Bekæmpelse af dræbersnegle - ny lovgivning forår 2021

Godt nyt til jer som tidligere har druknet dræbersnegle (og alle andre hvirvelløse dyr), nu er det ikke ulovligt længere!

Jeg har altid skåret hovedet over på dem, rullet dem i økologisk sneglegift (som hunde og katte og pindsvin ikke dør af!!!), derefter lægger jeg dem ud langs med min grund. De er kanibaler, så deres forgiftede døde kammerater bliver ædt og mange flere bliver slået ihjel af ud over dem jeg nakker :slem:

Jeg er egentlig ganske fredelig, blot man ikke er en dræbersnegl…

Lovgrundlag mv. kan der læses mere om her Nu må du drukne dræbersnegle og hvepse

Har du tidligere brugt druknefælder i et forsøg på at skille dig af med havens dræbersnegle og hvepse, så har du faktisk gjort noget ulovligt.

“I princippet kunne alle haveejere have fået en bøde for det”, siger Birte Broberg, der er veterinærinspektør i Fødevarestyrelsen.

Men fremover vil du ikke længere kunne blive taget i at begå ulovligheder, hvis du vælger at drukne havens hvirvelløse dyr med eksempelvis øl- og eddikefælder.

Ny dyrevelfærdslov

Årsagen er, at den tidligere dyreværnslov, der blandt andet sagde, at man ikke måtte drukne dyr, i januar 2021 er blevet erstattet af en ny dyrevelfærdslov.

I den nye dyrevelfærdslov er hvirvelløse dyr som insekter og snegle ikke længere omfattet.

“På nuværende tidspunkt har vi ikke nogen videnskabelig dokumentation for, at hvirvelløse dyr føler smerte og lidelse ved at blive druknet”, siger Birte Broberg.

“Men hvis vi på et tidspunkt får det, så kan vi sætte et forbud i værk”, fortsætter hun.

Har du tidligere brugt druknefælder mod kryb, uden at være klar over at de var ulovlige, så er du ikke alene.

“Mange haveejere har brugt druknefælder, fordi det har virket, og man har også kunnet købe dem på markedet. Jeg forstår dog ikke hvorfor, når det har været ulovligt”, siger Berit Rørbøl, der er haveekspert i Videnscentret Bolius.

1 Synes om