Benjamin er hos dyrlægen

Det var ikke den nyhed jeg havde håbet på, men jeg er sikker på du træffer det rigtige valg for ham :trøste:

:kram:

SUK ikke verdens bedste nyhed.

Tror det er vigtigt du mærker godt efter og finder den bedste mavefornemmelse frem, og handler ud fra den. Nogle katte er dygtige til medicin, hvor andre må ud i en daglig kamp. Og kun du kender din kat.

:trøste:

Mange tanker til dig :trøste:

Giv dig selv tid til at komme dig ovenpå beskeden før du tager en beslutning. Når dyrlægen mener der er mulighed for at han fortsat kan have et godt liv, er det værd lige at trække vejret og tænke tingene igennem. Eventuelt undersøge noget mere om, hvad Benjamin eventuelt skal igennem og hvad det får af betydning for hans og dit liv.

Har heldigvis ikke måttet sige farvel til en kat (endnu), da jeg fik min debut som katteejer for ca. 4 måneder siden, men har haft mange lignende tanker omkring min gamle hest, Felix. Er idag glad for, at jeg ikke aflivede ham for flere år siden, da han var syg og jeg ikke kunne se en vej ud (er sket flere gange både med slidgigt, gentagende kolik og nyreslag). Hver gang har dyrlægen sagt at det var værd at give det en chance og nu er han 30 år gammel og trives. Den dag jeg tager afsked, kan jeg (forhåbentlig) sige, at han har fået alle de chancer, han skulle have, så hans liv blev så langt og godt som muligt.

Men Benjamin er ikke Felix og to beslutningsgrundlag er ikke ens.

Flere tanker til dig og Benjamin - det er en svær beslutning.

Er der ikke noget vådfoder eller andet guf, han ville elske at få hver dag? Så kan du give ham metacam (der jo er flydende) sammen med det. Du må bare aldrig give mere end at du er sikker på, han altid spiser op :slight_smile:

:kram: til dig

[QUOTE=Dorte27;593995]Så har jeg hentet Benjamin…
Det de havde set på billedet var forkalkning på hans nyre
Blodprøven viste at hans nyre fungere kun 25 pct…

Hans hofter er fine men på lænden og rygsøjlen har han slidegigt…

Dyrlægen mente han kunne få et godt liv… Måske ikke et langt liv… hvis medicinen ellers virket godt på ham

Han skulle havde Metacam og en halv pille af Fortekor 2,5 mg og noget nyre foder…

Men jeg må gerne indrømme at jeg ved ikke om Benjamin kan klare det overgreb det muligvis bliver for ham og skal havde medicin hver dag

Jeg er så fortvivlet lige nu og ked af det…

Jeg bliver nødt til at tænke over om det bedre han får fred…[/QUOTE]
Katte og Fortekor kender jeg ikke, men jeg har en del erfaringer med, at de godt kan lide Metacam (den flydende) og ligefrem slikker på sprøjten for at få det hele med.

Held og lykke med ham!

[QUOTE=Temple Bar;594040]Er der ikke noget vådfoder eller andet guf, han ville elske at få hver dag? Så kan du give ham metacam (der jo er flydende) sammen med det. Du må bare aldrig give mere end at du er sikker på, han altid spiser op :slight_smile:

:kram: til dig[/QUOTE]

Han elsker vådfoder… Så har også givet ham lidt med metacam i… Håber også pilen kan gemmes i det… De jo kloge nok til at opdage så noget… Men hvis det kan lade sig gøre vil det være perfekt…:):slight_smile:

Jeg har grædt siden han kom hjem:ked:, så har ikke lige kunne svare jer alle… Men tusind tak for alle de søde indlæg…

Jeg har snakket med min opdrætter/veninde af Bobine… Det hjalp og få lidt gode råd…(Benjamins opdrætter er selvfølelig kontaktet)

Jeg vil give det en chance med piller og foder … Veninden vil så komme i den her uge og se Benjamin og så om en måned ca vil hun komme igen…

Så vil hun være der til at hjælpe mig med at se om det har hjulpet… Da jeg er så bange for at jeg ikke kan dømme det selv… Jeg elsker ham alt for meget… :ked:
Jeg ville være så ked hvis jeg holder ham i live for hver en pris…

Det vil selvfølelig være min beslutning men jeg føler mig helt tom op i hovedet og jeg aner intet om nyre og gigt…

Nu græder jeg igen.:S. Benjamin bliver helt våd…

[QUOTE=Mega;594053]Katte og Fortekor kender jeg ikke, men jeg har en del erfaringer med, at de godt kan lide Metacam (den flydende) og ligefrem slikker på sprøjten for at få det hele med.

