Behandling for HD?

Hvis man ikke vil have sin kat operet (heller ikke guld-implanat) er der så noget behandling mod HD?
Udover at give glucosamin altså…

Ja, at tage konsekvensen af, at katten er syg, og få den aflivet for at spare den for unødig smerte og lidelse…

…men det er vel ikke en behandling - det er en aflivning, og nok ikke det,
Eife efterspurgte :?

Der findes så vidt jeg ved kun lindrende behandling med glucosamin og fiskeolie udover operation og guldimplantater…

[quote=Charlotte Oeh.;347519]…men det er vel ikke en behandling - det er en aflivning, og nok ikke det,
Eife efterspurgte :?[/quote]

Næ, måske ikke…men Glucosamin og andre naturprodukter er jo heller ikke behandling…det er kun et forsøg på at lindre smerter og andet ubehag, det kan ikke kurere.

Og så findes der ikke andet end aflivning, når man ikke vil operere på nogen måde…hvilket jeg i øvrigt er helt enig i, at man ikke bør udsætte katte for…

Enig i, at det ikke er alt man kan, som man skal. Og desværre er der dyrlæger, der gør alt for at tjene penge. Som ejer skal man derfor have en meget stor styrke til at melde ud, hvor ens personlige grænse går.

Herhjemme gør jeg kun ting der gavner katten. Om jeg ville lade en kat HD operere kan jeg ikke sige før jeg står i situationen.

Det ville være nemt at sige, nej det kunne jeg aldrig finde på, men i situationen er sagen en anden.

Jeg har dog før aflivet for at afkorte liv, der alligevel ikke kunne helbredes. Kemo kunne jeg fx ikke finde på - måske vi skulle tage en debat om dette i en anden tråd. Det er et meget interessant emne, som jeg mener, at vi som katteejere bør gøre op med os selv før vi står i situationen.

Men jeg synes ikke vi skal spamme Eifes tråd (Eifes:-) Se jeg lærer hurtigt! :-))

[quote=Felis;347539]Næ, måske ikke…men Glucosamin og andre naturprodukter er jo heller ikke behandling…det er kun et forsøg på at lindre smerter og andet ubehag, det kan ikke kurere.

Og så findes der ikke andet end aflivning, når man ikke vil operere på nogen måde…hvilket jeg i øvrigt er helt enig i, at man ikke bør udsætte katte for…[/quote]

Spørgsmålet er jo hvor stor smerte kræet har. Hvilket man ikke ved før man har prøvet at smertedække det, og se om det gør nogen forskel for katten.

Glucosamin mener jeg ikke er smertelindrende, da det er led stimulerende/på virker væksten af ledene og derfor kan gives forbyggende - ved en kat der f.eks. ikke har ondt, men som man kan have mistanke om vil afhjælpe at udvikle en evt. HD.

Hvis du ser på de tre ting som man kan give ifht. led - og ikke kun lige HD jeg her tænker på, så er der udover glucosamin MSM, som er svovl og virker smertelindrende ved at fjerne inflammation, og så er der chondroitin som stimulerer bruskcellernes vækst.

Altså er der en behandling for en kat udover at aflive den fordi “den har selvfølgelig ondt”.