Benamputation eller ej? Sprængt korsbånd

Hej alle.

Jeg skriver i håb om at nogle af jer har noget viden eller erfaringer med en kats tilværelse efter en benamputation.

Historien er kort, at min kat har sprængt et korsbånd i det ene bagben for en måneds tid siden. Det er først konstateret nu, da dyrlægens første teori var, at haltheden skyldtes et bidsår og haltheden blev da også hurtigt bedre, men ikke er gået helt væk.

Ortopædkirurgen siger at en operation ikke vil gøre den store forskel, som det ser ud lige nu. Derfor er behandlingsplanen et par måneder med smertestillende for at se, om hun kommer sig.

Hvis hun ikke kommer sig, nævner han benamputation som alternativ til livslang smertestillende medicin eller aflivning. Han siger, at katte kan få et udmærket liv som benamputerede.

Selvom vi ikke skal træffe valget endnu søger jeg erfaringer/viden om hvordan tilværelsen vil være for min kat som benamputeret.

Hun er 9 år, ude- og indekat, fræser ikke så meget rundt mere, som da hun var killing, men nyder at komme ud. Blodprøverne ser fine ud, men hun skal tabe sig for ikke at overbelaste benene. Det går vi så igang med nu.

Jeg synes, at det er et svært dilemma. På den ene side vil jeg ikke have at min kat lider eller har et dårligt liv. På den anden side synes jeg heller ikke at man skal aflive et dyr, som kan få et godt liv. Og så er jeg jo også knyttet til hende, hvilket - ærligt- gør det svært at træffe beslutninger med fornuften, fremfor med følelserne.

Det er ikke nogen nem beslutning at træffe. Men du kan lige få lidt links her, som måske kan være hjælpsomme.
VH
Susanne

https://icatcare.org/advice/amputee-cats/
http://www.vetstream.com/villagevets/html/Factsheets/Cat/24_290450.asp?id=10

Og så er der selvfølgelig den fantastiske historie om Oscar the Bionic Cat, hvor super dyrlægen Noel Fitzpatrick laver et forrygende arbejde med 2 nye proteser til katten. Næppe aktuelt her :slight_smile: - men du bør kende historien :slight_smile:

VH
Susanne

Jeg har ikke selv erfaring med det, men hører generelt at kattene klarer sig fint på 3 ben.
Hvis din kat ellers er sund og rask, så synes jeg at I skal gøre det.

Og Noel Fitzpatrick er helt fantastisk, er kæmpe fan :smiley:

Katte er jo fantastisk tilpasnings dygtige og jeg ved at det foregår verden over, men må indrømme jeg er der hvor jeg tænker er det etisk rigtig bare fordi vi kan og kattene er så gode til at tilpasse sig.
Jeg har ingen viden om operationen og den efterfølgende tid, men pt ville jeg nok ikke udsætte en af mine for det.

1 Like

som datter af en benamputeret mand må mit svar være - Don’t . Der er ingen garanti for om der kommer fantom smerter eller ej. Og er de der kan det være ret så ubehageligt. De kommer i alle mulige afskygninger og ikke 2 dage er ens. elektrisk stød, kløe under de tæer der ikke er der, ømhed og noget han beskriver som at blive gnubbet med brændælder.
Nogle dage er fine, andre er helvede

Som gift med en fingeramputeret: Absolut værd at overveje. Der er SÅ mange gode eksempler på at katte trives langt bedre som amputees and mennesker. Og ja, vi er mere end godt bekendte med fantomsmerter her i huset - det er ikke noget man ønsker for nogen at opleve… men dyr og mennesker reagerer ikke nødvendigvis ens.
VH
Susanne

1 Like

Helt sikkert et dumt spørgsmål - men jeg ved man udfører korsbåndsoperationer på hunde; hvorfor ikke på katte…?

Uanset, så håber jeg det bedste for din kat - og jer, for det er helt sikkert ikke en nem beslutning.

Fantom smerterne var nettop også i mine tanker.
både privat (ex svigermor og min mormor, og i mit arbejde som social og sundheds hjælper, har alle døjet med mange fantom smerter :frowning:

Men så er det vel tid at spørge nogen der har erfaring med dyr? For mennesker og dyr ER ikke det samme… Der er mange andre ting vi udsætter vores dyr for bare fordi vi kan - fx. neutralisation, hvor vi forventer at de er helt på toppen igen dagen efter at en hunkat har fået ryddet hele underlivet… Det tror jeg da ikke man forventer af kvinder.
VH
Susanne

2 Likes

Jeg har ingen erfaring med ben-amputerede.
I skrev hun var udekat. Hvis I vælger amputation, har I mulighed for evt. at have hende inde fuldtid, hvis det viser sig hun ikke, forsvarligt, kan være udekat?
Er I klare til at aflive hvis det viser sig at hun ikke kan vænne sig til at mangle et ben.
Begge spørgsmål er blot ment til jer til at tage med I jeres overvejelser.

1 Like

nej, men de organer vi har er jo i princippet ens og fungerer vel egentlig på samme måde og vi er begge pattedyr.

