Begynder spørgsmål

Her er lige nogle af de første spørgsmål der har meldt sig efter vi fandt ud af at kat nok er for os :slight_smile:
Vi har bestemt os til at det skal være en indekat og så har vi rigtig meget kig på Ragdolls :smiley: Den virker som om den passer godt til os.
Men…
Hvordan undgår man katten løber ud når man lufter ud? Går ind/ud af døren?

Kan man stille katttebakke på badeværelses gulv med gulvvarme? Tænker mest på lugten.

Kan man lære katten at sove i kurv på gulvet? Eller er det kun for hunde :smiley:

Er et hus på 86 kvm for lidt plads når der også er 4 personer?

Hvis vi nu bestemmer os til at katten må komme ud. Kan man så indhegne haven pænt og diskret? Vi har små børn så noget med strøm er udelukket.
Eller kan man tage den med i haven iført en line?

Er det et stort problem kun at have 1 kat? :slight_smile:

Håber der er nogle der vil svare :smiley:

[QUOTE=Xenia;696191]Her er lige nogle af de første spørgsmål der har meldt sig efter vi fandt ud af at kat nok er for os :slight_smile:
Vi har bestemt os til at det skal være en indekat og så har vi rigtig meget kig på Ragdolls :smiley: Den virker som om den passer godt til os.
Men…
Hvordan undgår man katten løber ud når man lufter ud? Går ind/ud af døren?
Det er en meget stor udfordring og det letteste vil være, hvis man har mulighed for at etablere en “sluse” (jeg har f.eks. et vindfang).

Kan man stille katttebakke på badeværelses gulv med gulvvarme? Tænker mest på lugten.
Det kan man sagtens. Uanset hvor en kattebakke står, skal den gerne skiftes i hvert fald én gang om dagen og hvis man bruger ordentligt grus, bør der ikke være lugtproblemer - især ikke med kun én kat.

Kan man lære katten at sove i kurv på gulvet? Eller er det kun for hunde :smiley:
Det hverken kan eller vil jeg garantere jer, at man kan :slight_smile:

Er et hus på 86 kvm for lidt plads når der også er 4 personer?

Det er rigeligt fin plads til minimum én kat :slight_smile:

Hvis vi nu bestemmer os til at katten må komme ud. Kan man så indhegne haven pænt og diskret? Vi har små børn så noget med strøm er udelukket.
Det bedste vil være at lave hegn i 1.80 m. højde og hvis man sætter strømmen i toppen af det, kan små børn ikke nå det og dermed ikke blive påvirkede af det :wink: Men umiddelbart vil jeg vurdere, at et udhæng vil være rigeligt fint til ragdolls.

Eller kan man tage den med i haven iført en line?
Det kan man også :slight_smile: Jeg gav i sin tid op, fordi mine katte fik snoet linen omkring absolut alt og så gik fidusen ligesom af :wink:

Er det et stort problem kun at have 1 kat? :slight_smile:

Jeg vil altid mene, det et bedst at have minimum 2 katte ad gangen :slight_smile:

Håber der er nogle der vil svare :D[/QUOTE]

Håber, du kunne bruge mine svar til noget :slight_smile:

[QUOTE=Xenia;696191]Her er lige nogle af de første spørgsmål der har meldt sig efter vi fandt ud af at kat nok er for os :slight_smile:
Vi har bestemt os til at det skal være en indekat og så har vi rigtig meget kig på Ragdolls :smiley: Den virker som om den passer godt til os.
Men…
Hvordan undgår man katten løber ud når man lufter ud? Går ind/ud af døren?

Skal den være en 100% innekatt,så går det an å lage kattesikre nettinger til å ha forran vinduer og dører. Du får sikkert mange bilde tips her inne av andre.

Kan man stille katttebakke på badeværelses gulv med gulvvarme? Tænker mest på lugten.

Hvis man bygger opp bakken - altså har noe den kan stå på,så den ikke står i direkte kontakt med gulvet,så kan den godt stå på badeværelse.

Kan man lære katten at sove i kurv på gulvet? Eller er det kun for hunde :smiley:

Tja…både og. Kanskje der er enklere å gi kompremiss med en ragdoll - men det gjør man ikke med min rase, ikke ønsker jeg det heller - altså ha en fast liggeplass for mine katter. Men vi hadde en huskatt da jeg var liten. Hun hadde sin faste liggeplass i en stol i en av stuene til mine foreldre. Så visst går det an. Hun hadde en fast plass plass ovenpå, et favoritt vindu hun satt å speidet i osv.

