BAER og HCM

Missebarnet skal jo BAERtestes den 3. januar hos Husum Dyreklinik.

Og nu har vi også fået en hjertescanning med på den dag.

Det har vi valgt at få gjort her efter tabet af Rikkes Lillo.
Vi er bare nød til at vide noget mere om risikoen for (arvelige)sygdomme hos Missebarnet. Det gør mig så ondt, at en så ung kat skulle rejse herfra alt alt for tidligt…

Jeg ved godt at det måske er lidt tidligt at scanne Missebarnet, nu når hun ikke en gang er 2 år.
Men det giver forhåbenlig lidt ro for os.

Det er tidligt, men en HCM scanning skal jo gerne gentages årligt for at give et reelt billede. Det er en rigtig god ide at scanne avlsdyr og når hun er over et år, så er det bare med at klø på og komme afsted. På LIFE kører de projekt, hvor du betaler ca. 600 kr pr kat der skal scannes.

Så vidt jeg har forstået findes der en særlig kraftig HCM-form, og den udvikles tidligt. Og så er der andre former for HCM, som udvikles ‘langsomt’ og skrider frem, som katten bliver ældre.

Men en scanning ved 1-års-alderesn har jeg da fået at vide er en god ide?

Tak for tippet :slight_smile:

Og jeg skal give meget, meget mere hos Husum.
Men jeg orker ikke at skulle igennem undersøgelser flere steder bare for at spare nogle penge.

Og jeg har fået en rigtig dårlig oplevelse med LIFE i forbindelse med tabet. Ikke om jeg vil derind hvis jeg kan undgå det.

Hos Husum har jeg kun haft gode og positive oplevelser.

Orv ja, jeg tror da vist også det er ret vigtigt at have eksperterne til at scanne sine katte. Jeg ville også anbefale dig LIFE og Sara Granstrøm/Jørgen Koch

Sara er desværre ikke på LIFE mere :frowning: men ja, jeg ville aldrig bruge andre end Jørgen, og tager gerne turen fra Jylland til KBH for at få ham til at gøre det. Pia du kan kigge på Pawpeds og se om din dyrlæge er certificeret til at HCM scanne.

Jeg fandt lige listen til dig:
orkel Falk
Smådjurskliniken Din Veterinär
Ekvändan 2
252 32 Helsingborg
Sweden
Make an appointment: +46 42 20 20 00
Torkel is working in Denmark half time. Danish breeders who want to have their cats tested can email Torkel for an appointment: [email protected]
Price: 790 SEK for the first cat, 640 SEK/cat for further cats with the same owner tested at the same time. Plus one basic fee per cat owner (160 SEK).

Peter Knold
Årslev Dyreklinik I/S
Brovej 11
5792 Årslev
Make an appointment: phone +45 65991211, 7-17 Monday to Friday, email to the clinic: [email protected]
Price: 950 Dkr per cat + 75 Dkr for sedation, if needed.

Jørgen Koch/Sara Granström
KU - Det Biovidenskabelige Fakultet
Dyrlægevej 16
1870 Frederiksberg C.
Make an appointment: phone +45 35282930, fax +45 35282929, app.time 10.00-15.00
Price: Single cats 612.50 Dkr plus one fee per cat owner.

Per Larsen
Frederiksberg Dyreklinik
4180 Sorø
Make an appointment: Phone +45 57830252 Monday to Friday between 8.00 and 17.00. Mail to the clinic: [email protected]
Price: 950 dkr. each cat, 75 dkr if sedation is needed.

Christian Mogensen
Varde Dyrehospital
Ndr. Boulevard 96A
6800 Varde
Make an appointment: +45 75220988, Mon-Fri 8.00-17.00, make an appointment with the nurse. Email: [email protected]
Price: 975 dkr each cat, 75 dkr if sedation needed.

Mette Rønn-Landbo
Aalborg Dyrehospital
Fredrikstadvej 10
9200 Aalborg SV
Make an appointment: +45 98181911. The phone is open from 8.00-17.00 (monday: 8.00-18.00). Email: [email protected]
Price: HCM-exam pr. cat: 1025 dkr. If sedation is needed, pr. cat: 75 dkr.

Gustaf Valentiner-Branth
Bygholm Dyrehospital
Islandsvej 18
8700 Horsens
www.bygholm-dyr.dk
Make an appointment: Phone 75611444, fax 75616555. Contact the hospital between 8-17 and make an appointment through the nurse!
Price: 975 dkr + evt. sedation 75 dkr + evt chip. There is no price reduction with more than one cat.

Ulrik Westrup
Mobile Ultrasound Unit
Marienlyst Allé 26
3000 Helsingør

Hvis din dyrlæge ikke er på listen, ville jeg ærligt ikke spilde mine penge på en scanning fra ham/hende. Det er meget fine parametre der måles på og det er vigtigt at dyrlægen ved præcist hvor der skal måles, ellers kan du få et resultat der ikke er præcist.

Inge - det er en udefra kommende dyrlæge der scanner hos Husum.

Lige nu kan jeg bare ikke huske navnet. Mon det er et tegn på alderdom :øhmm:

øv - hende var jeg også rigtig glad for - hvem står for det nu ?

nedenfor er pawpeds anbefalinger for HCM tests; altså test hvert år fra katten er 1-3 år (og første test før katten bruges i avl), herefter når katten er 5 år - og så igen ved ca. 8 år…

[I]Recommendations for testing:

The first HCM test should be done at the age of 1 and before the cat is used in a breeding programme. Further tests are recommended yearly until the cat is over 3 years of age. After that testing is recommended at the age of 5. When it comes to cats which have become very important for the general breeding stock or who are in an especially risky position (equivocal test result or having a close relative who has been diagnosed with HCM) it would be wise to do a test later as well, for example at the age of 8. Please observe that this is just a general point of view which has to be interpreted in each specific case individually.
[/I]
http://pawpeds.com/healthprogrammes/recommendations.html

[quote=PiaR;514193]Inge - det er en udefra kommende dyrlæge der scanner hos Husum.

