Avls hankatte og vilkår

Jeg er så en af de her skrækkelige ejere af en meget fertil Burmeserhan med eget hus og harem:høhø:
Men jeg kan da godt forstå hvis man undrer sig lidt over hankattenes forhold og det er da også vigtigt at man giver dem så godt et liv som det er muligt med stimuli og mulighed for at brænde krudtet af. En bolig på få m2 er i mine øjne ikke optimalt og hører forhåbentligt til undtagelserne.
Jeg kan ikke have TomTom i frit løb i huset, men kompenserer med en hyggetur om aftenen i køkkenet(med skarp opsyn over hans bagende) og en 800m2 indhegnet have han deler med resten af familien. Han elsker når de andre piger kommer ud en tur og han kan få en hyggeslummer på min mave i solskinnet.

Marina

Marina - TomTom, er han fra Mea Culpa/Linda? :slight_smile:

[QUOTE=Marina;707142]Jeg er så en af de her skrækkelige ejere af en meget fertil Burmeserhan med eget hus og harem:høhø:
[/QUOTE]
Jeg er dobbelt så slem som dig, for jeg har hele to hanner, der ikke må gå frit over det hele. Men hvis ikke de trivedes med de forhold, de har, så ville jeg jo snippe dem med det samme. Har et par unge knallerter, som går frit i øjeblikket - den ene skal snart til at lære at sove alene, mens den anden får lov at gå fri til han bliver et problem, så bliver han snippet. Der findes jo ikke bare én slags hankat så de allesammen er ens, tværtimod. Og der findes heldigvis også mere end en forsvarlig måde at have dem gående på.
VH
Susanne

[QUOTE=Ann K;706746]Pgr opdrætterens kroniske dårlige samvittghed overfor katten vil de allerfleste hankatterum ofte også være ualmindeligt dejligt indrettede - og er der overhoved mulighed for det, så følger der også et godt udendørsareal med.

Katteopdræt er ikke det der romatiske glansbillede med søde yndige fluffy killinger… det er planlægning, omtanke og kompromiser… og altid med kattenen og deres forhold i front! For en god opdrætter ved også at deres avlsdyr skal have optimale forhold for at kunne præstere de gode lækre og sunde killingekuld! :)[/QUOTE]

Fuldstændig enig - Hørt !!

Jeps han er født her, og jeg har med glæde og stolthed fulgt ham hos Marina. Han har det simpelthen som blommen i et æg, er møg forkælet, og har al det selskab han ønsker sig, men han bor nu også en af de få steder i DK, jeg ønsker at se mine fertile drenge.

Her hos mig, er der ingen hankatterum, men et katterum hvor en fertil han kan få time out, for hos mig er det mest de gamle kastrater, der er kede af fertil hankat, de driller nemlig :slight_smile: Strint er ikke det store problem, de bliver snippet så snart det bliver for meget…

KH
Linda

Min hankat Whiskey har sit eget hankattehus med tilhørende løbegård.
Hus og løbegård ligger op til den indhegnede del af vores have, hvor kattene via en kattelem i udestuen, frit kan løbe ud.
Kattene har mange stævnemøder ved indhegningen :hjerte: og det nyder både Whiskey og de andre katte.

En af de gode ting ved Kattegale er at man ( i hvert fald jeg) kommer til at reflektere over tingene.

I dagens gode solskinsvejr havde jeg Whiskey ude at løbe i haven sammen med de andre katte. Jeg tænkte på denne tråd, og på om Whiskey mon ville have godt af at have en god ven gående hos sig :?
Han og Xander rendte rundt og nuldrede næser i haven, de legede fange og havde det i det hele taget SÅ godt sammen.

Jeg tog derfor Xander med op i Whiskeys løbegård - sammen med Whiskey - og blev derinde. Det gik godt i ca. 5 min., hvor Xander stille og roligt gik rundt og snuste i løbegården.
Pludselig kom den dominerende del af Whiskey frem. Han ville parre og det NU. Han sprang/kravlede først forsigtigt på Xander, der vred sig løs.
Få min. efter sprang han på Xander igen, og nu med det formål at dominere og/eller parre Xander. Det endte i løbet af få sekunder med hvæs og potedask.

Så greb jeg ind, tog Xander op, og ud igen.
Nu er det endegyldigt slut med min dårlige samvittighed over at Whiskey går “alene”. Det er det han er vant til, det er dét han vil, og det er dét han trives med. Kommer der nogle ind på hans matrikel, så er det fordi de skal parres - det ligger SÅ dybt i Whiskey. Skulle jeg prøve med en hunkastrat … Nej, jeg er sikker på, at udfaldet vil blive det samme = dominans og forsøg på parring.

Whiskey er en god, kærlig og kælen kat. Vi besøger ham ofte i hans residens :slight_smile: han kommer ofte ud og leger med de andre katte i haven (under opsyn) og jeg går tur med ham i sele/snor.
I hans hankattehus og løbegård er han dog KONGEN, og det skal jeg ikke lave om på, så mine idylliske tanker og dårlige samvittighed er nu pakket ned.

Tak for de mange svar - dog er jeg ikke elt tilfreds med avlskattenes vilkår. Synes også at hunkattene ofte bliver “tvunget” til at få killinger for ofte.

Hvad synes du er et passende interval mellem hvert kuld? Og hvad begrunder du det med? Og ikke mindst er du klar over hvilke restriktioner der er på netop dette område?
VH
Susanne

Tja det er vel som man ser på det.

Er man medlem af en klub og laver killinger med stamtavle under FD så må en hunkat max have 3 kuld indenfor 24 mdr.

Hvis man har en hunkat der render frit kan den få 3-4 kuld i løbet af en sommer …

Hvor mange opdrættere har du besøgt og set på forholdene :?

På hvilket grundlag bygger du den udtalelse???

Hvem tvinger deres hunkatte? :uha:

Jeg gad godt vide hvad du egentlig har set og hvad du bygger din udtalelse på?
Kender du til kattes - og i særdeleshed fertile kattes - behov, instinkter og adfærd?

[QUOTE=Dorte Birkedal;865642]Tja det er vel som man ser på det.
Er man medlem af en klub og laver killinger med stamtavle under FD så må en hunkat max have 3 kuld indenfor 24 mdr.

Hvis man har en hunkat der render frit kan den få 3-4 kuld i løbet af en sommer …[/QUOTE]

Helt enig :ok:
Hos mig får hunkatte max 1 kuld pr. år.
Man kan altså ikke “tvinge” en hunkat til at få et kuld - man kan “tvinge” hende til ikke at få et kuld, hvis du forstår.

Stod det til hunkatten, så ville hun gerne parres hver gang hun gik i løb … og som Dorthe skriver, så kan det resultere i 3-4 kuld om året.
Det er der ingen registrerede opdrættere med respekt for sig selv og sine katte, der ville tillade … og det er ikke tilladt som skrevet, men sådan ville det formentlig foregå i naturen.

Det virker ikke som du har været i nogen katterier der passer til dine forestillinger - hverken hvad angår hanner eller hunner - hvad mener du så om killingernes opvækst i katterierne?

Hunkatte er nu designet til at føde killinger er de unge i god kondition - en sund livmoder er en drægtig livmoder. Som allerede nævnt er der begrænsninger på hvor mange kuld der må tages på en hunkat -. een killing tæller også som et kuld

Hvor ofte er for ofte i din optik? Og har du overvejet at f.eks. et par kuld inden for et år eller to og så kastrering måske mere er gjort af hensyn til hunkattens kondition og tilstand, fremfor for hensynet til hvornår det egentlig passer opdrætteren bedst at have kuld?
Eller du mener måske det er bedre at hunkatten går i løbetid med hyppige mellemrum et helt år, bare for at hun ikke skal “tvinges” til at have et kuld for ofte? Hunkatte i løbetid taber sig typisk ganske meget og er enormt frustrerede imens… :slight_smile: For ikke at nævne at flere løbetider i træk uden parring giver forøget risiko for livmoderbetændelse. Så er der alternativet med p-piller, der både er kræftfremkaldende og giver forøget risiko for livmoderbetændelse…
Men jo, lad os da endelig vente det ekstra år og gamble med hunkattens helbred imens, så der ikke er nogen der sidder og synes at vi får killinger for ofte på vores katte… :slight_smile:

Den første gang jeg besøgte en opdrætter der selv havde hankatte i hankattehuse var jeg også sådan lidt “nå… er det ikke synd?” - for her taler vi om siamesere som om nogen er sociale katte.

Men jeg kunne jo se de havde gode forhold, varme, løbegårde og ikke mindst to hjemmegående mennesker der passede dem og snakkede meget med dem.

Man kan ikke rigtig sammenligne fertile hankatte med en kastreret kælekat. De er, som mange her har skrevet, ofte ikke spor interesserede i at være sammen med ret meget andet end en hun i løbetid.

Og det giver mig i øvrigt et dilemma med hensyn til hvis jeg selv, ad åre, skulle opdrætte. Jeg HAR haft en fertil hankat som overpissede alting. Han blev ikke engang holdt fertil fordi vi skulle bruge det til noget, men fordi han var længe om at blive kønsmoden, så vi i første omgang troede at det godt kunne gå. Det kunne det så ikke. Men jeg er omvendt mest til hankatte… de er bare mere ukomplicerede end hunnerne - og altså… et opdræt kræver jo lissom en hun som minimum… og jeg ved at jeg vilole falde for en af de eventuelle hankillinger, og hvad så? så bli’r det meget hurtigt et meget kortlivet opdræt L for jeg har IKKE plads til at lave et hankatterum og mine kastrerede drenge skal kunne gå i fred for sådan en sexfixeret macho-børge… og hvad gør man så? :slight_smile:

Så nej, du er ikke ene om tanken. Men engang imellem må man osse være realist, selvom det betyder at man skal lægge nogle romantiske forestillinger på hylden. Vi kan ikke alle leve som Bonderøven - så døde vi af sult allesammen. Frank Erichsens gård er sjov at se i TV og idyllisk, men ved gud ikke særlig rentabel sådan som den er drevet (godt han kan få penge for at være i fjernsynet…)
Og ligeledes kan man ikke “bare” altid ha’ fertile hankatte inde i stuerne - nogle racer er måske mere flegmatiske end andre, men netop de orientalske racer er kendt for et ret effektivt sexdrive… med alt hvad dertil hører af strinten og dominans.

Fritløbende opdræt? Glem det.

Hvor blev trådstarter af?

Langt de fleste registrerede opdrættere holder deres avlskatte på forsvarlig vis! Heldigvis - og måske er det også derfor dit indlæg får en noget kun hård medfart.

Men der findes også modstykket - det mange betragter som / vil kalde kattefabrikker - hvor man slet ikke ser på hensynet til kattenes trivsel og sundhed, men blot producerer killinger derud af!!

Knus Gitte

Jeg tror vi har en “trold” herinde…

Mine NFO-hanner har egen bolig med tøsernes løbegård på den anden side af hegnet. Når de bliver voksne er jeg bestemt uinteressant, blot de har de fertile tøser inden for synsvidde er de tilfredse.
Da vi skulle sælge vores hus på Sjælland kom folk ind til ca. 10 katte i forskellig alder og de udbrød alle: Jamen her lugter jo ikke af kat. Det ville der garanteret have gjort hvis hankattene i 16 år havde strintet op og ned af vægge, døre, vinduer og bohave.

Jeg har pt 4 hanner og 2 racer. Hvis jeg ikke skilte de 4 hanner kom de op at slås og de var bestemt ikke så racistiske at de holdt sig til hunner af egen race. Parre hunner som har killinger ville de heller ikke se sig for gode til.

Uden tvivl…
VH
Susanne