Bakterie

Min veninde fra Norge fortalte mig idag at en hunkat kan have en bakterie så den ikke kan blive drægtig, har i andre hørt noget om det??

Jeg kender flere, der har haft hunkatte, der ikke kunne blive drægtige - efter en antibiotikakur, kunne de så alligevel.

Jeg har selv en hunkat, der gentagne gange ikke blev drægtig, men får hun antibiotika fra hun går i løbetid og mindst 3 uger frem, holder hun fint på fostrene.

Streptokokinfektion kan være en af årsagerne.

Marina

[quote=Vivi_Fletcher;532371]Jeg kender flere, der har haft hunkatte, der ikke kunne blive drægtige - efter en antibiotikakur, kunne de så alligevel.

Jeg har selv en hunkat, der gentagne gange ikke blev drægtig, men får hun antibiotika fra hun går i løbetid og mindst 3 uger frem, holder hun fint på fostrene.[/quote]

Hvilken slags antibiotika giver du?

Man behandler naturligvis med et antibiotika der passer til den bakterie man har fundet.

:slight_smile: Okey det kunne godt være det kun var en slags bakterie, der kunne være skyld i, at katten ikke blev gravid :slight_smile:

Man behandler med det eneste man (mig bekendt) må give en drægtig hunkat, nemlig Synolux (Noroclav og andet i den familie).

Min hunkat er aldrig blevet testet for bakterier - første gang vi gjorde det, var en prøve, fordi min dyrlæge har erfaring med, at flere hunkatte åbenbart går med bakterier i en eller anden form.

Jamen det er da helt sikkert værd at prøve så :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;532371]Jeg kender flere, der har haft hunkatte, der ikke kunne blive drægtige - efter en antibiotikakur, kunne de så alligevel.

Jeg har selv en hunkat, der gentagne gange ikke blev drægtig, men får hun antibiotika fra hun går i løbetid og mindst 3 uger frem, holder hun fint på fostrene.[/quote]

Hvordan fandt i ud af at det skulle være 3 uger frem?

Jeg er jo så heldig, at have en dyrlæge, der har og har haft utallige opdrættere gennem tiden - det gør, at han har stor erfaring, så det er egentlig på baggrund af denne. Han siger mindst 3 uger :slight_smile:

Men hvad siger din egen dyrlæge?

[quote=Vivi_Fletcher;533319]Jeg er jo så heldig, at have en dyrlæge, der har og har haft utallige opdrættere gennem tiden - det gør, at han har stor erfaring, så det er egentlig på baggrund af denne. Han siger mindst 3 uger :slight_smile:

Men hvad siger din egen dyrlæge?[/quote]

Min egen dyrlæge sagde at jeg skulle starte med at sætte hende på p-piller i et par måneder, og derefter prøve igen… Nu har vi så lige prøvet igen, men det ser ikke ud til at hun er blevet drægtig :frowning:

Huh? Hvad var begrundelsen for at p-pillerne skulle hjælpe? Eller hvad var det den periode på pillerne skulle gøre? :slight_smile:

Du må gjerne be din venninne kontakte meg privat :
[email protected]

Jeg kjenner flere på kryss av raser som har slitt med G-strep, og dersom det er denne bakterien,så hjelper ikke bare synolux.
Da må man gi antirobe kapsler eller dalacin mixtur.

Jeg har noen linker jeg kunne sende til din venninne,dersom hun var interessert.

Beste måten å sjekke om man har G-strep er å sende inn en morkake eller et foster/død kattunge,men blir man ikke drektig,så kan det bli mer risikabelt å ta test i skjeden for dette,fordi det er best sjans for å finne bakterien når katten er drektig :slight_smile:
Men det trenger jo ikke nødvendigvis være noe bakterielt heller.
Det kan jo være noe galt med livmoren på katten også,slik at ikke fosterene fester seg i livmorveggen,dersom den er fortykket.

[quote=Thelma;533384]Men det trenger jo ikke nødvendigvis være noe bakterielt heller.
Det kan jo være noe galt med livmoren på katten også,slik at ikke fosterene fester seg i livmorveggen,dersom den er fortykket.[/quote]

Helt enig!

er det een enkelt hunkat - så er det næppe g-strep …

Nu ved jeg ikke, hvilken dyrlæge du bruger?
Er det en, der har mange opdrættere gennem klinikken?
For ellers ved dyrlæger som regel ikke meget om den slags problemer.

Naturligvis kan det være andre årsager, men den metode jeg benyttede er bare så ligetil, at forsøge sig med :slight_smile:

Dyrlægen sagde at hun havde erfarring med denne metode.

[quote=Vivi_Fletcher;533519]Nu ved jeg ikke, hvilken dyrlæge du bruger?
Er det en, der har mange opdrættere gennem klinikken?
For ellers ved dyrlæger som regel ikke meget om den slags problemer.

Naturligvis kan det være andre årsager, men den metode jeg benyttede er bare så ligetil, at forsøge sig med :-)[/quote]

Det var Fasanvejens dyreklinik, Anne Sørensen.
Og ja, hun har en hel del opdrættere.

P-pillerne var også meget ligetil, men det virkede bare ikke på min hunkat. Har tænkt mig at spørge dyrlægen om hun kender til “din” metode el. hvad hun mener at vi skal gøre nu…

Den metode bruges når hunkatten er vanskelig at få i løbetid - ikke hvis hun kommer i løb, bliver parret og går tom …

Som jeg forstår situationen, er det jo den, at hunkatten ikke kan holde på fostrene.
Det kan jeg ikke se logikken i, at p-piller skulle kunne ændre noget på :?

Min hunkat havde en underlivsinfektion da hun var ganske ung. Måske din hunkat har haft tilsvarende? Evt en du ikke har opdaget?

Anyway ville jeg, hvis jeg var dig, tale med dyrlægen om en antibiotikakur inden parring, lige efter parring - eller også skal du få hende scannet og se om, der er noget at se der. Iflg. min dyrlæge er der bare som regel ikke noget at se på de hunkatte, hvor omtalte kur virker. Men det kan jo være noget helt andet med din hunkat.