Lige nu kan jeg bare ikke huske navnet. Mon det er et tegn på alderdom :øhmm:[/quote]

mon ikke det er Ulrik Westrup ? han kører jo rundt mobilt - ham har jeg også fået scannet hos (min gamle kat) - alle avlskattene har været på LIFE…

[quote=PiaR;514193]Inge - det er en udefra kommende dyrlæge der scanner hos Husum.

Lige nu kan jeg bare ikke huske navnet. Mon det er et tegn på alderdom :øhmm:[/quote]

Det er Ulrik Westrup - han har mobil klinik.

Når det er sagt - så ville jeg trods LIFE ikke er sted jeg ville komme i andre sammenhænge - få katten scannet af Jørgen Kock - kanon dygtig og skulle være meget behagelig og forklarende …

Det kan det godt være.
Men min hjerne er lidt teflon-agtig pt. Der er ikke så meget der sætter sig fast…

[quote=PiaR;514170]
Jeg ved godt at det måske er lidt tidligt at scanne Missebarnet, nu når hun ikke en gang er 2 år.
Men det giver forhåbenlig lidt ro for os.[/quote]
Det kommer jo an på racen. HCM hos f.eks. ragdoll er meget agressivt og de kan sagtens finde på at falde døde om allerede i 1-års alderen (kilde: Dr. Kate Meurs). Hver race må forventes at have sin egen mutation, med noget overlapning her og der - pointen er at hos nogle er det en langsomt fremadskridende sygdom, hos andre en hurtigt fremadskridende. Og hvis det giver jer nattero at scanne allerede nu, så er det jo alle pengene værd - go for it!
VH
Susanne

[quote=Susanne W;514205]Det kommer jo an på racen. HCM hos f.eks. ragdoll er meget agressivt og de kan sagtens finde på at falde døde om allerede i 1-års alderen (kilde: Dr. Kate Meurs). Hver race må forventes at have sin egen mutation, med noget overlapning her og der - pointen er at hos nogle er det en langsomt fremadskridende sygdom, hos andre en hurtigt fremadskridende. Og hvis det giver jer nattero at scanne allerede nu, så er det jo alle pengene værd - go for it!
VH
Susanne[/quote]

Missebarnet er NFO.

Og nemlig, Susanne, det er for natteroen at vi gør det nu.

Masser af testresultater for NFO

http://www.winterfyre.com/testing/

og hel side om det også

se også her om DNA projekt

[quote=Musashi;514194]øv - hende var jeg også rigtig glad for - hvem står for det nu ?
[/quote]

Det er en Rebecca Langhorn der står for det nu, og ja det er rigtig træls at Sara ikke scanner mere. Hun knokler i stedet på at skrive hendes PhD.

[quote=PiaR;514193]Inge - det er en udefra kommende dyrlæge der scanner hos Husum.

Lige nu kan jeg bare ikke huske navnet. Mon det er et tegn på alderdom :øhmm:[/quote]

Det må vist være Ulrik Westrup der så kommer, han har ihvertfald mobil HCM klinik og har samarbejde med flere dyrlæger rundt omkring på sjælland hvad angår at komme og scanne :slight_smile:

Jeg kan godt forstå at du ikke er glad for LIFE efter din oplevelse men det er vigtigt at du skelner mellem de forskellige funktioner der er der ude. Har selv været vidne til en dyrlægekonsulation ude på LIFE der efterlod mig måbende.

Men selve deres HCM scanninger, der kan jeg kun sige at du er i meget meget gode hænder der, Jørgen Koch som er den der har stået for disse scanninger siden starten er meget dygtig og yderst proffesionel dyrlæge. Jeg bruger kun LIFE hvad angår scanning af HCM da jeg gerne vil støtte deres forskning inden for området hvor de har gjort store fremskridt :slight_smile:

Sara er meget meget savnet, hun er virkelig engageret i HCM forskningen så jeg håber inderligt at hun vender stærkt tilbage med tiden :kryds:

[quote=MoMo;514305]
Men selve deres HCM scanninger, der kan jeg kun sige at du er i meget meget gode hænder der, Jørgen Koch som er den der har stået for disse scanninger siden starten er meget dygtig og yderst proffesionel dyrlæge. Jeg bruger kun LIFE hvad angår scanning af HCM da jeg gerne vil støtte deres forskning inden for området hvor de har gjort store fremskridt :)[/quote]

jeg kan også kun give top karakter til HCM scanninger på LIFE i forbindelse med forskningsprojektet - jeg har prøvet hos både Jørgen Koch og Sara og det har bare været :thumbup:

jeg har været der inde flere gange…god behandling af misserne, gode svar på spørgsmål.

virkelig prof…men som andre har skrevet der er sikkert stor forskel på hvordan nogle af de andre afdelinger/services fungere…

Vi kan også kun anbefale LIFE til HCM skanninger. Vi har været derinde mange år i træk - og vi har det fantastisk derinde. Hver enkelt kat er speciel og der bliver taget super godt hånd om dem - ingen stress hvis katten ikke lige er med på legen.
Gode flotte og rene forklaringer og det samme hvis der stilles spørgsmål. Man føler sig ikke dum når man stiller spørgsmål - men får et konstruktivt svar med en varm stemme… Thumbs up :ok::ok::ok::ok:

Jeg kan også kun sige noget godt om LIFE til HCM scanninger, og de får sørme også lov til at tage blodprøver til DNA testen…