Besidderisk/jaloux kat?

hmm…har observeret en lidt ændret adfærd i de seneste måneder mht. Artos. Han er meget “mors lille skat” og kan godt ligge i laaang tid på mit skød imens vi f.eks. ser fjernsyn. Men hvis Flykra eller (især) Vívil kommer over og vil kæles med, så virker han meget jaloux og/eller besidderisk. Han bliver det også hvis jeg sidder alene og en af de andre kommer over og kæler, hvis de bliver liggende for længe så løber han over og “møver” sig imellem dem og mig.

Det skal lige siges at det ikke er sådan hele tiden. Nogle dage kan de godt ligge alle 3 under tæppet sammen med mig og de har aldrig haft problemer med at ligge i en stor bunke i en nullerputseng…det er næsten kun hvis jeg og Artos ligger og hygger, så vil han have al opmærksomheden og vil ikke dele med nogen…

er dette “normal” adfærd eller skal jeg rette det på nogen måde? Har tænkt lidt på, om det bare er de to store der er ved at sætte den lille på plads. Flykra og Vívil er 2 år og Artos er knapt 11 måneder, så kan det have noget at gøre med at han ikke længere har status som killing og derfor er “lidt forvirret” eller noget? Han gør det mest ved Vívil, som er lederen og derfor også den der uddeler mest “tæv” til Artos.

Adfærdsændring bør altid undersøges nærmere, hvis det bliver ved, synes jeg.
Han kan være utryg, have smerter eller det kan, som du selv siger, være noget med de andre katte.
Prøv at observer situationerne han gør det.

I går lå Mille hos mig i sofaen. Da Fie så kom op blev hun jaget væk - faktisk blev hun jaget så meget, at jeg var nødt til at rejse mig og gribe ind - og alligevel fortsatte hun.
Jeg er ret sikker på, at årsagen er, at Mille er drægtig :wehu::wehu::wehu:

tro du skal sætte grænser for ham, Min bengal er også morsyg, han kan være på samme måde nogen gange. Men når min birma kommer og ville nusses så siger jeg stop til bengalen og sætter ham i gang med andet , men han for ikke lov til at sende min birma væk .

Men sove sammen kan de sagtens som du skriver men tro du skal sætte en grænse, så det ikke bliver for meget.

[quote=Vivi_Fletcher;319866]Adfærdsændring bør altid undersøges nærmere, hvis det bliver ved, synes jeg.
Han kan være utryg, have smerter eller det kan, som du selv siger, være noget med de andre katte.
Prøv at observer situationerne han gør det.

I går lå Mille hos mig i sofaen. Da Fie så kom op blev hun jaget væk - faktisk blev hun jaget så meget, at jeg var nødt til at rejse mig og gribe ind - og alligevel fortsatte hun.
Jeg er ret sikker på, at årsagen er, at Mille er drægtig :wehu::wehu::wehu:[/quote]

Han har p.t. lidt øjenbetændelse, som han bliver behandlet for, så det kan godt være at han er ekstra “sårbar” eller irritabel for tiden. For godt nok er han klistret men han plejer ikke at være SÅ klistret og mor-syg, som han er nu. Håberat det bliver bedre, når øjet er pænt igen.

:kryds: for at Mille er drægtig :smiley: :kryds:

[quote=skeem;319876]tro du skal sætte grænser for ham, Min bengal er også morsyg, han kan være på samme måde nogen gange. Men når min birma kommer og ville nusses så siger jeg stop til bengalen og sætter ham i gang med andet , men han for ikke lov til at sende min birma væk .

Men sove sammen kan de sagtens som du skriver men tro du skal sætte en grænse, så det ikke bliver for meget.[/quote]

Plejer som regel at blande mig lidt, når han går over stregen. f.eks. så bed han ud efter Flykra for lidt siden og grunden var at hun gik forbi os…denne uge skal der åbenbart mindre til end ellers…men lige nu ligger netop de to og putter sammen, så :kryds: for at det kun er en fase eller pga gener i forbindelse med øjenbetændelsen.

Lyder som en typisk siameserkat:-)

Ikke at du derfor behøvr leve med det, men jeg ser samme forkælede adfærd hos Eddie. Han er dog ikke så slem - han råber mest op hvis han ikke får sin vilje NU:-)

Fx bliver han MEGET gal og skælder ud og giver lussinger til de, der forsøger at bevæge sig op i HANS sækkestol, som Brita har syet KUN til ham - ifølge ham selv. Han råber dog kun op - han har et meget mildt sind og er lidt en bangebuks, når det gælder:-) Han er valgt på det milde sind.

[quote=lenschow;320065]Lyder som en typisk siameserkat:-)

Ikke at du derfor behøvr leve med det, men jeg ser samme forkælede adfærd hos Eddie. Han er dog ikke så slem - han råber mest op hvis han ikke får sin vilje NU:-)

Fx bliver han MEGET gal og skælder ud og giver lussinger til de, der forsøger at bevæge sig op i HANS sækkestol, som Brita har syet KUN til ham - ifølge ham selv. Han råber dog kun op - han har et meget mildt sind og er lidt en bangebuks, når det gælder:-) Han er valgt på det milde sind.[/quote]

åh Ja, Artos er 110% siam :tihi: han skælder ud, når han ikke får sin vilje eller når der sker noget spændende eller…ok han snakker hele tiden :ups:

Flykra er kærestens kat og uddeler da også øretæver når de andre kommer for tæt på (lige som Artos gør, når han ligger hos mig). Men jeg har lagt mere mærke til Artos’ adfært på det sidste, men igen…det er nok pga øjenbetændelsen…heldigvis er den næsten væk, så håber på en forbedring :slight_smile: Det er heldigvis ikke sådan at de andre er direkte generede af hans adfærd :ok:

Eddie har også en idé om at SKÆÆÆLDE ud hvis en anden kommer op til mig i sengen om morgenen når han ligger der, for så er det HANS Helle:-) Så skælder han ud - og man kan tydelig høre forskel på om det er bandeord eller ej:-)

For mig at se er Artos ved at blive voksen og vil hævde sin position i flokken. Tror ikke det ændrer sig om han har øjenbetændelse eller ej.

Jeg ser det samme mønster hos Burmeserne som også har den stærke sociale adfærd. Det kan være svært, men jeg ville nok forsøge at sætte lidt grænser så han ikke bliver alt for dominerende:)

Marina

Her i weekenden er det gået bedre. Han er stadig meget “mor-syg” men jeg og kæresten har været mere obs på problemet og stopper ham, når det har taget overhånd. Her i går gik han rundt og mjawede (fordi han ikke fik sin vilje) og da gik Vívil over og “daskede” lidt til ham…så var der ro :tihi: Han skal jo kende sin plads :stuck_out_tongue:

Typisk Siam!!
Intet andet!

Det er dét jeg kalder “Diva-adfærd” og jeg har flere katte der opfører sig sådan :slight_smile:

Jeg ville under ingen omstændigheder gribe ind, med mindre det bliver voldsomt - at han bider ud efter de andre når de blander sig en en “mor-stund” er IMO helt ok og en måde kattene finder deres pladser imellem hinanden.

Min Nut er f.eks. “MORS-KAT”. Hun sover i min højre armhule under dynen, hver nat - hele natten. Kommer der nogen af de andre katte og vil blande sig der får de et “slange-huk” (hun snapper - typisk efter de andres ører), virker det ikke får de én med poten (ikke alvorligt), det er IMO helt ok, da det er hendes “Mor-tid”.
Andre katte gør det f.eks. når de sidder på skødet i sofaen mv. så jeg mener bestemt at det er helt normal Sia/Ori-adfærd :wink:

Så længe det ikke bliver til slagsmål eller lign. så synes jég at kattene skal ha lov at have deres Diva-nøkker… - det er jo derfor vi har valgt racen, pga. sindet og deres særheder :wink:

/Mette

[quote=Mette Mejdahl;321634]Typisk Siam!!
Intet andet!

Det er dét jeg kalder “Diva-adfærd” og jeg har flere katte der opfører sig sådan :slight_smile:

Jeg ville under ingen omstændigheder gribe ind, med mindre det bliver voldsomt - at han bider ud efter de andre når de blander sig en en “mor-stund” er IMO helt ok og en måde kattene finder deres pladser imellem hinanden.