Held og lykke med ham![/QUOTE]

Nu er jeg ikke 100 pct sikker da jeg bare har prøvet at tyde hans skrift, skal på apoteket senere…

Han sagde at det var en slags hjerte medicin som skulle holde blodtrykket på normalt… Som så ville gøre at hans nyre ikke skulle blive værre… hvis jeg ellers forstod det rigtigt

Det har jeg ikke prøvet og lade ham slikke på sprøjten… Kunne være jeg skulle prøve det, Tak:)

Jeg har to katte, som i en længere periode skulle have en pille hver dag. Det var ikke noget, hverken de eller jeg brød os om - men det bliver hurtigt ren rutine, og så er det jo hurtigt overstået. Katten har 23 timer og 59 minutter hver dag, hvor den kan nyde livet - og et minut, hvor den så kan være sur over at blive pillet ved.

Helt enig :slight_smile: Men man kan meget nemt ryge ind i en periode, hvor katten udmærket ved, hvad der skal ske og derfor flygter, hver gang den ser sin ejer række ud efter den :frowning: Derfor prøver jeg altid at finde så skånsomme metoder til at give medicin som muligt (herunder at dryppe metacam i vådfoder/ostepasta eller lignende).

På diverse engelsksprogede sites om fortekor står der, at det bruges til hunde med hjerteproblemer og katte med nyreproblemer - http://www.ah.novartis.com/products/en/fortekor_cat.shtml

sakset fra ovenstående side

In dogs with heart failure, Fortekor reduces the blood pressure and volume load on the heart. Fortekor produces an extension of the life span and also improves clinical signs, notably reduction in coughing, and improvement to the quality of life.

In cats with chronic renal insufficiency Fortekor reduces the protein loss in urine and reduces systemic and intraglomerular blood pressure. Fortekor increases the appetite, quality of life and survival time of the cats, particularly in advanced disease.

Jeg kan IKKE give Yankee medicin.
Jeg kan bøje mig over ham uden problemer for f.eks. tage en bog, men hvis jeg prøver på at gøre mig tanketom og KUN tænke på at tage en bog (når jeg skal have fat i ham), er han væk, inden jeg når hen til ham.

Jeg oplevede det samme, da hunkattene skulle have p-piller. Den jeg skulle have fat på (ikke de andre) forduftede, når jeg var i nærheden af den, også selv om hun normalt var en klisterkat.

Katte er altså tankelæsere!

så vidt som jeg huske er fortekor pillen ganske lille, min daværende huskat spiste den gladeligt hver dag. Den bruges også til katte med hjerteproblemer.

Ja den er faktisk meget lille, og så skal den deles i halv… Så tror godt jeg kan gemme den i en smule vådfoder… Lægen sagde også jeg måtte gerne knuse den og blande med Metacam i en sprøjte…

Så jeg ser en smule lysere på det og tror jeg kan give ham det uden den store krig…

Igen tusind tak for alle jeres indlæg… Varmer mit hjerte… :):slight_smile:

Jeg har også en kat, som skal have piller hver dag.
I starten gik det godt med at gemme den i lidt mad, men efter noget tid gad han ikke det mere.
Jeg begyndte så at rose alt, alt for meget, sådan “hvor er du dygtiiiiig, hold da op, hvor er det flot” osv med meget positiv stemme, samtidig med at jeg gav pillen i munden/halsen.

Vi har efterhånden fået et helt ritual, han sidder og venter på mig, når jeg kommer ud af badet om morgenen, piber efter mig, hvis jeg er lidt senere end normalt. Når jeg så kommer ud i køkkenet springer han over på køkkenbordet og ser jeg tager piller frem.
Derefter går vi til den anden ende af køkkenbordet, hvor han springer/går over min ryg til det andet køkkenbord.
Derefter kommer han ned til mig på gulvet, hvor han under stor ros får piller. Og så lidt tørmad, som belønning.
Det er ikke fordi han kan li’ piller, men han kan åbenbart li’ det vi har sammen ifbm pille-givning.
Måske du kan bruge samme taktik
:slight_smile:

Ja, de første gange vil han nok føle det som et overgreb, men snart bliver det en rutine, som han ved giver lidt ekstra opmærksomhed og hygge bagefter.

Om behandlingen så virker nok til at give Benjamin en rimeligt god livskvalitet, er du den eneste, der kan vurdere

  • men jeg krydser i hvert fald fingre for det. :kryds::trøste::kryds:

Ønsker god bedring til Benjamin.

Nu jeg har fundet ud af hvem han er den dejlige dreng, så sender hans datter Cammi en godbedring hilsen til ham :hjerte:

[QUOTE=Quivive;595082]Ønsker god bedring til Benjamin.

Nu jeg har fundet ud af hvem han er den dejlige dreng, så sender hans datter Cammi en godbedring hilsen til ham :hjerte:[/QUOTE]

Ej hvor sjovt… Har du billeder af hende i dit album

Nej men du kan se hende på min hjemmeside, det er hende der hedder Kimmerslev’s Carmen :slight_smile: Og har hans barnebarn der hedder GigantCat Maliit :slight_smile:

I dag ser jeg en smule lysere på det… Så nu må jeg se hvordan han reagere på Metacam…
Jeg er ser muligvis syner, men der har godt nok været gang i ham i dag

Jeg fik ham til at spise pillen og Metacam i hans vådfoder… Og de spiser det nyrefoder jeg har købt :thumbup: selvom jeg godt kan se at det ikke lige er deres smag…