Begrænsning af kattenes territorium

Kære alle.

Jeg er ny her på dette forum, og jeg har virkeligt brug for jeres hjælp.

Vi har 2 dejlige huskatte, som vi trives godt med. Kattene er vant til at komme og gå, som det passer dem. De er begge kastrerede. Desværre er vores nabo ikke glad for vores katte - han har sagt til os, at han snarest køber en mårfælde, afleverer kattene til dyrlægen og får dem aflivet, hvis vi ikke holder kattene væk fra hans grund. Vi overvejer nu vores muligheder, og lige nu tænker vi at indhegne vores have.

Mit spørgsmål er:

Når nu vores huskatte er vant til at komme og gå, som det passer dem, er det så overhovedet muligt at vænne dem til kun at være i vores have?

På forhånd tak for svar og erfaringer, som jeg glæder mig til at læse.

Venlig hilsen Lisbet.

Det er rigtig svært at sige på forhånd, for det afhænger af den enkelte kat.
Men jeg synes da det er et forsøg værd :slight_smile:

Hej Lisbet. Alle katte oplever grænser for deres territorium, og jeg tror ikke, det betyder så meget, om grænsen er en lejligheds fire vægge, en hegn om haven eller en anden kats territorium fem huse væk. Det er altsammen begrænsninger. Forhåbentlig vil jeres katte kunne vænne sig til det, for der er nok ikke noget alternativ med den nabo. Og formelt har naboen ganske ret i, at I har pligt til at holde jeres katte på egen matrikel. Han har så ikke lov til at få dem aflivet sådan uden videre, men det er en anden sag…

Jeg anbefaler altid at hegne haven ind - også med søde og rare naboer, som vi har her hos os. For selv om vi bor i et fredeligt område, er risikoen for trafikulykker, løsgående hunde, slagsmål med andre katte eller smitsomme sygdomme alligevel alt for stor til, at vi tør tage chancen.
Jeg har samlet en masse links til andres indhegninger [B]her[/B] - de kan måske give jer nogle idéer til, hvordan jeres have kan indhegnes. :slight_smile:

Altså…min gamle huskat levede ‘vildt’ (altså hun var herreløs kat) på Djurslands marker, indtil hun flyttede ind på min gård…
Og nu har jeg så tilladt mig at flytte hende hele vejen til Amager, og bure hende inde på en lille grund - kun ca. 200 kvm stor - det affinder hun sig da med. :wink: Men hun kan jo heller ikke rigtigt andet. :S Hun er dog også en aldrende dame, som har gigt, så hun er ikke så mobil længere - og har nok ikke den store trang til de vilde udflugter mere.

Men jeg synes, i bør indhegne haven - mon ikke kattene accepterer det med tiden…? I kan jo lave haven attraktiv med klatremiljøer, masser af beplantning at gemme sig i - og måske et lille vandhul? :slight_smile:

Enig med de andre… Det er bestemt forsøget værd. For hvad er alternativet?

2 af mine var fritgående i nogle år, før end jeg indhegnede haven. Der har ingen problemer været med dem. :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;1027627]Hej Lisbet. Alle katte oplever grænser for deres territorium, og jeg tror ikke, det betyder så meget, om grænsen er en lejligheds fire vægge, en hegn om haven eller en anden kats territorium fem huse væk. Det er altsammen begrænsninger. Forhåbentlig vil jeres katte kunne vænne sig til det, for der er nok ikke noget alternativ med den nabo. Og formelt har naboen ganske ret i, at I har pligt til at holde jeres katte på egen matrikel. Han har så ikke lov til at få dem aflivet sådan uden videre, men det er en anden sag…

Jeg anbefaler altid at hegne haven ind - også med søde og rare naboer, som vi har her hos os. For selv om vi bor i et fredeligt område, er risikoen for trafikulykker, løsgående hunde, slagsmål med andre katte eller smitsomme sygdomme alligevel alt for stor til, at vi tør tage chancen.
Jeg har samlet en masse links til andres indhegninger [B]her[/B] - de kan måske give jer nogle idéer til, hvordan jeres have kan indhegnes. :)[/QUOTE]

Hej med dig.

Tusinde tak for links. De er meget informative.

Jeg føler mig mere sikker på, at det er den rette løsning at indhegne haven efter at have læst jeres indlæg. Tak for det.

Er det virkeligt nødvendigt med strøm?

Venlig hilsen Lisbet.

• Updated - - -

Dejligt at høre. Tak for det. :slight_smile:

• Updated - - -

Vi har overvejet en løbegård eller at aflevere dem på en gård…

Svare lige på det med strøm. Vi har ikke strøm her hjemme, men bare et “stop” i stedet for. Burde nok været lavet i 90 grader, men heldigvis kravler mine ikke i hegnet så der er ikke brug for det.

For mig er det absolut nødvendigt med strøm, mine er udbrydere :slight_smile: Og Lucky har været i strømmen mange gange før han gav fortabt :slight_smile:

Mht strøm så kommer det nok an på hvor adrætte de er? Min huskat og min maine coon holdes fint inde af et 90 graders udhæng :slight_smile:

[QUOTE=Internina;1027685]Tusinde tak for links. De er meget informative.
Jeg føler mig mere sikker på, at det er den rette løsning at indhegne haven efter at have læst jeres indlæg. Tak for det.
Er det virkeligt nødvendigt med strøm? […][/QUOTE]

Jeg er glad for at høre, at du overvejer at indhegne - det vil spare dig for mange bekymringer. :ok:

Med hensyn til strøm, så kommer det an på dine katte. Prøv i første omgang med det, jeg kalder et “indhæng” - 30 cm og vinkelret på toppen af hegnet. De fleste katte kan ikke klatre over sådan et, og heller ikke hoppe derop, hvis hegnet er 180 cm. Hvis det ikke er nok, kan du jo altid sætte strøm på senere.

Vi har dobbeltsikret med både indhæng og strøm, fordi vi skulle have en Somali, der er kendt som en meget adræt race. Det viste sig bare, at Rags ikke var en springer, men nærmere et jordstrygende missil, og så vidt vi ved, har han slet ikke klatret i hegnet endnu overhovedet - endsige sprunget op… :smiley:

Jeg har heller ikke strøm - men det er fordi jeg har plankeværk, som der ikke som sådan kan ‘klatres’ i. Derfor er et udhæng på ca. 30 cm nok hjemme hos mig. :slight_smile: Selvom jeg har en klatreabe-orientaler. :wink:

[QUOTE=Internina;1027685]Hej med dig.

Tusinde tak for links. De er meget informative.

Er det virkeligt nødvendigt med strøm?

Venlig hilsen Lisbet.

Ja det er. Jeg har oplevet at katte kan komme ud selv med tråd foroven med strøm i. De ville blot have planket den uden problemer hvis strømmen ikke havde være der og var sat på pinde der stak skråt væk fra hegnet for oven på bedste fængselmaner.

Du kan jo starte uden strøm - den kan altid sættes på efterfølgende :slight_smile:

Jeg har selv taget den fulde frihed fra Buster og “buret ham inde” i en indhegning. Han har en lille løbegård med “låg”, dvs hegn hele vejen rundt og som tag.
Buster tager det fint, for ham er det vigtigste at han stadig kan få frisk luft i knurhårene, g nyde de forskellige dufte.
Der er faktisk en klar fordel også -nu er der nemlig hegn mellem ham og nabolagets katte, og så er de ikke længere farlige, så nu tør han godt skælde dem ud. Før skyndte han sg ind under sengen i soveværelset, hvis nabolagets katte nærmede sig vores matrikel.
Du kan se mere om min løbegård, og opsætningen af den, her:
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=26936

Jeg tror så også, at der, hvad angår interessen for at bryde ud, er der stor forskel mellem fertile og neutraliserede katte.
En fertil hankat kan overkomme det utroligste for at opsøge kvindeligt selskab, mens en kastrat oftest vil være tilfreds, hvor den er.

Der er naturligvis undtagelser, men i de fleste tilfælde lægger neutralisering en dæmper på “uønsket adfærd”…
Trådstarters katte er neutraliserede, så de behøver nok ikke Alcatraz-forhold. :slight_smile: