Begræns kattegrus i hjemmet - hvordan?

Jeg er SÅ træt af, at der ALTID ligger kattegrus ud over hele hytten, og vil gerne høre hvad i andre gør, for at begrænse spredningen ?
Jeg er godt klar over, at det ikke kan undgåes helt, men lidt kan det vel.

Jeg har ikke låg på kattebakken, men overvejer det, men kun hvis det hjælper.

Hvad med de der måtter foran, hjælper de ?

Jeg er også godt klar over tråden med de der møbler, som skjuler kattebakken, men det har vi desværre ikke plads til lige pt.

Så hit me girls, med gode ideer til at begrænse grus i hytten.

Edit: Vil lige tilføje, at jeg bruger Premium kattegrus.

Efter gulvvask tillades ingen kattepoter førend der er helt tørt. Af uransagelige årsager er mine altid meget trængende netop når jeg har vasket gulv. Fugtige poter slæber gruset med ud. Helt undgås kan det ikke syntes jeg.

Tja, du har jo selv svaret :wink:

Låg på bakkerne (ingen kattelem) + en god måtte foran hullet :wink:

Jeg bruger bil-gummi-måtter, de fanger gruset ok og er nemme at samle op og smide det opsamlede grus, tilbage i bakken med :wink:

/Mette

Låg på, men ingen lem. Jeg har sat mine bakker på små kludetæpper fra Jysk. De er lige til at ryste og tåler også at komme i vaskemaskinen.

Låg på, ingen lem. Og en måtte foran. Jeg bruger de der billige hvide bademåtter fra IKEA til 11 kr. :slight_smile:

låg på, ingen lem og måtter foran… så bliver gruset sådan rimeligvis inden for 10 kvm -LOL

jeg kender godt problemet :frowning: det værste er når deslæber kattegrus med op i sengen. :thumbdown:

Jeg håber linket virker :kryds: har ikke rigtig prøvet at sætte links ind.

Ejj, den er smart fra Zooplus, men øv, jeg har lige bestilt varer og de er afsendt. Det må jeg huske til næste gang, for sådan en er helt sikkert bedre end vores “smudstæppe” der ligger foran.

jeg opdahede at de skal være en blød / klistert måtte - ikke de stive i kattehoved facon de er r… og nøgler. min er i gummi med små dupper. men ikea modellen virker også godt, sådan som eva har

[quote=Wijelo;352432]jeg kender godt problemet :frowning: det værste er når deslæber kattegrus med op i sengen. :thumbdown:

Jeg håber linket virker :kryds: har ikke rigtig prøvet at sætte links ind.[/quote]

Er den god?

Jeg har lukket bakke og sådan en plys-agtig måtte. Det hjælper ikke - jeg har grus over det hele - også i sengen. :frowning:

Jeg synes den virker godt. Kattene skal lige acceptere at gå over rillerne, men når først de har vænnte sig til det er der ingen problemer. Kattegruset falder ned mellem rillerne og ligger løst i underbakken. Den er endvidere super nem at gøre ren.
Der kan godt komme lidt udenfor men sammenlignet med før vi fik den så er det meget bedre :thumbup:

Jeg ser at flere bemærker “låg på, ingen lem” - hvad er grunden til at I har fjernet lemmen?

Umiddelbart tænker jeg jo, at så skovler katten bare grus ud af åbningen :?

:sorry: hvis det er for meget OT.

Jeg har prøvet meget forskelligt, det mest effektive skulle være en måtte med dupper, da det er irriterende for katten og så spræder den poterne :slight_smile:

Den hoppede mine ikke på, næh nej, så måtte man jo istedet springe ud af bakken, for at undgå måtten, og det hele blev meget værre :thumbdown:

Nu bruger vi en gummimåtte med store huller, de lægger alt gruset i hullerne, og de laver ikke badut spring for at undgå måtten.

Måtten ser sådan her ud Inventar til institutioner | Inventar & legeredskaber til institutioner

Dem vi har, har samme dimensioner som alm gangmåtter, og så har vi skåret dem over i to, det duer bare :slight_smile:

Den bakke fra zooplus har vi haft, jeg synes ikke den duede, bla så “farede” den rundt fordi den gled, og så samlede den ikke rigtig noget sammen.

[quote=Tea;352800]Er den god?

Jeg har lukket bakke og sådan en plys-agtig måtte. Det hjælper ikke - jeg har grus over det hele - også i sengen. :([/quote]

Jeg troede faktisk at det at have kat betød:

1. Skridsikre gulve pga der er fyldt med grus

2. Grus placeret i sengen så døde hudceller fjernes mens man sover

Nu har jeg så lige lært at det ikke er tilfældet :tihi:

[quote=birtheras;352825]Jeg troede faktisk at det at have kat betød:

Nu har jeg så lige lært at det ikke er tilfældet :tihi:[/quote]

:klapper:
Nu hvor jeg mærker efter, så er fødder og ben virkelig exfolierede! Hahaha!

Arj, jeg synes faktisk det er møgirriterende. Især det i sengen. Jeg vil jo hellere end gerne have katte med i sengen, men gruset kan de altså godt smide i bakken! :slight_smile:

-LOL -LOL -LOL -LOL -LOL

ej jeg har 3 måtter med dupper - mine har vænnet sig til at gå på dem så det meste kattegrus bliver i badeværelset…

Lemmen har jeg taget af - for den kunne 2 af dem ikke finde ud af og de 4 andre der kunne - de gad ikke… de brugte den åbne bakke :doh:

:klapper::klapper::klapper:

[quote=Battlestar;352897]
Lemmen har jeg taget af - for den kunne 2 af dem ikke finde ud af og de 4 andre der kunne - de gad ikke… de brugte den åbne bakke :doh:[/quote]Det var lige det, jeg frygtede :tihi:

[quote=Zunar-J5;352816]Jeg ser at flere bemærker “låg på, ingen lem” - hvad er grunden til at I har fjernet lemmen?

Umiddelbart tænker jeg jo, at så skovler katten bare grus ud af åbningen :?

:sorry: hvis det er for meget OT.[/quote]

Nej nej, det er da et fint spørgsmål :thumbup:

Her i hjemmet er det fordi at hvis mine store coons skal ind og ud af den med låg, så skal der altså bare være ekstra plads. Og så er jeg heller ikke sikker på at mine to (noget mindre) damer ville være med på det med lågen :slight_smile:
Mine bakker er så dybe at de ikke skraber ud af åbningen, har jeg i hvert fald ikke oplevet. Det bruges mere så jeg kan begrænse område hvor katten går ud af bakken - og så katten ikke hopper vildt og voldsomt ud som mine plejede at kunne finde på :slight_smile:

Billede (Jeg har med mørkeblå bund)

Kan ses her