Berliner-muren

hejsa

idag er det 20 år siden at den forbandede mur i berlin faldt, helt præcis er det kl 23.30 at de første øst-tyskere gik over bornholmer-broen mellem øst og vest-berlin.
jeg har det meste af dagen haft tv’et tændt og fulgt med i festlighederne i berlin.
som sådan har jeg intet forhold til berlin, men har været der et par gange og den by gør bare et eller ved mig, man mærker virkelig historiens vingesus dernede, især når man besøger de steder hvor man “mindes” muren osv.
da vi var der sidst var vi ude og se det lange stk af berliner-muren sim stadig står som monument og der er så et besøgscenter ved siden af, mens vi var der kom der en tysk familie med flere generationer, de 2 ældre begyndte at græde og de fortalte familen at netop på det sted døde konens søster under en flugt fra øst til vest.
den oplevelse står stadig stærk hos mig og det gjorde oplevelsen på stedte endnu større og mere spooky.

i 1989 da muren faldt kørte jeg som eksport-chauffør i tyskland og derfor så jeg osse hvordan øst-tyskerne strømmede ind i vest-tyskland i deres gamle udtjente trabanter og wartburger, der begyndte osse at komme lastbiler fra det østtyske og det var et frygteligt syn, for de biler var ikke engang værdie til at skrotte, de var i så ringe stand at de faktisk fik forbud mod kørsel på de vesttyske veje. chaufførene på disse biler var så fattige at de ikke havde rås til ordentlig tøj,mad osv.
de gik tiggergang mellem de andre lastbiler på rastepladserne.
frygteligt frygtelig frygteligt.

ka du huske hvad du lavede i 89 og havde murens fald nogen effekt på dig.

og så skal i da lige ha den her osse, en af de flotteste sange nogensiden lavet og teksten siger bare alt

[ame=“- YouTube”]YouTube- Scorpions - Wind of Change [Gdansk, Poland_04 June 2009][/ame]

vi har fejret dagen med at spise berlinere og tændt lys i haven

kom osse lige i tanke om noget vedr berliner-muren
da roger waters lavede the wall i 1990 i berlin var jeg inviteret derned af min fagforening til den nette pris af 150 kr for koncert og bustur frem og tilbage, gæt hvem der takkede nej til turen og gær hvem der har fortrudt det lige siden

Jeg synes blot det er surrealistisk, at Berlin-muren har været der helt op i min levetid. Jeg har egentlig altid følt, at jeg er opvokset i en tryg verden - i det mindste i en tryg umiddelbar omverden. Men jeg kan naturligvis heller ikke huske de faktiske begivenheder.
Min mor vågnede op på sin 18-års fødselsdag til murens opståen.
Jeg har været i Berlin flere gange, og boede faktisk her i sidste omgang (i sommers) i et boligkompleks, der lå oven på Hitlers førerbunker - fandt vi ud af dernede :wink: Desuden med udsigt til den nye holocaust-mindeplads.
Da jeg var dernede for… 15(?) år siden kunne vi ikke tage ud til de gamle KZ-lejre pga. ballade, men jeg fik fornøjelsen en anden gang på en gymnasietur.
En dejlig dejlig by, der heldigvis ikke lægger skjul på sin historie.
Jeg så også det første program på DR2 i går. Det var rart at få lidt handlingsforklaring på, hvad der rent faktisk skete d. 9/11 for 20 år siden, for jeg har før gået og tænkt lidt på, hvordan man dog sådan lige pludselig besluttede at åbne grænserne efter så lang tid.

jeg elsker scorpions - de laver god musik med meningsfyldte tekster. vidste i forøvrigt at de var det første band nogen sinde der fik lov at spille på den røde plads ?
wind of change illusterer ganske godt hvad det var der startede med lech valensa ( staves ?) i gorky park og endte den dejlige nat i berlin. at der stadig er forskel på øst og vest er en anden historie.
jeg husker at have set det i nyhederne selvom jeg kun var 6 år - det står meget klart for mig- jeg vidste ikke hvad det drejede sig om, men folks følelser må have gjort indtryk på mig.
læste en god artikel i weekenden- 89 var et år hvor der skete meget- og som min mor siger - det hele er rodet sammen i hendes hoved. maskaren på den himmelske fredsplads var også i 89 - og det samme var revolutionen i rumænien som kulminerede med ceausecus’s (staves)henrettelse

jeg var 8 og var ikke helt med på hvad det handlede om - men mine forældre jublede :slight_smile:

Idag er jeg blot lykkelig på tyskernes vegne :slight_smile:

Jeg var 9 og husker det tydeligt især fra skolen

jeg var 10 år … kan huske sangen med scorpions og jeg lyttede meget til og vi havde fjernesynet tændt .
Kan huske de glade mennesker og i skolen der havde vi en del der om handlet DDR , komunistisk styre med mere.

Kære Johnny…
Mange tak for den smukke sang.

Min ældste søn var i Berlin på besøg - da det skete.
Så han var fatisk med til at vælte muren.

Han har stadig et stykke af muren. :wehuu:

[quote=Mona Jensen;289397]Kære Johnny…
Mange tak for den smukke sang.

Min ældste søn var i Berlin på besøg - da det skete.
Så han var fatisk med til at vælte muren.

Han har stadig et stykke af muren. :wehuu:[/quote]

har osse et stk af muren stående i reolen, samt har jeg selv nappet et stk(øhh flere stk) af den mur der står tilbage dernede.

det må ha været en helt vild oplevelse for din søn og man må da sige at han har fået en oplevelse uden lige