Bestemmelse af EMS-kode

Min perser kat Snowball fik for 5 uger siden denne yndige lille killing. Det er nu ved at være tid til at ansøge om stamtavle, men vi er meget i tvivl om, hvilken EMS-kode hun har.
Moren er en colourpoint, blå tortie tabby masket og faren en sort/sølv chincilla.
Indtil videre tror vi, at hun enten er en sort/sølv chincilla perser nøjagtig ligesom sin far eller en silver blotched tabby, fordi hun har et mønster ned af ryggen, der minder meget om tabby mønsteret?
Jeg håber at der er nogle der kan hjælpe mig lidt på vej :slight_smile:

Jeg troede ikke man måtte parre sølv til maskede katte ? Men ganske yndig baby.

Jeg er ret sikker på at hun er sølv tabby, men ikke blotched, nok nærmere spotted.

Jeg ville vente lidt endnu med at beslutte mig for det ene eller det andet. Shadede og shell bliver ofte født med synligt tabbymønster, men efterhånden som de vokser til, lysnes mere af hårstrået, og tabbymøsteret viskes ud. Så lys som hun er på bl.a. forbenene, kunne jeg godt forestille mig, at hun ender med at blive shell/chinchilla, men det er for tidligt at sige med sikkerhed. :slight_smile:

Umiddelbart vil jeg tro hun er PER ns 24, altså sort silver spottedtabby, for blochedtabby er hun ikke, min Delight er blochedtabby, du kan se hende på min hjemmesige, håber det er ok at spørge i din tråd, hvordan kan det være i har valgt at parre en colorpoint med en silver ?

MVH
Gitte

Okay, tak for din vurdering. Vi valgte at parre hende med en silver, fordi vi ikke havde nogle særlige krav til killingens farver - vi vidste godt at vi kunne risikere at få nogle farvekombinationer der ikke er tilladte, men vi tog chancen.

Det er der jo ikke nogle direkte regler imod. Vi havde kontakt med en konsulent fra JYRAK, og hun sagde at det var okay, så længe vi ikke var ude efter noget bestemt farvemønster.

Så længe man er indstillet på, at der kan komme farvekombinationer, der ikke er godkendt og derfor skalregistreres som x, så er der ingen ko på isen. Tror jeg har talt med dig på et tidspunkt i den anledning :slight_smile: Så længe du husker at forklare det til de købere, der evt. køber en kat til avl, så er det ikke noget problem - og går de alle ud som kælekatte, så er det slet ikke noget problem.
Der har tidligere været en lang række nationale regler om hvad der måtte parres med hvad, men de findes ikke mere.
VH
Susanne

Viste godt at det ikke var forbudt, men det er jo ikke de farver man ser sammensat mest, så tænkte om der var en dybere mening med det, men skøn ser lille pigen jo ud

MVH
Gitte

Ja, blotched tabby er hun i hvert fald ikke, hvis hun er tabby så er det nok spotted (24)
Og mht det andet, så lyder Pil’s råd meget fornuftigt synes jeg :slight_smile:

Måske var det en idé at kontakte opdrættere af sølv/chinchilla-PER om hjælp til at bedømme denne killings mønster og farve:? Hvordan så killingen ud som nyfødt:? og hvordan gar den uviklet sig:? Dette puslespil kan nogle gange give et fingerpeg om, hvordan “det færdige produkt” bliver :wink:

Det har jeg gjort, og hun mente netop at hun er en blotched tabby, hvilket der ikke er stemning for herinde :slight_smile: hehe… Hun var en del mørkere da hun blev født, også derfor at jeg selv mest hælder til at hun ender som sort/sølv chincilla, for mere og mere af det mørke forsvinder dag for dag og erstattes af ‘hvidt’ i stedet :slight_smile:

Det håber jeg sandelig ikke, at det er den melding du har fået af en konsulent. For så skal h*n til at læse lidt på reglerne igen.
Det er IKKE tilladt at parre Colourpoint med sølvkatte…

Hej Tanja.
Er du ikke lige sød at henvise til hvilken regel, det står i? For jeg har hverken kunnet finde det i FIFe´s B&R, og Felis Danicas nationale A&R regler indeholder heller ikke noget sådant forbud.
VH
Susanne

Det kán jo være hendes meget sølv der snyder på det tabby - har du nogle billeder af hende som nyfødt og nogle uger gammel?:slight_smile: Så kan det jo være vi må tage vores ord i os igen :tihi:

Jeg har ikke kunnet google dig, har du ikke nogen hjemmeside? Jeg ville tage et kig på forældrene, og forældrenes stamtavle, for nogle gange kan forældrenes stamtavle f.eks. vise at katten faktisk kun kan være blotched :slight_smile:

For mig at se bliver hun shaded. Hun er for lys til at blive tabby og for mørk til chinchillavarianten. Spændende hvordan øjenfarven udvikler sig.

Marina

Jeg er sikker på, at det var en regel før i tiden. Jeg kan nemlig huske, at en ORI opdrætter jeg kender havde meget bøvl med, at man ikke måtte parre en SIA x ns til en ORI ns 24 - men absurd nok måtte man gerne parre den til en ORI n 24, fordi der var et generelt forbud mod at parre maske til sølv (men ikke et ord om hvad man skille gøre med de sølvmaskede, som var en del af “bi-produktionen” i et sølv ORI-avlsprogram).

Men det lyder godt, at den er droppet nu. :slight_smile:

Ja selvfølgelig har jeg det, der er blevet taget billeder af hende lige fra hun blev født og til nu, de er jo altid spændende at kigge tilbage på. Har også billeder af moren og faren og deres stamtavler, jeg kan dog ikke finde ud af at vedhæfte dem i denne tråd?
Har desværre heller ikke nogen hjemmeside, da jeg ikke har planer om at starte et længerevarende opdræt, der er jo umiddelbart nok katte der mangler et hjem :slight_smile:

Jeg har i dag gransket lille Malous pels godt og grundigt, det forholder sig sådan at det kun er de yderste cirka 3-5 millimeter der er farvet med en enten lysegrå eller mørkegrå/sort farve, den nederste halvdel er ‘hvid’. Er det ikke et tegn på at hun er shaded? Altså med EMS-koden NS 11? For det skal vel være ubetydelig lidt af hårstråene der er farvet for at hun er en shell (chincilla)?!

Jeg har også kigget nærmere på hendes fars stamtavle, og den indeholder udelukkende farvevarianterne PER ns 12 eller PER ns 11 :slight_smile:

Er der i øvrigt nogen der ved hvornår man begynder at kunne se hvilken farve hendes øjne bliver? Indtil videre er de jo blåt mørkeblå, ligesom (tror jeg) de fleste killingers øjne er? :slight_smile: