Befording - skat - hjælp

Jeg har lige været inde og kigge på min årsopgørelse… Jeg skulle så ændre det, fordi jeg har haft to måneder hvor jeg boede langt fra arbejdet.

Men… Da jeg så kommer ind, kan jeg se mine fritidsjob også står derinde. Jeg boede i Skive, og arbejde i Århus. Når disse står der, giver det jo selvfølgelig et ret stort tal…

Men, når jeg har fået SU, og det kun har været fritidsjob… Får man så kørselsgodtgørelse eller det??

[quote=Abaddon;344766]Jeg har lige været inde og kigge på min årsopgørelse… Jeg skulle så ændre det, fordi jeg har haft to måneder hvor jeg boede langt fra arbejdet.

Men… Da jeg så kommer ind, kan jeg se mine fritidsjob også står derinde. Jeg boede i Skive, og arbejde i Århus. Når disse står der, giver det jo selvfølgelig et ret stort tal…

Men, når jeg har fået SU, og det kun har været fritidsjob… Får man så kørselsgodtgørelse eller det??[/quote]

Jeg fik ihvertfald kørselsgodtgørelse :slight_smile: Men man skal selv indtaste kilometertal osv. (medmindre det er ændret?)

Det vil jeg helt sikekrt mene su gør. Det er jo stadig et arbejde med en løn du får.

Du betaler vel skat af det fritidsjob, så vil jeg da også automatisk gå ud fra at kørsel kan trækkes fra. :slight_smile:

Kørselsgodtgørelse er noget, man får fra arbejdsgiveren - typisk 2-3,50 kroner per kørt kilometer. Men jeg har på fornemmelsen, at det ikke er det, du mener, når du skriver kørselsgodtgørelse?

Hvis du har fået kørselsgodtgørelse, kan du ikke også trække kørslen fra i skat. Hvis du ikke har fået kørselsgodtgørelse, kan du godt trække kørslen fra i skat, også selv om du har fået SU også. Det giver sikkert en god slat tilbage i skat :slight_smile:

mvh. tina

Ja, det hedder befordringsfradrag… Men kan man få det til fritidsarbejde?

Det giver 25000 kr hvis de er regnet med, og cirka 10000kr hvis det kun er for mit faster arbejde, jeg fik efter endt uddannelse.

Hvilken indflydelse får det på det hele?

[quote=Abaddon;344832]Ja, det hedder befordringsfradrag… Men kan man få det til fritidsarbejde?

Det giver 25000 kr hvis de er regnet med, og cirka 10000kr hvis det kun er for mit faster arbejde, jeg fik efter endt uddannelse.

Hvilken indflydelse får det på det hele?[/quote]

Det fik jeg, dengang jeg havde fritidsarbejde - men det er også mange år siden. Du kan jo ringe og spørge hos skat, hvis du vil være helt sikker. Du skal nok væbne dig med lidt tålmodighed i disse dage :slight_smile:

mvh. tina

SKAT skelner ikke mellem fuldtids-/deltids-/fritidsarbejde - de tænker i, om man får skattepligtig løn eller ej, så træk du endelig fra, men husk at holde alle de forskellige perioder fra hinanden :slight_smile:

Startede på arbejdede I århus 1. januar… Og stoppede Juni… Og startede på det nye 9. september, og flyttede 5 december - så det hele er sidste år…

Men det lyder da til at være rigtigt nok så… Uha, spændt på hvilken betydning det får…

Ja, du skal have befordringsfradrag for det hele. Du skal bare udfylde hvor mange arbejdsdage du havde, og så har SKAT vist både adresser og udregner km…

Det giver mig 10000kr mere tilbage i skat -what-surrender:uha:

Husk de trækker skat af det beløb… :wink:

Mener de trækker skat af befordringen også…

Man betaler ikke skat af et fradrag - fradraget er netop med til at nedsætte den skat, man skal betale :slight_smile:

Nej, men mit kørselsfradrag er på næsten 25000!!! Fordi jeg boede i Skive, og arbejdede i Århus 3 dage i ugen - nogen gange mere i ferierne…

Så nu får jeg 14000kr tilbage i skat - i stedet for 3939!!! -what

Hmm… Så undrer det mig, at jeg ikke får mere. For har da 9000 og noget indberettet… :?

Det sænker din kapitalindkomst (som er det beløb, der bliver trukket skat af) - men det er ikke sådan, at du får et fradrag udbetalt som overskydende skat :slight_smile:

Mette: Lyder som om du har fuldt ud styr på det der - for er blevet en kende forvirret nu. (Og skær det gerne ud i pap :ups:)

Abadon - håber det er i orden jeg lige stiller et par spørgsmål… :slight_smile:

Men i min opgørelse - under “Ligningsmæssige fradrag” er der for 16.001 i alt.

Befordring har jeg selv indberettet 9791,- + der står noget om beregnet ekstra befordring på ca. 2500,-.
Trækker de så de beløb fra min indtægt i 2009? :? Troede det var sådan at man fik dem gennem udbetalingen af skat…:ups: Men det er nok fordi jeg en gang tidligere har lavet en sen ændring og på den måde fået dem direkte udbetalt…

[quote=Bølle-missen;345435]Mette: Lyder som om du har fuldt ud styr på det der - for er blevet en kende forvirret nu. (Og skær det gerne ud i pap :ups:)

Abadon - håber det er i orden jeg lige stiller et par spørgsmål… :slight_smile:

Men i min opgørelse - under “Ligningsmæssige fradrag” er der for 16.001 i alt.

Befordring har jeg selv indberettet 9791,- + der står noget om beregnet ekstra befordring på ca. 2500,-.
Trækker de så de beløb fra min indtægt i 2009? :? Troede det var sådan at man fik dem gennem udbetalingen af skat…:ups: Men det er nok fordi jeg en gang tidligere har lavet en sen ændring og på den måde fået dem direkte udbetalt…[/quote]

De tre beløb bliver så trukket fra din samlede indkomst før der bliver trukket skat (hvis der er forskudsopgjort rigtigt, ville de være fremgået af dit skattekort som fradrag). Som en tommelfingerregel vil du få ca. 60% af beløbet udbetalt som overskydende skat (de fleste har en trækprocent på omkring 40%).

Men - hvis du har tjent mindre end hvad du var forskudsopgjort til og dermed har betalt mindre i skat end dit skattekort var beregnet ud fra, skal den difference modregnes først.

Så jeg vil i første omgang sige, at der er gode chancer for, at du får penge tilbage, men uden at have alle tallene (som du jo rent faktisk kan taste ind på www.skat.dk selv), er det ikke til at sige, hvor meget det bliver :slight_smile:

Prøv at se på denne side, hvis du har enten en tast-selv kode eller digital signatur http://www.tastselv.skat.dk/ og tryk på “Beregn skatten 2009”. Hvis du har dine lønsedler/årsopgørelse og årsopgørelse fra banken mht. renter, kan du taste det hele ind og trykke på Beregn tilsidst.

[quote=Temple Bar;345438]De tre beløb bliver så trukket fra din samlede indkomst før der bliver trukket skat (hvis der er forskudsopgjort rigtigt, ville de være fremgået af dit skattekort som fradrag). Som en tommelfingerregel vil du få ca. 60% af beløbet udbetalt som overskydende skat (de fleste har en trækprocent på omkring 40%).

Men - hvis du har tjent mindre end hvad du var forskudsopgjort til og dermed har betalt mindre i skat end dit skattekort var beregnet ud fra, skal den difference modregnes først.

Så jeg vil i første omgang sige, at der er gode chancer for, at du får penge tilbage, men uden at have alle tallene (som du jo rent faktisk kan taste ind på www.skat.dk selv), er det ikke til at sige, hvor meget det bliver :slight_smile:

Prøv at se på denne side, hvis du har enten en tast-selv kode eller digital signatur http://www.tastselv.skat.dk/ og tryk på “Beregn skatten 2009”. Hvis du har dine lønsedler/årsopgørelse og årsopgørelse fra banken mht. renter, kan du taste det hele ind og trykke på Beregn tilsidst.[/quote]

Får skam 4331,- tilbage i alt. Men undrede mig egentlig over at beløbet ikke var højere i forhold til at det befordring jeg havde. Kan godt se jeg kunne bruge en SKAT for Dummies lige nu… -surrender