Bedste slankemad?

Mulles ejer ringede fortvivlet, til mig i dag. Mulle tissede blod og rendte på bakken hele tiden. Vi fik Mulle til dyrlægen, som tog prøver. Det var ingen blæresten eller noget, de dyrker en prøve. Så må vi de på mandag, hvad der har ramt hende.
Men problemet er hendes vægt, hun var en stor pige da jeg havde hende(4,3kg) men nu var hendes vægt 5,8 kg. Jeg ved godt at hendes ejer, kun har villet være god ved hende. Trods min formaninger. Men skaden er sket, jeg ved at hun har fået foder og anvisninger med hjem.
Men vi kunne godt bruge nogle af jeres gode råd.

Vådfoder vådfoder vådfoder og så lige lidt vådfoder :slight_smile:

Det indeholder meget vand, der er godt når der er blæreproblemer. Vådt slanker også, netop pga det store vandindhold :slight_smile:

Katten kan spise relativt store mængder og stadig være mæt uden at indtage mange kalorier :slight_smile:

Ja, hvilken vådfoder. Jeg har tænkt på Applaws og Porta, men hvor meget. Mulle kan spise hele tiden, som nok skyldes hendes tid som herreløs. Hun bange for at hun pludselig skal sulte igen.

Jeg bruger LUX fra ALDI som mine rigtigt godt kan li :slight_smile:

Mængden er svær at vejlede om. Mine tre misser deler to dåser om dagen :slight_smile: Tino er plet og vejer 7 + kg de to andre er siam og orientaler og vejer 4 kg hver :slight_smile:

Mine har det sådan, at de går amok over fodertyper som FP21, Applaws, Cosma, den slags og hugger det i sig og kunne blive ved, så længe jeg kom mere på tallerkenen. Mens Lux bliver spist for at stille sulten. Jeg tror ikke, de synes, Lux ikke smager godt. Det er bare ikke slik lige som det andet. Det er rugbrød :slight_smile:

De får så meget Lux, de vil have i løbet af dagen. Jeg har en, der blev lidt trind, da jeg fik ham sidste år, men han er tilsyneladende også ved at være faldet ind i rytmen og ser ud til at være på vej til at få en pæn form igen.

De har også adgang til tørfoder, men det er mest for hyggens skyld, de spiser det, tror jeg.

Tror også at hun skal prøve Lux, men tænker også på kogt kylling, kogt mager fisk. Hendes ejer vil gøre alt, hvad hun kan for hende.
Hendes ejer er på SU, så de 2400,- Til dyrlægen, var slem at sluge men det værste var, at det måske var hendes skyld, at hendes kat blev syg.

Lux er jo netop relativt billigt, og indeholder alle de ting som en kat skal have. Kogt kylling og -fisk er fint men er jo kun et supplementsfoder - på samme måde som i al fald de dåser FP21 der indeholder ren kylling.

Men igen, hvor meget og hvor tit bør hun få Lux. Hun har ingen stopklods.

Hvis hun virkelig æder så meget så hun bli’r fed af udelukkende vådmad, så kan man jo blande det op med lunkent vand så det fylder endnu mere uden at fede mere. Måske drysse det med noget Husk? Det kvælder op og fylder uden at fede.

Jeg tror, vejen frem er flere, men mindre serveringer. Gerne 5-6 gange om dagen, men bare et par spiseskefulde ad gangen. Og en dåse Lux bør række til flere dage, når der kun er én kat om den.
Læs også her, hvordan Snehvide tabte sig af vådfoder og motion.

Hvis katten udelukkende skal leve af vådfoder og fx ikke får andet end Lux, så varer en dåse ikke meget mere end én dag. En kat har brug for 300-400 gram vådfoder om dagen, hvis den ikke får andet. Jeg kan ikke lige huske, hvor stor en procentdel af en dåse vådfoder, der er væske, men det er en rigtig stor del. Og selv om vandet i vådfoder gør, at katten fornemmer, den bliver fyldt op på en anden måde end med tørfoder, så mætter vandet ikke på længere sigt. Katten skal have tilstrækkeligt med protein.

Men jeg er enig i, at det er en god idé at give små portioner mad mange gange om dagen, hvis man har mulighed for det.

Hun er ikke hjemme fra kl 8 til kl 16, men hun har købt en bold til tørfoder. Så Mulle vil kunne spise tørkost al bolden, når hun ikke er hjemme. Der står på Lux dåsen at en overvægtig kat på hendes størrelse, skal ca have 300g om dagen. Så det er nok det vi skal regne med.

nu kender jeg ikke Mulles historie - men en stopklods mangler typisk hos katte der har prøvet at mangle mad…

jeg har 2 katte der havde prøvet det… da jeg fik dem var de svært fejlernærede og de spiste altså 1 dåse porta hver om dagen… uden problemer og gerne mere… det er der ikke noget galt i pr se…

det gjorde de i 6-7 måneder i træk… jeg troede aldrig de ville holde op med at spise - men pludselig en dag så rettede det sig…

hvis katten udelukkende æder vådkost af sublim kvalitet - evt mixet med en masse vand (og evt let over-drysset - IKKE irørt HUSK frøskaller) så burde det rette sig… burde… for det er ikke alle katte der retter sig.

men at en kat spiser en hel til halvanden dåse 400 g porta om dagen eller tilsvarende fuldfoderkvalitet - irørt vand!! det burde svare til hvad den kan klare kaloriemæssigt…

fordel det over 2-3 serveringer men sørg for at det ALTID er lidt på dens tallerken… den må aldrig komme ud til madskålen og finde den tom…

nu skriver du tørfoder… hvilken slags… i 9 ud af 10 tilfælde er tørkosten synderen… hvad er det for et mærke og hvor meget spiser den af det ? :slight_smile:

Mulle har sultet, hun kom hos mig og spiste ved mine vildmisser og der var hun meget tynd. Jeg fik hende fikset, mærket og vac. Men hun trives ikke hos mine, så hun flyttede ind til en af mine kollegaer( Maria) som enekat.
Jeg er lidt i tvivl om hvilken tørkost hun har fået.
Maria har lige fået besked fra dyrlægen om at der er noget i dyrkningen, Mulle får Noroclav og skal have det i 2 uger, desuden har hun fået noget smertestillende, jeg ikke kender. Noget der skal gives 2 dråber i munden på hende.

Det smertestillende lyder som Metacam :slight_smile:

Men jeg vil også sige vådfoder - og lade være med at spekulere på mængden, bare hæld op, så skal det nok rette sig med tiden :slight_smile: Det er fint nok at have en foderbold til tørfoder, men mængden af tørfoder skal være meget begrænset og helst med så lavt et kulhydratindhold som muligt.

[QUOTE=Temple Bar;846068]Det smertestillende lyder som Metacam :slight_smile:

Men jeg vil også sige vådfoder - og lade være med at spekulere på mængden, bare hæld op, så skal det nok rette sig med tiden :slight_smile: Det er fint nok at have en foderbold til tørfoder, men mængden af tørfoder skal være meget begrænset og helst med så lavt et kulhydratindhold som muligt.[/QUOTE]
Det er lige netop ikke Metacam, dette skal der dryppes 2 dråber på tandkødet, morgen og aften. Men jeg finder ud af hvad det er i morgen.

metacam fås da vist osse i flydende form?

Det er ikke metacam, det hed noget med s. Prøve lige at hører Maria om hvad navnet var.

Mulle får Vetergesic vet., er der nogen der ved hvad det er?