Beskyttende overtræk (sisal) til sofahjørner?

Vi har lige været så heldige at arve to nyere, pæne sofaer i stof. :rock: Det er dog ikke lige det mest egnede materiale til et opdrætterhjem. :hoho: Vi har ikke nogen katte, der kradser i sofaerne, men vi ved af erfaring at killingerne har en periode, hvor de kravler op via armlænene på sofaerne indtil de kan hoppe højt nok til at hoppe op i dem. :smil:
Jeg så på et tidspunkt sådan nogle smarte sisalmåtter, der kunne fungere som et betræk, der dækkede hele armlænet. Nu kan jeg så kun finde sådan nogle måtter til at hænge hen over siden, som kun beskytter den ene side, og ikke hele hjørnet. Nogen der ved hvad jeg snakkker om, og evt. hvor de kan købes? :gruble:

Er det sådan noget du tænker på? Kratzbrett für Zimmerecken, 32 × 60 cm

Nej, det her er mere ala et hjørneformet tæppe, der hænges over, og ikke noget fast.

Dem jeg finder nu her er denne type, men de beskytter jo ikke hjørnet/endestykket, hvor killingerne også kravler :slight_smile:
Så noget i den stil som dette, men hvor det beskytter hele hjørnet (og som sælges indenfor DK/EU). Og helst noget der ikke skal kommes under hynden, man sidder på, da denne ikke er løs (og det var ikke nødvendigt hos dem jeg så dengang)

Har ingen erfaring med konceptet eller udfordringen, så skyder muligvis helt forbi - men min umiddelbare tanke var bare: Risikerer man ikke at introducere møbler generelt som potentielle kradseobjekter, ved netop at gøre dem kradseindbydende? :thinking:

Jeg ville nok ha’ valgt at etablere en trin/trappe ordning, de kan komme op via - og snarere gøre armlæn kradseuegnede, hvis de fortsat foretrækker den metode…

Vi havde trappe op, da vi havde vores gigtramte May, og den vej tog hun, men ikke killingerne i leg. Dertil har vi også prøvet at have kradse"træ" (fladt, og bølgeformet, så at sige), der også indbød til at man nemmere kunne tage turen den vej, heller ikke med nogen synderlig stor effekt.
Vores voksne katte er generelt ret så velopdragne og er ikke svære at lære noget, så jeg frygter ikke så meget om det skulle indbyde til krads. Det skal de nok hurtigt lære ikke er meningen :slight_smile:

Det var heller ikke de voksne, tænkte på - snarere killingernes fremadrettede adfærd…?

Vi har haft en enkelt kat, der fra dag 1 på matriklen kradsede i møbler, dørkarme, you name it - og det lykkedes aldrig at vænne hende af med det.
Hun var fritløbskat, havde kradsetræer inde, og ingen af mine andre katte har gjort det, heller ikke de 2 vi havde samtidig med hende - om det er en adfærd hun har haft med ved ankomst aner jeg jo af gode grunde ikke, men ville stadig være forsigtig med at “opfordre” til klatring/kradsning i møbler, just in case…

Nårh, det bliver jo fjernet når killingerne er gamle nok til at hoppe. De bliver jo til de er 16 uger, og vi lærer dem rigtig meget ift ønskelig og uønskelig adfærd. Det er ikke anderledes at lære dem at de ikke må kradse i sisal covers end at de ikke må kradse i sofaen :smil: Kattene ved jo ikke naturligt at “sisal må jeg kradse i, andre lignende stoftyper må jeg ikke”. Det skal de jo lære under opvæksten :smil:
Så bare rolig, når man køber en europé hos mig, så HAR den lært en masse manerer :hoho: Så er det bare op til det nye hjem at holde dem ved lige :tihi:

Er det denne du tænker på

Der var i opslag på face
https://www.facebook.com/photo?fbid=10208451635046372&set=gm.735895603707431

1 Synes om

Tak :smil: Nej, den har jeg også fundet som en løsning, men den jeg så havde sisal på ovenpå også, hvilket vil være ideelt til kravlende killinger, der jo lige skal op over kanten :slight_smile:

1 Synes om

håber du smider et link ind når du har fundet den, for tænker også vi kunne få brug for det inden for nær fremtid. har nemlig lovet Knerk en ny flyder af en sofa, når vi har fået renoveret stuen.

1 Synes om

Sorry, har nok ikke formuleret mig helt skarpt - mine “bekymringer” går udelukkende på det generelle konceptet i den viste måtte, bestemt ikke på jeres håndtering/opdragelse af killinger! :+1:

Og jeg mistænker altså stadig, at der kan være en risiko for at associere en “kravl/krads her” adfærd med et bestemt sted, lige såvel som med sisaloverflader specifikt - men som jeg også startede med at skrive, ligger der ikke evidens til grund for mistanken… :wink:

1 Synes om

Jeg tænker det nemmeste vil være at sy sådanne hjørnebeskyttere selv.
Det er jo en ganske simpel konstruktion.
Ved at sy dem selv, vil prisen også kun være en brøkdel af købe-prisen
Og ja killinger er lidt hårde ved møbler i deres voldsomme lege.

1 Synes om

umiddelbart tænkte jeg også på, at det måske var både billigere og måske endda pænere at sy sig nogle kraftige “overtræk” til armlænet i stedet for :slight_smile:

2 Synes om

Birgit og Pia - Jaeh, jeg har bare ikke lige hverken en symaskine eller erfaringen i det, så kan godt være det i teorien er det, men om det så er det i praksis :hoho:

Tror måske vi taler forbi hinanden. :smil: Men for lige at svare, så er vores erfaring at associationer for katte går langt mere på lokalitet end så meget andet. Det kan f.eks. også ses når Casper og jeg bytter plads i sofaen, ligepludselig går kattene til den “forkerte” person :hoho: Ift associationer, så lærer de jo fra starten, at de ikke må kradse i sofan, og det døjer vi ikke med at få dem lært. Så selvom det skulle komme sisal på, så tror jeg næppe det vil forvirre dem :smil: Ikke som vores erfaringer med katte er i hvert fald

1 Synes om

Jamen, så tror jeg til gengæld at vi netop taler om det samme… :sunglasses:

Som jeg - måske knap så klart - skrev, så går min bekymring ikke på jeres potentielle anvendelse, men på produktet generelt, og det er præcis lokalitets-associationen, der får mig til at mistænke, at det kan risikere at blive en permanent installation.

Hvis kattene har lært, at den pågældende lokation ikke er = krads her, så tænker jeg ikke at sisal på lokationen i en periode nødvendigvis får dem til at associere den med krads, men hvis de først får sat koblingen “denne lokation+sisal=krads” på, kunne jeg forestille mig, at krads ikke automatisk forsvinder fordi sisal trækkes ud af ligningen…?

(Ikke sikker på om det blev mere klart denne gang, men ingen er jo forpligtede ud over egne evner… :sunglasses:)

1 Synes om

nej men tilgengæld kender du nogen som har :wink:

1 Synes om