Badning & min Altan & fra Ude til inde!?

Hej,

jeg skal snart have kat, et af mine vennepar må ikke længere have deres, så jeg overtager den snart: )

Men jeg har nogle spørgsmål jeg håber i vil kunne hjælpe mig med…

  1. Det er en semi-korthåret og de har prøvede at bade den 1 gang, men det var den bestemt ikke glad for, så det lykkes ikke rigtig.
    Nogle der har et godt råd til hvordan man kan vænne sin kat til at blive badet???
    Og hvor ofte skal det være ca.?

  2. Jeg bor på 3 sal, hvor de bor i hus. Jeg har en stor 15 kvm åben altan (og nej det er ikke muligt at skærme den af) den kan være på, men som sagt bor jeg højt oppe. Jeg har hørt lidt forskelligt om at nogle siger at katte godt kan finde ud af ikke at hoppe ud over hvis de ser en fugl, andre siger de ikke kan…
    Nogle der har erfaringer/viden mht. det???

  3. Den er ca. 1½ år, og har været udekat hele sit liv, men det kan den ikke være mere her.
    Er der nogle som ved om det overhovedet er muligt for en udekat at blive en indekat???
    Jeg har en 46 kvm. lejlighed, og så er der altanen selvfølgelig på 15 kvm den kan være på om sommeren…

Håber i vil svare: )

VH
LunatiC

Katten behøver ikke komme i bad, hvis pelsen kan holdes uden - det kommer an på pelskvaliteten. Mine huskatte kommer aldrig i bad og mine birmaer bliver badet ca. 1 gang om året. Hvis katten ikke har lært det fra killing, så kan det være meget svært. Tålmodighed og små skridt er vejen frem.

Jeg ville aldrig lade en kat ud på en åben altan. Det kan hurtigt gå galt. Når kattenes jagtinstinkt sætter ind, så glemmer de at de er på en altan. Hvis du vil have den derud, så skal det efter min mening være i sele og kun under opsyn.

Som regel kan katte blive indekatte når det sker i forbindelse med en flytning, men nogle katte kan ikke klare det. Det må du vurdere når katten er flyttet ind.

Jeg har en veninde hvis kat faldt ned fra 4. sal. Og jeg har lige læst en blog, om at ens kat er faldet ud fra 5. sal. Så nej, jeg ville absolut ikke lade dem komme ud på altanen, uden at den er sikret. Så skal de være i sele og hele tiden under opsyn.

Pas også på dine vinduer. De skal enten kattesikres eller kun åbnes på klem, så katten ikke kan klemme sig ud af dem.

Jeg solgte for et par år siden en kat til Italien, da vi var nede og aflevere den så jeg at de have altaner som ikke var skærmet af, hvilket bekymrede mig, men den nye ejer fortalte at hun aldrig havde haft problemer med det, og hun havde trods alt 3 katte og havde også haft nogen kuld. 2-3 måneder efter modtager jeg så en mail fra hende om at killingen fra mig er død fordi den hoppede ud over altanen fra 4 sal og ikke stod til at redde. Både den nye ejer og jeg var fuldstændig knust. Så NEJ, jeg ville ikke turde at lade min kat få fri adgang til en åben altan. Nogen katte kan muligvis finde ud af det, men bestemt ikke alle.

Ps. Året efter kom jeg ned til hende igen og der havde de skærmet altanen fuldstændig af!!!

Tak for jeres Svar…
Okay det er jo frygteligt at det er sket: (
Ja det kan jeg godt se, katten må i sele så… vil nødigt risikere at han hopper udover :S

Jeg har vinduesbeslag på alle vinduer, trods jeg bor på 3 sal, heh… så dem kan jeg have åbne når jeg ik er hjemme, den kan umuligt klemme sig ud gennem den lille revne…: )