og problemet med strint er netop, at man ikke altid kan se det - kun lugte det.

I al den tid jeg har opdrættet, har jeg kun haft 2 hunkatte, der strinter i løbetid - så det har aldrig været det store problem her.

Sådan er det også herhjemme…vi har hannerne gående frit i flokken, indtil den dag hvor han/ vi / flokken ikke trives mere med det, og så bliver han kastreret. Som regel trækker jeg kun få kuld på både han og hunkatte…så vi skynder os at bruge dem, så de kan gå på “pension” uden hormoner der basker rundt.

Jeg tvivler ikke på at avlskattene har det perfekt mht. foder og pleje, Synes stadig det er syndt at en kat skal være alene i et rum. (måske behandler jeg min kat som et menneske)
Min næste kat skal være fra en gård, (en fritgående lille mis) hvis man da kan finde en Burmeser såden et sted.
Mange tak for alle indlægene, synes debatten er fin, der er jo så megen snak om dyrevelfærd.
PS Hvis en avler kun havde en enkelt avlshankat og ingen andre katte i huset , så ville det vel ikke være et problem…mht. strinteri???

Det kan man som ikke vide, strinten hører nu engang med til at at være fertil, og jeg ville så nok synes det var endnu mere synd for en han at bo alene uden artsfæller. Det er for mig på ingen måde dyrevelfærd. .

[QUOTE=tullefnus;701171]Jeg tvivler ikke på at avlskattene har det perfekt mht. foder og pleje, Synes stadig det er syndt at en kat skal være alene i et rum. (måske behandler jeg min kat som et menneske)
Min næste kat skal være fra en gård, (en fritgående lille mis) hvis man da kan finde en Burmeser såden et sted.
Mange tak for alle indlægene, synes debatten er fin, der er jo så megen snak om dyrevelfærd.
PS Hvis en avler kun havde en enkelt avlshankat og ingen andre katte i huset , så ville det vel ikke være et problem…mht. strinteri???[/QUOTE]

Hvis man kun har én kat og det er en hankat, kan man jo ikke være opdrætter - der kræves en hunkat for at få killinger :wink:
Jeg håber sandelig ikke du finder en burmeser fra “gårdlignende” tilstande. Har man fritgående katte, aner man jo ikke, hvilken hankat der er far til det kuld man venter - og derfor kan de i sagens natur ikke få stamtavle.

Der findes mange gode opdrættere, der har kattene som kælekatte og få nogle kuld. Så måske du skulle søge et sted, hvor de ikke har egen hankat.

Ja, det med “avlshanner” er jo, altid et spørgsmål om: kan man, vil man ha’ en han i huset?
Med mine singapura, har det været en" nødvendighed"da jeg ikke lige kan finde en hankat, når mine hunkatte er i løb, - - - så jeg købte Charmer ( min dyreste kat) og han blev far til 3 killinger, hvor jeg selv beholdte Face of an Angel)
kort tid efter, overpissede han hele huset, så jeg tog modstræbende den beslutning, at han skulle kastreres!
siden har jeg jo haft KeKe Suprelorin kastr. på kost og logi, hvor jeg håber, at han en dag gør mine katte m. killinger,- han har haft periodedr, hvor han har “markeret”, så tanken om rigtig kastraktion har være en trussel mod ham .!!
I mit burmeseropdræt, har jeg været så heldig, at jeg, altid har kunnet købe parringer, af andre opdrætteres indkøbte hankatte!, - - og ja, flere, af dem har haft “hankattehuse” hvor hankatten har gået med neutralliserede damer, og med daglig kontakt og nusning af opdrætterene, som jo også elsker deres til tider dyrt indkøbte avlsburmesere!
Jeg kan helt ærligt sige, at alle, af de burmeser hankatte jeg har benyttet mig af, har haft et supert burmeserliv! skønt de har haft eget værelse!!!:thumbup:

Cats og Conni

[QUOTE=tullefnus;701171]Jeg tvivler ikke på at avlskattene har det perfekt mht. foder og pleje, Synes stadig det er syndt at en kat skal være alene i et rum. (måske behandler jeg min kat som et menneske)
Min næste kat skal være fra en gård, (en fritgående lille mis) hvis man da kan finde en Burmeser såden et sted.
Mange tak for alle indlægene, synes debatten er fin, der er jo så megen snak om dyrevelfærd.
PS Hvis en avler kun havde en enkelt avlshankat og ingen andre katte i huset , så ville det vel ikke være et problem…mht. strinteri???[/QUOTE]

Mig bekendt kan du ikke finde burmeseropdrættere, der bor på en gård og har deres katte og killinger som fritgående - i hvert fald ikke i Danmark.

En stor del af de danske burmeseropdrættere har ikke deres egen hankat (herunder mig selv), fordi de kan være meget svære at have gående i en flok og ikke alle har forholdene til at lukke dem fra - enten i en del af huset eller i deres eget hus. Jeg har to katte, hvis fædre har gået i hankattehus og bestemt ikke “taget skade” - tværtimod har især den ene søgt hankattehuset frem for “hovedhuset”, for det var hans verden og meget mere spændende end at være indenfor. Så længe jeg bor, som jeg gør, kommer jeg ikke til at have egen hankat, for jeg tør dels ikke risikere, at den fertile hankat vil forsøge at slå mine kastrater ihjel, dels nægter jeg altså at få pisset mit hus ned.

Man skal passe meget på med at dømme om et emne, man reelt ikke kender noget til - for du kan ikke på et kort besøg vurdere, om hankatten har det godt ved at gå i et hankattehus og jeg synes også, man skal passe på med at tillægge katte (og andre dyr) menneskelige følelser.

En lille anekdote til det om hankatteboliger: I England er det reglen mere end undtagelsen, at hankatte bor i eget hus på opdrætterens grund - og gør det i mange år. I 2001 købte jeg to burmesere og i 2007 købte jeg igen to burmesere (denne gang dog fra to forskellige opdrættere). Ved et tilfælde opdagede jeg en dag, at tipoldefaderen til mine burmesere fra 2001 var den samme som tipoldefaderen til min ene burmeser fra 2007 - og for nylig checkede jeg stamtavlen på en endnu yngre engelsk burmeser, hvor han rent faktisk lå som oldefar til hende. Gør det engelske opdrættere til dyrplagere? Ikke pr. automatik efter min opfattelse.

Nogle katte trives ved at være fertile, andre gør ikke. Nogle trives ved at gå i hankattehus, andre gør ikke. Osv. osv. Det vigtigste er, om opdrætteren har en fornemmelse for sine kattes individuelle behov og tilgodeser dem :slight_smile:

Vores Viggo har et hankattehus, som han bor i sammen med Knud hans bedste ven, der er kastrat. Det er opvarmet og opfylder FDs regler.
Han går der fordi han foretrækker det - de andre katte stresser ham, og generelt er en fertil han ikke at sammenligne med en kastrat. De er “loners” for det meste.

Hans far levede på samme måde - blot gik de 8 fertile hanner sammen, men Viggo er ikke sin far. Han er Viggo. Ergo må alle valg komme an på den enkelte kat og dens tarv.

Viggo er et år - vores formål er at lave to parringer med to hunner næste forår hos ham. Herefter lukkes han og kommer ind og lever som enhver anden kastrat. Når en kat lever som Viggo, er det klart for os, at han ikke skal leve sådan ret længe.

Vores hunner lever i vores hjem på helt normal vis. Og skulle vi lukke nogle pga strint så var det Fie, den voksne hun, og mon ikke hendes datter Montana har arvet det skidt :slight_smile:

Viggo strinter også, men det er ikke årsagen til hans liv. Det er baseret på Viggos trivsel alene. Nu har vi ikke briter, men Snowshoe er også meget sociale. Vi sidder tit hos ham i huset og læser og hygger og der er heste i naboboksen, som han også hygger med plus folk i stalden, som han kender og får godbidder fra. Desuden har Knud og ham en superfed løbegård, som de ofte ligger og daser i. Alt er indrettet tiptop, fordi vi skal kunne modtage fremmede hunkatte derude, så du kan tro der er orden i tingene.
Vi kan også modtage myndighedsbesøg jo.

