Bekymret og panikken

For præcis 23 dage siden blev lille mia parret , eller er ret sikker på det , har læst at når hun er i 3 uge og er førstegangs fødene så blir patvorterne lysserøde og lidt hævet , og det er mia’s , hmm :S så er rigtig bekymret for min lille pige er drægtig , hun er kun 1 år og 7 måneder gammel , ? er hun så ikke for ung , ? skal de ikke mindst være 2 -3 år før de er klar til det , ? har læst at helt unge katte har stor chance for at der blir problemer med fødslen , ? Har også læst at unge katte har tedens til at ikke få nogen moderfølelser for sine killinger , ? er oprigtig bange for der går noget galt under fødslen og hun måske blir syg og dør , ?
Håber der er nogen der ude der kan gi lidt svar ,
Hilsen Heidi ,

Ingen grund til panik, hun har en fin alder til at få killinger, og hun skal nok klare flot :-).
Den ideelle alder for en første gang fødende kat er efter min mening 14 - 24 måneder. Jeg synes det er for sent hvis de er omkring 3 år.

Missebarnet var 11 måneder da hun fik vulkanbørnene.
Det klarede hun til topkarakterer :slight_smile:

Nej, det er en rigtig fin alder…

2½-3 år begynder at blive sent for en førstegangsfødende. Deres skelet bliver nemlig mere stift og giver sig ikke så nemt med årene. Hvilket resulterer i en større risiko for kejsersnit. Så 1½ år er en rigtig god alder generelt :slight_smile: Lidt senere end normalt for de tidligt udviklede racer, og meget passende for de senere udviklede racer :slight_smile:

Edit: Det med unge katte er ofte når de er under et år (10-12 mdr) :slight_smile:

Tak for jeres svar , i har beroligt mig en del , jeg har et lille spørgsmål til , det hele er meget nyt for mig , :slight_smile: som jeg skrev til at starte har jeg læst det med patvorterne , og sådan er hendes , er der en lille chance for at hun slet ikke er drægtig , ?

Der kan godt være en chance/risiko for at hun ikke er drægtig, nogle katte får hævede dievorter med farve lige op til en løbetid. Hvis det er en ‘ups’ og du ikke ønsker killinger, så lad hende hurtigst muligt neutralisere, selvom hun skulle være drægtig, så fjerner dyrlægen fostrene i samme indgreb, og det tager katten ingen skade af, da den moderlige instinkter først kommer under fødslen.

Naturen er sådan indrettet, at en kat den er parat til at få killinger når kommer i løbetid
Og nu kan jeg se det er en huskat du har, og hvis den nu f,eks, levede uden kontrol fra mennesker, så ville den have parret sig når den kom i løbetid første gang som typisk er i ca 8-10 måneders alderen.

Så hvis din kat er normalt udviklet fysisk, så er det absolut på høje tid den er blevet parret når nu det endelig er besluttet den åbenbart skal have killinger

Du kan være helt rolig - hun har den helt rigtige alder til at få killinger i :slight_smile:

Men hvis du egentlig ikke vil have killinger, så er det også nu du skal tage stilling til, om ikke det var på tide at få hende neutraliseret. Det er ikke noget problem at neutralisere hende nu, heller ikke selvom der måske skulle være mini-spirer derinde, det er jo en ret omfattende (og tidskrævende - og dyr) ting at skulle have killinger!

Enig medCamilla, katten ved ikke den er drægtig og moderfølelsen kommer først i forbindelse med fødslen, så hvis du ikke er interesseret i killinger og alt det det indebærer, så er det nu du skal neutralisere hende