Jeg skriver nettop om det er etisk rigtig, bare fordi vi kan, for et eller andet sted er der vel en grænse for hvad vi skal udsætte vores kæledyr for.
Jeg kan kun svare for mig selv, men jeg forventer bestemt ikke min kat er helt ovenpå dagen efter en neutralisering.
Men vi mennesker kan jo bedre forstå det vi går igennem, det kan kattene ikke.

Jeg tror ikke al årsag til fantomsmerter er ordentligt klarlagt endnu, men en dygtig læge fortalte i tidernes morgen Claus, som på det tidspunkt var voldsomt plaget af fantomsmerter, at de stort set aldrig oplevede fantomsmerter hos børn under 5 - sandsynligvis fordi hjernen på det tidspunkt stadig ikke har helt styr på alle lemmer. Heller ikke alle 2-benede patienter oplever det samme i forbindelse med amputationer.

Nu kan det jo være svært at spørge dyr, hvordan de har det, men de fleste af os vil kunne genkende dyr med stærke smerter. Jeg vil tro det også gælder for de dyrlæger, der har erfaringen med amputationer - selv om der findes enkelte klaphatte blandt dyrlægerne, så vil jeg umiddelbart tro at de fleste, der foreslår amputation IKKE ville gøre det, hvis de havde en forventning om at forværre dyrets situation…
VH
Susanne

2 Likes

De med svære smerter skal nok give tegn.
Men ubehag?
Det med børn giver god mening for mig, simpelthen fordi signal vejene og hjerne ikke er færdig udviklede.

Den er ikke sort hvid, men synes jeg var nødt til at give mit pip, simpelthen fordi det ofte bliver tænkt på som helt uproblematisk.
Vi ser jo også flest af de gode historier om mennesker der spiller tennis, løber, bestiger bjerge osv med proteser. Det er jo feel good. Bagsiden af medaljen, not so much

1 Like

Man kan vel med alt finde gode og dårlige eksempler på alt.

Men nogen gange kan vi bare ikke sammenligne indgreb på dyr og mennesker.

Jeg ved ikke nok om fantomsmerter på hverken dyr eller mennesker, men vi går altså meget længere for at holde mennesker i live end dyr og bare den del kan være skyld i ubehagelige bivirkninger og følger når det kommer til sygdom.
Men man vælger den vej da man ønsker livet frem for døden på os mennesker.

Jeg vælger at tro at en dyrlæge vil fraråde et indgreb hvis komplikationerne kan blive for ubehagelige. (den del tror jeg ikke altid om almindelige læger, og aktiv dødshjælp har vi mennesker ikke som mulighed her i landet)

1 Like

Mine overvejelser omkring alle dyr og behandling af noget større og omfangsrigt, er altid. Hvor slemt vil behandling og rekreation blive? Og kan en langvarig behandling opveje den livskvalitet dyret får? En afgørende faktor i sådan en situation er ligeledes dyrets alder.
Det er umuligt for dyr at forstå konceptet, det skal være skidt for at blive godt. Det er derfor min opgave som ejer at vurdere om jeg vil lade mit dyr gennemgå en lang og måske smertefuld behandling.
Det er IKKE let! Mest af alt fordi vi jo elsker de kræ.
Men af og til skal man gøre noget så simpelt, som at sætte sig ned og lave en liste med + og - :slightly_smiling_face:

5 Likes

Som jeg forstår det, udfører man også korsbåndsoperationer på katte. Jeg tror, at problemet med min kat er, at der er gået en hel måned før det blev opdaget, og i mellemtiden er der kommet en del arvæv, som gør, at operation ikke vil give et godt resultat.

Jeg har ingen umiddelbar hands-on erfaring med katte, der har fået amputeret hele lemmer. Men jeg har en del erfaringer med katte, der har fået amputeret hoftehovedet af forskellige årsager (HD, spontan fraktur på MCO kastrater, knoglecyster). De klarer sig helt forrygende. Jeg kan forstå hvis ejer tøver pga. prisen - det er ikke nogen billig operation. Men jeg har vist aldrig mødt nogen, der bagefter har fortrudt, fordi katten fik det værre - så kan jeg i hvert fald ikke huske det. Tværtimod synes jeg de fleste melder tilbage hvor forbavsede de er over et positivt resultat. Har selv en, der er opereret i begge hofter. Hun overraskede os ved at være tålmodig og blive i soveværelset uden brok i nogle dage begge gange, mens hun lige fandt sine ben igen. Men vi registrerede aldrig, at hun virkede til at have smerter, der ikke kunne klares på almindelig vis.
Bortset fra det: Jeg kan sagtens forstå det er en svær beslutning. Livet indeholder ikke mange garantier. Hvis min dyrlæge mener det giver mening, så er jeg selv villig til at gøre et forsøg på at forbedre kattens tilstand, også selv om det vil kræve et indgreb, der giver den noget tid som bænkevarmer.
VH
Susanne

2 Likes

3 Likes

Åhh en lille kænguru kat :smiling_face_with_three_hearts:

Det ville jeg så aldrig byde min kat :sob:

1 Like