BB-klubbens HCM-scanningsarrangement 23/11 - 2014

BB-Klubben inviterer endnu engang sine medlemmer til HCM scanningsarrangement.

Dette HCM-scanningsarrangement afholdes i forbindelse med et forskningsprojekt, der ønsker at belyse, hvorvidt en blodprøve fra katten kan anvendes ved tidlig diagnostik af hjertesygdomme hos katte.

Lektor Jørgen Koch og dyrlæge Rebecca Langhorn åbner dørene til dette arrangement på:

Universitetshospital for Familiedyr
KU-SUND - København
Dyrlægevej 16
1870 Frederiksberg.

Der vil være scanninger:
Søndag d. 23-11-14 fra kl. 10.30 til kl. ca. 16.00

Tilmelding til HCM-scanning:
Senest d. 09-11-14 til Lisbeth på mail: [email protected]
eller tlf.: 2227 0595.

Ved tilmelding betales 50,- kr. pr. kat til BB-klubben til dækning af udgifter i forbindelse med afholdelse af arrangementet.
Beløbet overføres senest d. 09-11-14 til BB-klubben på dette kontonummer:
6187 0007658540, ved indbetaling oplys venligst dit medlemsnummer i BB-klubben.

Du bliver først registreret som tilmeldt når BB-klubben har modtaget de 50,- kr. pr. kat du tilmelder scanningen.

Oplys ved tilmelding på mail/telefon: Navn på ejer, dit medlemsnummer i BB-klubben og antal katte der ønskes scannet.
Oplys også i hvilket tidsrum du kan komme til scanning, (ud fra dette vil jeg fordele tiderne, og du vil en uges tid før arrangementet få tilsendt en mail med tidspunkt for scanning af din/dine kat/katte )

Prisen for scanning af en kat er 350,- kr. for HCM-negative katte, beløbet betales på scanningsdagen.

Katte, der er HCM-positive er gratis.

Du skal være forberedt på, at du evt. bliver spurgt om der må tages en blodprøve af din kat, dette er til brug i forskningen. Bemærk at det kan blive nødvendigt at barbere lidt pels af katten for at få taget blodprøven.

Der kan både betales med dankort og kontant.

HUSK: Udfyld og medbring formularen som findes på dette link:

www.pawpeds.com

Felis Danicas HCM scanningsformular, som skal medsendes på hankatten når der søges stamtavler i Danmark findes her:

http://www.felisdanica.dk/~/media/Foundry/Sites/felisdanica/Files/Formularer/hcmcert.ashx

www.felisdanica.dk

Til hankatte der skal bruges i avl er det en god idé at udfylde begge formularer, den fra Pawpeds bruges så resultaterne kan komme på Pawpeds, og den fra Felis Danica bruges når der skal søges stamtavler.

Du skal være betalende medlem af BB-klubben for at deltage i HCM scanningsarrangementet.

Venlig hilsen
Bestyrelsen
BB-klubben

Og det er vel som sædvanligt kun for brite (og burmesere?) selvom man er medlem af bb-klubben? :slight_smile:

Ja det er som altid, når BB-klubben invitere kun for katte af racen British Shorthair, i håb om der snart kan findes en test, men det har vist lange udsigter.

I burde overveje selkirk rex også de har HØJ procent del af brite i sig og derfor samme “mutation af hcm” som briterne da de har deres hcm derfra. Ved ikke om andre racer har ligeså høj brite procent :wink: Men jeres valg ville bare give bredere udvalg.

det handler primært om at bb-klubben er en klub for briter og burmesere. og HCM i de to racer er det primært briterne der har HCM problematikken.
Der kunne tænkes MANGE andre racer ift hcm, men da det er BB klubben, så er det kun briten.
Andre racer har egen specialklub der kan arbejde på lignende fællesscanning.

[QUOTE=PiaB;1204738]det handler primært om at bb-klubben er en klub for briter og burmesere. og HCM i de to racer er det primært briterne der har HCM problematikken.
Der kunne tænkes MANGE andre racer ift hcm, men da det er BB klubben, så er det kun briten.
Andre racer har egen specialklub der kan arbejde på lignende fællesscanning.[/QUOTE]

Og mener man ens race er relevant ifht HCM, så er det jo nok Jørgen Koch man skal snakke med og ikke BB-klubben :slight_smile:

Sidst jeg var forbi Jørgen Koch og få scannet katte, snakkede vi om scanninger generelt og han meget gerne vil se så mange racer som muligt for at få et bredt kendskab til hvordan det er i de forskellige racer og forekomsten af HCM hos dem :slight_smile:

Men når det kommer til specifikke programmer så skal man snakke med ham om hvor vidt han vil have yderligere en race ind i det program eller om der skal oprettes et scanningsprogram for racen selv :slight_smile:

Jeg skanner så allerede mine dyr :wink: Men hvis de vil lave forskning er det jo en ide med en STOR portion katte og dermed også andre racer med samme mutation, Da selkirk rex er bygget på brite og perser har de med 90% sandsynlighed samme mutation. Men ja vil de kun have korthårs briter og dermed begrænse deres materiale til forskningen, står det dem da frit selvom jeg ikke kan se logikken i det. Seføli skal man ikke tage en Orientaner eller lign der ikke er beslægtet med racen overhoved er heller ikke det jeg foreslår.

Nu er det jo sådan at Selkirk Rex er blandet af 3 forskellige racer og dermed kan Selkirk have andre gener der også spiller ind foruden dem der er i Briten. Derfor kan man ikke ligefrem sige at Selkirk er en valid i projektet for Briten. Det vil svare til at tage en MCO blanding med i projekt for MCO.:slight_smile:

Nej, Vivian har faktisk ret. Jvf. Dr. Leslie Lyons er selkirk rex stort set identisk med briten rent genetisk, så man dårligt kan se forskel; og hvis ikke selkirkerne snart begynder at finde nogle andre legekammerater end briten, så kan man dårligt tale om at der er tale om en separat race…
VH
Susanne

Og nej, Burmesere bliver heller ikke scannet til den pris, selvom klubben er for racen:) Jeg ved at Rebecca Langhorn(der forsker i om Troponin niveauet kan påvise hjerteproblemer hos kat tidligere end scanningen, hvilket Britescanningerne er en del af) , søger NFO til et projekt, men sidst jeg talte med hende manglede hun “testpersoner”.

Marina