Vi vil til enhver tid gerne vise Viggos forhold frem.
Vi har intet at skjule eller forsvare - og de hankattehuse jeg har set gennem årene har heller ikke haft noget at gemme væk fra omverdenen eller forsvare.

MVH Helle

[QUOTE=Vivi_Fletcher;701158]En opdrætter jeg kender måtte simpelthen opgive at sælge deres hus, da de skulle flytte - alt stank af kattepis.
[/QUOTE]
Blot én af flere årsager til at vores hanner ikke går frit. Men jeg kan da godt frygte at det til sin tid vil kræve en væsentlig indsats (læs: investering!) at tilbageføre vores hankatterum til almindelige rum til trods for vinyl på gulve og vægge… men fritgående birmahan er fuldstændigt out of the question, når først de bliver voksne. Kunne iøvrigt aldrig drømme om at sætte en hankat på p-piller, men det er jo en temperamentssag om man vil tage den risiko på kattens vegne.
Men jeg kan da godt forstå, at folk studser over hankatterum. Hvis ikke man ved ret meget om katteadfærd, så er det nok svært at forstå hvor svært det er at holde voksen, fertil hankat.
VH
Susanne

Det virker som om du har et meget romantisk syn på avl og hold af avlsdyr :slight_smile:
Læs dette LINK som fint beskriver, hvad en fertil hankat er for en størrelse - og spørg så dig selv om det er noget du har lyst til at have rendende rundt i dit hjem år efter år efter år efter år?! For en opdrætter har jo ikke kun en fertil hankat, som parrer hos dem de næste ti år! nej, der skiftes, kommer nye til, omplaceres etc etc…
Jeg har “kun” haft en storstrintende hunkastrat… hun flyttede for ca 6 ÅR siden - og det sker stadig at vi finder steder, hvor hun på en eller anden måde har fået klemt sin mås ind og afleveret et strint… Mens hun boede her, var vores sociale liv praktisk talt lig nul - for hvem kan man tillade sig at invitere, vel vidende at der er stor sandsynlighed for at de kommer hjem med gennemp*sset tøj? og hvem har egentlig lyst til at tilbringe en hel aften i stanken af ammoniak?
For at få det sidste “rester” af vores hunkats strintlugt væk, skal vi have afslebet gulvet inde i stuen - der er et sted ovre i det ene hjørne, hvor vi ved at urinen er trængt ned og har ødelagt træet… det kan sagtens lugtes! Og jeg erindrer igen om at hunkatten flyttede for 6 år siden!

Prøv at tage en snak med de opdrættere, som har deres hankatte i særlige rum… de fleste af dem har det faktisk ikke særligt godt med det, men ved også at det altså desværre er nødvendigt, da man ikke kan have et opdræt med kastrathanner! :slight_smile:
Pgr opdrætterens kroniske dårlige samvittghed overfor katten vil de allerfleste hankatterum ofte også være ualmindeligt dejligt indrettede - og er der overhoved mulighed for det, så følger der også et godt udendørsareal med.

At nogel kan have deres hankatte til at gå sammen med den øvrige flok - tja, det er efter min erfaring racebestemt og derefter også liniebestemt indenfor racerne…
men jeg ville ladrig forvente at en hankat gik sammen med hunner, hvis jeg besøger et opdræt for første gang - det er oftere undtagelsen fremfor reglen…

Katteopdræt er ikke det der romatiske glansbillede med søde yndige fluffy killinger… det er planlægning, omtanke og kompromiser… og altid med kattenen og deres forhold i front! For en god opdrætter ved også at deres avlsdyr skal have optimale forhold for at kunne præstere de gode lækre og sunde killingekuld! :slight_smile:

Viggo ville så også skulle gå sammen med sin datter… og der kan jo ske fejl, som vi alle ved. Det ville jeg virkelig være ked af at opleve…