Min Nut er f.eks. “MORS-KAT”. Hun sover i min højre armhule under dynen, hver nat - hele natten. Kommer der nogen af de andre katte og vil blande sig der får de et “slange-huk” (hun snapper - typisk efter de andres ører), virker det ikke får de én med poten (ikke alvorligt), det er IMO helt ok, da det er hendes “Mor-tid”.
Andre katte gør det f.eks. når de sidder på skødet i sofaen mv. så jeg mener bestemt at det er helt normal Sia/Ori-adfærd :wink:

Så længe det ikke bliver til slagsmål eller lign. så synes jég at kattene skal ha lov at have deres Diva-nøkker… - det er jo derfor vi har valgt racen, pga. sindet og deres særheder :wink:

/Mette[/quote]

Helt perfekt når det er en pigemis, de forstår at holde styr på det hele:høhø:

Marina

[quote=Mette Mejdahl;321634]Typisk Siam!!
Intet andet!

Det er dét jeg kalder “Diva-adfærd” og jeg har flere katte der opfører sig sådan :slight_smile:

Jeg ville under ingen omstændigheder gribe ind, med mindre det bliver voldsomt - at han bider ud efter de andre når de blander sig en en “mor-stund” er IMO helt ok og en måde kattene finder deres pladser imellem hinanden.

Min Nut er f.eks. “MORS-KAT”. Hun sover i min højre armhule under dynen, hver nat - hele natten. Kommer der nogen af de andre katte og vil blande sig der får de et “slange-huk” (hun snapper - typisk efter de andres ører), virker det ikke får de én med poten (ikke alvorligt), det er IMO helt ok, da det er hendes “Mor-tid”.
Andre katte gør det f.eks. når de sidder på skødet i sofaen mv. så jeg mener bestemt at det er helt normal Sia/Ori-adfærd :wink:

Så længe det ikke bliver til slagsmål eller lign. så synes jég at kattene skal ha lov at have deres Diva-nøkker… - det er jo derfor vi har valgt racen, pga. sindet og deres særheder :wink:

/Mette[/quote]

helt enig - hvis det spidser til, ville jeg gøre noget, men dette følger vist med pakken:-)

Eddie er jo en blød fyr, så han skælder kun ud verbalt, men for pokker han bander Mette!

:slight_smile:

Hvem har lært ham det? Nut? :høhø:

Her i huset er der en regel, der er ret enkel (hvilket ikke gør den lettere at overholde): INGEN slagsmål oven på mig. Jeg gider ikke løsfarende kløer, der lander i mit flæsk, katte der sætter af med et ben i maven på mig og den generelle uro, når jeg ligger på sofaen (eller sidder andre steder) og lader roen falde over mig. Som det måske ret tydeligt kan læses, er det ikke et hensyn til kattene, men mest til MIG! Hvis de ellers har lyst til at jagte hinanden hytten rundt og finde ud af, hvem der bestemmer hvad, er de velkomne, så længe jeg ikke fornemmer, at en af dem (det sker engang imellem for Nugga) bliver jaget helt op i “et hjørne”.

Dog er der også en grund nummer to til ingen slåskamp-reglen. Billy er klart den, der bestemmer, og ud over at han er fremme i skoene i forhold til Nugga, så fylder han bare enormt meget, og jeg erkender, at jeg ser ham mest. Hvis han også har lov til at jage rundt med Nugga, når hun er gået først i putte-mode, så er jeg bange for, at hun helt “forsvinder” - eller at min kontakt til hende gør. Det kan vi jo ikke have, og derfor er det altså vigtigt, at der også er plads til hende.

Billy er i øvrigt netop en møver. Han VIL bare ligge tættest på, og han er egentlig ganske ucharmerende, når han kyler sig oven på Nugga, møver, klatrer og truer sig ind på den plads, der som regel er lige imellem Nugga og jeg. Det får han ikke lov til, for det er lige præcis det, der giver den ballade, som jeg ikke gider oven på mit maveskind!

mvh. tina

mvh. tina

[quote=lenschow;321641]

Hvem har lært ham det? Nut? :høhø:[/quote]

Det er ikke tillært - det er genetisk! :ok:

/Mette

Tænkte nok det var med i pakken:-)