Er et hus på 86 kvm for lidt plads når der også er 4 personer?

Det mener jeg bestemt det ikke er, og forresten anbefaler jeg deg 2 katter om du skal ha dem inne,selv også om dem må få komme ut. Da de aller fleste katter trives med en kattevenn.

Hvis vi nu bestemmer os til at katten må komme ud. Kan man så indhegne haven pænt og diskret? Vi har små børn så noget med strøm er udelukket.
Eller kan man tage den med i haven iført en line?

Dette lar jeg ekspertene svare på,for jeg har ikke innehenget hage.:slight_smile:

Er det et stort problem kun at have 1 kat? :slight_smile:

Som jeg skrev over,så anbefaler de fleste 2 katter. Det er også dobbelt så mye kos og hygge for familien.

Håber der er nogle der vil svare :D[/QUOTE]

Lykke til :slight_smile:

Hvordan undgår man katten løber ud når man lufter ud? Går ind/ud af døren?
man skal passe godt på :)- men hvis i har små børn er det vel næsten en mission-impossible ? (så snart de kan åbne / lukke døre vinduer ?) en godt gennemtænkt indhegning/løbegård ville kunne løse mange problemer - selv har jeg indhegnet rundt om hele grunden - så jeg kan åbne alle døre/vinduer uden bekymring. og har i små børn vil en indhegning jo også være god - den kan jo også sikre børn mod at løbe ud på vej etc

Kan man stille katttebakke på badeværelses gulv med gulvvarme? Tænker mest på lugten.
ja, det kan man godt men den skal holdes pænt ren - og bedst er også at den stilles i rum hvor døren ikke lukkes (i øvrigt noget af det mest trælse er kattegrus i rum hvor det bliver ‘vådt’ - eks kattegrus i brusekabine)

Kan man lære katten at sove i kurv på gulvet? Eller er det kun for hunde :smiley:
de fleste katte kan godt lide at sove ‘højt’ - hvis i har små børn vil jeg også mene at det er en god ide at give kat et ‘helle’ højt op - hvor den kan sove i fred :slight_smile:

Er et hus på 86 kvm for lidt plads når der også er 4 personer?
jeg syntes at katte skal have mulighed for sikker udeadgang :slight_smile: så det er ikke kun husets km der er afgørende

Hvis vi nu bestemmer os til at katten må komme ud. Kan man så indhegne haven pænt og diskret? Vi har små børn så noget med strøm er udelukket.
Eller kan man tage den med i haven iført en line?

ja, man kan lave mange flotte løsninger ! se eks her

strøm kan evt sættes højt - men jeg tror at ‘udhæng’ alene er lige godt (i øvrigt den strøm man bruger er til små dyr - så det er ikke som det der bruges på marker til store dyr)

line - ja, men det kan man hurtigt blive træt af + hvis katten panikker er line risikabelt - katten river sig løs og løber væk…

Er det et stort problem kun at have 1 kat?
nej, ikke hvis den har adgang til have hvor den naturligt bliver aktiveret og får nogle gode katte oplevelser. en god opdrætter vil også kunne vejlede jer omkring killing der har godt temperament til at være ene kat og være god til børn

Her er lige nogle af de første spørgsmål der har meldt sig efter vi fandt ud af at kat nok er for os :slight_smile:
Vi har bestemt os til at det skal være en indekat og så har vi rigtig meget kig på Ragdolls :smiley: Den virker som om den passer godt til os.
Men…
Hvordan undgår man katten løber ud når man lufter ud? Går ind/ud af døren?

Du skal i hvert fald ikke forvente, at katten bliver på jeres matrikel, når den bliver lukket ud. :slight_smile: Mere om indhegning længere nede.
I entreen kan man ofte bygge en sluse. så katten ikke kan drøne direkte ud, når man kommer hjem. Jeg er netop gået i gang med sådan et projekt i hobbylister og net.

Kan man stille katttebakke på badeværelses gulv med gulvvarme? Tænker mest på lugten.

Ingen erfaring med gulvvarme, men generelt vil jeg sige: Køb finkornet, klumpende grus og fjerne klumperne et par gange dagligt. Kvalitetsgrus virker måske dyrt, men det er altså billigere i længden, fordi der ikke er det store spild. Man kan sagtens nøjes med at supplere op engang i mellem og så bare skifte det hele hver anden måned.

Kan man lære katten at sove i kurv på gulvet? Eller er det kun for hunde :smiley:

Utallige katteejere har lagt planer for, hvor katten skal sove og i hvilken seng. I sidste ende vælger katten det selv, men mange foretrækker at komme lidt op, så de kan overskue rummet fra sovepladsen.

Er et hus på 86 kvm for lidt plads når der også er 4 personer?

Bestemt ikke - mange har 3-4 katte på samme plads. Med katte skal man tænke lidt i højden - et kattetræ eller nogle hylder, den kan komme op på, gør huset meget større for katten.

Hvis vi nu bestemmer os til at katten må komme ud. Kan man så indhegne haven pænt og diskret? Vi har små børn så noget med strøm er udelukket.

Man sætter altså ikke strøm på hele hegnet - det er bare en eller flere tråde ovenpå hegnet. :wink:

Jeg vil anbefale en inhegning - det kan være af hele haven som her eller en løbegård som her. Og som du ser, kan det laves rigtigt pænt. Se mange flere indhegninger i min samling af indhegningslinks.

Og som det allerede er nævnt, så er Ragdoll nok en race, hvor man kan nøjes med et udhæng og undlade strømmen - i hvert fald indtil det modsatte er bevist.

Eller kan man tage den med i haven iført en line?

Vi har haft katte i snor på altan - men kun under konstant opsyn. Jeg ville aldrig tøjre en kat alene i haven - den kan blive kvalt.

Jeg går tur med Snehvide, men før man begynder på det, skal man gøre sig klart, at det altså er hver dag i hele kattens levetid. Alt andet er synd! Og gåturen er faktisk ikke nok for hende - hun har også en indhegning…

Er det et stort problem kun at have 1 kat? :slight_smile:

Nej, ikke nødvendigvis. Det kommer an på kattens temperament. Men en ung kat vil næsten altid savne en anden kats selskab.

Håber der er nogle der vil svare :smiley:

Dejligt, at du spørger, inden I får katten. :slight_smile:

Her er lige nogle af de første spørgsmål der har meldt sig efter vi fandt ud af at kat nok er for os :slight_smile:
Vi har bestemt os til at det skal være en indekat og så har vi rigtig meget kig på Ragdolls :smiley: Den virker som om den passer godt til os.
Men…
Hvordan undgår man katten løber ud når man lufter ud? Går ind/ud af døren?
Man er nød til at holde øje med katten når man skal ud af døren/lufte ud. Eller lukke den inde i de 5 min man lufter ud, enten i løbeården eller den indhegnede have eller i et rum i huset.

Kan man stille katttebakke på badeværelses gulv med gulvvarme? Tænker mest på lugten.
Tror ikke det er et problem men må være dig svar skyldig da jeg ikke har gulvvarme.
Og tømmer man (to gange) dagligt er der jo ikke “noget” der kan lugte i kassen
Kan man lære katten at sove i kurv på gulvet? Eller er det kun for hunde :smiley:
Katte har det med at ha et ynglingssted at sove, men mine får nye steder med tiden, men en sove plads højt oppe (toppen af et kradsetræ eller over på en reol/skab) er altid et hit.
Noget blødt evt tæppe eller katte seng kan dog tit lokke dem til at lægge sig der (http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?33838-Ruths-nye-nullerput…&highlight=nullerput )
Er et hus på 86 kvm for lidt plads når der også er 4 personer?
Nej det kan sagtnes gå ! men det vil være godt at ha en indhegnet have/løbegård til at rende krudt af i !

Hvis vi nu bestemmer os til at katten må komme ud. Kan man så indhegne haven pænt og diskret? Vi har små børn så noget med strøm er udelukket.
Eller kan man tage den med i haven iført en line?
En indhegnet have kan sagtnes laves så det ser pænt ud og jeg tror ikke det er nødvendigt med strøm det er nok med et udhæng. (http://www.kigali.dk/dansk/haven.htm) Med tiden vokser hækken igennem hegnet og så er det kun udhænget der kan ses.
Det med kat i line har jeg ikke rigtig fidus til, men syntes det er op til ejeren selv om man vil eller ej.
Er det et stort problem kun at have 1 kat? :slight_smile:
Det behøver ikke at være et problem med en kat, men tar man to har de MEGET gælde af hinanden når i ikke er hjemme, så det er en go ide [COLOR=blue]at ta [COLOR=blue]feks. to søskende når i køber kat.[/COLOR] [/COLOR]
Håber der er nogle der vil svare

Held og Lykke med jeres kat/katte de vil bringe jer man glade stunder !!! :love2:

Tusind tak for alle jeres svar. :slight_smile:
Der er selvfølgelig ting man først finder ud af når man får dyret med hjem :slight_smile: og det tager vi som det kommer.
Vi er vist også kommet frem til at to katte skal finde vej til vores lille familie. :smiley: :hjerte:
Nu er næste skridt i planen dog at se/røre ved katten :smiley: så og snakke med en ejer så vi kan se om racen er det rigtige valgt :smiley:

[QUOTE=Xenia;696834]Tusind tak for alle jeres svar. :slight_smile:
Der er selvfølgelig ting man først finder ud af når man får dyret med hjem :slight_smile: og det tager vi som det kommer.
Vi er vist også kommet frem til at to katte skal finde vej til vores lille familie. :smiley: :hjerte:
Nu er næste skridt i planen dog at se/røre ved katten :smiley: så og snakke med en ejer så vi kan se om racen er det rigtige valgt :D[/QUOTE]

det er en super god ide!! - og besøg altid MINDST 3-4 forskellige…

når du besøger opdrætterne, så er der en god tommelfingeregel…

“køb kun kat der hvor du gerne vil være kat i dit næste liv” … dvs der hvor du bare ikke kan finde noget hvor du tænker “ej - det er forkert det her”

og - vær MEGET på vagt hvis opdrætter maler et fint flot lyserødt billede og understreger at “de har skam ingen sygdomme i deres katteri” - det er der du skal være uber uber forsigtig og huske at dine alarmklokker skal ringe!!

Held og lykke med det hele - der er ikke noget så dejligt som at søge efter sine første missere… det er en pragtfuld process

Dejligt at se, at I på forhånd spørger og tager stilling til hvordan i gerne vil have kat! :thumbup:

Held og lykke med at finde to dejlige katte :slight_smile:

Lige til den med at åbne vinduer og døre uden katten smutter ud:

Mange steder har man en entre eller bryggers man går igennem først. Altså et sted hvor man kan lave en naturlig sluse.

Og man kan sagtens lære børn at de ikke bare fiser ud uden at passe på katten, vi har haft katte længere end vi har haft børn (og den ældste bli’r snart 21) og det er kun EN gang sket at kattene er rendt ud pga en åben dør, og det var en misforståelse, fordi barnet tro’ed at farmand var lige bagved til at lukke den - men han var så faldet i snak med en nabo. Heldigvis stod kattene kun en meter fra huset med et “øøøh det her må vi vist ikke, vel?”-udtryk i ho’derne :slight_smile: - så man kan sådan set lære både børn og katte at katte hører til indenfor :slight_smile:
MEEEEN man skal nok ikke regne med at kattene altid respekterer det :wink: Der for er en indhegning en god idé hvis man har mulighed for det.

Husstørrelse… tjaeh vi har 4, snart 5 katte på 98 kvm. I et toetages hus, så de kan RIGELIG krudte af ved at rende op og ned af trappen efter hinanden. Jeg har aldrig haft fornemmelsen af at de har manglet plads, men de må selvfølgelig også være over det hele (undtagen på den ældstes værelse, for der er rotterne inde og de er piv-bange for katte, så det er synd)

Jeg har haft en kat jeg gik tur med når vejret var godt (altså ikke hver dag) - han ville gerne ud når det var varmt og solskin, og ALDELES ikke når det var køligt. Så sad han bare og rystede - men det kommer også an på racen, er det en med en god tyk pels eller ej :slight_smile:

Held og lykke med jeres nye katte :smiley: Og hvor er det dejligt at I har overvejet hvad det indebærer INDEN I har fået katten(e) :slight_smile:

Tak for de sidste svar :slight_smile:
Der er helt sikkert en del at tænke over :slight_smile: